Sinä joka dissaat hajusteyliherkkiä
Oletko ikinä meinannut tukehtua? Yskit keuhkoja pihalle, etkä pysty vetämään happea keuhkoihisi, silmät alkavat vuotaa ja meinaat pyörtyä. Kun pääset hajustepommista kauemmas, menee useampi minuutti, että pystyt lopettamaan yskimisen ja hengitys vinkuu vielä kauan tuon jälkeen, kun hengitystiet ovat vieläkin hieman tukossa.
Kommentit (50)
Itselläni on paha astma, paljon allergioita, joista osa on todella pahoja (ollen allerginen mm. siitepölyille, puupölylle, homeelle, heinille, hevosille, deguille, kumille, nikkelille ja eri ruoka-aineille), paha hajusteyliherkkyys (saan oireita kaikista tuoksuiista, mukaan lukien vahvat pesuaineet, en pelkästään hajusteista) ja atooppinen iho + migreeni.
Nuo oikeasti karsivat paljon ammatteja, joihin sovellun ja olen sen ottanut huomioon. Esim. olen aina unelmoinut floristin urasta, mutta se ei vaan sovi. Joutuisin pitämään kahden kuukauden pituisen "joululoman", kun saan hyasinteista pahat oireet tai sitten kaupassa ei myytäisi noita kukkia :D
Samoin käsityöammatit (esim. koristepuuseppä, entisöijä(josta oikeasti unelmoin pitkän aikaa), maalari ym.) ovat sellaisia, jotka eivät sovi ollenkaan. Samoin köksä puoli ei tule kyseeseen.
Kumi on sellainen, että en pysty käyttämään ollenkaan saappaita ja jos hengailen liikaa kauppojen "saapasosastolla", saan pahan astmakohtauksen :O
Pointtini on siinä, että jos tietää rajoitteensa, niin sitten EI hakeudu sille alalle tai jos oireet pahenevat vuosien varrella, niin sitten vaihdetaan alaa. So simple is that!
Minä en koe olevani tuoksuyliherkkä, vaikka saankin päänsärkyä hajuvesistä ja astma vaivaa. Kuitenkin, kun joku tuolla sanoi, että hänestä tuoksuyliherkkyys ja oirehtiminen ovat yksinomaan oma murhe, olen eri mieltä. Ensinnäkin hajuvettä ei kukaan käytä omaksi ilokseen, koska nenä tottuu hyvin äkkiä omaan hajuun niin, ettei omaa tuoksuansa haista. Kyllä sitä laitetaan, jotta tuoksuisi muiden nenässä hyvältä ja muut sen tuoksun haistavat (ja pitävät tai kärsivät). En voi oikeastaan käsittää, miksi ihmisen on pakko tuoksua jollekin. Jos joku aiheuttaa toiselle ihmiselle oireita omalla käytöksellään, niin kyllä se ongelma on nimen omaan sen, joka asialle jotakin voi, eli hajupommin. Tuoksuyliherkän on pakko käydä töissä, mahdollisesti julkisilla kulkuvälineillä, kaupassa, ym.
Lisäksi ihmisillä on erittäin huono tapa nykyään suihkuttaa hajuvettä suoraan iholle. Oikeaoppinen tapa olisi suihkauttaa ilmaan ja kävellä tuoksupilven läpi. Tästä syntyvä vieno tuoksu on täysin haistettavissa, muttei aiheuta oireita.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:35"]
Ensinnäkin hajuvettä ei kukaan käytä omaksi ilokseen,
[/quote]
Anteeksi, mutta kyllä käyttää. Minä suihkautan aina hieman tuoksua ranteisiin ja dekolteelle, vaikka makaisin koko päivän kuukautiskivuissa sohvalla enkä edes roskapussia kävisi ulos viemässä ja mieskin olisi isänsä luona vierailulla toisessa kaupungissa. Joka päivä dödö, joka päivä tuoksu, sellainen minä olen. Aivan vain omaksi ilokseni.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:55"]
[/quote]
Anteeksi, mutta kyllä käyttää. Minä suihkautan aina hieman tuoksua ranteisiin ja dekolteelle, vaikka makaisin koko päivän kuukautiskivuissa sohvalla enkä edes roskapussia kävisi ulos viemässä ja mieskin olisi isänsä luona vierailulla toisessa kaupungissa. Joka päivä dödö, joka päivä tuoksu, sellainen minä olen. Aivan vain omaksi ilokseni.
[/quote] Mutta kun ei ihminen haista hetken päästä omaa tuoksuaan, niin mitä ihmeen iloa siitä sinulle on? Niin ei mitään. Kuvitelmaa.
Eikä hajuvettä todellakaan kuulu suihkuttaa suoraa ranteisiin tai rintakehälle. Haiset muiden mielestä todennäköisesti vain pistävälle ja kuvottavalle. Ja edelleenkin, koska sinä olet se, joka asialle jotain voi, niin silloin sinun olisi sen eteen toimittava.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 20:15"]
Mutta kun ei ihminen haista hetken päästä omaa tuoksuaan, niin mitä ihmeen iloa siitä sinulle on? Niin ei mitään. Kuvitelmaa.
[/quote]
Höpö höpö. Sinä olet outo. Jos et ennen tiennyt, nyt tiedät.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 20:26"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 20:15"]
Mutta kun ei ihminen haista hetken päästä omaa tuoksuaan, niin mitä ihmeen iloa siitä sinulle on? Niin ei mitään. Kuvitelmaa.
[/quote]
Höpö höpö. Sinä olet outo. Jos et ennen tiennyt, nyt tiedät.
[/quote] Tiennyt mitä? Se on ihan fysiologinen fakta, että ihminen ei haista oman hajuvetensä kuin hetken aikaa. Näin ollen ainoa looginen selitys on, että parfyymia ruiskitaan muiden iloksi (tai kauhuksi).
[/quote]
[/quote] Mutta kun ei ihminen haista hetken päästä omaa tuoksuaan, niin mitä ihmeen iloa siitä sinulle on? Niin ei mitään. Kuvitelmaa.
Eikä hajuvettä todellakaan kuulu suihkuttaa suoraa ranteisiin tai rintakehälle. Haiset muiden mielestä todennäköisesti vain pistävälle ja kuvottavalle. Ja edelleenkin, koska sinä olet se, joka asialle jotain voi, niin silloin sinun olisi sen eteen toimittava.
[/quote]
Ohiksena sanon, että puhut paskaa. Hajuvesisrä pitävilö on yleensä monia hajuvesiä, itsellänikin kolmisenkymmentä eri hajua, enkä todellakaan ole menettänyt kykyä haistaa niitä, joka päivä eri tuoksu...
Hajuvettä voi suihkuttaa ilmaan tai voi suihkuttaa suoraan esim. ranteisiin. Dekolte on vähän huono, tuoksuu helposti liian voimakkaasti. Mutta ranteet ovat hyvä kohde.
Se, miltä muiden mielesrä tuoksuu riippuu ihan siitä hajuvedestä ja määrästä. Itse käytän päivisin vain kevyitä tuoksuja, max EdP. Kun sitä aamulla suihkauttaa, se ei enää tuoksu voimakkaasti töihin päästyä.
Suosittelisin, ette pölisisi omiasi asioista, joita et selvästikään edes tunne.
[/quote]
[/quote]
Just joo. Koska minä minä ja minä.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:26"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 20:15"]
[/quote]
[/quote]
Ohiksena sanon, että puhut paskaa. Hajuvesisrä pitävilö on yleensä monia hajuvesiä, itsellänikin kolmisenkymmentä eri hajua, enkä todellakaan ole menettänyt kykyä haistaa niitä, joka päivä eri tuoksu...
Hajuvettä voi suihkuttaa ilmaan tai voi suihkuttaa suoraan esim. ranteisiin. Dekolte on vähän huono, tuoksuu helposti liian voimakkaasti. Mutta ranteet ovat hyvä kohde.
Se, miltä muiden mielesrä tuoksuu riippuu ihan siitä hajuvedestä ja määrästä. Itse käytän päivisin vain kevyitä tuoksuja, max EdP. Kun sitä aamulla suihkauttaa, se ei enää tuoksu voimakkaasti töihin päästyä.
Suosittelisin, ette pölisisi omiasi asioista, joita et selvästikään edes tunne.
[/quote] Se ei sinusta tuoksu voimakkaasti töihin päästessäsi, koska oma nenäsi on TOTTUNUT siihen tuoksuun! Tottakai sinä haistat tuoksun pienen hetken kun suihkautat sitä, mutta sama kun astut vaikkapa kotiisi: vähän aikaa haistat kotisi ominaistuoksun, mutta kohta et, koska totut. Sillä nyt ei ole mitään merkitystä, vaikka omistaisit kolmeasataa eri hajuvettä. Nämä eivät ole mitään arvailuja, vaan aivan fysiologista faktaa.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:32"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 20:15"]
[/quote]
[/quote]
Just joo. Koska minä minä ja minä.
[/quote] Niin nimen omaan. Hajupommit ovat aina koska minä minä ja minun hajuveteni.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:13"]
Minua ahdistavat ihmisjoukot. En saa henkeä ja tuntuu että tukehdun ruuhkassa. Voisivatko muut ihmiset ottaa tämän huomioon ja pysyä poissa ympäriltäni kun käyn kaupassa? Ai eivät... niin, koska se on minun ongelmani, ei heidän.
[/quote]
Tuo on psyykkinen reaktio, et voi tukehtua oikeasti
Täälläpä on vähättelevä asenne yliherkkiä kohtaan. Minä olen taas tuntenut muutamia hajusteyliherkkiä ihmisiä ja ovat olleet oikein asiallisia sekä sanoneet asiasta ystävällisesti. Itsekin pyrin ottamaan huomioon toisen, jos tiedän hänen olevan hajusteyliherkkä. Ei se ole minulle niin iso vaiva.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:33"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:26"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 20:15"] [quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:55"] [quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:35"] Ensinnäkin hajuvettä ei kukaan käytä omaksi ilokseen, [/quote] Anteeksi, mutta kyllä käyttää. Minä suihkautan aina hieman tuoksua ranteisiin ja dekolteelle, vaikka makaisin koko päivän kuukautiskivuissa sohvalla enkä edes roskapussia kävisi ulos viemässä ja mieskin olisi isänsä luona vierailulla toisessa kaupungissa. Joka päivä dödö, joka päivä tuoksu, sellainen minä olen. Aivan vain omaksi ilokseni. [/quote] Mutta kun ei ihminen haista hetken päästä omaa tuoksuaan, niin mitä ihmeen iloa siitä sinulle on? Niin ei mitään. Kuvitelmaa. Eikä hajuvettä todellakaan kuulu suihkuttaa suoraa ranteisiin tai rintakehälle. Haiset muiden mielestä todennäköisesti vain pistävälle ja kuvottavalle. Ja edelleenkin, koska sinä olet se, joka asialle jotain voi, niin silloin sinun olisi sen eteen toimittava. [/quote] Ohiksena sanon, että puhut paskaa. Hajuvesisrä pitävilö on yleensä monia hajuvesiä, itsellänikin kolmisenkymmentä eri hajua, enkä todellakaan ole menettänyt kykyä haistaa niitä, joka päivä eri tuoksu... Hajuvettä voi suihkuttaa ilmaan tai voi suihkuttaa suoraan esim. ranteisiin. Dekolte on vähän huono, tuoksuu helposti liian voimakkaasti. Mutta ranteet ovat hyvä kohde. Se, miltä muiden mielesrä tuoksuu riippuu ihan siitä hajuvedestä ja määrästä. Itse käytän päivisin vain kevyitä tuoksuja, max EdP. Kun sitä aamulla suihkauttaa, se ei enää tuoksu voimakkaasti töihin päästyä. Suosittelisin, ette pölisisi omiasi asioista, joita et selvästikään edes tunne. [/quote] Se ei sinusta tuoksu voimakkaasti töihin päästessäsi, koska oma nenäsi on TOTTUNUT siihen tuoksuun! Tottakai sinä haistat tuoksun pienen hetken kun suihkautat sitä, mutta sama kun astut vaikkapa kotiisi: vähän aikaa haistat kotisi ominaistuoksun, mutta kohta et, koska totut. Sillä nyt ei ole mitään merkitystä, vaikka omistaisit kolmeasataa eri hajuvettä. Nämä eivät ole mitään arvailuja, vaan aivan fysiologista faktaa.
