Vauva 4kk mummon hoitoon kahdeksi viikoksi
Meillä voi olla tilanne tämä loppukesästä jos mies ei saa sovittua kesälomiaan uusiksi. Minulla alkaa töissä kuukauden projekti jossa minun täytyy olla osallisena koska olen kyseisen projektin ennen äitiyslomaa suunnitellut. Miehellä piti olla loma tuona aikana mutta nyt selvisi että hänen lomansa alkaakin 2vk myöhemmin. Hänen lomaansa ei aika varmasti pysty enää vaihtamaan.
Äitini ehdotti että hän hoitaisi vauvaa päivät, noin 9h/pv. Luotan äitiini 100% hoitajana mutta ongelmana on se että äiti on tähän asti nähnyt vauvaa vain muutaman kerran, koska äiti asuu kaukana. Äitini siis muuttaisi tänne siksi ajaksi. Toki hän tulee tänne ennen kun minä menen töihin, ehtii siis rauhassa tutustella vauvaan ja vauva häneen.
Ainoa plussa tässä loman siirtymisessä on se, että me saadaan miehen kanssa yhteistä loma-aikaa pari viikkoa. Ja tietty se, että äiti pääsee kunnolla tutustumaan meidän neitiin.
Kuulostaako ihan kamalalta järjestelyltä? Kellään kokemusta vastaavasta?
Ja ennen kuin kukaan sanoo että minun pitäisi vain kieltäytyä projektista/miehen vaatia lomansa eri aikaan niin voin sanoa että siinä kohtaa riskinä on työnmenettäminen. Täällä kun ei nuo oikeudet työntekijällä ole niin hyvät kun Suomessa. Äitiyslomallakaan minä en sinänsä enää ole.
Kommentit (71)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 15:42"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 15:40"]Itse en pystyisi. Rakastan lastani liikaa. [/quote] Ai että, tämmöset viestit ne lämmittää huonosta omastatunnosta kärsivän tuoreen äidin sydäntä! Ap
[/quote]
Siis mitä. Joku vain kirjoitti,ettei itse pystyisi ja sinä vedät herneet nenukkaan. Lue uudelleen, hän kirjoitti vain itsestään
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:00"]Ihan hyvältä järjestelytä kuulostaa, kun vielä pääset keskellä päivää imettämään ja näkemään vauvaa. Pullolle kannattaa kyllä totuttaa jo etukäteen, jos ei oo vielä ollenkaan käytössä. Pystyisikö mummo tulemaan teille jo muutamaa päivää ennen hoitojakson alkua, niin vauva ehtisi totuttautua rauhassa mummoon.
[/quote]
Mummo tulee jo viikkoa ennen. Oli siis jo muutenkin tulossa, nyt pidensi vierailuaan. Ap
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 15:47"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 15:44"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 15:40"]
Itse en pystyisi. Rakastan lastani liikaa.
[/quote]
Mihin et pysty? Ei ap ole etelänavavalle menossa. Ja sitä paitsi, ei ap:lla taida parempaakaan vaihtoehtoa olla. Tuo, että mummo tulee hoitamaan kotiin vauvaa työpäivän ajaksi, on paras vaihtoehto.
[/quote]
Olemaan erossa lapsestani. Hän tarvitsee ÄITIÄ 24/7 vielä tuossa vaiheessa, ei siinä mikään ikäloppu mummo auta. Lapseni on nyt 16kk ja olemme olleet erossa tasan kerran kahden tunnin ajan. Ja osaksi siitä syystä meillä on todella läheiset välit♥
[/quote]
Huono yritys. Yritä uudelleen.
