MOL:n työpaikat
Aika ajoin joku haukkuu työnhakijoita ja väittää, että työkkärissä on pilvin pimein avoimia työpaikkoja vaan kun ei kelpaa. Koko mollissa on reilu 13 000 avointa työpaikkaa, mikä työttömien määrään suhteutettuna on hyvin vähän. Katsoin juuri oman alani avoimet työpaikat: koko maassa on jonkinlaisia oikeita työpaikkoja (sijaisuuksia tms.) alle 10. Sen lisäksi on yhden ja saman firman ilmoittamia muu osa-aikatyö tai yrittäjyys ilmoituksia noin 60 kpl. En ymmärrä, miksi molliin edes otetaan tällaisia pilipali-ilmoituksia. Ihan sama kuin esim. tuppervaara laittaisi edustajan paikkoja hakuun joka ikiseen Suomen kuntaan: jokainen tietää, ettei hommalla irtoa kuin suolarahoja eli sillä ei itseään voi elättää.
Kommentit (67)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 09:08"]
auton vakuutukset, autoverot, korjauskulut, bensa, katsastukset, auton hinta,maksa vaan nmulle nää niin otan vastaan. kiitos. Lähetätkö nyt tililleni, numeroni on: 98054-134135823
[/quote]
Täh?? Toki minäkin työssäkäyvänä mielelläni maksattaisin autoni jollakulla. En sitä muuhun kuin työmatka-ajoon käytä. Oikeasti ihmiset...
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 09:08"]
auton vakuutukset, autoverot, korjauskulut, bensa, katsastukset, auton hinta,maksa vaan nmulle nää niin otan vastaan. kiitos. Lähetätkö nyt tililleni, numeroni on: 98054-134135823
[/quote]
nykyisin tilinumeroiden pitää olla muuten siinä iban-muodossa
muuten olisin kyllä laittanut sinulle muutaman tonnin lahjoituksen :P
siivoojaksikaan ei pääse ilman 1: AUTOA, 2. kunnollista työjälkeä.3. jOtain kokemusta.
"Toivomme sinulta iloista asiakaspalveluasennetta, oma-aloitteisuutta ja vastuuntuntoisuutta. Olemukseltasi olet siisti, ja työnjälkesi on kunnollista. Olet lisäksi motivoitunut, ja opit mielelläsi uutta. Arvostamme aikaisempaa kokemusta siivousalan töistä, mutta huomioimme myös muiden alojen työkokemuksen. Osa tehtävistämme vaatii 18 vuoden iän ja nuhteettoman taustan. Kaikki kohteemme eivät sijaitse julkisten kulkuyhteyksien varrella. "
=eli oma auto oltava. en voi hakea. kiitos.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 08:26"] "Työtä on enintään 15 tuntia/kk. " tällaisia ne tuhannet henkilökohtaisen avustajan paikat on sitten....
[/quote]
Minä toimin kolmelle hlölle avustajana. Tunteja tulee jo kivasti!
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 09:15"]
siivoojaksikaan ei pääse ilman 1: AUTOA, 2. kunnollista työjälkeä.3. jOtain kokemusta.
"Toivomme sinulta iloista asiakaspalveluasennetta, oma-aloitteisuutta ja vastuuntuntoisuutta. Olemukseltasi olet siisti, ja työnjälkesi on kunnollista. Olet lisäksi motivoitunut, ja opit mielelläsi uutta. Arvostamme aikaisempaa kokemusta siivousalan töistä, mutta huomioimme myös muiden alojen työkokemuksen. Osa tehtävistämme vaatii 18 vuoden iän ja nuhteettoman taustan. Kaikki kohteemme eivät sijaitse julkisten kulkuyhteyksien varrella. "
=eli oma auto oltava. en voi hakea. kiitos.
[/quote]
No, hanki se auto herranen aika! Kummallista uusavuttomuutta, passiivisuutta ja vastuuttomuutta. Minä ostin yhden viikonlopun aikana 500 Euron räpsän, kun perjantaina sain tiedon, että maanantaina alkaa työt klo 8. 500 Euroa löytyi tililtä, mutta olisin voinut ottaa vaikka pikavipin sitä varten, jos ei olisi ollut sitä rahaa. Eikä se auto nyt niin kalliiksi tule. Ja kyllä tässä nyt ensisijaisesti pitää ottaa vastuu siitä työllistymisestään ja olla valmis tekemään jotain sen eteen.
Ja meidän räpsä oli vielä loisto-ostos. Oltiin varmoja, ettei kauaa kestä, mutta niinpä olen ajanut sillä jo pian 10kk ja meni leimastakin läpi!
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 08:57"]
Ihan mielenkiinnosta kysyn, tunteeko kukaan ketään, joka olisi saanut vakityön mol:in kautta? Itse en tunne enkä tiedä ketään, joka tuntee. Työkkärihän on itseään ylläpitävä laitos. Miksi siis edistäisi kenenkään työnsaantia, kun oma työ loppuisi.
[/quote]
Tunnen, sillä MOL:ssa ovat auki monet sellaiset julkiset paikat, jotka on lain mukaan laitettava auki. Käytännössä asia ei ole niin yksinkertainen siksi, että paikat ovat yleensä auki muuallakin, eli pitäisi kysyä, onko työllistynyt VAIN MOL:n sivulla olevan ilmoituksen ansiosta? Toiseksi ne vakituisen paikan saaneet ovat olleet jollakin ansioilla jo etukäteen valittuja.
Mutta tunteeko kukaan muu kuin minä sellaista, jonka on saanut vakituisen paikan nykymuotoisen te-toimiston kautta? Minä tunnen yhden! Terveisiä kaikille tutuille, kun nyt paljastui että av-palstailen.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 08:20"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 08:12"]
JOOPA JOO, ja sitten kun menet kattomaan esim. henkilökohtaisen avustajan KYMMENIÄ avoimia työpaikkoja niin huomaat ETTEI mikään TODELLISUUDESSA NIISTÄ OLE TYÖPAIKKA!! jUURI KUULES ITSE TODENNUT TÄMÄN. tYÖTÄ max 2-4 TUNTIA/VIIKKO. Ja OMAN AUTON käyttömahdollisuus oltava!! ELI MONI oikeasti työtön ja autoton ei voi hakea. Tai työpaikka jossain kuusessa jonne ei mene linja-autot.
Samoin yksi pani helmikuussa avoimen ilmotusen molliin että elokuussa alkaa työ!! Naurettavaa,kuka tietää onko sillon jo löytänyt paremman työn!!? Ja taas se auton pakko olemassa olo,koska lastenhoitajan työ sijaitsee perheen erämökillä tai missä lie, joten ei voi hakea!
[/quote]
Mua niin ärsyttää tällainen "Mutku työpaikka ei sijaitse kivasti lähellä kotia, ole siisti sisätyö täysillä tunneilla ja hyvällä palkalla"-asenne.
Tervetuloa maailmaan. Aika moni on velaksi hankkinut jonkun 500euron ritsa-auton ja körötellyt kettumaisiin paikkoihin muutamaksi tunniksi töihin siinä vaiheessa, kun työuraa aloittelee. Sama tilanne se on, jos olet jäänyt työttömäksi hyvästäkin työstä ja oma ala ei työllistä. Alusta se on aloitettava, tavalla tai toisella.
Ja yllätys, yllätys, aika harvoin työt alkavat heti. Rekryprosessiin menee helposti puolikin vuotta. Siinä sitten odottelee ja miettii pitäisikö odotellessa tehdä jotain muutakin.
[/quote]
Mua niin ärsyttää nää ihmiset, jotka lukee puoli lausetta ja sitten rupee mesoon asian vierestä.
Auton hankinta ei ole enää samanlaista kuin minun nuoruudessa, noin 30 vuotta sitten. Sain valmistumisen jälkeen ensimmäisen pitempiaikaisen paikan - juuri työnvälityksen kautta ! - ja ensimmäinen kysymys oli "onko sinulla auto". Ei ollut vielä silloin torstaina, mutta kyllä minulla seuraavana maanantaina oli. Ensin soitin pankkiin ja kysyin autolainaa. Se luvattiin ja niin kävin täyttämässä jossakin konttorissa hakemuksen ja perjantaina autokaupoille. Käytettyhän se oli, mutta nykyrahassa hinta olisi ollut jotain 3 000€.
Mutta menepä tänään kysymään pankista lainaa työttömänä 22-vuotiaana! Ei tipu ainakaan ilman luotettavia takaajia, vaikka olisi vakituinen työpaikka. Mutta nyt on onneksi tori.fi, nettiauto ja muitakin kauppapaikkoja, joista voi saada hyvällä onnella täysin toimivan kulkuneuvon pitkäksi aikaa.
"No, hanki se auto herranen aika! Kummallista uusavuttomuutta, passiivisuutta ja vastuuttomuutta. Minä ostin yhden viikonlopun aikana 500 Euron räpsän, kun perjantaina sain tiedon, että maanantaina alkaa työt klo 8. 500 Euroa löytyi tililtä, mutta olisin voinut ottaa vaikka pikavipin sitä varten, jos ei olisi ollut sitä rahaa. Eikä se auto nyt niin kalliiksi tule. Ja kyllä tässä nyt ensisijaisesti pitää ottaa vastuu siitä työllistymisestään ja olla valmis tekemään jotain sen eteen.
Ja meidän räpsä oli vielä loisto-ostos. Oltiin varmoja, ettei kauaa kestä, mutta niinpä olen ajanut sillä jo pian 10kk ja meni leimastakin läpi!"
1. Älä mainitse turhaan Herran nimeä. Hän ei jätä rankaisematta sitä joka turhaan hänen nimeänsä lausuu.
2. Arvaanko oikein että työsi on:KOKOPÄIVÄTYÖ, alalta jota OSAAT ja sinulla on työkokemusta, eli SAIT siksi tämän työn satojen MUIDEN hakijoiden joukosta?
3. Sinulla on mies joka maksaa potentiaaliset pikavipit+korot, tai SÄÄSTÖÄ ylimääräiset 1000 euroa auton ostoon, autovakuutukseen, autoveroon, bensaan tililläsi? mInä olen toimeentulotuen asiakas ja penniäkään ylimääräistä ei ole.
lahjoitusautostakin kun pitää MAKSAA LAHJAVEROA!
PUHUMATTAKAAN LAHJOITUS RAHOISTA.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:06"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 09:03"]
Sen kun keksisi. Ei näihin mitään vastausta ulkoapäin ole.
Lopulta nämä ovat asioita, joita täytyy punnita ja laskea. Jos nyt ostan auton, jonka kulut on Y ja saan X palkkaa, johtaako se johonkin parempaan. Voinko laskea menojani jostain muualta, halvempi asunto, karsia jotain väliaikaisesti jne.
Nykyään on niin vierasta ajatella pidemmällä aikavälillä. Jos joku asia ei heti hyödytä tai siihen sisältyy riskiä, ei siihen ryhdytä. Jonkun pitäisi valmiiksi siloitella se tie mukavaan perustoimeentuloon.
[/quote]
Tässä aika hyvin kiteytetty se mitä itsekin ajattelen. Mitään oikotietä ei elämässä ole, ellei satu syntymään todella rikkaaseen perheeseen. Valtaosa ihmisistä raivaa pikku hiljaa itselleen parempaa elämää ja useimmat aloittavat melko pohjalta. Jos jäät odottamaan, että joku muu tekee tuon raivaamisen puolestasi, saat odotella pitkään.
[/quote]
Amen tälle!
Sen myönnän, että tänä päivänä se ensimmäisen hanttityön saaminenkaan ei ole helppoudella pilattu. Ennen lähes kaikki halukkaat nuoret saivat kyllä kesätöitä jne. Mutta ei se silti tarkoita sitä, että voi heittää hanskat tiskiin ja todeta, että ei sitten, kun on niin hankalaa. Jos auton omistamalla olet paremmin työn syrjässä kiinni, niin hanki auto. Osamaksut jne. on kyllä autoliikkeissä keksitty. Ei se välttämättä ole taloudellisesti kannattavaa, mutta se voi olla askel kohti taloudellisesti parempaa elämää.
Byrokratia saisi kyllä olla sellainen, että vaikkapa se henkilökohtaisen avustajan duuni 15h/kk olisi kannattavaa, koska kaikki työ aina olisi. Esim. perustulomalli tai joku vastaava.
Se alussa mainittu 90 000 työpaikkaa oli työkkärissä koko huhtikuun ajan auki olleet, kun taas työttömien määrä oli kuun lopusta. Eli käytännössä nuo 90k työpaikkaa ei ole olllet auki yhtä aikaa, vaan kertyneet koko kuulta. Ihan samalla tavalla vaihtuvuus on työnhakijoiden keskuudessa kun osa työllistyy ja osa jää työttömäksi, mutta ei se muuta tilannetta, ettei niitä ole juuri tällä hetkellä noin paljon auki.
Autokeskustelu ihmetyttää. Ei kaikilla ole korttia ja sen hankkiminen vasta kallista onkin. On myös mielestäni kohtuutonta edellyttää auton hankkimista jotain pienipalkkaista työtä varten. Esim. siivousduunissa sitä usein vaaditaan, mutta laskin siivoustöitä tehdessäni ettei palkasta olisi jäänyt juuri mitään käteen auton jälkeen. Autoa kun pitä huoltaa, katsastaa, tankata, pestä, sille pitää olla kerrostalon pihassa autopaikka ja siitä pitää maksaa vakuutukset ja verot. Kun kokoaikaisesta siivoojan duunista sai n. 1600 e miinus verot, ei ihan hirveästi välttämättömyyksien (vuokra, laskut, ruoka) jälkeen jäänyt ylimääräistä. Mistä se ylimääräinen olisi täysiin työtunteihin tullut vaikka kilsat olisi korvattukin?
Ihan mielenkiinnosta kysyn, tunteeko kukaan ketään, joka olisi saanut vakityön mol:in kautta? Itse en tunne enkä tiedä ketään, joka tuntee. Työkkärihän on itseään ylläpitävä laitos. Miksi siis edistäisi kenenkään työnsaantia, kun oma työ loppuisi.
[/quote]
[/quote]
No mä olen kaksi edellistä työpaikkaa löytänyt mol.fi -palvelusta. Toinen oli markkinointipäällikkö kuntayhtymässä ja toinen yhteyspäällikkö mainostoimistossa ja siellä olen siis edelleen töissä. Toki nää paikat olivat myös muualla, mutta mol.fi:sta ne itse bongasin ja hain.
Molemmat olivat ihan hyväpalkkaisia hommia ja edellisestä lähdin vain ja ainoastaan, koska seuraava mol.fi:sta löytynyt paikka oli ammattillisesti haastavampi ja kiinnostava. Oma paikkani pistettiin hakuun mol.fi -palveluun ja hyvä tyyppi löytyi seuraajaksi.
En mä kyllä ymmärrä, miksi joku firma piilottelisi OIKEAA, tarpeeseen tulevaa työpaikkaa vain jossain omilla sivuillaan. Mol on ilmainen kanava ja kyllä me ainakin nykyisessäm työpaikassamme laitamme aina ilmoituksen myös mol:iin.
Toki joskus voidaan palkata joku avoimen hakemuksen lähettänytkin, jos on kerrassaan erinomainen tyyppi ja hänen työpanoksellaan pystytään luomaan joku uusi markkina, joka kattaa työllistämisen kustannukset. Sanotaan nyt vaikka, että tyyppi olisi kertakaikkisen loistava ja nopea 3D -mallintaja ja meiltä puuttuisi sellainen ja työlle olisi jo valmiiksi kysyntää ja joku sattuisi just laittamaan avoimen hakemuksen, ennen kuin olisimme laittaneet paikkaa avoimeen hakuun. Tai vaikka natiivi englanninkielinen copy. Tällaisen palkkasimme, tosin osa.aikaiseksi, koska lotto suosi häntä. Kahden asiakkaan tarve ja hänen avoin hakemuksensa vaan kohtasivat ja hän oli freelancer jo valmiiksi.
Asiakkaani haki vuoden alussa markkinointiassistenttia, paikka oli mollissa ja monissa muissakin kanavissa, hakemuksia tuli yli 200 kpl, yksi valittiin. En tiedä mistä ko. ihminen paikan sitten löysi, mutta ihan osaavan ihmisen löysivät, vaikka mollissakin ilmoittelivat.
Joku mainitsikin, että hyvällä tuurilla sillä viidelläsadalla saa hyvän menopelin. Totta. Huonolla tuurilla kuitenkin saattaa saada auton, josta hajoaa koko ajan jotain, ja jos itse ei osaa korjata, niin kalliiksi tulee.
Hmm. Meidän firman rekryilmoitus on mm. MOL, oikotie ja jossain muussakin palvelussa. Vaatimukset ei kummoiset (koulutus ja vähän alan kokemusta, mutta ei tosiaan mitään pitkiä luetteloita mahdottomia vaatimuksia), sijainti hyvä, ihan hyvämaineinen firma, palkkaus ok, siisti sisätyö. Työnkuva ei ole kovin mediaseksikäs, perusduunia, muttei tosiaan mikään v-mäinen hanttihomma. Ilmoituksessa kerrottu firman nimi ja melko tarkasti työn sisällöstä.
Hakemuksia tullut viikossa 5 kpl, hakuaika päättyy huomenna. Kouluttamatonta porukkaa, tai porukkaa joilla ei hajuakaan alasta. Missä ne kaikki aktiivisesti työtä hakevat oikeasti ovat??
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 08:00"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 07:53"]
MIKÄ ON tuotantotyöntekijä? Tällaisia ilmoitusia löytyy mutta MITÄÄN Tarkempaa kuvasta ei anneta, joten en voi hakea.
