Onko noloa kun hiihdän vain 1-2km:n lenkkejä ja välillä pitää pysähtyillä, että jaksan eteenpäin?
Taustatietona: olen reippaasti ylipainoinen astmaatikko jolla huono kunto.
Käyn hiihtämässä ja 1-2km on ollut mun hiihtolenkit. Tulee hiki ja pitää pysähtyillä välillä kun hengästyn niin kovasti. Hiihdän lähes tasaisella, että en kaadu missää alamäessä. Yksi päivä hiihdon kilometrin ja siihen meni 16 minuuttia, välillä lyhyitä pysähdyksiä. Oli kyllä hyvä luisto sinä päivänä.
Jostakin se on aloitetettava, eikö vain? Viime talven pisin hiihtolenkki oli viitisen kilometriä. Viime vuonna ehdin käydä 10 kertaa hiihtämässä ennen kuin ladut meni niin huonoon kuntoon. Ostin aika myöhään kuitenkin sukset. Ennen viime vuotta oli 15 vuoden tauko.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole noloa! Pari vuotta sitten olin samassa tilanteessa, 1-2km jaksoin hiihtää ja mitat 171cm/82kg. Astmaatikko olen myös. Jatkoin sinnikkäästi, kesäisin juoksin ja lähdin siitä että alussa juoksin 100m ja joka kerta vähän lisää.
Nyt hiihdän kevyesti 15km ja juoksen saman verran, painan 63kg :) Tsemppiä sinulle!
No sulla nyt ei edes ollut kovin paljon ylipainoa! Mun mitat on 170cm ja 128kg. Siinä on pudotettavaa.
Sinä saat hiihtää juuri sellaisia matkoja kuin haluat.
Tärkeintä on että hiihdät. Ei minua ainakaan ladulla häiritse yhtään hitaammat kulkijat, hyvä vaan että lähtee liikkeelle. Äkkiä se kunto kasvaa ja jatkat vaan sitten vaikka kävelyä/sauvakävelyä kesällä ettei pääse taas rapistumaan ennen ensi talvea.
Itse olen kilpahiihtotaustainen ja edelleen normaalipainoinen. Hiihdän kerralla ehkä 5 km. Viimeksi menin kilometrin. Jotenkin ei vaan enään kulje (😅), mutta raitis ilma tekee hyvää, liikkuminen ylipäätään tekee hyvää ja esim kun koko talven ajan käyn kerran viikossa hiihtämässä niin siinä kertyy kertoja jo 16 kpl, eli 16 kertaa enemmän mitä tulisi jos jättäisi kokonaan lähtemättä :)
Jatka samaan malliin, tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä on että hiihdät. Ei minua ainakaan ladulla häiritse yhtään hitaammat kulkijat, hyvä vaan että lähtee liikkeelle. Äkkiä se kunto kasvaa ja jatkat vaan sitten vaikka kävelyä/sauvakävelyä kesällä ettei pääse taas rapistumaan ennen ensi talvea.
Kävellä kyllä voin, mutta en sauvakävellä. :D Pitkospuilla ja luontopoluilla tulee käveltyä ja otettua kuvia luonnosta. Tykkään myös pyöräillä.
Hyvä kun hiihdät, mutta muista huutaa jos ladulla on jotain kävelijöitä tai koiria. Saat hyvät raivot päälle loppuillaksi
No höh, mitä edes kyselet tuollaisia. Ei tietenkään ole noloa. Jostain on aloitettava. Mä aloitin aikanaan rapakuntoisena laihaläskinä kuntosalin, ja jo keppijumppa lämmittely teki tiukkaa. Nyt liikkuu isot raudat ja läskin sijaan on lihasta. Jo muutamassa viikossa huomaat kunnon kohentuneen. Aloittelevana liikkujana parasta on se, että alussa tulee nopeiten tuloksia ja se motivoi. Toivottavasti sulla hyvä tsemppi jatkuu hiihtokelien loputtua myös!
Kannattaa muuten panostaa himpun verran välineisiin, vaatteisiin ja voiteluun. Lipsuvilla suksilla ja märillä, kylmillä vaatteilla touhusta menee nopeasti maku.
Siitä se kunto nousee. Itse kävin 40km lenkin tänään ja aikaa meni 3 ja puolituntia. Semmonen retki lenkki.
Eihän sitä muut tiedä hiihdätkö 2 vai 200 kilometriä.
Noloa olisi jos et kehtaisi mennä
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muuten panostaa himpun verran välineisiin, vaatteisiin ja voiteluun. Lipsuvilla suksilla ja märillä, kylmillä vaatteilla touhusta menee nopeasti maku.
Mulla meni viime talvena melkein 400€ karvapohjasuksiin, monoihin ja sauvoihin. Tällä painolla on pakko olla kunnolliset kestävät sukset.
Hienoa! Kannattaa joskus myös ihan mielen virkistykseksi kokeilla hiihtää ihan rauhassa ja vaikka vähän pidempi, esim tunnin lenkki. Mukavaa vaihtelua
Ei siellä ladulla kukaan ehdi muiden menoa tarkkailla. Kaikki liikunta on hyvästä. Teet ihan niin kuin itsestä tuntuu.
Ei ole ollenkaan noloa, kukin tekee sen mukaan mikä hyvältä tuntuu. Hienoa kun on päässyt liikkeelle.
Ihan kuten sanoit, jostain pitää aloittaa! Kaikki liikunta on hyvästä ja parasta on, jos löytää liikuntamuodon, mistä tykkää. Älä anna kenenkään sanoa, että se on noloa tai väärin.
🥳🥳🥇🥇🥇🥇🥇🥇🥇🥳🥳🥳
ONNEX OLKOON👏👏
Upea suoritus ❣️
Jatka vaan hiihtämistä ja kehu itseäsi ❣️