Hyvin voit jättää mummun hoitoon lapsen. Ei joka maassa ole Suomen äitiydloäitäitiysloman pituisia lomia. Itse jouduin menemään töihin, kun esikoinen oki 3,5kk vanha (asuimme ulkomailla). Vauva jäi isän kanssa kotiin, kun häneltä loppuivat työt. Olin toki ajatellut jopa lastenhoitajan palkkaamista, jos isä ei olisi jäänyt kotiin. Mulla oli pitkät työpäivät ja eikä ollut mahdollisuutta imettää kesken päivän. Pumppasin, mitä pystyin ja imetin yöllä. Imetys tosin loppui 4 kkn iässä, kun en enää jaksanut. Se harmittaa. Lapsi on nyt ihan terve ja tavallinen 5-vuotias. Eniten traumoja jäi ehkä mulle. Kaikkea hyvää sinulle, kyllä se onnistuu ja älä tunne syyllisyyttä!
Ihan loistavasti voit tehdä niin. Silloin, kun mun täti sai lapset ei mitään lomia ollut. Lapset oli 6kk, kun hän meni pankkiin takaisin töihin. Kävi imettämässä lapset, kun mummo hoiti päivisin. Eipä ne ennenvanhaan lapsista yhtään hulluja tehnyt, jos äiti kävi töissä. Tämä oli ihan yleinen käytäntö suomessa 60 luvulla. Asialla ei ole mitään tekemistä rakkauden kanssa.
Kuulostaa tosi hyvältä. Kaksi viikkoa on pieni paha verrattuna siihen, että menettäisit työpaikan. Vauva pärjää kyllä ja sinä pärjäät myös, usko pois.
Nämä "en minä pystyisi, koska rakastan lastani liikaa" -tyypit tuntuu olevan vähän vieraantuneita elämän realiteeteista. Eletään jossain "äiti-lapsi forevö" kuplassa jonne se elanto vaan tipahtaa itsekseen. Älä välitä niistä.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:16"]Kuulostaa tosi hyvältä. Kaksi viikkoa on pieni paha verrattuna siihen, että menettäisit työpaikan. Vauva pärjää kyllä ja sinä pärjäät myös, usko pois.
Nämä "en minä pystyisi, koska rakastan lastani liikaa" -tyypit tuntuu olevan vähän vieraantuneita elämän realiteeteista. Eletään jossain "äiti-lapsi forevö" kuplassa jonne se elanto vaan tipahtaa itsekseen. Älä välitä niistä.
[/quote]
Kyllä se on puolison homma huolehtia elannosta jos nainen haluaa olla oikeasti HYVÄ ja RAKASTAVA äiti ja hoitaa lastaan ihan itse. En vaan voi käsittää miten kukaan raaskii laittaa lastaan hoitoon, kyllä lapsensa kanssa pitää jaksaa olla! Omaa aikaa voi viettää sitten kun lapsi on isompi ja kaipaa itsekin sitä omaa aikaa. Siihen asti äidin tehtävä on olla lapsensa saatavilla 24/7.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:16"]
Kuulostaa tosi hyvältä. Kaksi viikkoa on pieni paha verrattuna siihen, että menettäisit työpaikan. Vauva pärjää kyllä ja sinä pärjäät myös, usko pois.
[/quote]
No minä esimerkiksi voin sanoa, että en jättäisi, koska rakastan lastani liikaa. Mutta aina ei voinut valita. Itse jouduin jättämään vauvan kahdeksi viikoksi sairaalaan. Toki kävin päivittäin, mutta kyllä sydän oli murskana ja tuntui, että menen ihan hajalle.
Pakkohan se on jättää, jos ei muuta vaihtoehtoa ei ole. Mutta miksi on vieraantunut todellisuudesta, jos sanoo, että en jättäisi, koska rakastan liikaa. En minäkään olisi vauvaa sairaalaan jättänyt millään, koska tuntui, että sydän revitään rinnasta, mutta muita vaihtoehtoja ei ollut. Joten ap joutuu tekemään tämän ratkaisun, kun ei muita vaihtoehtoja ole
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:15"]
Ihan loistavasti voit tehdä niin. Silloin, kun mun täti sai lapset ei mitään lomia ollut. Lapset oli 6kk, kun hän meni pankkiin takaisin töihin. Kävi imettämässä lapset, kun mummo hoiti päivisin. Eipä ne ennenvanhaan lapsista yhtään hulluja tehnyt, jos äiti kävi töissä. Tämä oli ihan yleinen käytäntö suomessa 60 luvulla. Asialla ei ole mitään tekemistä rakkauden kanssa.
