Mistä luteet siis tulevat? Tiedän että huonekalujen mukana, mutta mistä ne alunperin tulee esim. asuntoon?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat kuin tartuntatauti. Tarttuvat jostain toisesta asuinpaikasta. Niitä on jopa 5 tähden hotelleissa, että globaali matkustaminen on tämän nykyinvaasion takana. Luteet olivat vuosikymmeniä käytännössä kokonaan poissa.
Luteet palasivat, koska järeät myrkyt, jotka niihin helposti tehosivat (DDT), kiellettiin sen takia, että ne tehosivat vähän liian hyvin muuhunkin kuin luteisiin.
Pahin juttu DDT:ssä oli sen holtiton käyttö.
Luteen ei edes tarvitse tulla kotiinne. Riittää, että naaras lude on yöllä muninut laukkuun, kenkiin, tai muuhun tavaraan. Kun tuot tavaran kotiin, munat kuoriutuvat ja uusi populaatio lähtee kasvuun.
Kun tulee ulkomailta niin pitäisi jättää matkalaukut yalvella pakkaseen ja kesällä saunaan.
Vuosi 1977:
Olin työläisperheen neljävuotias lapsi, nukuin vanhempieni kanssa samassa huoneessa, isän tekemässä puisessa sängyssä. Raavin itseäni kaiket päivä, yöt tuhersin itkua.
Eräänä yönä isä sytytti valot huoneeseen ja vanhempani näkivät, että "sänky oli täynnä lutikoita" kuten olen kuullut kerrottavan. Ne hävisivät aina tietenkin aamunkoitteessa sängynrakoihin, -koloihin, patjan alle jne. mutta kun yllätysvalot laitettiin päälle keskellä yötä niin eivät kerenneet piiloutua.
Me emme matkustaneet yökylään koskaan, eikä meillä vieraat yöpyneet.
Sen verran olen kuullut ja monestikin, että isä kantoi sen sängyn saman tien ulos ja tuikkasi tuleen.
Luteet hävisivät. Miksi ne eivät koskaan hyökänneet vanhempieni sänkyyn, välimatkaa ehkä kaksi metriä jos sitäkään. Outo juttu.
Seinälude on lepakon loinen, tietää Google kertoa.
Meillä myrkytettiin taloyhtiöstä useampi asunto kun löytyi luteita, ja olen myöhemmin miettinyt että olivatko niinkään ulkomailta tulleita kuin ullakolla käytettyjen kamojen mukana ihmisasuntoihin siirtyneitä.
Lepakkoja on hauska bongailla kesäiltaisin, mutta ehkä ei ihan _niin_ hauska että siitä viitsisi ludeinvaasiolla maksaa :(
Vierailija kirjoitti:
Seinälude on lepakon loinen, tietää Google kertoa.
Meillä myrkytettiin taloyhtiöstä useampi asunto kun löytyi luteita, ja olen myöhemmin miettinyt että olivatko niinkään ulkomailta tulleita kuin ullakolla käytettyjen kamojen mukana ihmisasuntoihin siirtyneitä.
Lepakkoja on hauska bongailla kesäiltaisin, mutta ehkä ei ihan _niin_ hauska että siitä viitsisi ludeinvaasiolla maksaa :(
Sehän vallan hauskaa syökää ne lepakot saatte uuden covid Sars viruksen samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vuosi 1977:
Olin työläisperheen neljävuotias lapsi, nukuin vanhempieni kanssa samassa huoneessa, isän tekemässä puisessa sängyssä. Raavin itseäni kaiket päivä, yöt tuhersin itkua.
Eräänä yönä isä sytytti valot huoneeseen ja vanhempani näkivät, että "sänky oli täynnä lutikoita" kuten olen kuullut kerrottavan. Ne hävisivät aina tietenkin aamunkoitteessa sängynrakoihin, -koloihin, patjan alle jne. mutta kun yllätysvalot laitettiin päälle keskellä yötä niin eivät kerenneet piiloutua.
Sen verran olen kuullut ja monestikin, että isä kantoi sen sängyn saman tien ulos ja tuikkasi tuleen.
Luteet hävisivät. Miksi ne eivät koskaan hyökänneet vanhempieni sänkyyn, välimatkaa ehkä kaksi metriä jos sitäkään. Outo juttu.
Niillä oli rauta sänky eikö niin.
Puinen sänky, jonka puuseppä-isäni oli tehnyt.... Muistan, että oli maalattu myrkynvihreäksi, sehän oli sen ajan muotiväri.
Nr. 26/29
Ai siis jos vanhemmillani oli rautasänky? Ei, puinen oli heilläkin, koska kaikki oli puuseppä-iskän tekemää. :)
Vierailija kirjoitti:
Vuosi 1977:
Yksi järkevä selitys on se, että luteilla oli sängyssä jo yksi syötävä uhri eli sinä ja saivat sinusta kaipaamansa veren.
Vierailija kirjoitti:
How do we sleep when our beds are burning?
(Midnight bedbugs)Hohhoijaa.
Sateet tulivat ja luteet lähtivät.
Ei vaan PETS are burning.
Ville Haapasalon Venäjä-kokemuksista (Kirjat I & II) jäi mieleeni lutikoista se, että venäläiset vievät ne elävinä ulos. Nimittäin jos niitä alkaa tappamaan, sukurakkaina niitä tulee vain sinne sisälle lisää...
Todennäköisesti ollut alkujaa lepakon loinen joka sopeutunut käyttämään ihmistä ravintolähteenään. Tähän viittaa se, että nykyinen lepakon lude pystyy hätätilassa sopeutumaan ihmiseen. Tunnettu ihmisen seuralaisena ainakin 3500 vuotta, ja on eri lude kuin nykyinen lepakkolude. Leviää vaatteiden ym tavaroiden mukana.
Kyllä ne tanakammat myrkyt luteet nitistää.
Suomesta niitä vain ei enää saa.
Etelä-EUssa ei ole ongelma, orgaanisia fosfaatteja käytetään ihan yleisesti tuholaistorjunnassa.