[/quote]
Vitsit sä taas luulet tietäväsi asiasta, jota et tunne ollenkaan. Se, että joku tuoksuu liian voimakkaalta, johtuu siitä, että hän käytää yhtä ja samaa tuoksua aina, jolloin hajuun tosiaan tottuu. Jos sitä vaihtelee, siihen ei nenä turru.
Lisäksi vaikuttaa se, miten vahvaa tuoksua käyttää. Parfyymissä on hajusteainetta kolme kertaa enemmän kuin eau de Colognessa (tuotteesta riippuen jopa kymmenkertainen määrä).
ja TÄMÄ on fysiologinen fakta. Omaan hien ja ihon tuoksuun turtuu, koska se on vieraana aina. Vaihtuvat hajuvedet taas ovat vaihtuvuuden takia sellaisia, ettei niihin turru. Sen takia sillä todella on merkitystä, montako hajuvettä on käytössä.
En muuten puhu omasta hajutulkinnastani, vaan olen kysynyt työkaverilta, haistaako hän liikaa hajuvettä. Sama tyyppi on valittanut kahdesta työkaverista, jotka ruikkivat hajuvettä lisää pitkin päivää. Hän oli todella yllättynyt, kun kerroin laittavani hajuvettä joka päivä. En kuulemma tuoksu ollenkaan liikaa....
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:42"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:33"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:26"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 20:15"] [quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:55"] [quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:35"] Ensinnäkin hajuvettä ei kukaan käytä omaksi ilokseen, [/quote] Anteeksi, mutta kyllä käyttää. Minä suihkautan aina hieman tuoksua ranteisiin ja dekolteelle, vaikka makaisin koko päivän kuukautiskivuissa sohvalla enkä edes roskapussia kävisi ulos viemässä ja mieskin olisi isänsä luona vierailulla toisessa kaupungissa. Joka päivä dödö, joka päivä tuoksu, sellainen minä olen. Aivan vain omaksi ilokseni. [/quote] Mutta kun ei ihminen haista hetken päästä omaa tuoksuaan, niin mitä ihmeen iloa siitä sinulle on? Niin ei mitään. Kuvitelmaa. Eikä hajuvettä todellakaan kuulu suihkuttaa suoraa ranteisiin tai rintakehälle. Haiset muiden mielestä todennäköisesti vain pistävälle ja kuvottavalle. Ja edelleenkin, koska sinä olet se, joka asialle jotain voi, niin silloin sinun olisi sen eteen toimittava. [/quote] Ohiksena sanon, että puhut paskaa. Hajuvesisrä pitävilö on yleensä monia hajuvesiä, itsellänikin kolmisenkymmentä eri hajua, enkä todellakaan ole menettänyt kykyä haistaa niitä, joka päivä eri tuoksu... Hajuvettä voi suihkuttaa ilmaan tai voi suihkuttaa suoraan esim. ranteisiin. Dekolte on vähän huono, tuoksuu helposti liian voimakkaasti. Mutta ranteet ovat hyvä kohde. Se, miltä muiden mielesrä tuoksuu riippuu ihan siitä hajuvedestä ja määrästä. Itse käytän päivisin vain kevyitä tuoksuja, max EdP. Kun sitä aamulla suihkauttaa, se ei enää tuoksu voimakkaasti töihin päästyä. Suosittelisin, ette pölisisi omiasi asioista, joita et selvästikään edes tunne. [/quote] Se ei sinusta tuoksu voimakkaasti töihin päästessäsi, koska oma nenäsi on TOTTUNUT siihen tuoksuun! Tottakai sinä haistat tuoksun pienen hetken kun suihkautat sitä, mutta sama kun astut vaikkapa kotiisi: vähän aikaa haistat kotisi ominaistuoksun, mutta kohta et, koska totut. Sillä nyt ei ole mitään merkitystä, vaikka omistaisit kolmeasataa eri hajuvettä. Nämä eivät ole mitään arvailuja, vaan aivan fysiologista faktaa.
[/quote]
Vitsit sä taas luulet tietäväsi asiasta, jota et tunne ollenkaan. Se, että joku tuoksuu liian voimakkaalta, johtuu siitä, että hän käytää yhtä ja samaa tuoksua aina, jolloin hajuun tosiaan tottuu. Jos sitä vaihtelee, siihen ei nenä turru.
