Minkälainen on ihminen joka myrkyttää työpaikan ilmapiiriä?
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valikoivasti tervehtivä
Tätä olen pohtinut, kenen kuuluu tervehtiä ensin, onko valikoivasti tervehtivä, jos ei tervehdi ensin ihmistä, joka ei ole joskus vastannut tervehdykseen ja tervehtinyt sitten mielenosoituksellisesti seuraavaa.
yep. onko kiva tervehtiä tyyppejä, jotka itse käyttäytyvät kurjasti.
Vierailija kirjoitti:
Olin tämä henkilö edellisessä työpaikassa.
Minut palkattiin perheyritykseen (en tuolloin tiennyt että lähes kaikki olivat sukua toisilleen). Ylennykset, työaikaseuranta, lomat, työtehtävät, ihan kaikki jaettiin niin, että kaksi perhettä nautti kaikista eduista ja muille jäi rippeet. Kyseessä ei ollut edes omistajasuku, vaan heidän kaveriperhe ja näiden sukulaiset.
Saman perheen jäseniä roikkui kiinni suojatyöpaikassa mahdottomilla etuuksilla tekemättä lainkaan työtä. Muut joutuivat sitten paikkaamaan ja korjaamaan tehtyjä virheitä.
Mitkään sisäiset politiikat ja ohjeet eivät ilmeisesti koskeneet heitä. Kun lomalistat tulivat ensimmäistä kertaa kiertoon, olivat ne jo täynnä näiden henkilöiden merkitsemiä 5-10 viikon lomia. Muut saivat tyytyä pitämään maks. 4 viikon kesälomansa touko- tai syyskuussa. Mitkään varamiesjärjestelyt eivät koskeneet näitä perheitä, vaan koko osasto (sama suku) oli poissa samaan aikaan.
Aloin vaatia samoja etuja ja erivapauksia ja minut leimattiin hankalaksi valittajaksi.
Olisipa koronarajoitukset tai lama kaataneet kaikki tälläiset työpaikat
Huumorintajuton ja narsistinen hiekkap***u, jonka tapa tehdä työtä on se ainoa oikea. Kokee kaiken omasta mielipiteestään poikkeavan loukkauksena itseään kohtaan. Saadessaan palautetta käytöksestään puhkeaa äänekkääseen (teko)itkuun, ja yrittää kääntää asian niin päin, että hänhän se tässä uhri on. Tässä yhteydessä vetoaa siihen, että on uskovainen ja haluaa vain hyvää lähimmäisilleen. Edellämainittuun vetoaa monessa muussakin asiassa. Terveisiä vaan entiselle duuni"kaverille" ja oikein v***umaisen ankeaa loppuelämää!
Esim. sellainen, jolla ei ole edes alkeellisia käytöstapoja eli ei vastaa tervehdykseen, jauhaa avokonttorissa purkkaa/pähkinöitä tuntikaupalla joka päivä, koko ajan äänessä, ei huomioi muita millään tavoin, hokee jatkuvasti saatanaa yms.
Lisäksi sellaiset, jotka hoitaa henkilökohtaisia asioitaan työpäivän aikana ja jättää hommat näin muiden hoidettavaksi.
Ja aivan erityisesti ne parikymppiset naiset, jotka tulevat työpaikoille leikkimään koiriensa kanssa. Ei oikein tiedä itkeäkö vai nauraa näille - koirathan on näille selvästi lapsen korvikkeita, kun omaa ei ole tullut, mutta miehennälkä ja vauvakuume ovat kovia. Mutta siis oikeasti kun näiden sivistystaso on vain koirat ja tinder niin ovat työkavereina valtava riesa. Osaamista ei ole, eikä mikään muu kiinnosta kuin koirat ja tinder. Sitten kun se mies jostain risukasasta vihdoin löytyy, niin sitten jatkuva mies ja lapsi sitä ja tätä ja tota. Nämä naiset on kyllä pahimpia ankeuttajia, mitä maan päältä löytyy. Jarruna kaikelle ja kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Luulee olevansa hieman muita parempi. Jotenkin omaa ärsyttävällä tavalla hyvän itsetunnon ja pönkittää sitä pienillä asioilla. Kommentoen ja käskyttäen muita. Ystävällisesti mutta silti alaspäin katsoen. Ei jaa omasta yksityiselämästään juuri mitään työkavereille.
Nimenomaan kuormittaa muita vapaa-ajallakin "minä haluan" tyylillä.
- selkäänpuukottaja: leikkii ystävällistä, mutta jauhaa hirveää sontaa kaikista selkien takana
- patologinen valehtelija: keksii mitä ihmeellisimpiä tarinoita ja lopulta kukaan ei enää usko sanaakaan tämän tyypin puheista tai edes jaksa kuunnella moisia hölinöitä
- itsekehuja/narsisti: kehuu olevansa kaikessa paras ja erinomaisin, keskeyttää muiden puheen ja huutaa omaa erinomaisuuttaan toisten päälle, vaikka ketään ei kiinnosta. Vähättelee muiden tekemisiä, ottaa kunnian myiden tekemästä työstä ja sekaantuu toisten töihin pyytämättä
- monisairas valittaja: puhuu vain vaivoistaan. Jos jollain muulla on joku terveyteen liittyvä ongelma, josta erehtyy kertomaan, niin vähätellään sen toisen kokemuksia tyyliin: Eihän tuo mitään, sinulla on vain yksi silmä puhjennut, minulla sentään molemmat silmät on puhjenneet ainakin neljä kertaa
- maantiekiitäjä: ylienerginen häslääjä, joka kirjaimellisesti juoksee työpaikalla paikasta toiseen. Työtehtävät jää kesken tai on juosten kus*u, kun on kiire seuraavan tehtävän pariin. Ei jaksa keskittyä kunnolla oikein mihinkää. Paperit vaan lentää työpöydältä, kun tää tyyppi porhaltaa ohi. Olispa se acmen pommi laatikossa.
