Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 45-vuotias nainen liian vanha ensisynnyttäjäksi?

Vierailija
28.01.2022 |

Jos on elänyt siististi.

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktaa0000 kirjoitti:

Ihmiset eivät näköjään tiedä asioista paljoakaan. Kun nainen on yli 40-vuotias niin mm. Todennäköisyys että kuolee synnyttäessään kasvaa paljon. Mutta pahinta on, että lapsi voi olla pahasti epämuodostunut tarkoittaen vaikka jonkun raajan puuttumista. Todennäköisyys että lapsi on terve on hyvin hyvin pieni. Sperma uusiutuu mutta munasolut ovat naisella alusta asti samat ja ne ovat sitten 45-vuotta vanhat. 35-40+ synnyttäjä on advanced maternal age-iässä.

Yli 40-kymppinen synnyttäjä on nykyään yleinen ja ennenkin siinä iässä on saatu vielä lapsia. Ja todennäköisyys on, että lapsi on terve, eikä todellakaan todennäköistä, että yli 40-kymppinen nainen kuolee synnyttäessään. Vaikka riskit kasvavat, ne ovat edelleen hyvin pienet.

Vierailija
62/77 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faktaa0000 kirjoitti:

Ihmiset eivät näköjään tiedä asioista paljoakaan. Kun nainen on yli 40-vuotias niin mm. Todennäköisyys että kuolee synnyttäessään kasvaa paljon. Mutta pahinta on, että lapsi voi olla pahasti epämuodostunut tarkoittaen vaikka jonkun raajan puuttumista. Todennäköisyys että lapsi on terve on hyvin hyvin pieni. Sperma uusiutuu mutta munasolut ovat naisella alusta asti samat ja ne ovat sitten 45-vuotta vanhat. 35-40+ synnyttäjä on advanced maternal age-iässä.

Mutta tiesitkö, että ne samat riskit on korkeat myös, jos äiti on kovin nuori?

Ei ole. Tämä on ihmeellinen myytti, jota palstalla toistellaan. Hyvin varhaisessa iässä äidiksi tulemisessa on riskinsä, mutta ne riskit ei ole ollenkaan samalla tasolla kuin iäkkäällä.

Ei ole myytti. Hyvin nuoren äidin lapsella on yhtä suuri riski kromosomimuutoksiin kuin ns. vanhan äidin lapsella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

45-vuotias nainen ei tule omilla soluilla enää raskaaksi.

No minä tulin. Neljäs lapsi ja kaksi kk. yritystä. Esikoisen sain, kun olin 35v.

Vierailija
64/77 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat raskaudet vanhemmalla iällä ovat saaneet alkunsa luovutetulla munasolulla, muistakaa tämä, kun luette näistä julkkisraskauksista. Jos yli nelikymppinen raskautuu luonnollisesti, niin mahdollisuudet saada vammainen lapsi verrattuna kaksikymppiseen ovat monikymmenkertaiset.

Tämä on vaan biologiaa, en ota muuten kantaa äityiden osa-alueisiin.

Vierailija
65/77 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktaa0000 kirjoitti:

Raajan puutos ei liity äidin ikään mitenkään.

Vierailija
66/77 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi Krista saa tyttären, eikä vaan ihmistä. Onnea hänelle ja muillekin ensimmäisensä kuitenkin iästä riippumatta vielä saaville!!

Vierailija
67/77 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

45-vuotias nainen ei tule omilla soluilla enää raskaaksi.

No minä tulin. Neljäs lapsi ja kaksi kk. yritystä. Esikoisen sain, kun olin 35v.

Lisäisin vielä, että kolmosen saimme kun olin 42v, ja samat 2kk yritystä. Raskaudet ja synnytykset ovat olleet helppoja. Olen hoikka ja hyväkuntoinen, mutta en jaksa uskoa, että olen jotenkin ainutlaatuinen.

Vierailija
68/77 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vanha synnyttäjäksi ylipäätään. Harvat ja onnekkaat siinä onnistuvat.

Vierailija
69/77 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettoman 45v näkökulmasta melkoista uhkapeliä omalla ja vauvan terveydellä. En uskaltaisi kyllä enää tässä iässä kun en ole aiemminkaan uskaltanut.

Vierailija
70/77 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole liian vanha, mutta ei tuossa iässä enää ole kelvollisia munasoluja. Ei siis onnistu raskaus ilman hoitoja.

Vierailija
71/77 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse 47-vuotiaana mietin, jaksaisinko vauva-arkea nyt. Ei. En jaksaisi. Ei riittäisi paukut taaperon kasvattamiseen ja olen täysin terve yksilö.

Vierailija
72/77 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskenmenon riski kasvaa mitä vanhempi äiti on. Kun lapsi tulee ulos ennen aikojaan riski joutua keskoskaappiin on suuri. Kaapissa lapset saavat sisäisiä verenvuotoja, jotka voivat vaurioittaa aivoja. Vanhempana lapsien hermostolliset vaurio  näkyvät mm. kävellessä. Usein äidit taluttavat kädestä pitäen lapsiaan kompuroinnin välttämiseksi vaikka lasten älyllinen kehitys onkin normaali.

Eräs hoitaja aikoinaan romahti kuullessaan abortoitujen sikiöiden itkevä ja rapistelevan osaston roskapussissa samaan aikaan kun toisaalla ennen aikojaan maailmaan tulleet vauvat taistelivat olemassaolostaan keskoskaapeissa.

Vierailija
73/77 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen on liian vanha synnyttämään sitten kun vaihdevuodet saapuvat.

Piste ja pilkku, luonto hoitaa turha murehtia.

Vierailija
74/77 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysykää ihmiset oikeasti gynekologilta näitä faktoja. On täysin yhdentekevää, onko 45-vuotias jonkun mielestä liian vanha ensisynnyttäjäksi, kun hän ei lähestulkoon satavarmasti tule enää raskaaksi. Lahjamunasolulla tai -alkiolla voi yrittää, mutta on lähestulkoon varmaa, että 45-vuotias ei enää lasta saa. Se, että julkisuudessa nähdään silloin tällöin poikkeuksia, luo ihmisille väärän mielikuvan. Eivät nämä ihmiset sitä lööpeissä kerro, ettei kyseessä ole heidän omat solunsa enää.

Aikaisemmin, kun ehkäisyä ei ollut käytössä oli aivan tavallista, että naiset saivat katraansa nuorimmat lapset varsin iäkkäinä. Tietenkään kaikki eivät saaneet, mutta monet saivat ja nykyäänkin tuo olisi tavallista, jos ehkäisyä ei käytettäisi ollenkaan. Osalla hedelmällisyys laskee jo varsin nuorena, mutta monilla se vastaavasti säilyy pidempään kuin mitä nykyään monesti edes ajatellaan.

Vierailija
75/77 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Siskon kaveri oli 48.

Vierailija
76/77 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktaa0000 kirjoitti:

”Vanhemmille äideille syntyvät lapset ovat terveempiä, pitempiä ja koulutetumpia kuin nuorempana äidiksi tulleiden lapset, selviää uudesta tutkimuksesta.”

Yle 14.4.2016

Jutussa kerrotaan, että vaikka tiedetään esimerkiksi downin syndroman riskin kasvavan iäkkäämmillä äideillä, niin julkaistun tutkimuksen perusteella äidin korkeamman synnytysiän mukanaan tuomat edut ovat kuitenkin haittoja suuremmat.

”Tutkijat huomasivat, että jos äiti sai lapsen vasta vanhemmalla iällä, jopa vasta yli 40-vuotiaana, lapset olivat pitempiä, he saivat parempia arvosanoja yläkoulussa ja he jatkoivat opiskelua todennäköisemmin yliopistossa. He vertasivat tutkimuksessaan sisaruksia, joilla on samat vanhemmat.”

Vierailija
77/77 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös vanhempieni iltatähti. Äiti ollut 40 minut saadessani ja nyt lähestyy 80. Hoitosuhde on kääntynyt jo vuosia sitten toisinpäin. Samoin kävi myös isäni kanssa, joka nyt jo kuollut.

Tottakai heidät hoidan ja hoidin, mutta kyllä se on myös omaa arkea kuormittava tekijä. Itsellä nyt 6 vuotias lapsi, jolla nyt ei siis enää, kuin 1 isovanhempi elossa.