Allergiatestit, kuinka luotettavia ovat?
Menen huomenna testauttaa joitakin ruoka-aineita. Ne otetaan verikokeella. Jos olisi vaikeasti allerginen tyyliin että saa jonkun kohtauksen niin näyttäiskö testit varmasti allergiaa? Näkyykö lievemmät allergiat ollenkaan? Mulla on välillä ripulia, ilmaa jatkuvasti vatsassa, ajoittain ihottumaa ja suu ärtynyt. Toivon todellakin että löytyisi joku syy näille oireille... Kiitos kovasti jos joku vastailisi :)
Kommentit (9)
Ihan kaikkia ruoka-aineita ei kuitenkaan voida testata yhdellä kertaa eli voi olla, että se, mille olet allerginen jääkin testaamatta.
Hengenvaaralliset näkyy mutta lievät eivät.näin ainakin minulla.
Kyllä mun pojalla aika hyvin tulokset näyttivät samaa, mitä olimme jo epäilleet; vehnä mm. meni rajan yli. Kananmunasta ei oireile, eikä sille ollut allerginen. Maito plussalla, tosin aika vähän, mutta sille hän oireilee tosi voimakkaasti. Osa on tosiaan testaamatta, viljoistakin vain vehnä, mutta itse nähdään, ettei muistakaan sovi kuin kaura. Oireesi ovat hyvin samoja kuin mitä pojallanikin ennen testejä oli.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 15:05"]Hengenvaaralliset näkyy mutta lievät eivät.näin ainakin minulla.
[/quote]
Näkyy ne, mutta niitä ei ilmoiteta vastauksessa.
Jos veressä on allergeenia vastaavaa vasta-ainetta saadaan verinäytteen seerumissa aikaan sitoutuminen, tämä pitoisuus voidaan määrittää ja se kertoo allergian "vahvuuden".
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 15:05"]Hengenvaaralliset näkyy mutta lievät eivät.näin ainakin minulla. [/quote] Näkyy ne, mutta niitä ei ilmoiteta vastauksessa.
[/quote]
Kyllä pojan testituloksissa on monelaisia vastauksia IgE-arvoina. Alle 0,35 on osa, eli niille katsotaan ettei ole allergiaa, mutta siellä on tuloksia tyyliin 0,70 ja sitten joku on yli 20. Hengenvaarallinen ei vielä tuo 20 ole, mikä on hänellä voimakkain tai hän ei ainakaan ole vaarallisia kohtauksia saanut.
Hyvä juttu jos ne jotain näyttävät! Ettei menisi rahat sitten ihan hukkaan :( Kunnalliselta en ole saanut lähetettä testeihin vaikka kuinka olen asiasta puhunut lukuisia kertoja. Mulla kun on jo ennestään allergioita mutta niiden tutkimisesta on jo aikaa miljoona vuotta. Epäilen että olisi tullut lisää aineita jotka eivät vaan sovi... Mites muuten maito? Laktoosigeeni on katsottu ja sitä ei ollut. Mutta sehän on kait eri asia kuin maito?
ap
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 15:27"]
Hyvä juttu jos ne jotain näyttävät! Ettei menisi rahat sitten ihan hukkaan :( Kunnalliselta en ole saanut lähetettä testeihin vaikka kuinka olen asiasta puhunut lukuisia kertoja. Mulla kun on jo ennestään allergioita mutta niiden tutkimisesta on jo aikaa miljoona vuotta. Epäilen että olisi tullut lisää aineita jotka eivät vaan sovi... Mites muuten maito? Laktoosigeeni on katsottu ja sitä ei ollut. Mutta sehän on kait eri asia kuin maito?
ap
[/quote]
Kyllä, maitoallergia aikuisella on melko harvinainen, mutta pojalla se on. Hänen pitää välttää siis kaikkea missä on sana maito, myös herajauhe kuuluu samaan sarjaan. Laktoositonkaan maito ei siis käy - tämä on monen vaikea ymmärtää.
Näkyy ne, mitä testataan. Pienetkin pitoisuudet näkyy.