G: Paljonko sinulla on omaisuutta, säästöjä ja velkaa?
Arvio asuntosi arvon suunnilleen tällä hetkellä paikkakuntasi nykyisen hintatason mukaan. Ja siis oma osuutesi siitä esim. 50% .
Kommentit (30)
hassua aloittaa gallup, johon ei edes itse osallistu!
- omaisuutta ei ole, paitsi tämän yksiön irtaimisto ja polkupyörä :)
- ei lainaa
- säästöjä n. 2500€, ja niitä on tarkoitus alkaa tässä voimakkaasti kasvattamaan uuden, parantuneen työtilanteen takia.
Mutta olen vielä työurani alussa ja perheetön, joten nämä minulle sallittakoon.
Emme edes yritä säästää mitään, laitamme matkusteluun kaikki rahat. "Säästöinä" ensitalven matkarahat jo tilillä. Elämä kantaa....
ovat vararahastoa yllättäviin tilanteisiin ja jatkuvaan remonttiin, joka pitää tulo-menopuolen koko ajan pakkasella. Lainan lyhentäminen on fiksua sekin, mutta peruuttamatonta.
Osa rahoista on tilillä, jolle saa n. 4 % korkoa, osa rahastoissa ja osakkeissa. Nyt kun lainan korot on korkealla, aiomme käyttää osan säästöistä lainan lyhennykseen.
n. 90 000 euroa, säästöjä n. 800 euroa (joo liian vähän, suurin osa paloi remonttiin), velkaa n. 50 000.
osuus asunnosta n. 200 000, osakkeita noin 5 000, 1/3 mökistä jonka arvo ehkä 100 000
säästöjä n. 3 000
ei velkaa
Ite ruuhkavuosissa ja vastaeronnut:
asunto 95 000, velka 95 000 säästöt (osa eläkettä varten) 12 000, käyttelytilillä hämmästyksekseni kertynyt 5000. (hoitovapaalta töihin, vielä kuluttaa alemman tulotason mukaan.)
Asuntovelkaa 140 000e noin saman arvoiseen asuntoon.
36-vuotias, avioliitossa, kaksi lasta. Nyt toinen yhteinen koti asuttavana.
Säästöjä on kertynyt edellisen asunnon myynnistä ja työtuloista ulkomailta, tähän remontoitavaan taloon otettiin tarkoituksella enemmän velkaa kuin olisi ollut pakko, ettei sitten tarvitse ottaa kalliimpaa remonttilainaa.
Mut mä olen ihan tyytyväinen ku, kohta on talo maksettu, jotain 400 000 tästä vois saada ja sitten voidaan melki koko palkkamme käyttää matkusteluun! Eli aika monta sossun asiakasta näillä veroillamme maksetaan;(
Aika monella muullakin "rikkaalla" näyttää olevan aikaa täällä pyöriä...