Lisäksi vaikuttaa se, miten vahvaa tuoksua käyttää. Parfyymissä on hajusteainetta kolme kertaa enemmän kuin eau de Colognessa (tuotteesta riippuen jopa kymmenkertainen määrä).
ja TÄMÄ on fysiologinen fakta. Omaan hien ja ihon tuoksuun turtuu, koska se on vieraana aina. Vaihtuvat hajuvedet taas ovat vaihtuvuuden takia sellaisia, ettei niihin turru. Sen takia sillä todella on merkitystä, montako hajuvettä on käytössä.
En muuten puhu omasta hajutulkinnastani, vaan olen kysynyt työkaverilta, haistaako hän liikaa hajuvettä. Sama tyyppi on valittanut kahdesta työkaverista, jotka ruikkivat hajuvettä lisää pitkin päivää. Hän oli todella yllättynyt, kun kerroin laittavani hajuvettä joka päivä. En kuulemma tuoksu ollenkaan liikaa....
[/quote] Turhaa sinä minulle esitelmöit, tunnen kyllä hajuvedet. Ja sinä puhut itse nyt semmoista lööperiä, että huhhuh. Kun suihkautat ihollesi hajuvettä, niin turrut siihen hajuun muutamassa minuutissa. Tuoksuyliherkiltä tämä taipumus puuttuu. Seuraava on allergia- ja astmaliiton sivuilta: "Tuoksuyliherkkyys on poikkeava tapa reagoida tuoksuihin ja hajuihin. Tuoksuyliherkkien hajuaisti ei ole tavallista herkempi, vaan heiltä puuttuu ominaisuus tottua tuoksuihin. Oireet ovat elimellisiä, todellisia ja moninaisia. Aikaisemmin tuoksuyliherkkyyttä pidettiin lähinnä psyykkisenä oireiluna, mutta nykyään lääketiede on tunnistanut sen elimelliseksi vaivaksi."
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:35"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:32"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 20:15"] [quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:55"] [quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:35"] Ensinnäkin hajuvettä ei kukaan käytä omaksi ilokseen, [/quote] Anteeksi, mutta kyllä käyttää. Minä suihkautan aina hieman tuoksua ranteisiin ja dekolteelle, vaikka makaisin koko päivän kuukautiskivuissa sohvalla enkä edes roskapussia kävisi ulos viemässä ja mieskin olisi isänsä luona vierailulla toisessa kaupungissa. Joka päivä dödö, joka päivä tuoksu, sellainen minä olen. Aivan vain omaksi ilokseni. [/quote] Mutta kun ei ihminen haista hetken päästä omaa tuoksuaan, niin mitä ihmeen iloa siitä sinulle on? Niin ei mitään. Kuvitelmaa. Eikä hajuvettä todellakaan kuulu suihkuttaa suoraa ranteisiin tai rintakehälle. Haiset muiden mielestä todennäköisesti vain pistävälle ja kuvottavalle. Ja edelleenkin, koska sinä olet se, joka asialle jotain voi, niin silloin sinun olisi sen eteen toimittava. [/quote] Just joo. Koska minä minä ja minä. [/quote] Niin nimen omaan. Hajupommit ovat aina koska minä minä ja minun hajuveteni.
[/quote]
Juu, ei ole mitään siltä väliltä, joko hajupommi tai hajusteeton.. Niinpä niin.
Hajusteyliherkät ei suinkaan voi valita mm. ammattia herkkyytensä mukaan. En minäkään hakeudu fyysisesti raskaalle alalle paskan selkäni takia ja valita kun sattuu...
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:47"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:42"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:33"] [quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:26"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 20:15"] [quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:55"] [quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:35"] Ensinnäkin hajuvettä ei kukaan käytä omaksi ilokseen, [/quote] Anteeksi, mutta kyllä käyttää. Minä suihkautan aina hieman tuoksua ranteisiin ja dekolteelle, vaikka makaisin koko päivän kuukautiskivuissa sohvalla enkä edes roskapussia kävisi ulos viemässä ja mieskin olisi isänsä luona vierailulla toisessa kaupungissa. Joka päivä dödö, joka päivä tuoksu, sellainen minä olen. Aivan vain omaksi ilokseni. [/quote] Mutta kun ei ihminen haista hetken päästä omaa tuoksuaan, niin mitä ihmeen iloa siitä sinulle on? Niin ei mitään. Kuvitelmaa. Eikä hajuvettä todellakaan kuulu suihkuttaa suoraa ranteisiin tai rintakehälle. Haiset muiden mielestä todennäköisesti vain pistävälle ja kuvottavalle. Ja edelleenkin, koska sinä olet se, joka asialle jotain voi, niin silloin sinun olisi sen eteen toimittava. [/quote] Ohiksena sanon, että puhut paskaa. Hajuvesisrä pitävilö on yleensä monia hajuvesiä, itsellänikin kolmisenkymmentä eri hajua, enkä todellakaan ole menettänyt kykyä haistaa niitä, joka päivä eri tuoksu... Hajuvettä voi suihkuttaa ilmaan tai voi suihkuttaa suoraan esim. ranteisiin. Dekolte on vähän huono, tuoksuu helposti liian voimakkaasti. Mutta ranteet ovat hyvä kohde. Se, miltä muiden mielesrä tuoksuu riippuu ihan siitä hajuvedestä ja määrästä. Itse käytän päivisin vain kevyitä tuoksuja, max EdP. Kun sitä aamulla suihkauttaa, se ei enää tuoksu voimakkaasti töihin päästyä. Suosittelisin, ette pölisisi omiasi asioista, joita et selvästikään edes tunne. [/quote] Se ei sinusta tuoksu voimakkaasti töihin päästessäsi, koska oma nenäsi on TOTTUNUT siihen tuoksuun! Tottakai sinä haistat tuoksun pienen hetken kun suihkautat sitä, mutta sama kun astut vaikkapa kotiisi: vähän aikaa haistat kotisi ominaistuoksun, mutta kohta et, koska totut. Sillä nyt ei ole mitään merkitystä, vaikka omistaisit kolmeasataa eri hajuvettä. Nämä eivät ole mitään arvailuja, vaan aivan fysiologista faktaa. [/quote] Vitsit sä taas luulet tietäväsi asiasta, jota et tunne ollenkaan. Se, että joku tuoksuu liian voimakkaalta, johtuu siitä, että hän käytää yhtä ja samaa tuoksua aina, jolloin hajuun tosiaan tottuu. Jos sitä vaihtelee, siihen ei nenä turru. Lisäksi vaikuttaa se, miten vahvaa tuoksua käyttää. Parfyymissä on hajusteainetta kolme kertaa enemmän kuin eau de Colognessa (tuotteesta riippuen jopa kymmenkertainen määrä). ja TÄMÄ on fysiologinen fakta. Omaan hien ja ihon tuoksuun turtuu, koska se on vieraana aina. Vaihtuvat hajuvedet taas ovat vaihtuvuuden takia sellaisia, ettei niihin turru. Sen takia sillä todella on merkitystä, montako hajuvettä on käytössä. En muuten puhu omasta hajutulkinnastani, vaan olen kysynyt työkaverilta, haistaako hän liikaa hajuvettä. Sama tyyppi on valittanut kahdesta työkaverista, jotka ruikkivat hajuvettä lisää pitkin päivää. Hän oli todella yllättynyt, kun kerroin laittavani hajuvettä joka päivä. En kuulemma tuoksu ollenkaan liikaa.... [/quote] Turhaa sinä minulle esitelmöit, tunnen kyllä hajuvedet. Ja sinä puhut itse nyt semmoista lööperiä, että huhhuh. Kun suihkautat ihollesi hajuvettä, niin turrut siihen hajuun muutamassa minuutissa. Tuoksuyliherkiltä tämä taipumus puuttuu. Seuraava on allergia- ja astmaliiton sivuilta: "Tuoksuyliherkkyys on poikkeava tapa reagoida tuoksuihin ja hajuihin. Tuoksuyliherkkien hajuaisti ei ole tavallista herkempi, vaan heiltä puuttuu ominaisuus tottua tuoksuihin. Oireet ovat elimellisiä, todellisia ja moninaisia. Aikaisemmin tuoksuyliherkkyyttä pidettiin lähinnä psyykkisenä oireiluna, mutta nykyään lääketiede on tunnistanut sen elimelliseksi vaivaksi."
[/quote]
Mitä hittoa sä mussutat? Minä en kinaa nyt tuoksuyliherkkyydestä, vaan hajuvesistä, joista et selvästi ymmärrä mitään. Hajuvesi on haihtuvaa, iholle suihkautetusta hajuvedestä on vähintään 80% haihtuvaa pohja-ainetta, miedoissa kölnivesissä 98%. Siksi ne eivät jaise enää pistävän voimakkaasti muutaman minuutin kuluttua. Haistan ne edelleen, jos panen esim. ranteen (johon olen hajuvettä suihkauttanut) kiinni nenään, mutta se ei tuoksu kauemmas. Ps. Minulla taas on supernenä, tutkittu. Periaatteessa suhtaudun tuoksuyliherkkiin mhötätunnolla, mutta sinun typerä kinaamisesi alkaa vaikuttaa nyt siltä, että taidan tarkistaa oletustani.
Voi vittu te mammat mussutatte ihan liikaa. Muuttakaa metsään jos elämä on noin kauheaa että ihan jalat menee alta jos vähän joku on pruuttaillut dioria. Come on!!
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:51"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:35"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:32"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 20:15"] [quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:55"] [quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:35"] Ensinnäkin hajuvettä ei kukaan käytä omaksi ilokseen, [/quote] Anteeksi, mutta kyllä käyttää. Minä suihkautan aina hieman tuoksua ranteisiin ja dekolteelle, vaikka makaisin koko päivän kuukautiskivuissa sohvalla enkä edes roskapussia kävisi ulos viemässä ja mieskin olisi isänsä luona vierailulla toisessa kaupungissa. Joka päivä dödö, joka päivä tuoksu, sellainen minä olen. Aivan vain omaksi ilokseni. [/quote] Mutta kun ei ihminen haista hetken päästä omaa tuoksuaan, niin mitä ihmeen iloa siitä sinulle on? Niin ei mitään. Kuvitelmaa. Eikä hajuvettä todellakaan kuulu suihkuttaa suoraa ranteisiin tai rintakehälle. Haiset muiden mielestä todennäköisesti vain pistävälle ja kuvottavalle. Ja edelleenkin, koska sinä olet se, joka asialle jotain voi, niin silloin sinun olisi sen eteen toimittava. [/quote] Just joo. Koska minä minä ja minä. [/quote] Niin nimen omaan. Hajupommit ovat aina koska minä minä ja minun hajuveteni.
[/quote]
Juu, ei ole mitään siltä väliltä, joko hajupommi tai hajusteeton.. Niinpä niin.
Hajusteyliherkät ei suinkaan voi valita mm. ammattia herkkyytensä mukaan. En minäkään hakeudu fyysisesti raskaalle alalle paskan selkäni takia ja valita kun sattuu...
[/quote] Kuule kun ensinnäkin se hajusteyliherkkyys saattaa ilmetä vasta myöhemmällä iällä, kuten esim laktoosi-intoleranssi. Toisekseen hajusteen käyttö ei ole mikään pakko. Se kemikaalisekoite, jota ruikitaan täysin vapaa-ehtoisesti. Sillä ei ole mitään tekemistä ammatin kannalta.
Sivusta kommenttina, että kyllähän semmosen hajusteen hajuun turtuu helpommin, jota käyttää koko ajan. Jos niitä vaihtelee, hajun aistii helpommin ja käytettävä määrä pysyy paremmin aisoissa.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:08"]Kuule on minullakin vaikeuksia autossa ja kaupassa suurten löyhkien keskellä. Varsinkin lapsen koulujuhlat ovat riemastuttavia, koska siellä on aina se yksi mustalaisperhe, joka on kaatanut koko myskipullon päälleen. Silti tämä on minun ongelmani,, minun eikä kenenkään muun. En ikinä kehtaisi ehdotella vieraalle ihmiselle, että viitsitkö ottaa välimatkaa..kyllä minä siirryn sinne missä on hyvä olla.
[/quote]
Niin, harva menee niille mustalaisillekaan mitään sanomaan. Tai ulkomaalaisille, suitsukkeita ja kaikkea tuoksumaailmaa. Mutta kun suomalaisille saa kaikesta natkuttaa.