Olen äärettömän vihainen kaljan välittäjälle
Siis sille, joka osti alaikäiselle pojalleni tänään ison laatikon olutta. Tai sitten hän osti itse eikä kassa tarkistanut ikää. Tuolla nyt poika on nukkunut sängyssään humalaansa 3 tuntia jo eikä mistään tiedä mitään.
Mutta olen äärettömän kiitollinen pojan koulukavereille, jotka etsivät netistä minun numeroni ja soittivat minulle. Kertoivat rehellisesti, että nyt on poika juonut liikaa eivätkä voineet jättää häntä yksin. Eivät halunneet soittaa poliisia tai ambulanssia ensimmäisenä apuun.
Huomenna on sitten vakavan keskustelun paikka pojan kans. Eipä ollut mukava kesäloman aloitus.
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 23:13"][quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 22:58"]
Jokainen joskus kokeilee. Tämä ei menny ihan putkeen mutta hyvä oppitunti pojallesi. Kaljaa ei pitäisi välittää mutta välittäjä tässä nyt vähiten on syyllinen. Jos on halu vetää pää sekaisin niin sehän tehdään...
[/quote]
Jos kukaan ei hae sitä kaljaa niin miten ne nuoret vetää pään sekaisin? Ihan turha vähätellä välittäjän syyllisyyttä, välittäjähän mahdollistaa sen pään sekaisin vetämisen. Siinä on vanhempienkin ihan turha kasvattaa nuoria kun aina on joku joka hakee kaljaa. Ja sitten toiset vähättelee, että ei se välittäjän vika ole. Tasan on.
[/quote]
Nuoria pitää vslistaa ja kasvattaa niin että ne ei pyydä ketään hakemaan. Suomen alkoholipolitiikan ongelma on se että vastuuta ei anneta sinne minne se kuuluu
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 23:18"]
Taitaa olla useampi välittäjä ketjussa, kun vähätellään hakijan syyllisyyttä. Totta helvetissä hakija on eniten syyllinen, koska ilman häntä ei kakara olisi saanut kaljaa ja tajuaan kankaalle! Jos kymmenvuotias sanoo haluavansa kaljaa, niin mammat senku ostaa ja syyttää sitten naperoa vai? Sehän itse halusi!
[/quote]
Niin, ja ilman kaljaa haluavaa kakaraa välittäjä ei välittäisi. Äläkä nyt tulkitse tätä niin, että hyväksyisin alkoholin välittämisen alaikäiselle.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 23:18"]Taitaa olla useampi välittäjä ketjussa, kun vähätellään hakijan syyllisyyttä. Totta helvetissä hakija on eniten syyllinen, koska ilman häntä ei kakara olisi saanut kaljaa ja tajuaan kankaalle! Jos kymmenvuotias sanoo haluavansa kaljaa, niin mammat senku ostaa ja syyttää sitten naperoa vai? Sehän itse halusi!
[/quote]
Tottakai olis saanu viina. Varastanut huoltoasemalta, kaupasta tai kotoa
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 23:15"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 23:08"][quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 23:06"] [quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 23:00"] Nnäinhän sinä itsekin olet juopottelusi aloittanut. Niin me muutkin. Tervetuloa todellisuuteen. [/quote] Minä olen aloittanut juopottelun vasta 25+. Älä yleistä, vaikka itse oletkin luuseriretku. [/quote]Tiedätkö mitä? Olen silti sinua parempi kasvattaja. Saman ikäinen poikani on kotona, selvin päin. [/quote] Onpa epäkohteliasta ilkkua vahingoniloisena ap:lle :( kuule vielä et tiedä millainen sinun poikasi eka kokeilu on :(
[/quote]Ilkuin siis kohteliaalle ap:lle? Poikani ensimmäinen kerta tuohon liittyen on vielä edessä, mutta luulenpa tietäväni miten se tapahtuu, melko varmasti hallituissa olosuhteissa.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 23:16"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 23:11"]Minä eikä mieheni olla koskaan olutta tai muita alkoholijuomia juotu( ehtoollisviiniä lukuunottamatta ja sitäkin ehkä kerran vuodessa). Mallia ei siis meiltä vanhemmilta ole saanut. Aikuinen veljensä juo silloin tällöin mutta ei koskaan kotona. Eikä olisi poika halunnut minulle ilmoittaa. Suvussa on alkoholisteja, joten hyvä syy keskustella pitääkö pojankin pohjalla käydä ennenkuin menee hoitoon ja raitistuu kuten osa sukulaisista. ap [/quote] Ehkä ois kannattanu kotona kokeilla yhdessä.
