Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Karkkipäivä vai vapaasti karkkia, kumpaa puollat ja miksi?

Vierailija
27.01.2022 |

Minulla oli lapsena karkkipäivä ja asiasta oltiin ehdottomia. Itse olen sen kannalla, että karkkia voi saada vähän silloin, kun sellainen tilanne tulee eteen.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä että.

Karkkipäivä jolloin syödään enemmän herkkuja ja satunnaisesti voi muinakin päivinä olla jotain. Mutta kohtuus kaikessa

Vierailija
2/49 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni jäi karkkipäivän takia sellainen tapa nuorena aikuisena, että aina lauantaina piti saada jotain herkkua. En edes kysynyt itseltäni, haluanko herkkuja. Ja jos teki mieli herkkuja joskus viikolla, kielsin ne itseltäni. Mielestäni täysin vääristynyttä. Onneksi opin siitä pois ja nyt otan herkkua, jos siltä tuntuu. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli karkkipäivä lapsena ja eipä jäänyt traumoja. Vähän syön nykyäänkään karkkia

Vierailija
4/49 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena karkkia silloin tällöin voi toimia, jollekin. Muttei keski-ikäisenä yhtä hyvin, jos tuntuu että esidiabetes on lähellä, silloin on mielessä laihdutus.

Vierailija
5/49 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkkipäivä. Tulee syötyä vähemmän, kun vain yhtenä päivänä syö. Koska liiasta tulee huono olo. Lapseni pystyy syömään karkkipäivänä vain noin 100 g irtokarkkia. Itsellä vähän sama.

Lisäksi hampaat eivät pidä napostelusta. Hammaslääkäritkin suosivat karkkipäiviä ja karkin jälkeen hampaiden puhdistusta.

Vierailija
6/49 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapsilla karkkipäivä, mutta ei se mikään ehdoton ole, ettei muullonkin voisi välillä ostaa. Joskus tuon kaupasta esim tikkarin yms ihan huvin vuoksi. Tai jos kaappiin on jäänyt joku pussin jämä, niin saatetaan popsia se yhdessä pois sieltä.

Vierailija
7/49 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puollan karkkipäivää, varsinkin silloin kun lapset ovat pieniä. Kaupassa oli mukava käydä, kun lapset tiesivät, että tiistaisin karkkia on turha ruinata. Ja toisaalta olivat sitten todella onnellisia lapsia kun saivat lauantaisin valita karkkinsa. Olen myös sitä mieltä, että tällä tyylillä on opittu hyödyllisiä asioita terveellisestä syömisestä ja herkkujen syömisen kohtuudesta. Samoin, tällä tyylillä on nyt kasvatettu kaksi sukulpolvea (minä ja lapseni) ilman yhtään reikää hampaissa. Minä olen 46 ja lapsista toinen jo täysikäinen ja toinenkin melkein. 

Vierailija
8/49 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle sopii karkkipäivä. Jos karkkia saa joka päivä, sitten ei muuta syödäkään.

Vierailija
9/49 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karkkipäivä. Tulee syötyä vähemmän, kun vain yhtenä päivänä syö. Koska liiasta tulee huono olo. Lapseni pystyy syömään karkkipäivänä vain noin 100 g irtokarkkia. Itsellä vähän sama.

Lisäksi hampaat eivät pidä napostelusta. Hammaslääkäritkin suosivat karkkipäiviä ja karkin jälkeen hampaiden puhdistusta.

Ei tietenkään tule syötyä vähemmän, karkkipäiväksihän oikein ostetaan usein kokonainen karkkipussi ja syödään se kokonaan. Jos saa syödä karkkia milloin vain, voi ottaa pari karkkia pussista ja olla tyytyväinen siihen.

Vierailija
10/49 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni jäi karkkipäivän takia sellainen tapa nuorena aikuisena, että aina lauantaina piti saada jotain herkkua. En edes kysynyt itseltäni, haluanko herkkuja. Ja jos teki mieli herkkuja joskus viikolla, kielsin ne itseltäni. Mielestäni täysin vääristynyttä. Onneksi opin siitä pois ja nyt otan herkkua, jos siltä tuntuu. ap

Minulla oli kuulemma lapsena kausi, etten välittänyt karkeista. Sain silti sen 2mk karkkirahaa. Säästin sillä itselleni uuden nuken.

Mutta minulla jäi kyllä hyvä muisto siitä, että perjantaina sai rahan ja ihan yksin sai kävellä kioskille valitsemaan "kaksi sitruunapommia ja kolme Merikarvia jne". Oikein kioskimyyjien painajainen 😂

Vierailija
11/49 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselle sopii karkkipäivä. Jos karkkia saa joka päivä, sitten ei muuta syödäkään.

Höpö höpö. EI se noin mene. Karkkia voi ostaa joskus ja syödä joskus. Ostatkos ite aina perjantaipullon,siitä se karkkipäivä on keksitty.

Meillä ostettiin tai ei ostettu,oli viikonpäivä mikä hyvänsä.

Eikä sitä sidottu "lautanen tyhjäksi",kun oli syönyt,sai päättää itte,syökö nyt  vai ei.

EI se mihinkään jokapäiväiseen karkinsyöntiin johtanut.

Vierailija
12/49 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole vain yksi karkkipäivä vaan karkkia saa herkutella koko viikonlopun. Muulloin ei.

Vierailija
13/49 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään tule syötyä vähemmän, karkkipäiväksihän oikein ostetaan usein kokonainen karkkipussi ja syödään se kokonaan. Jos saa syödä karkkia milloin vain, voi ottaa pari karkkia pussista ja olla tyytyväinen siihen.

Tai sitten mättää joka päivä sen karkkipussin

Vierailija
14/49 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on parempi, että herkuttelu yhdistyy ennemmin tilanteisiin kuin tiettyyn päivään. Voidaan syödä jälkkäriä joskus ihan arkenakin ja pullaa kylässä minä päivänä vain tai karkkia leffan kanssa. Saunaan voi ottaa limua tai vettä. Ei hampaat siitä kärsi jos yhdistää herkut muun ruokailun yhteyteen, jatkuva herkkunapostelu on tietysti huonoksi. Eikä opi siihen, et on aina vedettävä överiksi ja syötävä huonoon oloon asti sitä nannaa "kun kerrankin saa", kun tietää et sitä on saatavilla ihan muulloinkin. Suuret ilonaiheet olisi hyvä saada muualta kuin kauan odotetun herkuttelupäivän koittamisesta terveen herkkusuhteen luomiseksi.

Toki tää toimii mulla, mut jollain muulla toimii jokin muu tapa.

Vierailija
15/49 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään karkkia tai muuta herkkua joka päivä. Hyvin harvoin muuta kuin heti ruuan jälkeen, lapselle max viisi karkkia kerrallaan. Vähemmän niitä herkkuja varmaankin näin tulee syötyä, jos olisi karkkipäivä niin sitten syötäisiin päivässä enemmän kuin koko viikon aikana yhteensä.

Vierailija
16/49 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ainakaan toistaiseksi ole karkkipäivää, herkkuja saa silloin tällöin, ja varsin maltillisesti.

Lapsi ilahtuu niitä saadessaan, mutta ei oma-aloitteisesti yleensä kysele niiden perään.

Minulla ei lapsena ollut karkkipäivää, enkä ole herkkujen perään. Miehellä oli, ja syö paljon enemmän makeaa kuin minä, ja kerralla isoja määriä.

Minä kannatan sitä, että herkuista ei tee mitään isoa numeroa, eikä niitä tarvitse odottaa päiväkausia tuskissaan, jolloin karkkipäivä saa isot mittasuhteet ja siihen ladataan suuria odotuksia, ja tulee tavaksi mättää vatsa kipeäksi karkeilla tiettynä viikonpäivänä.

Kun herkkuja on saatavilla pieniä määriä silloin kun mieli tekee, niin ainakin meidän perheessä niitä ei tarvitse himoita läheskään niin paljoa.

Vierailija
17/49 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kerralla ei pysty syömään niin paljoa kuin viikon aikana pystyisi. Ainakaan me. Sen noin 100 g / naama pystyy päivässä. Jos pystyy ahmia jättisäkin, asia varmaan eri.

Vierailija
18/49 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on karkkipäivä ja nyt me aikuisetkin otimme sen käyttöön, kun karkkia tuli syötyä lähes päivittäin.

Se ei silti ole ehdoton, esim. Iltapäivällä ruoan jälkeen otan yleensä kahvin kanssa palan tummaa suklaata :)

Vierailija
19/49 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne herkut ole mikään paha demoni jota täytyy vältellä kaikin keinoin. Niitä voi syödä silloin kun siltä tuntuu.

Vierailija
20/49 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä syödään karkkia tai muuta herkkua joka päivä. Hyvin harvoin muuta kuin heti ruuan jälkeen, lapselle max viisi karkkia kerrallaan. Vähemmän niitä herkkuja varmaankin näin tulee syötyä, jos olisi karkkipäivä niin sitten syötäisiin päivässä enemmän kuin koko viikon aikana yhteensä.

Ensinnäkin max 5 karkkia usein tavallisen aterian päälle on paljon. Toisekseen en tunne yhtään perhettä, jossa se karkkipäivä olisi joku aivan överiksi menevä juttu, vaan aikuinen tietysti päättää kuinka paljon sitä karkkia karkkipäivänäkään on käytössä. Ja se ei takuulla ole sellainen määrä, joka olisi lähelläkään viikon aikana kertyvää määrää, jos karkkia popsittaisiin päivittäin. Eli karkkipäivänä saa sopivan määrän kivaa karkkia, ja muut päivät eivät ole karkkipäiviä. Hyvältä maistuvilla mutta epäterveellisillä asioilla herkuttelu kuuluu esim. synttäreille, ei arkipäivään, jos lasten terveydestä välittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi