Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka dissaat hajusteyliherkkiä

Vierailija
31.05.2015 |

Oletko ikinä meinannut tukehtua? Yskit keuhkoja pihalle, etkä pysty vetämään happea keuhkoihisi, silmät alkavat vuotaa ja meinaat pyörtyä. Kun pääset hajustepommista kauemmas, menee useampi minuutti, että pystyt lopettamaan yskimisen ja hengitys vinkuu vielä kauan tuon jälkeen, kun hengitystiet ovat vieläkin hieman tukossa.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten testataan supernenä???

Vierailija
42/50 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on paljon eri hajuvesiä ja käytän niitä aina kun haluan. Enkä kysele teidän "yliherkkien" lupaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 22:14"]

Miten testataan supernenä???

[/quote]

Ei siihen mitään vakiotestiä ole. Hajuaistin puuttumiseen kyllä, mutta hajuaistin tarkuus varmaan tutkitaan eri paikoissa eri lailla. Minulla tämä on tutkittu ulkomailla. Ensin piti tunnistaa kolmisenkymmentä eri hajua, nimetä viidestä eri vaihtoehdosta per näyte. Sitten piti verrata hajunäytteitä. Mulla on poikkeuksellisen tarkka ja erottelukykyinen hajuaisti, ja huom., siitä huolimatta tai ehkä juuri sen ansiosta pidän hajuvesistä. Liikaa niitä ei pidä laittaa, vaan sen verran, että itse nauttii niistä ja mies, jos ottaa lähikontaktia...

Hajuaisti muuten on pitkälti opittu aisti, joten jos haluaa, sitä voi harjaannuttaa. 

Vierailija
44/50 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 22:14"]Miten testataan supernenä???
[/quote]

Tungetaan nokka paskaan

Vierailija
45/50 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:59"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:47"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:42"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:33"] [quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:26"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 20:15"] [quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:55"] [quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:35"] Ensinnäkin hajuvettä ei kukaan käytä omaksi ilokseen, [/quote] Anteeksi, mutta kyllä käyttää. Minä suihkautan aina hieman tuoksua ranteisiin ja dekolteelle, vaikka makaisin koko päivän kuukautiskivuissa sohvalla enkä edes roskapussia kävisi ulos viemässä ja mieskin olisi isänsä luona vierailulla toisessa kaupungissa. Joka päivä dödö, joka päivä tuoksu, sellainen minä olen. Aivan vain omaksi ilokseni. [/quote] Mutta kun ei ihminen haista hetken päästä omaa tuoksuaan, niin mitä ihmeen iloa siitä sinulle on? Niin ei mitään. Kuvitelmaa. Eikä hajuvettä todellakaan kuulu suihkuttaa suoraa ranteisiin tai rintakehälle. Haiset muiden mielestä todennäköisesti vain pistävälle ja kuvottavalle. Ja edelleenkin, koska sinä olet se, joka asialle jotain voi, niin silloin sinun olisi sen eteen toimittava. [/quote] Ohiksena sanon, että puhut paskaa. Hajuvesisrä pitävilö on yleensä monia hajuvesiä, itsellänikin kolmisenkymmentä eri hajua, enkä todellakaan ole menettänyt kykyä haistaa niitä, joka päivä eri tuoksu... Hajuvettä voi suihkuttaa ilmaan tai voi suihkuttaa suoraan esim. ranteisiin. Dekolte on vähän huono, tuoksuu helposti liian voimakkaasti. Mutta ranteet ovat hyvä kohde. Se, miltä muiden mielesrä tuoksuu riippuu ihan siitä hajuvedestä ja määrästä. Itse käytän päivisin vain kevyitä tuoksuja, max EdP. Kun sitä aamulla suihkauttaa, se ei enää tuoksu voimakkaasti töihin päästyä. Suosittelisin, ette pölisisi omiasi asioista, joita et selvästikään edes tunne.   [/quote] Se ei sinusta tuoksu voimakkaasti töihin päästessäsi, koska oma nenäsi on TOTTUNUT siihen tuoksuun! Tottakai sinä haistat tuoksun pienen hetken kun suihkautat sitä, mutta sama kun astut vaikkapa kotiisi: vähän aikaa haistat kotisi ominaistuoksun, mutta kohta et, koska totut. Sillä nyt ei ole mitään merkitystä, vaikka omistaisit kolmeasataa eri hajuvettä. Nämä eivät ole mitään arvailuja, vaan aivan fysiologista faktaa. [/quote] Vitsit sä taas luulet tietäväsi asiasta, jota et tunne ollenkaan. Se, että joku tuoksuu liian voimakkaalta, johtuu siitä, että hän käytää yhtä ja samaa tuoksua aina, jolloin hajuun tosiaan tottuu. Jos sitä vaihtelee, siihen ei nenä turru. Lisäksi vaikuttaa se, miten vahvaa tuoksua käyttää. Parfyymissä on hajusteainetta kolme kertaa enemmän kuin eau de Colognessa (tuotteesta riippuen jopa kymmenkertainen määrä). ja TÄMÄ on fysiologinen fakta. Omaan hien ja ihon tuoksuun turtuu, koska se on vieraana aina. Vaihtuvat hajuvedet taas ovat vaihtuvuuden takia sellaisia, ettei niihin turru. Sen takia sillä todella on merkitystä, montako hajuvettä on käytössä. En muuten puhu omasta hajutulkinnastani, vaan olen kysynyt työkaverilta, haistaako hän liikaa hajuvettä. Sama tyyppi on valittanut kahdesta työkaverista, jotka ruikkivat hajuvettä lisää pitkin päivää. Hän oli todella yllättynyt, kun kerroin laittavani hajuvettä joka päivä. En kuulemma tuoksu ollenkaan liikaa.... [/quote] Turhaa sinä minulle esitelmöit, tunnen kyllä hajuvedet. Ja sinä puhut itse nyt semmoista lööperiä, että huhhuh. Kun suihkautat ihollesi hajuvettä, niin turrut siihen hajuun muutamassa minuutissa. Tuoksuyliherkiltä tämä taipumus puuttuu. Seuraava on allergia- ja astmaliiton sivuilta: "Tuoksuyliherkkyys on poikkeava tapa reagoida tuoksuihin ja hajuihin. Tuoksuyliherkkien hajuaisti ei ole tavallista herkempi, vaan heiltä puuttuu ominaisuus tottua tuoksuihin. Oireet ovat elimellisiä, todellisia ja moninaisia. Aikaisemmin tuoksuyliherkkyyttä pidettiin lähinnä psyykkisenä oireiluna, mutta nykyään lääketiede on tunnistanut sen elimelliseksi vaivaksi."

