Miksi ihmiset luulevat, että avioliitossa kaikki on yhteistä?
Avioliitossa molemmilla osapuolilla on omat tulot ja omaisuudet. Omaisuus jaetaan puoliksi vasta avioliiton päättyessä joko eroon tai toisen kuolemaan. Aviopuolisoiden välillä on lahjavero ihan samalla tavalla kuin muillakin. Ei voi esimerkiksi tehdä niin, että toinen maksaa yhteisen asuntolainan pois (tai maksaa sitä huomattavasti enemmän), jolloin toinen on saanut puolet asunnosta ikään kuin lahjaksi. Tästä on tarpeeksi tietoa ihan verottajankin sivuilla.
Kommentit (87)
Suomi on paras kulttuuri kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elatusmaksut 150€ kk kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja höpisee omiaan. Tuon mukaan kotiäidit eivät saisi erossa mitään.
Ei vaan sinä et ymmärtänyt aloitusta. Nyt ei puhuttu erosta. Avioliiton AIKANA molemmilla on omat omaisuutensa eikä toisella ole siihen mitään valtaa.
Kotiäiti tarkoittaa äiti jolla on lapsia miehen kanssa. Kotirouva on nainen jolla ei välttämättä ole lapsia. Äiti jolla on lapsia saa lapsilisän lapsen ruokaan hygieniaan ja mies yleensä antaa talousrahaa lasten vaatteisiin kenkiin ja maksaa sähkön vuokran naisen lasten puolesta joten tää nainen on saanut ilmeiseksi asua ja elää päälle kotihoidon tuki 400€ kk joten hänellä on ollut runsaasti rahaa itsellään kun ei ole työmatka kuluja ei työvaate kenkä kuluja ei lasten hoito maksuja. Hänen tuloista ei mene vuokran omavastuu osuutta jos mies yksin maksaa asumiskulut.Molemmilla on tietysti omaa rahaa ja pitää oman omaisuutensa erotessakin. Erossa puolitetaan tietysti oma osuus ja kulut. Yhteinen säästö jaetaan puoliksi. Omat säästöt on omia.
olen samaa mieltä mutta asiassa on pieni MUTTA; antamasi esimerkit kotiäiti ja kotirouva ei tunneta suomalaisessa kulttuurissa. voidaan toki olettaa että he ovat alun perin ulkomailta jolloin asiassa ei ole muttia.
Suomalaisessa kulttuurissa on aina ollut kotirouvat äidit ja monet koko elämän ajan hoitaneet päälle lastenlapset tai naiset jotka ovat opiskelleet ammatit mutta sen jälkeen jääneet kotiin hoitamaan lapsia usein koulun aloittamiseen asti ihan tavallista.Lasten hoito maksaa joten monet päättää hoitaa itse.Sitten kun lapset kasvaa monet menee töihin.Joskus työtä kotona tekeviä on sanottu kotiäidiksi kun oma lapsi hoidetaan kotona mutta oma ammatti voi olla yrittäjä joka toimii omassa asunnossa kampaaja opettaja tai ompelija tai lastenhoitaja ammatissa.
älä viitsi. viime 30 vuodena aikana naiset ovat kouluttautuneet sekä työllistyneet ja siirtäneet perheen perustamista yhä myöhemmälle iälle. lapsi laitetaan varhaiskasvatukseen koska tarvitaan kahden ihmisen tulot elämiseen. tästä on noin 200 ketjua täällä.
jos kotona yrittäjää joka samaan aikaa kaitsee lapsia, kutsutaan kotiäidiksi joskus, niin se on ihan puhdas virhe termi.
kotiäiti on nainen jolla ei ole mitään ammattitutkintoa. m-muuttajia jotka tulee suomeen koitetaan kovalla kädellä saada töihin etteivät jää kotiäidiksi. koska se olisi haitallista suomen yhteiskunnalle kun kaksi työssä käyvää maksaa enemmän veroja ja lasten varhaiskasvatus ei pyöri ilman lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta asuntolainasta:
Meillä oli yhteinen tili. Minä olin opiskelija ja sitten kotiäiti. Käytännössä mies maksoi meidän yhteisen asuntolainan pois.Ei siihen verottaja puuttunut. Eli mistä tuo lahjaverokäsitys tulee?
Ei sillä ole mitään merkitystä onko tili yhteinen. Jos toinen on maksanut koko YHTEISEN lainan pois niin olette kiertänyt verotusta. Ei verottaja siihen puutu ennen kuin asia tulee jotakin kautta ilmi. Tästä on kyllä ennakkotapauksia ja tietoa verottajan sivuilla. Sinähän olet nyt saanyt puolet asunnosta lahjaksi.
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/lahja/milloin-pit%C3%A4%C…
Ei sitä asunnon puolikasta avioerossa ole lahjaksi saatu. Jos ei ole avioehtoa, sen saa tasinkona,jos muuta mainittavaa omaisuutta ei ole jaettavaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikael Kosola kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta asuntolainasta:
Meillä oli yhteinen tili. Minä olin opiskelija ja sitten kotiäiti. Käytännössä mies maksoi meidän yhteisen asuntolainan pois.Ei siihen verottaja puuttunut. Eli mistä tuo lahjaverokäsitys tulee?
Kuule ihan verottajalta itseltään:
Aviopuolisoiden välisiä lahjoituksia käsitellään samoin kuin muitakin lahjoja. Lahjoista pitää maksaa lahjaveroa, jos niiden arvo on 5 000 euroa tai enemmän kolmen vuoden aikana. Vaikka kyseessä ovat aviopuolisot, se ei tee omaisuuden siirtämisestä verotonta.
Entä sitten, jos noin jossain lukee? Silti minulle ei tullut mitään verolappua verottajalta. Ei, vaikka avioerossa sain puolet asunnosta.
Ei hyvää päivää kuinka pihalla ihmiset tosiaan ovat. Ei avioerossa menekään veroa vaan avioliiton aikana tehdyissä lahjoituksissa menee ja ne pitää itse ilmoittaa verottajalle ellei sitten halua mahdollisesti myöhemmin joutua veropetoksesta ongelmiin.
Eihän se yhteinen tili tarkoita mitään lahjoitusta. Ihan vapaasti toinen voi maksaa sähkölaskun ja vakuutusmaksut eikä sitä katsota lahjaksi. Yhteisellä tilillä on puolensa ja puolensa. Yhteiset kulut on kiva maksaa yhteiseltä tililtä, mutta en itse kyllä suostuisi jakamaan kaikkia tilejä puolison kanssa. Jotain omaakin saa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä onkin kätevää. Meillä 50/50 omistajuus ja laina samoin. Tulot suurinpiirtein samat.
Mutta. Lainalyhennykset menneet 100% minun palkastani. (Mies maksaa sitten käytännössä muut kulut).
Eli jos ero tulee, voin pitää talon kokonaan? Minähän sen olen maksanut...
Avioerossa (ilman avioehtoa) kaikki jaetaan puoliksi riippumatta omistussuhteista ja maksuista. Mahdolliset veropetokset sitten käsitellään erikseen. Vaikka asunto olisi 30/70 niin avioerossa se menee puoliksi. Mutta nyt ei ole kyseessä ositus erossa vaan eläminen avioliiton aikana. Silloin pätee lahjavero ihan normaalisti.
Avioerossa molempien omaisuus ja velat lasketaan ja tämän jälkeen suoritetaan ositus. Se jolla on enemmän omaisuutta, maksaa tasinkoa toiselle. Ei se välttämättä ole asunto vaikka omistussuhteet olisi mitkä.
Vierailija kirjoitti:
Niin se menee että mikä on mihen on myös naisen, mikä on naisen on vain naisen. Yhteiset asia ei koske muita kun miehen omaisuutta ja rahoja
Jos valitset puolisoksi naisen, joka ei käy töissä ja jolla ei ole omaisuutta, niin eihän se siitä miksikään muutu. Vinkkinä, valitse työssäkäyvä puoliso, elämä on paljon helpompaa.
Miehet ovat hyvin tajunneet asian, kun kototyöt ovat edelleen naisten kontolla, ja vastuu lapsista. Sitten, kun ero tulee, niin mies muistaa olevansa iskä,ja aljaa itkemään huoltajuudesta.
Voisko joku selittää myös asuntoon kohdistuvien kulujen jakamisen puoliksi sen remontti puolen jakamisen usein kalliita remontteja ja miten ne jaetaan taloyhtiön remontti velat ja muutos töiden maksut sekä saako niitä verkoissa vähentää.