Vauva 4kk mummon hoitoon kahdeksi viikoksi
Meillä voi olla tilanne tämä loppukesästä jos mies ei saa sovittua kesälomiaan uusiksi. Minulla alkaa töissä kuukauden projekti jossa minun täytyy olla osallisena koska olen kyseisen projektin ennen äitiyslomaa suunnitellut. Miehellä piti olla loma tuona aikana mutta nyt selvisi että hänen lomansa alkaakin 2vk myöhemmin. Hänen lomaansa ei aika varmasti pysty enää vaihtamaan.
Äitini ehdotti että hän hoitaisi vauvaa päivät, noin 9h/pv. Luotan äitiini 100% hoitajana mutta ongelmana on se että äiti on tähän asti nähnyt vauvaa vain muutaman kerran, koska äiti asuu kaukana. Äitini siis muuttaisi tänne siksi ajaksi. Toki hän tulee tänne ennen kun minä menen töihin, ehtii siis rauhassa tutustella vauvaan ja vauva häneen.
Ainoa plussa tässä loman siirtymisessä on se, että me saadaan miehen kanssa yhteistä loma-aikaa pari viikkoa. Ja tietty se, että äiti pääsee kunnolla tutustumaan meidän neitiin.
Kuulostaako ihan kamalalta järjestelyltä? Kellään kokemusta vastaavasta?
Ja ennen kuin kukaan sanoo että minun pitäisi vain kieltäytyä projektista/miehen vaatia lomansa eri aikaan niin voin sanoa että siinä kohtaa riskinä on työnmenettäminen. Täällä kun ei nuo oikeudet työntekijällä ole niin hyvät kun Suomessa. Äitiyslomallakaan minä en sinänsä enää ole.
Kommentit (71)
No on ok. Hyvin toimii ainakin noin teoriassa. Ja näkeehän vauva vanhempia aamulla ja ip-illalla ja jos vielä käyt imettämässä päivällä. Tuskin jää kellekään traumoja.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:08"]
No on ok. Hyvin toimii ainakin noin teoriassa. Ja näkeehän vauva vanhempia aamulla ja ip-illalla ja jos vielä käyt imettämässä päivällä. Tuskin jää kellekään traumoja.
[/quote]
Äidille korkeintaan.
Ei kait tuon ikäinen nyytti nyt vielä edes tajua, kuka sitä pitää sylissä ja kuka syöttää. Kunhan on joku, joka vaihtaa kuivat vaipat ja antaa ruokaa ja panee nukkumaan.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 15:47"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 15:44"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 15:40"] Itse en pystyisi. Rakastan lastani liikaa. [/quote] Mihin et pysty? Ei ap ole etelänavavalle menossa. Ja sitä paitsi, ei ap:lla taida parempaakaan vaihtoehtoa olla. Tuo, että mummo tulee hoitamaan kotiin vauvaa työpäivän ajaksi, on paras vaihtoehto. [/quote] Olemaan erossa lapsestani. Hän tarvitsee ÄITIÄ 24/7 vielä tuossa vaiheessa, ei siinä mikään ikäloppu mummo auta. Lapseni on nyt 16kk ja olemme olleet erossa tasan kerran kahden tunnin ajan. Ja osaksi siitä syystä meillä on todella läheiset välit♥
[/quote]
Ihan kuin rakkautta lasta kohtaan mitattaisiin sillä, kuinka vähän on ollut lapsestaan erossa :D eiköhän enemmän rakkautta ole tehdä uhrauksia sen eteen, että lapsella on jatkossakin hyvä olla. Säälittävää tuollainen itsensä ylös pönkittäminen.
Missähän maassa asutte ap...en usko tuota lainkaan,koska esim. täällä Keski-Euroopassa on erittäin vaikea irtisanoa työntekijöitä noin vain, toisin kuin esim. Suomessa. Miehesi jos on vielä paikallisia ja ilmoittanut ajoissa että pienen lapsen isänä hänen tulee olla lomalla tiettyyn aikaan, ja muutenkin pienten lasten vanhemmilla ykkösprioriteetti valita lomat, vasta sitten muilla vaikka olisivat olleet esim. kauemmin töissä.
Itsellä tuon ikäinen vauva, ei tulisi mieleenkään olla 2 tuntia kauempaa poissa vauvan luota. Juurikin täällä mainituista syistä. Tutustu ap lasten psykologiaan, sulla varmaan eka muksu kyseessä.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:38"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:34"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:51"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:47"] Mä en itse missään nimessä haluaisi jättää, mutta esim. USA:ssa tilanne on vähän eri kuin Suomessa. Jos on tosiaan pakko toimia noin, niin vauvalle mahdollisimman paljon yhdessäoloa mummon kanssa ennen tuota jaksoa, hoito tietysti vauvan omassa kotona (kuten ilmeisesti olikin) ja mahdollisimman lyhyet työpäivät vanhemmilla. Hyvä tuo, että käyt imettämässä kesken päivän. Tsemppiä, kyllähän monet joutuvat jättämään vauvan ihan palkatulle hoitajalle jo 3kk vanhana. [/quote] Hiom. Monet SAAVAT jättää, eikä joudu. Suomessa on pitkät äitiyslomat ja silti lapsia hoidetaan jopa suljetuilla osastoilla mielenterveysongelmien takia. Tätä ei tapahdu niissä maissa, joissa äidit lähtevät töihin pari kuukautta vauvan syntymän jälkeen. [/quote] Laitapa jotain todistetta siitä, että "näissä maissa" lapsia ei ole lainkaan suljetulla, tai että nimenomaan lyhyen äitiysloman maissa on vähemmän mt-ongelmia kuin esim Suomessa.
[/quote]
Suomi keikkuu tilastoissa ensimäisenä lasten mielenterveysongelmissa ja meillä on pisimmät äitiyslomat. Esim. Espanja, Usa ja Englanti ei ole edustettuina näissä tilastoissa, vaikka niissä lapset viedään parikuisena hoitoon. Italiassakin, missä äitiysloma ei ole kuin pari kuukautta, on tunnettu maa siitä, että vanhempien ja lasten välit ovat lämpimät ja siellä ei näy lapsijuoppoja kadulla, kuten Suomessa, pitkien äitiyslomien luvatussa maassa.
[/quote]
Hienosti luettelit tunnetuimmat KOTIÄITI-maat. Teetkö sen tahallasi? ;)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:23"]Missähän maassa asutte ap...en usko tuota lainkaan,koska esim. täällä Keski-Euroopassa on erittäin vaikea irtisanoa työntekijöitä noin vain, toisin kuin esim. Suomessa. Miehesi jos on vielä paikallisia ja ilmoittanut ajoissa että pienen lapsen isänä hänen tulee olla lomalla tiettyyn aikaan, ja muutenkin pienten lasten vanhemmilla ykkösprioriteetti valita lomat, vasta sitten muilla vaikka olisivat olleet esim. kauemmin töissä.
Itsellä tuon ikäinen vauva, ei tulisi mieleenkään olla 2 tuntia kauempaa poissa vauvan luota. Juurikin täällä mainituista syistä. Tutustu ap lasten psykologiaan, sulla varmaan eka muksu kyseessä.
[/quote]
Tietyissa Aasian maissa ja Yhdysvaltain tietyissä kaupungeissa työtahti on todella kova ja ylipäätään lomailua ei katsota hyvällä.
Hienoa että lapsestasi tulee täydellinen koska et ole hänestä erossa ja olet tutustunut lasten psykologiaan♥
Minä jouduin kouluun viikoksi lapsen ollessa 2vkoa. Vanhempani hoitivat eli lähinnä ulkoilivat ja nukuttivat ja käyttivät lasta minulla syömässä. Tätä jatkui koko vuoden 2kk välein kun oli lähiviikko koulussa.
Hyvin meni!
Siis kyse vain 2 viikosta! Ja vain työpäivän aika...illat ja viikonloput vauvan kanssa.
Miten sitä ennen pärjättiin kun äitiysloma oli 3kk???