[/quote]
Mutta tiedätkö varmasti, että äideistä se oli hieno ratkaisu. Ainakin mitä olen itse jutellut tällaisten äitien kanssa, moni on sanonut, että tuntui kamalalta jättää vauva hoitoon, mutta pakko oli lähteä töihin ja sanovat, että olkaa kiitollisia pitkästä äitiyslomasta.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:25"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:16"]Kuulostaa tosi hyvältä. Kaksi viikkoa on pieni paha verrattuna siihen, että menettäisit työpaikan. Vauva pärjää kyllä ja sinä pärjäät myös, usko pois. Nämä "en minä pystyisi, koska rakastan lastani liikaa" -tyypit tuntuu olevan vähän vieraantuneita elämän realiteeteista. Eletään jossain "äiti-lapsi forevö" kuplassa jonne se elanto vaan tipahtaa itsekseen. Älä välitä niistä. [/quote] Kyllä se on puolison homma huolehtia elannosta jos nainen haluaa olla oikeasti HYVÄ ja RAKASTAVA äiti ja hoitaa lastaan ihan itse. En vaan voi käsittää miten kukaan raaskii laittaa lastaan hoitoon, kyllä lapsensa kanssa pitää jaksaa olla! Omaa aikaa voi viettää sitten kun lapsi on isompi ja kaipaa itsekin sitä omaa aikaa. Siihen asti äidin tehtävä on olla lapsensa saatavilla 24/7.
[/quote]
Huono.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 15:33"]
Jos riski työn menetyksestä on todellinen, niin eiköhän tuo ratkaisu, että mummo hoitaa, ole paras mahdollinen. Vauva saa kuitenkin olla tutussa ympäristössä ja sama hoitaja koko ajan. Varaudu siihen, että imetysfanaatikot tulevat joukolla tähän ketjuun kirkumaan.
[/quote]
Entä vauva? Työn menetys sittenkin vähempi paha? Äiti on vielä tuossa iässä vauvan lähin ihminen ja jos se muuttuu yhtäkkiä mummuksi tai joksikin toiseksi, isäksikin, ei se hyvää tiedä.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:27"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:16"]
[/quote]
No minä esimerkiksi voin sanoa, että en jättäisi, koska rakastan lastani liikaa. Mutta aina ei voinut valita. Itse jouduin jättämään vauvan kahdeksi viikoksi sairaalaan. Toki kävin päivittäin, mutta kyllä sydän oli murskana ja tuntui, että menen ihan hajalle.
Pakkohan se on jättää, jos ei muuta vaihtoehtoa ei ole. Mutta miksi on vieraantunut todellisuudesta, jos sanoo, että en jättäisi, koska rakastan liikaa. En minäkään olisi vauvaa sairaalaan jättänyt millään, koska tuntui, että sydän revitään rinnasta, mutta muita vaihtoehtoja ei ollut. Joten ap joutuu tekemään tämän ratkaisun, kun ei muita vaihtoehtoja ole
[/quote]
jotenin musta tuntuu ettei näitä kahta tilannetta voi edes verrata keskenään
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:32"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 15:33"]
Jos riski työn menetyksestä on todellinen, niin eiköhän tuo ratkaisu, että mummo hoitaa, ole paras mahdollinen. Vauva saa kuitenkin olla tutussa ympäristössä ja sama hoitaja koko ajan. Varaudu siihen, että imetysfanaatikot tulevat joukolla tähän ketjuun kirkumaan.
[/quote]
Entä vauva? Työn menetys sittenkin vähempi paha? Äiti on vielä tuossa iässä vauvan lähin ihminen ja jos se muuttuu yhtäkkiä mummuksi tai joksikin toiseksi, isäksikin, ei se hyvää tiedä.
[/quote]
Nykyään on trendikästä haluta päästä vauvasta mahdollisimman aikaisin eroon ja osoittaa, ettei vain missään nimessä ole mamma.
Nämä inttäjät eivät ole edes tosissaan, yrittävät selvästi vaan syyllistää ap tä, kun on aika herkullinen tilaisuus, kun toinen jo valmiiksi miettii onko hyvä äiti.
Ap, mahtava tilaisuus sinulla, ihanaa että äitisi voi auttaa. Jos varsinkin aluksi näette päivän aikana ja voitte ehkä lapsen isän kanssa vähän porrasta työaikoja, niin aina parempi.
Viikon tutustuminen ennen sun töihinlähtöä kuulostaa todella ideaalilta!
TSEMPPIÄ! Hyvin se menee!
Omani alkoi kyllä tuon ikäisenä itkeä perääni aina kun katosin näkyvistä tai lähdin käymään jossain edes tunniksi tai pariksi. Luulen kuitenkin että selviätte, onnistuisiko jonkinlainen videoyhteys älypuhelin-läppäri tai älypuhelin/läppäri- internettv päivän aikana jotta vauva näkisi sinut? Kannatta ainakin kokeilla, jos ei aiheuta lisäitkua niin voi olla ihan hyvä vaihtoehto. Matkapuhelinoperaattorillasi voi olla valmis videoyhteystuote tuollaiseen tarpeeseen. Nyrkkisääntöhän on että lapsi ei saisi olla vanhemmista sen useampia vuorokausia erossa kuin on ikävuosia, muuten hän kadottaa vanhemman, vastaa tunteealtaan kuulemma vanhemman kuolemaa.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 15:44"]
Traumoja tulee!
[/quote]
Ehkä nyt liiottelet. -70 luvun alussa äitiysloma oli alkuun sen 3 kk, pidentyen puoleen vuoteen. Itsekin vein vauvani puolen vuoden ikäisenä hoitoon kodin ulkopuolelle ja kyllä hänestä on tullut vallan kelpo kansalainen, ei vaikuttaisi mitenkään traumatisoituneelta :D
Ap:lle sanoisin, että järjestely kuulostaa aivan ihanteelliselta, vauvaa ei tarvitse aamulla kuljetella minnekään ja hoitajana on luotettava henkilö.
Onpa täällä omaan napaan katsovaa porukkaa. Ei missään päin maailmaa (pari poikkeusta) ole samanlaiset äiityslomat kuin Suomessa. Omassa asuinmaassanikin se on 3kk. Sitten äidit menevät töihin. Suomi silti johtaa näitä kaikkia maita mielenterveysongelmatilastoissa. Että se niistä traumoista.
Tottakai menet töihin hyvällä omallatunnolla. Sinä teet selkeästi parhaani lapsesi eteen jo nyt.
Mä en itse missään nimessä haluaisi jättää, mutta esim. USA:ssa tilanne on vähän eri kuin Suomessa. Jos on tosiaan pakko toimia noin, niin vauvalle mahdollisimman paljon yhdessäoloa mummon kanssa ennen tuota jaksoa, hoito tietysti vauvan omassa kotona (kuten ilmeisesti olikin) ja mahdollisimman lyhyet työpäivät vanhemmilla. Hyvä tuo, että käyt imettämässä kesken päivän. Tsemppiä, kyllähän monet joutuvat jättämään vauvan ihan palkatulle hoitajalle jo 3kk vanhana.
Ihan hyvältä järjestelytä kuulostaa, kun vielä pääset keskellä päivää imettämään ja näkemään vauvaa. Pullolle kannattaa kyllä totuttaa jo etukäteen, jos ei oo vielä ollenkaan käytössä. Pystyisikö mummo tulemaan teille jo muutamaa päivää ennen hoitojakson alkua, niin vauva ehtisi totuttautua rauhassa mummoon.