Osa-aikatyöt? Ihan naurettavaa pelleilyä, haetaan muka kaupan kassaa, ja sitten kerrotaankin että työtä ei joinakin viikkoina ole ollenkaan! ihan kusetusta koko homma!
[/quote]
Tuotantotyöntekijään varmasti löytyy jotakin vinkkiä työnantajan sivulta, minkä alan, millaisia tuotteita valmistaa.
Lisäksi varmasti on numero tai sähköpostiosoite, johon voi ottaa yhteyttä.
[/quote]monessa ilmoituksessa ei edes mainita työnantajaa ;D etenki rekryfirmat ei kerro yritystä, tekstiä on vaan tyyliin "optean on vuonna nakki ja nolla perustettu yirtys blaa blaa blaa <--- tota jatkuu monta riviä. Sit tulee se "haemme asiakasyrityksellemme sen ja sen alan osaajia monipuoliseen tuotantotyöhön sinulla pitää olla se ja se kortti ja palkkaus alan tes mukainen, hyville tekijöille mahdollisuus pitempiaikaiseen työhön jne."
Se työpaikan nimi olisi kiva kertoa, sillä se lisää hakijoita. Joku voi huomata, että hei, tuohan paikka on ihan kivenheiton päässä, haenpa sinne - muistutan siis edelleen että töitä hakee työssäolevatkin ja he kyllä sivuuttavat epämääräiset ilmoitukset ihan varmasti. Samoin nuoret autottomat vastavalmistuneet katselee ensimmäisenä paikkoja hyvien kulkuyhteyksien varrelta.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:45"]
Hmm. Meidän firman rekryilmoitus on mm. MOL, oikotie ja jossain muussakin palvelussa. Vaatimukset ei kummoiset (koulutus ja vähän alan kokemusta, mutta ei tosiaan mitään pitkiä luetteloita mahdottomia vaatimuksia), sijainti hyvä, ihan hyvämaineinen firma, palkkaus ok, siisti sisätyö. Työnkuva ei ole kovin mediaseksikäs, perusduunia, muttei tosiaan mikään v-mäinen hanttihomma. Ilmoituksessa kerrottu firman nimi ja melko tarkasti työn sisällöstä.
Hakemuksia tullut viikossa 5 kpl, hakuaika päättyy huomenna. Kouluttamatonta porukkaa, tai porukkaa joilla ei hajuakaan alasta. Missä ne kaikki aktiivisesti työtä hakevat oikeasti ovat??
[/quote]
riippuu kait alasta ja työn sijainnista. Oman alan hommiin tuppaa tulemaan 100-200 hakemusta per paikka jos paikkailmoitus on vähänkään asiallinen.
Työt tekee ulkommaalaismafiat- ja suomalaiset kelpaa halpatyövoimaksi avustamaan jos ei mamuja riitä?
Näin porvarihallitus on asiat järkännyt- rahat menee kapitalisteille ja riistoporvareille? MOL ja Työministeriö on vain isonrahan apupoikia porvarihallituksissa?
http://www.mol.fi/tyopaikat/tyopaik...et=Uusimaa,+&ilmoitettuPvm=2&vuokrapaikka=---
http://www.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=1146864
http://www.vauva.fi/keskustelu/4485452/ketju/mol_n_tyopaikat
http://keskustelu.suomi24.fi/t/11551555
http://kaksplus.fi/threads/miksei-mol-ei-yksinkertaisesti-kiellae-vuokratyoefirmoja.2448901/
Työt tekee ulkommalaismafiat- ja suomalaiswet kelpaa halpatyövoimaksi avustamaan jos ei mamuja riitä?
Näin porvarihallitus on asiat järkännyt- rahat menee kapitalisteille ja riistoporvareille?
http://www.mol.fi/tyopaikat/tyopaikkatiedotus/haku/hae.htm?lang=fi&tarkempiHaku=false&rows=&sort=&hakusanakentta=sanahaku&hakusana=&alueet=Uusimaa%2C+&ilmoitettuPvm=2&vuokrapaikka=---
Työt tekee ulkommalaismafiat- ja suomalaiswet kelpaa halpatyövoimaksi avustamaan jos ei mamuja riitä?
Näin porvarihallitus on asiat järkännyt- rahat menee kapitalisteille ja riistoporvareille?
http://www.mol.fi/tyopaikat/tyopaikkatiedotus/haku/hae.htm?lang=fi&tarkempiHaku=false&rows=&sort=&hakusanakentta=sanahaku&hakusana=&alueet=Uusimaa%2C+&ilmoitettuPvm=2&vuokrapaikka=---