Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kukaan käyttänyt Helsingin vähävaraisille jakamia ilmaisia kangasmaskeja? Millaisia kokemuksia?

Vierailija
27.01.2022 |

Itse en ole maskeja korona-aikana käyttänyt sen vuoksi, että sain Helsingin kaupungilta hirveitä kangasmaskeja. Luulen, että ne on tehty työttömien pajalla. Ne ovat jäykkää ja paksua lakanakankaan tyyppistä materiaalia, todella massiivisen näköiset, ja sivussa on jollain sumurilla ommeltu tosi paksu ommel, joka saa maskin sivut höröttämään koomisesti ulospäin. Maski on niin jäykkä ja sen kuminauhat niin lyhyet, että ne vetivät aina korvalehdet kaksinkerroin, ja esim. pipon kanssa ei voinut pitää, koska silloin maski ei pysynyt, vaan kuminauhat lipesivät muutenkin taitoksilla olevien korvalehtien takaa. Peilistä kun katsoi, näytti tuon maskin kanssa lähinnä joltain heikkolahjaiselta pelleltä. Lisäksi näissä oli se ongelma, että kangas oli niin jäykkää, että esim. kaupan itsepalvelukassalla katsoessa alaspäin, maski nousi silmille - tai pahimmassa tapauksessa sen terävä yläreuna (kaksinkertainen taitos paksussa, jäykässä kankaassa tarkoittaa terävää yläreunaa) painui silmään, mikä tietenkin sattui.

En käynyt kokeilemassa, olisiko toisella kertaa tai toisesta jakelupisteestä saanut parempia maskeja. Selvästi nämä oli tehty jollain omalla kaavalla, koska ne olivat täysin erinäköisiä kuin normaalit kangasmaskit. Ja jotenkin niistä paistoi heti ulospäin, mitä ne ovat: köyhäinapua, halpistuotantoa...

Onko kukaan käyttänyt Helsingin jakamia maskeja? Saiko joku muu näitä omituisesti höröttäviä maskeja, vai saiko joku kunnollisia? Itse sain nämä Pihlajamäen jakelupisteeltä.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

sumurilla = saumurilla

Vierailija
2/5 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerjäläinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kunnathan jakoivat maskeja, joissa luki suunnilleen "sosiaalihuolto" tai jotain muuta leimaavaa. Ilmeisesti näitä jaetaan siksi, että ihmiset eivät hakisi ilmaismaskeja, vaan ostaisivat itse. Tuossa ei vain huomioida, että koska noita maskeja ei käytetä oman itsensä vuoksi, on helppo jättää ne ostamatta, jos kunnollisia ei saa. En itsekään käyttäisi mitään sossumaskeja.

Vierailija
4/5 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kangasmaskithan ovat täysin hyödyttömiä: eivät suojaa sen enempää käyttäjäänsä kuin kanssaihmisiäkään. Jos haluaa suojata muita ihmisiä, käyttää kirurgisia maskeja, jos myös itseään, niin vähintään ffp2 -tason maskeja.

Vierailija
5/5 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kangasmaskithan ovat täysin hyödyttömiä: eivät suojaa sen enempää käyttäjäänsä kuin kanssaihmisiäkään. Jos haluaa suojata muita ihmisiä, käyttää kirurgisia maskeja, jos myös itseään, niin vähintään ffp2 -tason maskeja.

Näin juuri, mutta maskisuosituksen mukaanhan kangasmaski riittää, koska idea on vain se, että kaikilla on jotain naamallaan. Ja kunnat jakavat lähinnä kangasmaskeja. Jos ihminen on vähävarainen, on ymmärrettävää, että hän ei sijoita rahojaan kalliisiin ffp-tason suojaimiin suojellakseen muita ihmisiä, kun hänen täytyy ensisijaisesti huolehtia omasta perheestään. Esim. jos itse olisin vähävarainen ja pitäisi ostaa lapselle kengät ja ruokaa sekä ffp-suojaimia suojellakseni muita ihmisiä, niin valintani olisi se, että satsaisin lapsen kenkiin ja ruokiin. En siis ostaisi lapselle huonompia kenkiä saati jättäisi niitä ostamatta vain, että saisin ostettua paketillisen maskeja, enkä tinkisi lapsen ruuan laadusta, jotta voisin maskeillani rauhoittaa itselleni tuntemattomia ihmisiä (hyötyähän ffp-suojaimesta ei olisikaan, jos ei minulla sattuisi olemaan koronaa).