Suullisesti tehdyt kokeet?
Törmäsin tänään, että jos on vaikeuksia kirjoittamisen tuottamisessa, niin on mahdollisuus tehdä suullisesti kokeita. Oikeestiko? Tiedättekö, että jossain voi? Kyse siis viidennestä luokasta ja ihan normikoulusta. Mun lapsen koulussa en ole moiseen törmännyt, eikä hänkään tiennyt, että joku niin tekisi. Mutta jos vitosella voi tehdä esim uskonnon tai maantiedon suullisesti, niin koskas sitten oppii kirjoittamaan? Onko jossain operesursseja moiseen?
Kommentit (7)
Meidän koulussa on saanut ainakin tehdä suullisesti kokeita, toisaalta kyse oli oppilaasta, jolla oli sormi murtunut eikä siksi kyennyt kirjoittamaan. Mutta ei ainakaan kuulosta mitenkään mahdottomalta, etenkin jos on todettu lapsella olevan ongelmia tuottaa kokeissa tekstiä kirjoittamalla vaikka osaisi moitteettomasti suullisessa kokeessa. Meillä tuon suullisen kokeen avusti kouluavustaja, joka sitten kirjoitti vastauksen ylös.
Siis tässä tapauksessa kyseessä ihan normaali lapsi, ei fyysisiä eikä muitakaan rajoitteita. Saa kuulema suullisesta kokeesta ysin, mutta seiskan jos tarvii itse kirjoittaa. Siksi ihmettelin, koska niin moni muukin varmaan saa sen seiskan. AP
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:10"]
Siis tässä tapauksessa kyseessä ihan normaali lapsi, ei fyysisiä eikä muitakaan rajoitteita. Saa kuulema suullisesta kokeesta ysin, mutta seiskan jos tarvii itse kirjoittaa. Siksi ihmettelin, koska niin moni muukin varmaan saa sen seiskan. AP
[/quote]
Mistä me muut kenenkään rajoitteista tiedämme. Olkaamme vain tyytyväisiä siihen, että itse pystymme kirjoittamaan. Jos joku tarvitsee apua, hänelle voi sitä apua antaa.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:10"]
[/quote]
Jos on vaikka paha lukihäiriö? Hän kuitenkin voi osata asian hyvin, mutta juuri se kirjoittaminen tuottaa vaikeuksia.
Mahdollista on myös täydentää kirjoitettuja kokeita suullisesti, jos esim. lukihäriön takia kirjoittamalla ei saa kaikkea tuotua esille. Yleensä erityisopettaja on mukana näiden päätösten tekemisessä.
Eikö perinteinen esitelmä ole suullinen koe? Tietty alue tai aihe esitellään ja arvioidaan opettajan toimesta.
kaikki eivät opi koskaan kirjoittamaan, tai voi olla fyysisiä rajoitteita.
Suullisesti voi tehdä kokeita, jos kokeiden tekeminen ei muuten onnistu. Ne ovat tietenkin poikkeustapauksia ja syitä on erilaisia.