Mistä saan kopion ositus- ja perinnönjakokirjasta (isäni kuolinpesä)?
Osaisikohan joku kiltti auttaa... Isäni on kuollut jo 90-luvulla ja tarvitsisin nyt ositus- ja perinnönjakokirjan hänen kuolinpesästään. Pesä jaettiin siis aikanaan minun, veljeni ja äitini kesken. Äiti ei löydä mitään tuollaista paperia itseltään. Mistä sen voi löytää, verohallinnosta vai mistä? Verohallinnon sivuilta löytyy hakemus perukirjan kopion hakemiseen, mutta tätä asiakirjaa en löydä mistään. Pitäisi saada todistus, että kuolinpesä on tosiaan jaettu.
Kommentit (28)
Jos muistatte, kuka osituksen ja perinnönjaon teki, saattaa häneltä löytyä kopiot papereista. Jos nämä on tehnyt esim. pankin lakimies, saattavat paperit olla pankin arkistossa.
Kiitos vastauksista! Soitin äidilleni ja hänen mielestään jakokirja on toimitettu verotoimistoon ja perintö on siis aikanaan heti jaettu. En ymmärrä miksei meillä kellään ole itsellä mitään jakokirjaa. Perukirjasta minulla on kopio itsellänikin, sen on ihan ulkopuolinen laatinut, ei mitään omatoimista sohlaamista. Olin silloin jo täysi-ikäinen, mutta eipä silloin tullut mieleenkään, aika nuorena kuitenkin, että kaikki paperit pitäisi itsekin saada. Olen osakkaana toisessa kuolinpesässä (jo kuolleen isäni vanhemmat) ja kun siellä myydään omaisuutta, kuulemma kannattaisi olla tuo jakokirja. (Siis käsittääksen oli sanottu, ettei sitä välttämättä tarvita, mutta hyvä olisi ym. epäselvää. Tuon kuolinpesän asioiden hoitaminen on aina yhtä jahkaamista ja epäselvyyttä.) Otan yhteyttä verottajaan nyt jotakin kautta. Kiitos vielä kaikille :)
ap
Jos perintö on jaettu heti kuoleman jälkeen, pitäisin aika todennäköiseltä, että perukirjan tehnyt henkilö on tehnyt myös paperit osituksesta ja perinnönjaosta. Hänellä voi vielä olla kopiot papereista.
Vierailija kirjoitti:
Jos verottajalle on toimitettu jakokirja (se tarvitaan siihen, että verottaja lakkauttaisi kuolinpesän), saattaa olla mahdollisuus saada se verottajalta.
Jos aikaisemmin sekä isäsi että äitisi nimissä ollut asunto tai jokin kiinteistö on siirtynyt osituksen seurauksena äitisi nimiin, on hänen tässä yhteydessä pitänyt toimittaa ositussopimus tai sen kopio taloyhtiön isännöitsijälle tai lainhuutoa hakiessa. Periaatteessa sitä kautta kopio voisi olla vielä löydettävissä.
Meillä kuolinpesän osituskirjasta toimitettiin taloyhtiöille vain osakehuoneistojen omistusoikeuksia ja mahdollisia oikeuksien siirtymisiä koskevat kohdat eli jokaisesta osakehuoneistosta tehtiin taloyhtiöitä varten oma, vain sitä koskeva lyhennyskappale. Kokonaisesta osituskirjasta ilmi käyvä pesän muu varallisuus ja jako kun ei kuulu taloyhtiöille yhtään millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jakokirjaa ei välttämättä ole toimitettu verottajalle ollenkaan vaan ainostaan perunkirja, jonka perusteella on määräytynyt perintövero.
Onhan se pakko toimittaa jotta verottaja tietää todelliset osuudet.
Perunkirjoitus on toimitettava 3 kuukauden kuluessa kuolemasta (vaikka nykyään on haettava melkein aina jatkoaikaa).
Kuolinpesä voi jäädä jakamattomaksi vaikka iankaikkisuuteen asti. Silloin vero määräytyy perukirjan mukaisesti esimerkiksi silloin, kun omaisuus on määrätty jollekin testamentilla. Testamentin saajalle rätkähtää heti vero, joka oikaistaan sitten, kun toimitetaan jakokirja lakiosuuksien vaatimusten perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se verot maksanut kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siitä tehty jakokirjaa ollenkaan? Aina ei tehdä vaikka olisi ns jaettu teidän kesken. Kuolinpesä voi olla jakamatta vaikka vuosikausia.
Mihin tarvitset todistukset?
Tää on joku bimbo. 90- luvulla oli markat vielä vanhaa markkaa nyt on eurot. Mitä hän on saanut hän on ihan itse JOUTUNUT maksamaan veroja. Ei sitten muista että on maksanut ????
Perintöverot maksetaan perukirjan perusteella, mutta perinnönjakoa ei välttämättä tehdä vielä kymmeniin vuosiin. Minäkin olen maksanut perintöveroja vuonna 1991, mutta ositus ja perinnönjako ovat vieläkin tekemättä.
Olen osakkaana kuolinpesässä, jonka on jättänyt vuonna 1940 kuollut esi-isä. Veroja on maksettu aina silloin, kun kuolinpesä on siirtynyt seuraavalle sukupolvelle, jos perinnön arvo on ollut sen suuruinen.
Ei jakokirjaa välttämättä enää tarvita, jos esimerkiksi kuolinpesän omistamalle kiinteistölle on aikanaan haettu lainhuuto ja siihen on merkitty osakkaat. Yleisesti on vaan lainhuutokin jäänyt tekemättä.
Onko kuolinpesälle viime vuosien aikana tullut esitäytettyjä veroilmoituksia? Jos ei ole, niin silloin kuolinpesä on todennäköisesti verottajan mielestä lakkautettu. Tämä yleensä tarkoittaa sitä, että jakokirja on toimitettu verottajalle.
Perintöverot maksetaan perukirjan perusteella, mutta perinnönjakoa ei välttämättä tehdä vielä kymmeniin vuosiin. Minäkin olen maksanut perintöveroja vuonna 1991, mutta ositus ja perinnönjako ovat vieläkin tekemättä.