Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuu, että koulussa oli tarkoituksella välillä pahaa ruokaa, jotta sitä kului vähemmän.

Vierailija
27.01.2022 |

Tykkäsin lapsena kaikista kasviksista tosi paljon, mutta koulun salaattiin oli aina tungettu säilykekurpitsaa, joten sitä en syönyt. Olikohan ihan tarkoituksella pahennettu.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, tottakai hävikki halutaan maksimoida

Vierailija
2/11 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruuan ensimmäinen kriteeri on halpa hinta. Toinen on se, että koulut saavat noottia jos ruokajätettä tulee liikaa. Joten kyllä, keittäjät tietävät että makaronilaatikkopäivänä ruokaa kuluu kaksinkertainen määrä kuin maksapihvit ja valkokastike-päivänä. Ja silloin sitä ruokaa tehdään vähemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluruuan ensimmäinen kriteeri on halpa hinta. Toinen on se, että koulut saavat noottia jos ruokajätettä tulee liikaa. Joten kyllä, keittäjät tietävät että makaronilaatikkopäivänä ruokaa kuluu kaksinkertainen määrä kuin maksapihvit ja valkokastike-päivänä. Ja silloin sitä ruokaa tehdään vähemmän.

Mutta näitä hyvin kelpaavia ruokia oli harvoin ja huonommin kelpaavia useammin.

Vierailija
4/11 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen puolestani aikuisena miettinyt, että kouluruoan laatu oli siihen käytetty rahamäärä huomioiden kyllä todella korkealla meillä. Erityisesti kyläkoulussa, missä aloitin koulutieni.

Vierailija
5/11 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkoko niitä maksapihvejä on sitten tyrkyttää, saatana?!

Vierailija
6/11 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruoassa näkyy hyvin usein sen valmistaneen keittiön kokkien ammattitaidottomuus. Raaka-aineet ovat vähintään yhtä hyviä kuin ravintolassakin, eivät mitään roskikselta pelastettua kakkoslaatua. Silti, jos vertaa mihin tahansa kotiruokalounasbuffettiin on ruoan taso niihin verrattuna ala-arvoinen.

Vierailija
7/11 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo hinta näkyy kyllä perunoissa. En tajua miksi lapsille pitää syöttää usein osittain mätäisiä kumipalloja. Normaalilaatuinen peruna kun ei maksa niin montaa senttiä enemmän per oppilas että niitä muualle kelpaamattomia perunoita pitää haalia kouluihin. Veikkaan että vankilassakin on kouluja laadukkaampaa perunaa tarjolla.

Vierailija
8/11 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo hinta näkyy kyllä perunoissa. En tajua miksi lapsille pitää syöttää usein osittain mätäisiä kumipalloja. Normaalilaatuinen peruna kun ei maksa niin montaa senttiä enemmän per oppilas että niitä muualle kelpaamattomia perunoita pitää haalia kouluihin. Veikkaan että vankilassakin on kouluja laadukkaampaa perunaa tarjolla.

Yleensä koulun perunat ovat ihan niitä samoja mitä kaupasta saa mutta ne pilataan keittiössä keittämällä ne höyryllä. On Mukamas liian suuri vaiva laittaa vettä keittokattilaan ja keittää perunat siellä. Silloin kun tarjolla on esimerkiksi kalakeitto niin se kyllä onnistuu.

Vierailija
9/11 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin aikoinaan, että tarinat kouluruoan vaihtelevasta tasosta ovat vain tarinoita. Sitten kävin syömässä ison koulun ruokailussa ja huomasin yllätyksekseni, että "kumiperunajutut" olivatkin jossain määrin totta.

Luulen, että minua oli hämännyt se, että olin itse ollut aina pienissä kouluissa. Niissä ehkä ruoan laatu oli parempi? Tai sitten 90-luvulla se oli yleisesti paremmalla tasolla. Joka tapauksessa muistan, että oikeasti tykkäsin kouluruoasta.

Vierailija
10/11 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hyvää ruokaa" = ruokaa kuluu enemmän = kalliimpaa

"Pahaa ruokaa" = ruokaa kuluu vähemmän = halvempaa

Reilua, ehkä, ehkä ei, mutta tuo on fatkaa. Ei ketään kiinnosta hinta, kun ruoka on jo valmistettu. Mikäli näitä koululaisten peruslempiruokia (kuten lihapullat, kalapuikot jne) olisi joka viikko, kuluisi ruokabudjetti nopeammin. Sen sijaan värikästä kalkkunakastiketta voi valmistaa vähemmän. 

Vierailija
11/11 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joku asioista vastaavahan on sanonut, että maanantaisin tarjotaan sellaista ruokaa joka menee useimmille hyvin, ja voivotellaan sitten sitä "maanantainälkää", kun lapset eivät ole viikonloppuna saaneet kotona ruokaa.

Ehkä koulussa vieläkin yritetään välillä opettaa lapsia kaikkiruokaisemmiksi, js siksi ei aina ole herkkuja. Ja tietysti kun budjetti on pieni, välillä on mentävä halvemmalla jotta riittää sitten niihin parempiin päiviin.

Itse tykkään säilykekurpitsasta, sitä opin koulussa syömään, kuten montaa muutakin mitä kotona ei tarjottu. Mielestäni se kurpitsa ei kyllä ole kaupassa halpaakaan, mutta aika vähänhän sitä mausteena salaateissa käytettiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän