Pidän tyhminä kaikkia niitä, jotka hehkuttavat pandemian loppua ja rajoitusten poistoa
Kannattaisi olla hieman enemmän varuilaan kun kukaan ei voi tietää miten edes kuukauden-parin päästä asiat ovat.
Omat iäkkäät vanhempani ovat nyt varovaisuudesta ja kolmesta rokotteesta huolimatta sairastuneet koronaan. Pelottaa ajatella, että sairastuvat uudelleenkin kun rokotuksen viimeinenkin teho (jos sitä nyt edes on) lakkaa ja sairauskierre jatkuu kun tauti jyllää. Ketään, ketään ei todellakaan enää suojella. Perusterveet nuoremmatkaan tuskin kovin monia sairastumisia kestävät kunnes immuunipuolustus heikkenee ihan yleistasolla.
Kannattaako nyt siis juhlia "pandemian loppua ja parempia aikoja"? Aivan sekoa.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt vaan on asia niin ettei näin voida elää loputtomiin. Elämä joka tapauksessa johtaa väistämättä kuolemaan vaikka kuinka poteroituisit piileksimään koronaa ja ottaisit kolme rokotetta joka päivä.
Montako itsellesi rakasta ihmistä olet valmis menettämään? Minä olen menettänyt jo yhden. Kum seisot arkun vieressä, ymmärrät.
Tulen menettämään kaikki ja itsekin kuolen joskus. Mutta ennen sitä haluan elää.
Niin, pandemia ei todellakaan lopu toivomalla tai lyömällä hanskat tiskiin (uskomatonta kyllä, nämä ovat olleet strategioita Suomessakin) tai "lopettamalla pelkääminen" kuten HS innokkaasti uutisoi vähän väliä.
On paljon keinoja, joita hyödyntämällä tilanne olisi parempi eivätkä ne juurikaan rajoittaisi yhteiskunnan toimintaa. Mm. konsertteihin/teatteriin yms. FFP2-maskit kuten oli Wienin uudenvuoden konsertissa, kouluihin ilmanpuhdistimia joka luokkaan (asuinmaassani tällaisissa luokissa tuli enimmilläänkin vain yksi jatkotartunta kun samaan aikaan muissa luokissa jopa kolmasosa sai koronan).
Pitäisi myös muistaa koronan mahdolliset pitkäaikaiset vaikutukset (long covid ja muut, osittain vielä tuntemattomat), jotka tunnutaan "kätevästi" unohtavan koko ajan. Asuinmaassani yli 500 koronan kaksi vuotta sitten sairastanutta terveydenhuollon työntekijää ovat yhä työkyvyttömiä ja ovat nyt putoamassa heikolle tukitasolle. Valtio selvittää tällä hetkellä heille parempaa taloudellista tukea (heidäthän laitettiin altistumaan koronalle ilman juuri mitään suojauksia pandemian alussa). Ei tullut eikä tule halvaksi tämäkään.
Miten ap:n mielestä tilanne pitäisi hoitaa seuraavat 10 vuotta, rajoitusten haittapuolet huomioon ottaen?
Se, että yhden tai kaksi kertaa menee vipuun näissä asioissa, on vielä inhimillistä. Mutta nyt on luvattu paratiisin porttien aukenemista jo kymmeniä ja kymmeniä ja jälleen kymmeniä kertoja, ja silti osa uskoo lupauksiin pikkulapsen lailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin pidän minäkin. Olen saanut kolme rokotetta, mutta teho tippunut viimeistään huuhtikuussa. Edelleenkin kansainväliset vertaisarvioidut tutkimukset sanovat, että Omikron on kyllä lievempi kuin Delta, mutta ei missään nimessä lievä.
Suomi menee raha edellä.
Tietenkin menee. Ehkä kokonaiskuva on sinulle liian vaikea hahmottaa, mutta juuri sillä rahalla taataan, että hommat toimii. Ilman rahaa on aika vaikea hoitaa yhtään kenenkään terveyttä, koronalla tai ilman, kouluttaa ihmisiä tai pitää edes teitä kulkukelposina.
Sinunkin on vain parempi toivoa, että Suomi nimenomaan menee raha edellä, eikä joidenkin hysteeriseen vinkujien mielihalut ja pelot edellä.
Olen eri mutta:
Taloudellisesti parhaiten ovat pärjänneet maat, jotka ovat ottaneet koronan torjunnan tosissaan. Mitä lepsumpaa on ollut suhtautuminen, sitä suurempia ovat olleet taloudelliset menetykset.
Tästä on lukuisia tutkimuksia ja voit myös itse tutkia asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virus ei mihinkään häviä. Jatkossa vaan jokainen itse vastaa siitä miten siltä suojautuu tai ei. Yhteiskunta ei enää holhoa.
Tartuntatautilaki on yhä voimassa koronadenialisteista ja bilettävästä pääministeristä huolimatta.
Eikös ollut otsikoissa että koronaa on n kaavailtu poistettavaksi ykeisvaarallisten tartuntatautien listalta? En siis itse ole denialisti vaan rokotettu ja käytön maskia ja vältän turhia kontakteja.
tämä pohjaa ainoastaan juuri tällä hetkellä vallitsevaan omikroniin, kukaan ei tiedä seuraavan variantin vaarallisuudesta, paikkoja avaamalla, varmistamme vain sen, että lisää variantteja tulee
Hyvä pointti! Kun maailmalla avataan rajoituksia liian nopeasti, se johtaa uusien varianttien syntyyn.
Seuraavan variantin leviämiskyky ja haitallisuus taitaa olla hyvinkin satunnaista, eli emme voi ennustaa mitä on tulossa, pitäisi olla varovainen, eikä antaa virukselle näin hyviä mahdollisuuksia muuntua.
Meillä sille tarjotaan nyt todella otolliset olosuhteet
One of the most important ways we stop the formation of new variants is isolating cases so that even though the virus in them mutates they don't infect other people with the mutated variants.
https://twitter.com/yaneerbaryam/status/1486108546446118917?cxt=HHwWisC…
Vierailija kirjoitti:
Itse taas pidän tyhmänä niitä jotka toivoat valtion holhoavan ja rajoittavan heitä hamaan tappiin asti, koska - voi kauhia- saattaa iskeä lenssu, jopa ärhäkkä!
Luen kansainvälisiä vertaisarvoituja tutkimuksia tieteen arvostamista lähteistä. Olen pitänyt maskia lähes pandemian alusta lähtien ja olen saanut kolme rokotusta. En ole edes seurannut rajoitusten laittoa tai purkua, koska ymmärrän itse miten kannattaa suojata itsensä. Koronapassia en ole tarvinnut kertaakaan. Kaikesta tästä huolimatta olen osannut ja pystynyt elämääni elämään ja viemään sitä eteenpäin koko ajan.
Suomessa hoppuillaan päättömästi näissä asioissa ja mennään raha edellä.
Jokainen meistä toivoo pandemian hiipumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt vaan on asia niin ettei näin voida elää loputtomiin. Elämä joka tapauksessa johtaa väistämättä kuolemaan vaikka kuinka poteroituisit piileksimään koronaa ja ottaisit kolme rokotetta joka päivä.
Montako itsellesi rakasta ihmistä olet valmis menettämään? Minä olen menettänyt jo yhden. Kum seisot arkun vieressä, ymmärrät.
No voi kiesus taas mitä uhriurumista.
Kuule, me KAIKKI tullaan menettämään kaikki rakkaamme yksi toisensa jälkeen, kunnes lähdemme itse. Täydellä varmuudella. Koronaluolema ei ole sen suurempi tragedia kuin mikään muukaan kuolema.
On se paaaaljoon suurempi ja tärkeämpi kuolema kuin mikään muu kuolema. Koronaan ei saa kuolla, mutta hoitojonoon kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Se, että yhden tai kaksi kertaa menee vipuun näissä asioissa, on vielä inhimillistä. Mutta nyt on luvattu paratiisin porttien aukenemista jo kymmeniä ja kymmeniä ja jälleen kymmeniä kertoja, ja silti osa uskoo lupauksiin pikkulapsen lailla.
Tää on niin totta. Korona on ollut meillä ohi jo lukemattomia kertoja. Eikä mediakaan koskaan kyseenalaista viestiä mitenkään:
Aika monta kertaa paluu normaaliin on ollut ihan kulman takana @mika_salminen
04/2020: Syksyllä -20
11/2020: Talvella -20
02/2021: Kesällä -21
06/2021: Melkein jo
07/2021: Ihan pian
09/2021: Loppusuora
11/2021: Viimeistään keväällä -22
Tänään: Kesään -22 mennessä
https://twitter.com/EKalmanen/status/1486619701643988992/photo/1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse taas pidän tyhmänä niitä jotka toivoat valtion holhoavan ja rajoittavan heitä hamaan tappiin asti, koska - voi kauhia- saattaa iskeä lenssu, jopa ärhäkkä!
Luen kansainvälisiä vertaisarvoituja tutkimuksia tieteen arvostamista lähteistä. Olen pitänyt maskia lähes pandemian alusta lähtien ja olen saanut kolme rokotusta. En ole edes seurannut rajoitusten laittoa tai purkua, koska ymmärrän itse miten kannattaa suojata itsensä. Koronapassia en ole tarvinnut kertaakaan. Kaikesta tästä huolimatta olen osannut ja pystynyt elämääni elämään ja viemään sitä eteenpäin koko ajan.
Suomessa hoppuillaan päättömästi näissä asioissa ja mennään raha edellä.
Jokainen meistä toivoo pandemian hiipumista.
Tämän päivän Ylen aamuteeveessä jopa HUS:in Eeva "Pahanilmanlintu" Ruotsalainen myönsi, että tarkoituksena on vain turvata terveydenhuollon kantokyky.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin pidän minäkin. Olen saanut kolme rokotetta, mutta teho tippunut viimeistään huuhtikuussa. Edelleenkin kansainväliset vertaisarvioidut tutkimukset sanovat, että Omikron on kyllä lievempi kuin Delta, mutta ei missään nimessä lievä.
Suomi menee raha edellä.
Tietenkin menee. Ehkä kokonaiskuva on sinulle liian vaikea hahmottaa, mutta juuri sillä rahalla taataan, että hommat toimii. Ilman rahaa on aika vaikea hoitaa yhtään kenenkään terveyttä, koronalla tai ilman, kouluttaa ihmisiä tai pitää edes teitä kulkukelposina.
Sinunkin on vain parempi toivoa, että Suomi nimenomaan menee raha edellä, eikä joidenkin hysteeriseen vinkujien mielihalut ja pelot edellä.
Olen eri mutta:
Taloudellisesti parhaiten ovat pärjänneet maat, jotka ovat ottaneet koronan torjunnan tosissaan. Mitä lepsumpaa on ollut suhtautuminen, sitä suurempia ovat olleet taloudelliset menetykset.
Tästä on lukuisia tutkimuksia ja voit myös itse tutkia asiaa.
VAI onko niin, että taloudellisesti vakailla mailla on ollut mahdollisuudet ottaa korona tosissaan ja tehdä rajoituksia? Muna vai kana?
Jollain äfrikän maalla ei ole mitään resursseja rajoittaa ketään, kun jokainen riipii laihaa toimeentuloa sieltä mistä sitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, me KAIKKI tullaan menettämään kaikki rakkaamme yksi toisensa jälkeen, kunnes lähdemme itse. Täydellä varmuudella. Koronaluolema ei ole sen suurempi tragedia kuin mikään muukaan kuolema.
On se paaaaljoon suurempi ja tärkeämpi kuolema kuin mikään muu kuolema. Koronaan ei saa kuolla, mutta hoitojonoon kyllä.
Jos päättäjämme haluaisivat pitää koronan leviämisen kurissa, niin sama olisi mahdollista hoitojonokuolemillekin.
Mun mielestä taas voi olla varovaisen toiveikas että nyt kiertävä lievemmän taudinkuvan aiheuttava muunnos tosiaan päättää pandemian ja tämäkin koronavirus on jo syksyllä endeeminen muiden koronavirusten kaltainen flunssa. Ja oon seurannut kehitystä siitä kun ensimmäiset tapaukset todettiin Wuhanissa.
Mä pidän niitä vähän tyhminä jotka kuvittelee että joku sairaus voisi hallita maailmaa loputtomiin. Ei! Pitää alkaa elää sen kanssa. Keinoja kyllä on esim rokotteet.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä taas voi olla varovaisen toiveikas että nyt kiertävä lievemmän taudinkuvan aiheuttava muunnos tosiaan päättää pandemian ja tämäkin koronavirus on jo syksyllä endeeminen muiden koronavirusten kaltainen flunssa. Ja oon seurannut kehitystä siitä kun ensimmäiset tapaukset todettiin Wuhanissa.
Ajattelen samoin. Tämähän on edennyt kuten muutkin pandemiat. Ja jokainen pandemia päättyy, joten miksei tämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Mä pidän niitä vähän tyhminä jotka kuvittelee että joku sairaus voisi hallita maailmaa loputtomiin. Ei! Pitää alkaa elää sen kanssa. Keinoja kyllä on esim rokotteet.
Ajattelet siis, että ihminen hallitsee tahtotilallaan luontoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos päättäjämme haluaisivat pitää koronan leviämisen kurissa, niin sama olisi mahdollista hoitojonokuolemillekin.
Ja jos tädillä olisi munat, täti olisi setä. Koko pandemian ajan on kerrottu, että rajoitusten tarkoituksena on turvata terveydenhuollon kantokyky. Viimeksi tänä aamuna Ylellä haastattelussa sanottiin ...en nyt muista ihan tarkkaa sanamuotoa... "rajoituksilla on pyritty madaltamaan epidemiahuippua, jotta vakavan tautimuodon saaneita ei olisi samaan aikaan enempää kuin sairaaloissa pystytään hoitamaan". Rajoituksilla ei edes pyritä estämään vakavaa tautimuotoa vaan sitä, ettei niitä olisi samaan aikaan liian paljon.
Vierailija kirjoitti:
Nyt voisi VARMUUDEN VUOKSI muuttaa niitä lakeja niin, että jos tulee vaarallinen leviävä muunnos, niin saadaan ihan kaikki kiinni ja pakko karanteenit ym, ettei hädän keskellä tarvitse alkaa säätämään asioita ja todeta taas, ettei ihan ehditty.
TOIVON siis, että mitään muunnoksia ei tule ja rajoituksia ei tarvita mutta TYÖKALUT kaiken nopeaan totaaliseen sulkemiseen olisi hyvä olla valmiina, ilman että tulee ongelmia vaikkapa perustuslain kanssa.
Eipä näille päätöksentekijöillemme lait näytä tälläkään hetkellä olevan muuta kuin rikkomista varten, esim. tartuntatautilakia rikotaan sumeilematta.
On kysytty, eikö ole tartuntatautilain vastaista ja mahdollisesti jopa rikos, että kunnalliset ja muut viranomaiset nyt ohjeistavat koronavirukselle altistuneita ja jopa positiivisen kotitestituloksen saaneita oireettomia taudinkantajia menemään työhön tai kouluun.
Vastaukseni on: kyllä, nyt rikotaan tartuntatautilakia. Siitä tulisi seurata virkavastuu, rikosprosessia myöten. Kyse voi olla virassa noudatettavien velvollisuuksien rikkomisesta eli virkarikoksesta, taikka yllytyksestä muuhun rikokseen. Yllyttäjää rangaistaan kuten tekijää
https://twitter.com/MartinScheininF/status/1486626893139005440?cxt=HHwW…
Mistä ne varat aiotaan ottaa yhteiskunnan kiinni pitämiseen. Mistäs muualtakaan kun kaikkein köyhimmiltä ihmisiltä. Siispä yhteiskunta auki ja välittömästi tai alkaa aiheutumaan paljon koronastakin johtumatonta kuolemaa ja kärsimystä.
Ikäloput, riskiryhmäläiset yms. kuolemaa pelkäävät voivat yhteiskunnan aukeamisesta huolimatta elää eristyksissä tai rajoitettua elämää parhaan kykynsä mukaan.
Ottamatta kantaa varsinaiseen asiaan kysyn mitä hemmetin merkitystä KENELLEKÄÄN on sillä mitä sinä ajattelet? Ei mitään!