Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sossulta/kelalta rahaa, jos on opiskelupaikka, mutta pitää välivuotta?

Vierailija
30.05.2015 |

Minulla on nyt ongelma. Olen nyt vasta ihan juuri tajunnut, että opiskelen väärää alaa. En kuitenkaan tajunnut tätä silloin, kun oli yhteishaut, joten uutta opiskelupaikkaa ei ole tälle syksylle tulossa. Minun tekisi siis mieli tämä seuraava lukukausi viettää ei läsnäolevana -opiskelijana. Kokonaan en viitsisi koulutusta keskeyttää, jos saisinkin jonkun uuden palon kyseistä koulutusta kohtaan. 

Ajattelin, että voisin tänä välivuotena tehdä töitä, mutta tällä hetkellä työt ovat varmaa vain elokuun loppuun, enkä lähes 100% todennäköisyydellä pysty tuolla enää sen jälkeen jatkaa. Töitä kumminkin hakisin jatkuvasti, ja, jos niitä saisin, olisi niillä tarkoitus elättää itseni ja maksaa asunnon vuokra.

Ongelma on kuitenkin se, että, jos en töitä saa, niin minulla ei ole varaa elää ilman mitään tukia. Osaisiko siis joku auttaa ja vastata siihen, että onko minun mahdollista saada mitään tukia, jos minulla on opiskelupaikka, mutta olen ei läsnäoleva -statuksella? Se on minulle selvää etten tietenkään opintotukea saa, koska en opiskelisi silloin, mutta miten on muiden tukien laita? Onko mahdollisuus saada asuntotukea ja/tai työttömyyspäivärahaa tälläisessä tilanteessa? 

Tarkoitus olisi viimeistään ensi keväällä hakea uuteen koulutukseen. Toki syksylläkin voisin hakea, jos haku on avoinna sopiviin koulutuksiin. 

Kiitos jo etukäteen, jos joku osaisi auttaa minua tämän kanssa :)

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli joskus se tilanne että en ollut varma jatkanko opintoja. Ajattelin että vien paikan joltain joka haluaa opiskella ja koska itse en ollut varma halusinko jatkaa, luovuin paikasta. Ihan vain siitä syystä että minun "varaus" olisi joltain muulta pois ja jos olisin päättänyt että en vuoden päästä jatka, olisin ihan turhaan pitänyt paikkaa varattuna ja joku muu olisi jäänyt ilman.

Vierailija
22/23 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kivoja vastauksia, mutta omakoht. kokemuksella olet karenssissa väh. 3kk jos lopetat itse opinnot (ainakin mikäli alle 25 eikä ammattikoulutusta). Silloin ei ole oikeutettu saamaan työttömyyspäivärahaa eikä työkokeilupaikkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te sekoilette? Täällä on ihan väärää tietoa. Mulla on omakohtainen kokemus siitä että saa sekä toimeentulotukea että yleistä asumistukea kun ilmoittautuu poissaolevaksi.