Minä olen syntynyt -69 ja äitini meni töihin kun olin 3kk ja mummo tuli hoitamaan minua kotiin. Ja synnyin vielä keskosena joten olin 2 ekaa kk sairaalassa keskolassa.
Olen ihan normaali ;)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:19"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:17"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:53"]Me suomalaiset pitkine äitiyslominemme olemme ihan todellisuudesta vieraantuneita. Muualla maailmassa, ihan Euroopassa, äitiyslomat ovat vain viikkoja tai joitain kuukausia. Tämän logiikan mukaan Suomessa pitäisi kasvaa erityisen tasapainoisia ihmisiä mutta emmeköhän me keiku kaiken maailman masennus- ym. tilastojen kärjessä. Ap, järjestelynne kuulostaa fiksulta. Se, että mietit järjestelyn järkevyyttä ja kipuilet asiaa, kertoo että olet huolehtiva ja fiksu äiti. Tällä palstalla huutelee rumimmin ne mammat, jotka ovat vuosikausia kotona "lapsen parhaaksi". Monellakohan heistä on edes työpaikkaa, johon palata? Epäilen ettei kovin monella. Joskus kotona on vaan niin ahdistava olla, että sieltä tietokoneen ruudun takaa on mukava syyllistää muita samalla kun omat lapset tuijottavat leffoja ja syövät eineksiä.. [/quote] Miksi tästäkin pitää aina vääntää? Suomessa on mahtava mahdollisuus olla lapsen kanssa ne tärkeimmät kuukaudet kotona, miksi joku haluaa sen jättää käyttämättä?
[/quote]
Koska meillä ei enää ole siihen varaa ja toiseksi lasten mielenterveysongelmat ovat räjähtäneet käsiin sen jälkeen, kun äitiyslomat jatkettiin kolmesta kuukaudesta kymmeneen.
[/quote]
Laskepa paljonko keskituloinen äiti maksaa veroja kunnalle ja paljonko kunnallinen päivähoito maksaa järjestää yhdelle lapselle. Saat vähän käsitystä siitä kuinka suuri "säästö" syntyisi.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:38"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:34"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:51"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:47"] Mä en itse missään nimessä haluaisi jättää, mutta esim. USA:ssa tilanne on vähän eri kuin Suomessa. Jos on tosiaan pakko toimia noin, niin vauvalle mahdollisimman paljon yhdessäoloa mummon kanssa ennen tuota jaksoa, hoito tietysti vauvan omassa kotona (kuten ilmeisesti olikin) ja mahdollisimman lyhyet työpäivät vanhemmilla. Hyvä tuo, että käyt imettämässä kesken päivän. Tsemppiä, kyllähän monet joutuvat jättämään vauvan ihan palkatulle hoitajalle jo 3kk vanhana. [/quote] Hiom. Monet SAAVAT jättää, eikä joudu. Suomessa on pitkät äitiyslomat ja silti lapsia hoidetaan jopa suljetuilla osastoilla mielenterveysongelmien takia. Tätä ei tapahdu niissä maissa, joissa äidit lähtevät töihin pari kuukautta vauvan syntymän jälkeen. [/quote] Laitapa jotain todistetta siitä, että "näissä maissa" lapsia ei ole lainkaan suljetulla, tai että nimenomaan lyhyen äitiysloman maissa on vähemmän mt-ongelmia kuin esim Suomessa.
[/quote]
Suomi keikkuu tilastoissa ensimäisenä lasten mielenterveysongelmissa ja meillä on pisimmät äitiyslomat. Esim. Espanja, Usa ja Englanti ei ole edustettuina näissä tilastoissa, vaikka niissä lapset viedään parikuisena hoitoon. Italiassakin, missä äitiysloma ei ole kuin pari kuukautta, on tunnettu maa siitä, että vanhempien ja lasten välit ovat lämpimät ja siellä ei näy lapsijuoppoja kadulla, kuten Suomessa, pitkien äitiyslomien luvatussa maassa.
[/quote]
Mistä nämä tilastot saa käsiinsä?