Tuhkarokko ja korona sukulaisia toisilleen RNA
Oletko sairastanut tuhkarokon?
Koronavirukset (Orthocoronavirinae tai Coronavirinae) on ihmisillä ja eläimillä tauteja aiheuttavien RNA-virusten heimo, joka muodostaa alaheimon Coronaviridae-heimossa. Koronaviruksia tunnetaan kymmeniä erilaisia, joista seitsemän voi tarttua ihmisiin. Niistä neljä aiheuttaa vain lieviä flunssaoireita, mutta kolme on aiheuttanut vakavan epidemian. SARSin aiheuttajaksi paljastui vuonna 2003 ennestään tuntematon koronavirus SARS-CoV. Vuonna 2012 tavattiin Lähi-idästä tätä muistuttava koronaviruksen aiheuttama hengityselintulehdus MERS.[4] Vuonna 2019 Kiinan Wuhanissa tavattiin uusi COVID-19-tautia aiheuttava koronavirus SARS-CoV-2, joka leviää myös ihmisistä toisiin ja jonka Maailman terveysjärjestö julisti 11. maaliskuuta 2020 maailmanlaajuiseksi pandemiaksi.
Kommentit (38)
"Koronavirukset (Orthocoronavirinae tai Coronavirinae) on ihmisillä ja eläimillä tauteja aiheuttavien RNA-virusten heimo " niin kuin tuhkarokkokin, joka "on morbilliviruksiin kuuluva yksijuosteinen RNA-virus"
Olen käynyt tuhkarokon läpi, en siis välttis sairastu koronaan.
Hyvä kun asiaa tutkitaan
Olen sairastanut tuhkarokon ja nyt omikronin. Ainakin tämä oli lievä, lähinnä vuorokauden kuume ja ruokahaluttomuus, muut oireet niin lieviä, ettei mainitsemisen arvoisia, paitsi että alkoi pienellä kurkun kutinalla, ei kipua.
Onko lievä jos kuume lähes 40? Toisaalta kuume oli parissa päivässä ohi eikä juuri muita oireita tai ne ainakin ihan lieviä.
Suurin osa vähän vanhemmista on sairastanut tuhkarokon.
Vierailija kirjoitti:
Niin on ja rokotteenkin vielä siihen päälle., käsittääkseni.
Vierailija kirjoitti:
Onko lievä jos kuume lähes 40? Toisaalta kuume oli parissa päivässä ohi eikä juuri muita oireita tai ne ainakin ihan lieviä.
No , ei kyllä ole lievä! Mutta , olen nähnyt että korkea kuume käväse ja sit muutaman päivän pientä lämpöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä tuhkorokon sairastaneita ole rokotettu.
Saatat sekoittaa vesirokkoon.
T.hoitsu
Tuhkarokko on vaarallinen. Se tuhoaa jo hankitun immuniteetin ja altistaa muille taudeille. Olen sen verran vanha että tunnen perheitä joissa on tuhkarokon tappamia ja vammauttamia henkilöitä. Muistan rokote tuli yleisesti päiviteltiin "lastentautia" vastaan rokottamista.
Ennen 70-lukua käytännössä kaikki sairasti lapsena tuhkarokon.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuhkarokko suojaisi koronalta, niin korona tulisi vain alle viisikymppisille.
Muistakaa, että Rota-virus on myös rna-virus ja sitä vastaan on suun kautta otettava rokote.
Pikkulapsilla hyvä vastustuskyky mahd ristireaktio koronan kanssa.
T.tutkija
Niin? Tiesin kyllä tämän, miten on mikään uutinen?
Vierailija kirjoitti:
Ennen 70-lukua käytännössä kaikki sairasti lapsena tuhkarokon.
Ehkä ei kuitenkaan. Kouluhoitajani aikoinaan ei ollut uskoa että olin sairastanut sen. Joko hän oli tietämätön sen yleisyydestä tai sitten se oli vähemmän yleinen kuin esim vesirokko.
Oli karmea tauti kovine kuumeineen jos olisi ollut rokote niin olisin ottanut mutta silloin ei vielä ollut rokotetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä tuhkorokon sairastaneita ole rokotettu.
Saatat sekoittaa vesirokkoon.
T.hoitsu
No, minun rokotuskortissa on merkintä MPR 20/7/1992 ja erikseen merkintä sairastamisesta 1970. Mikähän hoitsu oletkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuhkarokko suojaisi koronalta, niin korona tulisi vain alle viisikymppisille.
Kaikki ei ole silloin ennen vanhaan sairastanutt tuhkarokkoa.
Eikö teillä ole terveyskorttia? Jos ei niin kannattaa pyytää terveydenhuollosta , johon saatte merkinnät siitä, mitkä rokot ja taudit olette sairastaneet ja mitkä rokotukset saaneet.
Olemmeka tuhkarokon sairastaneet kaukana koronasta?
"Tuhkarokkovirus on morbilliviruksiin kuuluva yksijuosteinen RNA-virus, joka aiheuttaa tuhkarokkoa. Tuhkarokkovirus infektoi vain ihmisiä. Tuhkarokkovirus on erittäin herkästi ilmateitse tarttuva, ja vain immuniteetti virusta vastaan suojaa infektiolta. [1] Virus voi infektoida hyvin suuren määrän ihmisiä lyhyessä ajassa."
"Tuhkarokkovirus on vaipallinen virus, eli sitä ympäröi isäntäsolusta peräisin oleva lipidikaksoiskalvo. Viruksella on pinnallaan F- ja H- pintaproteiineja, joita käytetään isäntäsoluun tunkeutumiseen. Tuhkarokkoviruksella on yksijuosteinen negatiivinen RNA-genomi, joka sisältää yhteensä kuusi erilaista geeniä"