[/quote]
Juurihan uutisoitiin, että lapsena kotona alkoholia saaneet juovat todennäköisemmin alkoholia myöhemmin teini-iässä. Haluatko sinä tehdä lapsestasi alkoholistin?
Kieltolakia kokeiltiin. Ei toiminu. Tässä sama homma, jos poika ei halunnu ryypätä niin tämä jäi kokematta
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 23:22"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 23:15"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 23:08"][quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 23:06"] [quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 23:00"] Nnäinhän sinä itsekin olet juopottelusi aloittanut. Niin me muutkin. Tervetuloa todellisuuteen. [/quote] Minä olen aloittanut juopottelun vasta 25+. Älä yleistä, vaikka itse oletkin luuseriretku. [/quote]Tiedätkö mitä? Olen silti sinua parempi kasvattaja. Saman ikäinen poikani on kotona, selvin päin. [/quote] Onpa epäkohteliasta ilkkua vahingoniloisena ap:lle :( kuule vielä et tiedä millainen sinun poikasi eka kokeilu on :(
[/quote]Ilkuin siis kohteliaalle ap:lle? Poikani ensimmäinen kerta tuohon liittyen on vielä edessä, mutta luulenpa tietäväni miten se tapahtuu, melko varmasti hallituissa olosuhteissa.
[/quote]
Kommentoija ei ollut ap, vaan sarjaa "muut".
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 23:22"][quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 23:16"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 23:11"]Minä eikä mieheni olla koskaan olutta tai muita alkoholijuomia juotu( ehtoollisviiniä lukuunottamatta ja sitäkin ehkä kerran vuodessa). Mallia ei siis meiltä vanhemmilta ole saanut. Aikuinen veljensä juo silloin tällöin mutta ei koskaan kotona. Eikä olisi poika halunnut minulle ilmoittaa. Suvussa on alkoholisteja, joten hyvä syy keskustella pitääkö pojankin pohjalla käydä ennenkuin menee hoitoon ja raitistuu kuten osa sukulaisista. ap [/quote] Ehkä ois kannattanu kotona kokeilla yhdessä.
[/quote]
Juurihan uutisoitiin, että lapsena kotona alkoholia saaneet juovat todennäköisemmin alkoholia myöhemmin teini-iässä. Haluatko sinä tehdä lapsestasi alkoholistin?
http://www.iltalehti.fi/perhe/2015041619522179_pr.shtml
[/quote]
Pää pois pensaasta. Haluatko sinä että tyttösi kokeilee jossain puskassa ja sammuu? Sit on pervot ja mamut panemassa sammunutta
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 23:18"]
Taitaa olla useampi välittäjä ketjussa, kun vähätellään hakijan syyllisyyttä. Totta helvetissä hakija on eniten syyllinen, koska ilman häntä ei kakara olisi saanut kaljaa ja tajuaan kankaalle! Jos kymmenvuotias sanoo haluavansa kaljaa, niin mammat senku ostaa ja syyttää sitten naperoa vai? Sehän itse halusi!
[/quote]Tässä ketjussa ei ole ainoatakaan viinanvälittäjää, mutta sinun kaltaisiasi kukkahattuidiootteja sen sijaan tuntuu riittävän.
