Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuhkarokko ja korona sukulaisia toisilleen RNA

Vierailija
28.01.2022 |

Oletko sairastanut tuhkarokon?

Koronavirukset (Orthocoronavirinae tai Coronavirinae) on ihmisillä ja eläimillä tauteja aiheuttavien RNA-virusten heimo, joka muodostaa alaheimon Coronaviridae-heimossa. Koronaviruksia tunnetaan kymmeniä erilaisia, joista seitsemän voi tarttua ihmisiin. Niistä neljä aiheuttaa vain lieviä flunssaoireita, mutta kolme on aiheuttanut vakavan epidemian. SARSin aiheuttajaksi paljastui vuonna 2003 ennestään tuntematon koronavirus SARS-CoV. Vuonna 2012 tavattiin Lähi-idästä tätä muistuttava koronaviruksen aiheuttama hengityselintulehdus MERS.[4] Vuonna 2019 Kiinan Wuhanissa tavattiin uusi COVID-19-tautia aiheuttava koronavirus SARS-CoV-2, joka leviää myös ihmisistä toisiin ja jonka Maailman terveysjärjestö julisti 11. maaliskuuta 2020 maailmanlaajuiseksi pandemiaksi.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teillä ole terveyskorttia? Jos ei niin kannattaa pyytää terveydenhuollosta , johon saatte merkinnät siitä, mitkä rokot ja taudit olette sairastaneet ja mitkä rokotukset saaneet.

Neuvolakortti? Onko muka aikuisillekin? Minulle on annettu vain lappunen yksittäisistä rokotuksista, esim punkkirokotuksesta.

Vierailija
22/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni ekat neuvolakortit olen nähnyt 60-luvulla syntyneillä.

T.hoitsu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin? Tiesin kyllä tämän, miten on mikään uutinen?

Jos sinä olet lukenut kaikki maailman uutiset, niin kaikki eivät ole. Kai saa keskustella myös uutisista.🤔

Vierailija
24/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa vähän vanhemmista on sairastanut tuhkarokon.

Niin on ja rokotteenkin vielä siihen päälle., käsittääkseni.

Ei kyllä tuhkorokon sairastaneita ole rokotettu.

Saatat sekoittaa vesirokkoon.

T.hoitsu

No, minun rokotuskortissa on merkintä MPR 20/7/1992 ja erikseen merkintä sairastamisesta 1970. Mikähän hoitsu oletkaan?

Ei ole ollut yleinen käytäntö, enkä ole ehtinyt työskennellä jokaisessa Suomen terv.keskuksessa, vaikka paljon olen ehtinytkin.

T.hoitsu

Vierailija
25/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 71 ja sairastanut tuhkarokon, kuten myös suurin osa samana vuonna syntyneistä kavereistani. Tiedän että vanhempanikin ovat sairastaneet. Yli 50v pitäisi sitten olla turvassa koronalta. Eivät taida kuitenkaan olla.

Vierailija
26/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt tuhkarokon läpi, en siis välttis sairastu koronaan.

Jos tuhkarokko suojaisi koronalta, niin korona tulisi vain alle viisikymppisille.

Kyllähän jo silloin aluksi mietittiin, että MPR rokote saattaisi antaa suojaa koronaa vastaan. Suomessa lapset on kattavasti rokotettu ja Suomessa lapsilla on ollut hyvin vähän ongelmia koronan kanssa. Vanhemmat on toki sen varmasti aikanaan sairastaneet, mutta siitä on vuosikymmeniä aikaa (ja toisaalta vanhusten elimistö on heikko muutenkin).

Vierailija
27/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin? Tiesin kyllä tämän, miten on mikään uutinen?

Jos tiedät, voit vastata kysymykseen. Tuossa muodossa kommenttisi on jälkiviisautta, mikä on epälooginen argumentti.

Vierailija
28/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen 70-lukua käytännössä kaikki sairasti lapsena tuhkarokon.

Ehkä ei kuitenkaan. Kouluhoitajani aikoinaan ei ollut uskoa että olin sairastanut sen. Joko hän oli tietämätön sen yleisyydestä tai sitten se oli vähemmän yleinen kuin esim vesirokko.

Se oli todella yleinen, koska se tarttuu paljon herkemmin kuin vesirokko.

Vierailija
29/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T.hoitsu

Mä olen syntynyt 1961 eikä aavistustakaan, missä mun neuvolakorttini on. Tuskin enää tallessa 94-vuotiaalla äidilläni. 

Vierailija
30/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teillä ole terveyskorttia? Jos ei niin kannattaa pyytää terveydenhuollosta , johon saatte merkinnät siitä, mitkä rokot ja taudit olette sairastaneet ja mitkä rokotukset saaneet.

Mistähän se terveydenhuolto sen tietäisi? Ei mistään lasten rokoista ja sikotaudeista ennen ole mihinkään lääkärille menty, vaan sairastettu vain kotona, ellei ole sitten tullut jotain pahoja jälkitauteja tai jotain.

Mistään lapsuusajan rokotuksistakaan ei ole missään enää mitään tietoa, jollei vanhemmat ole säästäneet neuvolakorttia tai lippulappusia.

Vierailija
31/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T.hoitsu

Mä olen syntynyt 1961 eikä aavistustakaan, missä mun neuvolakorttini on. Tuskin enää tallessa 94-vuotiaalla äidilläni. 

Ei sellaista ole välttämättä ollutkaan.

Vierailija
32/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika omituinen aloitus RNA virukset ovat yksi ryhmä. Ja yhden sairastaminen ei tuo toiseen immuniteettia. Jonkinlaista apua voi tuoda ja mpr-rokotyeen on ajateltu antavan vähän suojaa koronalta. Myös tuberkuloosi rokotteen on ajateltu antavan suojaa. mitään tutkimustuloksia asiasta ei tietääkseni ole Mutta Aloitus on kummallinen.

Vierailija
33/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhkarokko tuli 60-luvulla käytännössä kaikille, viimeistään koulussa. Epidemiat toistuivat monta kertaa, eikä ollut kovin montaa lasta, jotka siltä välttyivät.

Vierailija
34/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän se terveydenhuolto sen tietäisi? Ei mistään lasten rokoista ja sikotaudeista ennen ole mihinkään lääkärille menty, vaan sairastettu vain kotona, ellei ole sitten tullut jotain pahoja jälkitauteja tai jotain.

Mistään lapsuusajan rokotuksistakaan ei ole missään enää mitään tietoa, jollei vanhemmat ole säästäneet neuvolakorttia tai lippulappusia.

Kyllä ne ennen kysyttiin ja rekisteröitiin tarkkaan. Aina on ollut kulkutautirekisteröintiä. Mutta jos muutti toiseen kaupunkiin, jäi tiedät vanhaan ellei itse vienyt neuvokakoettiaan uuteen paikkaan. Tarkoitan siis aikuisia. Minulla kortti pysyi mukana pitkää ja se muuttui "keltaiseksi kortiksi". Siihen listattiin tarkkaan kaikki rokotukseni, koska tarvitsin niitä. Osa oli pakollisia tietyissä töissä ja maissa.

Vierailija
35/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiv v&#*$*ttuiluun saataisi rokote.

Vierailija
36/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkoita neuvolakorttia ja vaan pieni taiteltva korttinen, siinä etukannessa lukee terveyskortti, sain sen joskus terveyskeskuksesta, kun piti jonnekkin todistaa sairastumiset ym, en tarkkkaan muista, mutta hyödyllinen. Se on n. pankkikortin kokoinen kortti ja siihen merkataan jatkossakin kaikki rokotteet esim. influenssarokotus ja jäykkis ym.

Vierailija
37/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
38/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on MPR rokote niin sekin on yksi suojaava tekijä koronaa vastaan, sairastaa lievempänä tai oireettomana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi