Nirso teini ja köyhyys
Meillä on autismikirjolka oleva teini-ikäinen poika, jolla on diagnoosiinsa nähden paljon rajoituksia ja pelkojakin, etenkin uusia makuja kohtaan. Olemme pikkuhiljaa koettaneet totuttaa poikaa uusiin makuihin mutta ensimmäiset lähes 10 vuotta hän kieltäytyi esimerkiksi kaikista kasviksista. Nyt viiden vuoden jälkeen, olemme saaneet hänet syömään tomaattia ja kurkkua, sekä porkkanaa. Peruna menee yhdessä muodossa jne. Lihoista hän syö vain naudan jauhelihaa ja joulukinkkua. Kala ei mene ollenkaan, eikä kana. Leipä pitää olla näkkileipää tai ruispaloja, kaikki muu on epäilyttävää. Onneksi eineksistä kelpaa pinattiletut ja nakit, eikä nakkejen merkillä ole väliä, ne kelpaavat aina.
Yllättäen hän syö myös sushia, mutta pizza ja hampurilaiset ovat yök. Maitoa juo tiettyä merkkiä, juusto ja jugurtit on poissuljettuja, samoin pavut ja herneet. Hernekeitto käy ja maitoon keitetty riisipuuro. Tavalliset letut ja pulla menee, mutta kaikki muu on epäilyttävää. Marjoista syö mustikoita ja mansikoita kesällä. Vaniljajätski käy, muut maut ei. Tässä hänen ruokalista, joka on
Kasvanut huomattavasti viidessä vuodessa. Poika ei marise, eikä vaadi parempaa ruokaa, ja jos hänen hyväksymiä ruokia ei ole tarjolla, hän kieltäytyy kohteliaasti syömästä. Ja siis voitte arvata että on yritetty! Oikein ammattilaisten suusta on kuultu, että ”kyllä se sitten syö kun tulee tarpeeksi nälkä”. Voin kertoa että ei syö. Hän ei pidä meteliä asiasta, mutta voi paastota pelkällä vedellä useamman päivän. Koulussa esim syö vain näkkäriä. Ei ole ikinä syönyt mitään muuta. Ravitsemusterapiassa on todettu että kasvaa hyvin, vaikkakin paino hiukan laahaa perästä, joten tarjotkaa sitä mitä poika syö.
Nyt olen työttömänä koronan vuoksi, enkä kuulu tt tuen piiriin, sillä omistan yksi kolmasosan kesämökistä. Rahat on todella tiukassa ja joudun käymään leipäjonossa. Siellä taas ei voi valita mitä saa, joten se ei poikaa hyödytä, mutta minä voin syödä pojan siskon kanssa niitä ruokia kyllä, jolloin raha menee kaikki pojan ruokiin.
Onko muilla yhtä vaikeasti syövää teiniä, tavallista tai erityistä?
Miten olette ratkaisseet ruokarajoitusten mukana tuomat taloudelliset haasteet?
Kommentit (54)
Tsemppiä. Vuosia tehnyt töitä nuorten autistien kanssa ja ymmärrän noi ruoka jutut. Jos ei muuta niin ei marise ainakaan sitä että ei ole vaihtuvuutta. Joillekin ihmisille ei sit kelpaa sama ruoka kaksi päivä putkeen.
Kun tiedät mitä kelpaa niin ostaisin pakkasen aina kun näen laputettuna kaupassa. Ostin tammikuun alussa melkein kaksi kiloa jauhelihaa kun oli -30% (varmaan tammikuun veganihasteen tai joulumättön takia jäänyt hyllylle).
K-kaupassa oli juuri hernekeitto ale ja ostin sieltä 6 purkkia. Näkkäri aina halpa ja ruisleipää kun on alennuksessa ja pakkaseen sekin.
Nakkeja on varmaan aina joku sortti alennuksessa tai menossa vanhaksi.
Eli kaikki raha pojan ruokaan ja oma ruoka ruokajonosta. Soittaisin myös kirkolle, niiltä saa myös apua tällaiseen tosi erikoiseen ongelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Ableismista toimintaa. Sääliksi käy lasta, varsinkin kun nykyään kaikki nuo sairaudet ovat juuri muotia.
Autismi on vaikea asia lähiomaisille. On lähes mahdotonta ymmärtää sellaisen nuoren käytöstä ja reaktioita. On helpompaa elää nirsoilevan norminuoren kanssa, joka huutaa ruokapöydässä, ettei pidä tästä ja tuosta. Monilla ihmisillä on joku ruokainhokki. Mutta kaikenkattava pelko useimpia ruoka-aineita kohtaan on käsittämätöntä. Vanhemmat aina toivovat, että lapsi söisi kunnolla ja saisi riittävästi ravintoa. En jaksa uskoa, että joku henkilö teeskentelee autismin oireita, koska se on muotia. Ei ole. Ilmiö vain osataan tunnistaa paremmin kuin 30 vuotta sitten.
Halvin 400 gramman paketti naudan jauhelihaa maksaa Prismassa 3,49 euroa. Halvin 400 gramman paketti sika-nautaa maksaa 2,29 euroa ja 250 gramman paketti 1,98 euroa. Eroa on tietysti 1,29 euroa, mutta eiköhän tuo jostain löytyisi, että teini saisi edes joskus naudan jauhelihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös vammaistuki ole just noihinkin tilanteisiin?
Vammaistuki on alle 100€ kk ja se maksetaan pojan omalle tilille.
Poika ostakoon niillä rahoilla ruokia jotka kelpaavat.
Olen super järkyttynyt.
Miten poika elättää itsensä tulevaisuudessa?
Onko mitään älyä siellä päässä.
Ymmärtääkö että olette köyhiä?
Ymmärtääkö että hänellä ei ole mitään tulevaisuutta?
Eikös 15 v saa vielä lapsilisää? Osta niistä pojallesi ruuat.
LIHANUKKE kirjoitti:
Olen super järkyttynyt.
Kyllä armeija sitten opettaa aikanaan tuollaiset vellihousut.
LIHANUKKE kirjoitti:
Olen super järkyttynyt.
Olet superjärkyttynyt siitä että joku on autistinen? No herätys jo tähän maailmaan!
Entäs jos kannustaisit laittamaan itse, on jo sen ikäinen että voisi opetella, se kammo voi johtua myös siitä ettei luota täysin siihen mitä on tarjolla, itse valmistamalla saisi totutella uuteen omaan tahtiin ilman että joutuu selittelemään.
Vierailija kirjoitti:
LIHANUKKE kirjoitti:
Olen super järkyttynyt.
Suututtaa tällaiset hölmöt, jotka eivät tiedä mistään mitään mutta ovat kyllä kommentoimassa mukahauskoilla heitoillaan asioita, joista heillä ei ole mitään käsitystä.
Tuollaiset kommentit jos jotkut tulevat kyllä vellihousun näppiksiltä.
Ja tiedoksi, varusmiespalvelu ei ole pakollinen as nuorille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vammaistuki on alle 100€ kk ja se maksetaan pojan omalle tilille.
Miksi maksetaan? Kun mun lapsi sai vammaistukea, tuli se mun tilille. Onko haettu korkeampaa vammaistukea?
Mun neuvo on omalla kokemuksella, että anna syödä sitä mitä syö, se oppii muuhun tai ei opi. Mun lapsi on jo täysi-ikäinen, edelleen vaikeuksia ruuan suhteen, tulee olemaan varman lopun ikää. Ihan terve on fyysisesti.
Enkä puhuisi nirsoudesta vaan aistiherkkyydestä, se ei ole lapsen valinta eikä hän voi sille mitään.
Vierailija kirjoitti:
LIHANUKKE kirjoitti:
Olen super järkyttynyt.
Ei mun poikani tarvinnut mennä armeijaan, koska hänellä on todettu prosessoinnin hitautta. Opiskelee kylläkin lukiossa hyvällä menestyksellä ja aikoo yliopistoon.
Miksi se on ongelma että syö aina samoja ruokia? Eikö se just ole helppoa ja halpaa?
Vierailija kirjoitti:
Tuo on perus suomimiehen ruokalista, ei mitään erikoista.
Tämä👆
Meillä noita syömisongelmia on, yksi on allerginen vähän sille ja tuolle ja sitten yhdellä on ihan virallisesti todettu, ilmeisesti aistihäiriöihin liittyvä syömishäiriö.
Me saimme onneksemme hyvän ravitsemusterapeutin, jonka avulla saimme myös kouluun asiallisen ruokavalion (rt tuli itseasiassa koululle opettajan ja pääemännän kanssa keskustelemaan yhdessä minun, lapseni ja koulupsykologin kanssa). Lapsi söi periaatteessa saman ruokalistan mukaan kuin muutkin, mutta se oli sovellettu hänelle sopivaksi, vähän samaan tapaan kuin allergikoilla. Dieettipöydässä oli aina esimerkiksi salaatit erillisinä raaka-aineina, ja jokainen sitten pystyi ottamaan sieltä oman ruokavalionsa mukaiset ainekset lautaselleen, juuri siihen kohtaan lautasta kuin halusi, tai ihan erilliselle lautaselle.
Koulussa erityisuokavaliolaisten syömistä valvoi keittiöhenkilökunta, ei missään tapauksessa opettajat (opettajien olisi ollut mahdotonta muistaa, mitä kukakin pystyi syömään ja olisi todennäköisesti yrittänyt tunkea paprikalle allergisen lautaselle paprikaa tms).
Kotona en ole missään vaiheessa pakottanut syömään mitään, ja tässä vuosien aikana ruokavalio on välillä leventynyt ja välillä kaventunut. Nyt ihan viimeisen parin vuoden aikana olen huomannut, että teini-iän ohittanut lapsi on oma-aloitteisesti testannut eri ruokia ja ruoka-aineita. Kerran lautasella oli jopa tuoretta tomaattia, jota ei ole syönyt taaperovuosien jälkeen, koska siitä tulee aftoja helposti (=saattaa olla siis allergiaakin). Mutta nyt esimerkiksi syö yhden uunikasviksen (siis sellaisen palasen), mitä ei olisi suostunut aikaisemmin edes maistamaan.
Hankalaahan se ruuanlaitto välillä on, kun itse haluaisi syödä jotain ihan tavallista ruokaa, ja sitten tarkoittaa sitä, että vähintään yksi ei pysty sitä syömään. Lisäksi kun on tuo allerginen, niin se lisää hankaluuksia. As-lapsi syö kanaa, allergikko ei voi sitä syödä. As voi syödä kaurapuuroa, allergikko ei. As ei syö ohrapuuroa, jota allergikko voi syödä...
Aina välillä mielessäni listaan kaikki mahdolliset, mikä sopii kaikille. Ei ole kovin pitkä lista: itsetehdyt hampurilaiset, pizza, keitetty makarooni, keitetty riisi, perunamuussi, jauhelihakastike ruskeaan kastikkeeseen, poronkäristys, joulukinkku ;-) raa'at juurekset, keitetty parsakaali, tuoreet hedelmät ja marjat, pakastemarjat. Kurkku. Hernekeitto!
Tänään meillä on kaalilaatikkoa, spagettia ja kananuggetteja. Lisäkkeenä keitettyä parsakaalia, porkkanasuikaleita ja kurkkua sekä ruisleipää.
Taloudellisesti tämä ei ole kovin vaativaa, mutta aikaa menee.
Vierailija kirjoitti:
LIHANUKKE kirjoitti:
Olen super järkyttynyt.
Olet superjärkyttynyt siitä että joku on autistinen? No herätys jo tähän maailmaan!
Kyllä
Maksan toki verovaroin näiden laitoshoidon.
Lapsilisä ja vammaistuki on noin parisataa yhteensä. Sillä saa jo tyyriimpääkin ruokaa kuin nuo vaihtoehdot, joita poika syö.
Nyt jää vielä muuhunkin.
Vaikka vammaistuki meneekin pojan tilille niin ainakinhän joskus voisi itse ostaa siitä rahasta ruokaa.
Vai onko joku muu asia joka tarvitaan välttämättä tai enemmän kuin pojan ruokaan?
Mielestäni silloin kun on rahasta tiukkaa niin ruokaan käytetään niitä rahoja mitä taloudessa sillä hetkellä on.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi vamaistuki kattaa ylimäräiset menot. Kun saa myös ammati apua asian helpommin kun lapsi todettu austinen tai mikä vaan sairaus..Vertaistuki ryhmiä löytyy ,joten kysyppä hoitavalta lääkäriltä niistä.Jos et osaa itse katsoa netistä?
Minä listaisin kaikki ne ruoka-aineet joita poika hyäksyy vaikka jääkaapin seinään. Sitten sen puitteissa myös söisin itse mahdollisimman usein.
Ostaisin mahdollisimman paljon juuri näitä tuotteita kaupasta. Ei tulisi hukkaostoksia. Ja voisin laittaa samaa ruokaa, tietysti ne pojan nakit mikriossa, mutta ei ole suuri vaiva. Voi mikrottaa ne itsekin.
Lisänä sitten ne ruokajonon tuotteet. Niitä voi syödä satunnaisesti.
Perunaa, porkkanaa, nakkeja tai jauhelihaa. Siitähän monen köyhän ruokalista koostuu.
Nakkeja on usein tarjouksessa sekä laputettuna ja jauhelihaakin tarjouksessa.
Minä luulin, että poika haluaa syödä jotain erikoisia ja kalliita ruokia. Tai vain luomua tms.
Kun olet jo oppinut mitä poika syö niin helppoahan se on ostaa mistä vain kaupasta noita tuotteita. Siis kun ei tarvi pähkäillä, että jotain erilaista ja erikoista täytyy olla joka päivä. Ja tuon halvemmalla ei oikein mitään muutakaan ruokatarviketta saisi.