Olisipa kiva saada tietää välittäjän yhteystiedot ja hieman keskustella laista ja sen noudattamisesta. :)
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 23:26"]
Olisipa kiva saada tietää välittäjän yhteystiedot ja hieman keskustella laista ja sen noudattamisesta. :)
[/quote]Se todennäköisin välittäjä on kaveripiirin pari vuotta vanhempi nuori. Miten kuvittelit vaikuttavasi häneen? Näin se on kautta aikain mennyt.
Niin no riippuu tän sun alaikäisen iästä, mutta älkää ny herrajestas jeesustelko että "ei meidän Pena-Petteri juo kuin Mehukattia, välittäjän vika kun on väkisin kurkusta alas kaatanut!". Ihan ite on muksus kaljaa kiskonu, jos tämä kyseinen välittäjä ei olisi hankkinut tai kassa myynyt, niin kullannuppusi olisi hankkinut kaljansa toiselta välittäjältä/kaverilta/kassalta.
Plus 17v. on myös alaikänen, mutta vuoden päästä se maagisesti onkin riittävän aikuinen. Hämmästyttävää. Suostun muotoilemaan vastaukseni uudestaan ja perumaan ikävät puheeni, jos olen nyt merkittävästi väärässä lapsen iästä. Mutta tuskin oli mikään esim. 9v.
Kuulin jo tutulta tänä vuonna 18 täyttäneeltä, että poikani oli kysynyt häntä hakemaan pari olutta. Tuttu oli jyrkästi kieltäytynyt. Poika sanoi että kylän joku juoppo oli hakenut. No odotan aamuun ja keskustelen sitten kun poika herää ja pää selvänä. ap
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 23:28"]
[/quote]Se todennäköisin välittäjä on kaveripiirin pari vuotta vanhempi nuori. Miten kuvittelit vaikuttavasi häneen? Näin se on kautta aikain mennyt.
[/quote]
Muistelen jostain kuulleeni, että oma vanhempi on yleisin alaikäiselle välittäjä. Itse olen nähnyt kauppojen edessä nuorten pyytävän sekä pultsareita, varusmiehiä että muita vieraita hakemaan kaljaa.
[/quote]
Ihan rakentavasti juttelisin vaan hetken.
Tuon leppoisan tarinatuokion jälkeen hän mitä todennäköisimmin ei enää välittäisi alkoholia lapsille. :)
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 23:36"]
[/quote]
Muistelen jostain kuulleeni, että oma vanhempi on yleisin alaikäiselle välittäjä. Itse olen nähnyt kauppojen edessä nuorten pyytävän sekä pultsareita, varusmiehiä että muita vieraita hakemaan kaljaa.
[/quote]Sinä siis et ole dokannut alaikäisenä. Ensimmäinen kontakti on se vähän vanhempi kaveri, sitten nuo spurgut ym. tuntemattomat. Vain poispilatut pissisääliöt pyytävät vanhempiaan trokaamaan.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 23:35"]
Kuulin jo tutulta tänä vuonna 18 täyttäneeltä, että poikani oli kysynyt häntä hakemaan pari olutta. Tuttu oli jyrkästi kieltäytynyt. Poika sanoi että kylän joku juoppo oli hakenut. No odotan aamuun ja keskustelen sitten kun poika herää ja pää selvänä. ap
[/quote]Ihan oikeesti: herää jo! Ei ole juuri väliä, kuka sille haki vaan miksi se joi.
15v kun olin niin kovat jätkät joi pullon kossua ja useampi lähti sirralla sairaalaan selviämään.
täällä oli pari vanhempaa vähän vajaata tyyppiä mitkä pyöri nuorempien kanssa ja haki viikonloppu viinat.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 23:40"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 23:36"]
[/quote]
[/quote]Sinä siis et ole dokannut alaikäisenä. Ensimmäinen kontakti on se vähän vanhempi kaveri, sitten nuo spurgut ym. tuntemattomat. Vain poispilatut pissisääliöt pyytävät vanhempiaan trokaamaan.
[/quote]
No meidän luokalla joi muutama ja he kertoivat saaneensa oluensa vanhemmiltaan tai ostivat itse. Olisin saanut itsekin äidiltä. Pissiksiä ei ollut vielä keksitty.