[/quote]

Mitä hittoa sä mussutat? Minä en kinaa nyt tuoksuyliherkkyydestä, vaan hajuvesistä, joista et selvästi ymmärrä mitään. Hajuvesi on haihtuvaa, iholle suihkautetusta hajuvedestä on vähintään 80% haihtuvaa pohja-ainetta, miedoissa kölnivesissä 98%. Siksi ne eivät jaise enää pistävän voimakkaasti muutaman minuutin kuluttua. Haistan ne edelleen, jos panen esim. ranteen (johon olen hajuvettä suihkauttanut) kiinni nenään, mutta se ei tuoksu kauemmas. Ps. Minulla taas on supernenä, tutkittu. Periaatteessa suhtaudun tuoksuyliherkkiin mhötätunnolla, mutta sinun typerä kinaamisesi alkaa vaikuttaa nyt siltä, että taidan tarkistaa oletustani.

[/quote] Vai että oikein supernenä. Niin varmaan (sori, ei mene läpi). Se, mitä voisit tarkistaa, on faktasi. Vaikka olet hajusteharrastaja, tai vaikka omaisit millaisen superklyyvarin, se ei tee sinusta sen erikoisempaa. Sinä et nyt tunnu ymmärtävän ollenkaan, että sinä saatat kuvitella, ettet haise, vaikka todellisuudessa haiset. En tiedä, kuinka tämä pitäisi sinulle nyt vääntää: olet jäävi arvioimaan sitä, millä tavalla haiset ympäristössäsi, koska sinä et kykene haistamaan omaa tuoksuasi, ellet lyttää nenääsi kiinni ranteeseesi. Muut, etenkin tuoksuyliherkät kuitenkin haistavat myrkkysi voimakkaasti, koska heidän nenässään haju on uusi. En edes tajua, miksi nyt hoet tähän koko ajan noita kölninvesiäsi, kun sillä ei ole mitään merkitystä.
Pointi oli ja on se, että muut eivät välttämättä halua haistaa myrkkyjäsi ollenkaan. Ja koska itse et hajuvesiäsi hetken kuluttua suihkimisesta pysty aistimaan, et kärsi, vaikka jättäisit kemikaalit laittamatta.

Vierailija
46/50 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 22:20"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:59"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:47"] [quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:42"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:33"] [quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:26"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 20:15"] [quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:55"] [quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:35"] Ensinnäkin hajuvettä ei kukaan käytä omaksi ilokseen, [/quote] Anteeksi, mutta kyllä käyttää. Minä suihkautan aina hieman tuoksua ranteisiin ja dekolteelle, vaikka makaisin koko päivän kuukautiskivuissa sohvalla enkä edes roskapussia kävisi ulos viemässä ja mieskin olisi isänsä luona vierailulla toisessa kaupungissa. Joka päivä dödö, joka päivä tuoksu, sellainen minä olen. Aivan vain omaksi ilokseni. [/quote] Mutta kun ei ihminen haista hetken päästä omaa tuoksuaan, niin mitä ihmeen iloa siitä sinulle on? Niin ei mitään. Kuvitelmaa. Eikä hajuvettä todellakaan kuulu suihkuttaa suoraa ranteisiin tai rintakehälle. Haiset muiden mielestä todennäköisesti vain pistävälle ja kuvottavalle. Ja edelleenkin, koska sinä olet se, joka asialle jotain voi, niin silloin sinun olisi sen eteen toimittava. [/quote] Ohiksena sanon, että puhut paskaa. Hajuvesisrä pitävilö on yleensä monia hajuvesiä, itsellänikin kolmisenkymmentä eri hajua, enkä todellakaan ole menettänyt kykyä haistaa niitä, joka päivä eri tuoksu... Hajuvettä voi suihkuttaa ilmaan tai voi suihkuttaa suoraan esim. ranteisiin. Dekolte on vähän huono, tuoksuu helposti liian voimakkaasti. Mutta ranteet ovat hyvä kohde. Se, miltä muiden mielesrä tuoksuu riippuu ihan siitä hajuvedestä ja määrästä. Itse käytän päivisin vain kevyitä tuoksuja, max EdP. Kun sitä aamulla suihkauttaa, se ei enää tuoksu voimakkaasti töihin päästyä. Suosittelisin, ette pölisisi omiasi asioista, joita et selvästikään edes tunne.   [/quote] Se ei sinusta tuoksu voimakkaasti töihin päästessäsi, koska oma nenäsi on TOTTUNUT siihen tuoksuun! Tottakai sinä haistat tuoksun pienen hetken kun suihkautat sitä, mutta sama kun astut vaikkapa kotiisi: vähän aikaa haistat kotisi ominaistuoksun, mutta kohta et, koska totut. Sillä nyt ei ole mitään merkitystä, vaikka omistaisit kolmeasataa eri hajuvettä. Nämä eivät ole mitään arvailuja, vaan aivan fysiologista faktaa. [/quote] Vitsit sä taas luulet tietäväsi asiasta, jota et tunne ollenkaan. Se, että joku tuoksuu liian voimakkaalta, johtuu siitä, että hän käytää yhtä ja samaa tuoksua aina, jolloin hajuun tosiaan tottuu. Jos sitä vaihtelee, siihen ei nenä turru. Lisäksi vaikuttaa se, miten vahvaa tuoksua käyttää. Parfyymissä on hajusteainetta kolme kertaa enemmän kuin eau de Colognessa (tuotteesta riippuen jopa kymmenkertainen määrä). ja TÄMÄ on fysiologinen fakta. Omaan hien ja ihon tuoksuun turtuu, koska se on vieraana aina. Vaihtuvat hajuvedet taas ovat vaihtuvuuden takia sellaisia, ettei niihin turru. Sen takia sillä todella on merkitystä, montako hajuvettä on käytössä. En muuten puhu omasta hajutulkinnastani, vaan olen kysynyt työkaverilta, haistaako hän liikaa hajuvettä. Sama tyyppi on valittanut kahdesta työkaverista, jotka ruikkivat hajuvettä lisää pitkin päivää. Hän oli todella yllättynyt, kun kerroin laittavani hajuvettä joka päivä. En kuulemma tuoksu ollenkaan liikaa.... [/quote] Turhaa sinä minulle esitelmöit, tunnen kyllä hajuvedet. Ja sinä puhut itse nyt semmoista lööperiä, että huhhuh. Kun suihkautat ihollesi hajuvettä, niin turrut siihen hajuun muutamassa minuutissa. Tuoksuyliherkiltä tämä taipumus puuttuu. Seuraava on allergia- ja astmaliiton sivuilta: "Tuoksuyliherkkyys on poikkeava tapa reagoida tuoksuihin ja hajuihin. Tuoksuyliherkkien hajuaisti ei ole tavallista herkempi, vaan heiltä puuttuu ominaisuus tottua tuoksuihin. Oireet ovat elimellisiä, todellisia ja moninaisia. Aikaisemmin tuoksuyliherkkyyttä pidettiin lähinnä psyykkisenä oireiluna, mutta nykyään lääketiede on tunnistanut sen elimelliseksi vaivaksi." [/quote] Mitä hittoa sä mussutat? Minä en kinaa nyt tuoksuyliherkkyydestä, vaan hajuvesistä, joista et selvästi ymmärrä mitään. Hajuvesi on haihtuvaa, iholle suihkautetusta hajuvedestä on vähintään 80% haihtuvaa pohja-ainetta, miedoissa kölnivesissä 98%. Siksi ne eivät jaise enää pistävän voimakkaasti muutaman minuutin kuluttua. Haistan ne edelleen, jos panen esim. ranteen (johon olen hajuvettä suihkauttanut) kiinni nenään, mutta se ei tuoksu kauemmas. Ps. Minulla taas on supernenä, tutkittu. Periaatteessa suhtaudun tuoksuyliherkkiin mhötätunnolla, mutta sinun typerä kinaamisesi alkaa vaikuttaa nyt siltä, että taidan tarkistaa oletustani.   [/quote] Vai että oikein supernenä. Niin varmaan (sori, ei mene läpi). Se, mitä voisit tarkistaa, on faktasi. Vaikka olet hajusteharrastaja, tai vaikka omaisit millaisen superklyyvarin, se ei tee sinusta sen erikoisempaa. Sinä et nyt tunnu ymmärtävän ollenkaan, että sinä saatat kuvitella, ettet haise, vaikka todellisuudessa haiset. En tiedä, kuinka tämä pitäisi sinulle nyt vääntää: olet jäävi arvioimaan sitä, millä tavalla haiset ympäristössäsi, koska sinä et kykene haistamaan omaa tuoksuasi, ellet lyttää nenääsi kiinni ranteeseesi. Muut, etenkin tuoksuyliherkät kuitenkin haistavat myrkkysi voimakkaasti, koska heidän nenässään haju on uusi. En edes tajua, miksi nyt hoet tähän koko ajan noita kölninvesiäsi, kun sillä ei ole mitään merkitystä. Pointi oli ja on se, että muut eivät välttämättä halua haistaa myrkkyjäsi ollenkaan. Ja koska itse et hajuvesiäsi hetken kuluttua suihkimisesta pysty aistimaan, et kärsi, vaikka jättäisit kemikaalit laittamatta.

[/quote]

Opettele nyt lukemaan. Minähän jo sanoin, että arvio hajustani on peräisin hajusteyliherkältä työtoveriltani. On aivan totta, että kokonaisuuden haistaa itse toisin kuin muut, mutta jos hajuvesiä vaihtelee, niille ei nenä turru samalla lailla kuin vaikkapa omalle hielle tai ihon perushajulle, joita on haistellut 24/7 syntymästään saakka. 

Ja todellakin, hajusteen vahvuudella on kaikki maailman tekeminen sen suhteen, miten voimakkaasti ihminen tuoksuu. Miten pälli pitää ihmisen olla, kun tätä perusseikkaa ei rautalankaväännönkään jälkeen ymmärrä!!!

Minä haistan hajuveteni, mutta se ei tuoksu kauemmas. Nautin siitä, ja siksi käytän sitä. Sinä et hajusteitani edes haista, koska et pääse lähietäisyydelle nuuhkimaan.

Vierailija
47/50 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olette näistä keinotekoisista hajustimista? Vaimo pyytelee kokoajan että ostaisin kotiin hajuja suihkuttavan laitteen, johon hajustepatruunoita laitetaan vanhan tyhjentyessä, ikäänkuin automaattinen tällainen spray-ilman"raikastin", joka 10 min välein suihkuttaa ilmaan tätä hajustetta. Onko nuo terveellisiä? Itselläni on diagnosoitu monikemikaaliyliherkkyys, ja vähän mietityttää.

Vierailija
48/50 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 22:38"]

Mitä mieltä olette näistä keinotekoisista hajustimista? Vaimo pyytelee kokoajan että ostaisin kotiin hajuja suihkuttavan laitteen, johon hajustepatruunoita laitetaan vanhan tyhjentyessä, ikäänkuin automaattinen tällainen spray-ilman"raikastin", joka 10 min välein suihkuttaa ilmaan tätä hajustetta. Onko nuo terveellisiä? Itselläni on diagnosoitu monikemikaaliyliherkkyys, ja vähän mietityttää.

[/quote]

En suosittelis, jos herkkyys on jo todettu. Varsinkin kun kyse on sun kotiympäristöstäsi, jossa vietät paljon aikaa.

Vierailija
49/50 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo hajusteyliherkkyys ja tuoksujutut on ylipäätänsä sellaisia asioita, joita kannattaa miettiä toistenkin kannalta. On paikkoja, joihin ei kannata tulla hajustettuna: terveyskeskukset, sairaalat, peruskoulut, kansalaisopistot jne. Jos itse on töissä asiakaspalvelijana, kannattaa niitä hajusteita suihkutella esim. vapaa-aikana: kurja asioida paikassa, jossa on pakko asioida (esim. Kela, työvoimatoimisto jne.), jos virkailija tuoksuu voimakkaalta hajusteelta. Ja muutenkin esim. fysioterapeuttien, opettajien, hoitajien, lääkäreiden jne. kannattaa työaikana katsoa niiden tuoksujensa päälle.

Samoin voi miettiä, että kuinka monta eri hajustetta yllä on ja miten paljon niitä on käytetty. Joku edt ei ehkä sinänsä ole paha, mutta jos se on lisätty shampoon, hoitoaineen, deodorantin, kosteusvoiteen, pesuaineen ja huuhteluaineen, hiuslakan jne. tuoksujen päälle, lemu on aikamoinen.

Tahtoo sanoa, että sen verran voi kanssaihmisiä huomioida, että katsoo kuitenkin missä niitä tuoksuja käyttää ja miten paljon. Kaikessa ei voi mennä aina jonkun oletetun satunnaisen vastaantulijan ehdoilla, vaikka sympatiat sinällään olisivat yliherkän puolella. Tuoksuista saa nauttia.

Vierailija
50/50 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on niin pahasti yliherkkä (että tukehtuminen uhkaa), kannattaa rajoittaa sitä julkisilla paikoilla liikkumista ihan oman terveyden kannalta. Itse sain tarpeekseni opiskeluaikoina yhden (kyllä, oli keski-ikäinen) naisen draamasta, jos joku oli erehtynyt käyttämään hänen mielestään liikaa deodoranttia tai vaatteissa haisi huuhteluaine. Hajuvesiä emme siis yhteisestä sopimuksesta käyttäneet lainkaan tämän naisen herkkyyden vuoksi.

Yhden kerran vaan päässäni napsahti tuon jatkuvan marmatuksen ja kitinän seurauksena ja kysyin, että mihin hän oli ajatellut menevänsä töihin, jos ei kestä mitään tuoksuja mistään suunnasta. Laitetaanko asiakkaille kyltti, että heidän oletetaan käyttävän hajusteettomia tuotteita ihorasvasta hiustenhoitotuotteisiin?

Jos minulla olisi kyseinen herkkyys, niin tyytyisin kohtalooni. En voisi kaikkialle mennä tai tehdä aivan samoja asioita kuin valtaosa. Miksi tehdä omasta ongelmasta/vaivasta myös kaikille muille ongelma? Ajatuksena tuntuu monilla olevan, että koko maailman tulisi taipua heidän vaivansa edessä.

Kirjoitin siis tämän tuonne toiseen ketjuun. En mielestäni dissaa yliherkkiä, mutta ikävä kyllä ei se ole meidän muiden ongelma. Kuten tuossa aiemminkin kirjoitin, olen kyllä valmis joustamaan omista hajusteistani esim. työpaikalla. Deodoranttia tarvitsen silti aina, enkä ole valmis vaihtamaan pesuaineita ja kosmetiikkaa täysin hajusteettomiin. Eikä liian herkän paikka ole todellakaan asiakaspalvelussa. Jos oireet ovat noinkin pahoja, niin eikö lääkäriltä voisi saada lausunnon asiasta ja olisi mahdollisuus vaikkapa kotiapuun (joka hoitaisi mm. kaupassa käynnin).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme