Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saanko vaan loputtomiin sairaslomaa kun olen väsynyt koronan jäljeen?

Vierailija
28.01.2022 |

Olen ollut jo 6 viikkoa sairaslomalla ja väsymys vaan jatkuu. En koe olevani työkykyinen. Muitakin oireita iso liuta, mutta totaaliväsymys pahin. Mietityttää töihin paluu.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osasairauspäivärahalla töihin osa-aikaisesti palaamalla? Kun kerran töihin on tarkoitus palata, mutta kroppa ei anna periksi 100% niin neuvottele työnanantajan kanssaparin kuukauden jaksosta osasairauspäivärahalla . 50% töissä ja 50% sairauspäivärahaa tai 40/60 periaatteella. Tiedän että aivosumussa työskentely on aivan hiveää, mutta joskus sieltä kotoa on työhön palattava.

Edellä oleva laittoi jo linkkiä Kelan sivuille.

Osasairauspäiväraha on kyllä hieno keksintö. Olen kaksi kertaa sitä joutunut käyttämään ja se auttoi työhän menemisessä pitkän sairausloman jälkeen.

Vierailija
22/28 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli 3. rokotteen jälkeisenä päivänä voimat aivan loppu. Lämpöä koko ajan 37,0 °C. Meni monta päivää, että olo parantui hieman normaalimmaksi.

Ketään ei keskustellut rokotehaitoista mitkä menee parissa päivässä ohi, vaan long covid oireista.

Heh

No sinähän sen tiedät

Not

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä, mulla myös uupumus jatkunut koronan jälkeen jo 8 viikkoa, enkä ole työkunnossa.

Vierailija
24/28 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin samaa, mutta eri syystä. Minulla on selkäkipuja, jotka ovat invalidisoivia ainakin kotona. Olen ollut töistä pois jo kohta 4 viikkoa, siitä 3 viikkoa lääkärin määräämällä sairaslomalla. Koen, ettei kiputilan e ole vielä läheskään normaali, eli siis kivun määrä ylittää mielestäni sen, minkä kestän jos samalla pitää jaksaa muutakin elämää (siis en tarkoita missään käymistä, vaan ihan perus kodin töitä, että saa ruokaa ja talo pysyy lämpimänä. Lämmitän tulisijoja 1-2 päivän välein puilla sähkön lisäksi.) Pelkään, että katsotaan vain, että kipu ei ole liian kovaa ja patistetaan kärsimään töihin. Vaikka kipu vaikeuttaa palautumista (en muutenkaan palaudu arjessa normaalisti, olen hyvin uupunut aina) ja myöskin menee elämänilo, jos elämä on työtä ja kipua, ei mitään muuta.

Onko selässä jotain selkeää hoidettavaa, kuten odotatko leikkausta tai erikoissairaanhoitoon pääsyä? Toivottavasti jotain jatkohoitoa on sinulle kipujen takia tulossa. Mutta jos et enää kokopäiväistä sairaslomaa "saa", sinäkin voisit keskustella lääkärin kanssa onko osasairausloma minimimäärällä töissäkäyntiä sinulle sopiva vaihtoehto.

Vierailija
25/28 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko työnantaja irtisanoa sairauden vuoksi?

Tietenkin voi, jos työntekijästä ei enää ole töihin.

Kun ollut tietyn määrän sairaslomalla, niin automaattisesti aletaan asiaa selvittää.

Ei saa enää palkallista sairaslomaa, vaan siirtyy sairauspäivärahalle.

Ei työnantaja voi loputtomiin pitää sellaista työntekijää, joka on yhtäjaksoisesti pitkiä aikoja töissä.

Tämä on ihan laissa säädetty asia, milloin työnantaja voi irtisanoa työntekijän sairauden takia.

Palkallinen sairausloma ei välttämättä ole edes kovin pitkä. Omassa tessissä sf on 5 viikkoa, sitten putoaa kelan päivärahalle ja sitä voi saada noin 1,5 vuotta. Irtisanominen tulee kai kyseeseen kun työkyvyttömyys todetaan pysyväksi.

Vierailija
26/28 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oli muun sairauden takia n.4kk pois sitten osasairauspäivärahan turvin palasin töihin tein aluksi 40% työajasta. Eli rahaa sain koko ajan suurinpiirtein saman verran kuin oisin ollu kokotöissä kun sain kelasta loput. Tosin tätä eivoi tehä kuin 120 päivää. Sinun tapauksessa kysyisin työterveydestä vaihtoehtoja ja kelasta. Sit kun voimat palaa niin tuo osasairauspäiväraha on pehmeä lasku töihin.

Vierailija
27/28 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran lisään että onhan ihmisiä eri sairauksien vuoksi vuodenkin pois ja enemmän tai esim onnettomuuden. Ei meil oo ketään irtisanottu tuon takia. Joten nyt vaan lepäilet ja olet työterveyslääkäriin yhteydessä eri ratkaisuista. Ammattiliiton jäsen kannattaa olla sieltä voi aina myös saada apua jos tulisi ongelmia ja tukihenkilön mukaan pitään puolia jos tulee neuvottelu Työkykykeskusteluun työnantajan/lääkärin kesken.

Vierailija
28/28 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa mitään saikkua. Kyllä minuakin laiskottaa, mutta ei auta, töihin on vaan mentävä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi