Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hallitus poistamassa pakkoruotsia

Vierailija
30.05.2015 |

Loistava päätös, Suomi kansainvälistyy ja kielitaito on entistä tärkeämmässä asemassa, ruotsilla kun ei tee yhtään mitään ja osaajia on rannikko täynnä. Hallituksen ohjelma on varsin onnistunut.

Päivitetty 28.5.2015 @ 16:21
Katriina Pajari nyt.fi/a1305958822009

Suomessa voi pian olla peruskouluja, joissa ei ole pakko opiskella ruotsia.

Tuoreessa hallitusohjelmassa seuraavan neljän vuoden kärkihankkeisiin on nimittäin kirjattu, että kieltenopiskelussa mahdollistetaan alueellinen kokeilu kielivalikoiman laajentamisesta eduskunnan hyväksymän ponnen mukaisesti.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis ei olla mitään poistamassa. Tosin se nyt ei muutenkaan kävisi ihan hetkessä.

Vierailija
2/10 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeillaan pakkoruotsin poistamista ja jos se toimii hyvin, ulotetaan kokeilu koko maahan. Erittäin järkevää politiikkaa.

Samoin maahanmuutossa. Selvitetään puolueettomasti sen kustannukset sekä vaikutukset tehden sitten sen mukaisia päätöksiä. Oikeaa ja järkevää politiikkaa päinvastoin kuin vihervasurien poukkoilu asioissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoinkin valoa näkyvissä tunnelin päässä !

Vierailija
4/10 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoinkin.

Ei siinä muutenkaan ole mitään järkeä opettaa suomenruotsia kouluissa. Mä olen työtehtävissä ollut paljon skandinaviassa ja aina on yritetty puhua ruotsia.

Mä osaan kohtuu hyvin tätä meidän ruotsia, mutta ei sillä mitään tee natiivien kanssa. Ruotsissa on ihan oma nuotti, mistä ei vaan tajua mitään. Puhumattakaan sitten Tanskasta tai Norjasta. Tanskassa mä puhuin niille meidän ruotsia ja ne sanoi, että he eivät osaa SUOMEA, että voisinko puhua ruotsia. No, mä ehdotin Englantia ja se sopi heille oikein hyvin, ymmärsimme toisiamme. Norjassa ne ehdotti Englanniksi, että puhutaanko Ruotsia. Mä sanoi vaan OK. Sitten ne alkoi heittää Norjaa ja mä siihen äkkiä reagoin STOP - back to English, please. Ja taas homma sujui.

Jos Ruotsinkielestä halutaan semmoinen yhteinen skandinaavinen kieli, niin meille pitäisi opettaa natiiviruotsin nuotilla sitä kieltä. Ei sillä muuten mitään tee.

Vierailija
5/10 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

uu jjeee. Hyvä porvarihallitus !!

Vierailija
6/10 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilun aikana, jos sellainen tulee, ei kannata vaihtaa koulua tai kuntaa tai jää väliinputoajaksi.

Ops muuttuu seuraavan kerran ensi vuosikymmenellä, eli ei tosiaankaan tämän hallituksen aikana. Vuosi voi olla 2024-2026.

Vierailija
7/10 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahvenanmaallahan on jo "kokeiltu" kahdeksan vuotta, ilmeisesti ovat tyytyväisiä olleet, kun eivät ole pakkosuomea palauttamassakaan.

Vierailija
8/10 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

KYLLÄ kansainvälisyydelle, EI pakkoruotsille!

Vierailija
9/10 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääli, ettei taida kokeilu ulottua tänne länsirannikolle asti. Ei täällä tuolla ruotsin kielellä tee mitään.

Vierailija
10/10 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 16:11"]

Kokeilun aikana, jos sellainen tulee, ei kannata vaihtaa koulua tai kuntaa tai jää väliinputoajaksi. Ops muuttuu seuraavan kerran ensi vuosikymmenellä, eli ei tosiaankaan tämän hallituksen aikana. Vuosi voi olla 2024-2026.

[/quote]

Opsia ei tarvitsisi itsessään edes muuttaa juurikaan. Maininta ruotsin pakollisuudesta vain pois, B1-kieli voi jatkua pakollisena, niin kuin tähänkin asti.