Miksi ihmiset luulevat, että avioliitossa kaikki on yhteistä?
Avioliitossa molemmilla osapuolilla on omat tulot ja omaisuudet. Omaisuus jaetaan puoliksi vasta avioliiton päättyessä joko eroon tai toisen kuolemaan. Aviopuolisoiden välillä on lahjavero ihan samalla tavalla kuin muillakin. Ei voi esimerkiksi tehdä niin, että toinen maksaa yhteisen asuntolainan pois (tai maksaa sitä huomattavasti enemmän), jolloin toinen on saanut puolet asunnosta ikään kuin lahjaksi. Tästä on tarpeeksi tietoa ihan verottajankin sivuilla.
Kommentit (87)
Mun avioliitossa kaikki on yhteistä. Eihän joissain avioliitoissa makuuhuonekaan ole yhteinen. Ihmisissä ja niiden tavoissa elää on isoja eroja.
Varmaan siksi, että osalla on esim. tili yhteinen. Mitenköhän lahjavero silloin menee?
Tuosta asuntolainasta:
Meillä oli yhteinen tili. Minä olin opiskelija ja sitten kotiäiti. Käytännössä mies maksoi meidän yhteisen asuntolainan pois.
Ei siihen verottaja puuttunut. Eli mistä tuo lahjaverokäsitys tulee?
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi, että osalla on esim. tili yhteinen. Mitenköhän lahjavero silloin menee?
Lahjaveron kannalta sillä ei ole mitään merkitystä mikä se tili on.
Yhteinen tili muuten on idioottimainen asia. Jos toinen kuolee niin se tili jäädytetään.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta asuntolainasta:
Meillä oli yhteinen tili. Minä olin opiskelija ja sitten kotiäiti. Käytännössä mies maksoi meidän yhteisen asuntolainan pois.Ei siihen verottaja puuttunut. Eli mistä tuo lahjaverokäsitys tulee?
Kuule ihan verottajalta itseltään:
Aviopuolisoiden välisiä lahjoituksia käsitellään samoin kuin muitakin lahjoja. Lahjoista pitää maksaa lahjaveroa, jos niiden arvo on 5 000 euroa tai enemmän kolmen vuoden aikana. Vaikka kyseessä ovat aviopuolisot, se ei tee omaisuuden siirtämisestä verotonta.
Mikael Kosola kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta asuntolainasta:
Meillä oli yhteinen tili. Minä olin opiskelija ja sitten kotiäiti. Käytännössä mies maksoi meidän yhteisen asuntolainan pois.Ei siihen verottaja puuttunut. Eli mistä tuo lahjaverokäsitys tulee?
Aviopuolisoiden välisiä lahjoituksia käsitellään samoin kuin muitakin lahjoja. Lahjoista pitää maksaa lahjaveroa, jos niiden arvo on 5 000 euroa tai enemmän kolmen vuoden aikana. Vaikka kyseessä ovat aviopuolisot, se ei tee omaisuuden siirtämisestä verotonta.
Entä sitten, jos noin jossain lukee? Silti minulle ei tullut mitään verolappua verottajalta. Ei, vaikka avioerossa sain puolet asunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta asuntolainasta:
Ei sillä ole mitään merkitystä onko tili yhteinen. Jos toinen on maksanut koko YHTEISEN lainan pois niin olette kiertänyt verotusta. Ei verottaja siihen puutu ennen kuin asia tulee jotakin kautta ilmi. Tästä on kyllä ennakkotapauksia ja tietoa verottajan sivuilla. Sinähän olet nyt saanyt puolet asunnosta lahjaksi.
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/lahja/milloin-pit%C3%A4%C…
Mun isä on tienannut 4x enemmän kuin mun äiti eikä verottajalla ole ollut mitään ongelmaa yhteisen tilin kanssa. Miksi yhteiselle tilille laitetuista rahoista muka maksettaisi lahjaveroa? Eihän kukaan niitä rahoja mihinkään tai kenellekään lahjoita.
Mikael Kosola kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta asuntolainasta:
Itse olen maksanut asuntolainaamme ja vastikkeita yksin lähes kokonaan, vaimo tehnyt pari isompaa lyhennystä. Toistaiseksi verottaja ei ole penännyt lahjaveroja. Kummallakin on omat käyttelytilit, mutta asuntolainatili on yhteinen.
Vierailija kirjoitti:
Mikael Kosola kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta asuntolainasta:
Entä sitten, jos noin jossain lukee? Silti minulle ei tullut mitään verolappua verottajalta. Ei, vaikka avioerossa sain puolet asunnosta.
Ei hyvää päivää kuinka pihalla ihmiset tosiaan ovat. Ei avioerossa menekään veroa vaan avioliiton aikana tehdyissä lahjoituksissa menee ja ne pitää itse ilmoittaa verottajalle ellei sitten halua mahdollisesti myöhemmin joutua veropetoksesta ongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Mikael Kosola kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta asuntolainasta:
Itse olen maksanut asuntolainaamme ja vastikkeita yksin lähes kokonaan, vaimo tehnyt pari isompaa lyhennystä. Toistaiseksi verottaja ei ole penännyt lahjaveroja. Kummallakin on omat käyttelytilit, mutta asuntolainatili on yhteinen.
Eipä niin, kun lahjaverot pitää itse ilmoittaa. Luuletko, että verottaja automaattisesti seuraa kaikkien rahaliikennettä?
Vierailija kirjoitti:
Mun isä on tienannut 4x enemmän kuin mun äiti eikä verottajalla ole ollut mitään ongelmaa yhteisen tilin kanssa. Miksi yhteiselle tilille laitetuista rahoista muka maksettaisi lahjaveroa? Eihän kukaan niitä rahoja mihinkään tai kenellekään lahjoita.
Siinä vaiheessa maksetaan lahjavero jos se rahaton ostaa itselleen niillä toisen rahoillayhteiseltä tililtä jotakin omaan nimiinsä, vaikka 50 000 euroa maksaneen auton. Jostainhan ne rahat ovat tulleet sille rahattomalle.
Vierailija kirjoitti:
Luepa nyt avioliittolaki.
nyt puhuttiin luulemisesta ei tietämisestä. eli miksi ihmiset luulevat asioita kerrankin niin kuin ne todella on? mystistä!
Vierailija kirjoitti:
Tuosta asuntolainasta:
Suomen laista?
https://www.minilex.fi/a/lahjavero-aviopuolisoiden-kesken
Jos aviopuoliso antaa puolisolleen 5000 euron arvoisen tai sitä suuremman lahjan, joutuu lahjansaaja suorittamaan siitä lahjaveroa, vaikka kyseessä onkin aviopuoliso. Lahjavero määrätään siis myös aviopuolisoiden kesken tehdyissä lahjoituksissa. Lahjaveron suuruuteen vaikuttaa lahjoitetun omaisuuden käypä arvo sekä osapuolten välinen sukulaisuussuhde.
Eihän se nyt niin voi olla, että toisella on yhtäkkiä nimissään puolet asunnosta ilman mitään tuloja. Jossakin kohtaa on silloin lahjoitettu toiselle jotakin.
Puolisoilla on myös elatusvelvollisuus toisiaan kohtaan, se kumoaa nuo 'lahjaverot' pois. Käytännössä jos toinen hoitaa tulottomana lapsia kotona, ei työssäkäyvällä on velvollisuus elättää häntä (maksaa ruoka, asuminen jne.) eikä jättää tyhjän päälle.
Jos on yhteinen tili, sen rinnalla kannattaa pitää myös oma tili, esim. kuolemantapauksen johdosta yhteinen tili voi olla pitkään jäädytettynä.
Monella kaikki on edelleen yhteistä. Tosin avioehtoja on lisääntyvissä määrin. Koska miehelläni ei ole ajokorttia, auto on minun, se on aika selkeä homma. Myös itselleni ostama kajakki on minun. Molemmilla on omat läppärit ja kännykät, joihin toisella ei pääasiassa ole mitään asiaa. Mutta aika moni muu asia on yhteinen. Eipä ole tuota omaisuutta, niin eipä tarvi paljoa asioista vääntää.
Kukaan ei tiedä kuinka raha-asiat parisuhteessa sovittu ja tämä koskee myös verottajaa. Meillä kaikki on ollut yhteistä jo alusta alkaen heti kun muutettiin yhteen 3 viikon seurustelun jälkeen. Aluksi minä olin varakkaampi, välillä tasan ja nyt mies on se varakkaampi henkilökohtaisesti. Omat tilit mutta käyttöoikeus kummallakin. Olemme molemmat järkeviä talousasioissa. Kumpikaan ei ole itsekäs, pihi tai tuhlari.
Näiden joidenkin kommentoijien logiikalla voisi vaan tehdä yhteisen tilin työnantajan kanssa niin sitten ei tarvitse ollenkaan maksaa palkasta tuloveroa. Nerokasta! :)
Siksi, koska ihmisillä suurin tietolähde nykyään on toisten kuulopuheet ja Facebook.