- hituri: kaikki tehdään kuin hidastetussa filmissä. Herättäå murhanhimoa.
- pälpättäjä: puhuu kuin pappi pääsiäismessussa. Kaikki eilisen päivän tapahtumat kerrotaan, mitään ei jätetä pois, ei ole koskaan hiljaa. Ei myöskään osaa kuunnella muita. Puhuu päälle, kun mieleen pälkähtää joku oma juttu. Herättää myös murhanhimoa. Kuka hel*etti jaksaa puhua 8h ilman taukoa? Apua.
- murjottaja: luo jäätävän ilmapiirin, jos joku asia ei mene hänen mielensä mukaan. Osoittaa mieltään murkkumaisesti, ei välttämättä hoida tehtäviään, jotka jää muille murjotuskohtauksen iskiessä.
- ankeuttaja: ei ole mitään positiivista sanottavaa kenestäkään, koskaan, missään. Masentava tyyppi, jonka päällä roikkuu ikuinen musta pilvi.
- ihan vaan urpo: ei ymmärrä asioita, jotka on näytetty tai opetettu sataan kertaan.
- vastarannan kiiski: on kaikkea vastaan periaatteesta, aina ja asiasta riippumatta
- opettaja: kun kysyt neuvoa jossain asiassa, niin alkaakin ytimekkään neuvon sijasta tunnin oppitunti, jossa selitetään kaikki asiaan liittyvä tieto, huolimatta siitä, että mikään tuosta tiedosta ei ole olennaista asian hoitamiseksi. Tyyliä "kaikki alkoi siitä, kun puhelin keksittiin...". Antakee armoa.
- vaino-harhainen: on sitä mieltä, että kaikki on häntä vastaan ja kaikki vain puhuvat hänestä pahaa. Romahtaa, jos tekee virheen ja siitä huomautetaan, koska tämä ruokkii lisää harhaa. Asiallinen huomauttaminenkin on henkilökohtainen hyökkäys
ootteko ajatelleet, että yleensä jos näkee muissa jotain onkin itse se mitä näkee. Esim. jos syytät jatkuvasti puolisoa pettämisestä olet ehkä itse ennemminkin se pettäjä. Jos näet vihaisia ihmisiä kaikkialla oletkin ehkä itse hirveän vihainen koko ajan ja sinussa on vihaa
Vierailija kirjoitti:
ootteko ajatelleet, että yleensä jos näkee muissa jotain onkin itse se mitä näkee. Esim. jos syytät jatkuvasti puolisoa pettämisestä olet ehkä itse ennemminkin se pettäjä. Jos näet vihaisia ihmisiä kaikkialla oletkin ehkä itse hirveän vihainen koko ajan ja sinussa on vihaa
ja kun syytät muita ilmapiirin pilaamisesta oletkin ehkä itse se ilmapiirin pilaaja loppujen lopuksi. Et vain huomaa sitä, koska heijastat oman olosi näkymään muissa
Meinasin tulla kertomaan oman tarinani, mutta edelliset luettuani huomasin että meillähän onkin moneen muuhun verrattuna tosi hyvä työilmapiiri.
Vierailija kirjoitti:
- selkäänpuukottaja: leikkii ystävällistä, mutta jauhaa hirveää sontaa kaikista selkien takana
- patologinen valehtelija: keksii mitä ihmeellisimpiä tarinoita ja lopulta kukaan ei enää usko sanaakaan tämän tyypin puheista tai edes jaksa kuunnella moisia hölinöitä
- itsekehuja/narsisti: kehuu olevansa kaikessa paras ja erinomaisin, keskeyttää muiden puheen ja huutaa omaa erinomaisuuttaan toisten päälle, vaikka ketään ei kiinnosta. Vähättelee muiden tekemisiä, ottaa kunnian myiden tekemästä työstä ja sekaantuu toisten töihin pyytämättä
- monisairas valittaja: puhuu vain vaivoistaan. Jos jollain muulla on joku terveyteen liittyvä ongelma, josta erehtyy kertomaan, niin vähätellään sen toisen kokemuksia tyyliin: Eihän tuo mitään, sinulla on vain yksi silmä puhjennut, minulla sentään molemmat silmät on puhjenneet ainakin neljä kertaa
- maantiekiitäjä: ylienerginen häslääjä, joka kirjaimellisesti juoksee työpaikalla paikasta toiseen. Työtehtävät jää kesken tai on juosten kus*u, kun on kiire seuraavan tehtävän pariin. Ei jaksa keskittyä kunnolla oikein mihinkää. Paperit vaan lentää työpöydältä, kun tää tyyppi porhaltaa ohi. Olispa se acmen pommi laatikossa.
- hituri: kaikki tehdään kuin hidastetussa filmissä. Herättäå murhanhimoa.
- pälpättäjä: puhuu kuin pappi pääsiäismessussa. Kaikki eilisen päivän tapahtumat kerrotaan, mitään ei jätetä pois, ei ole koskaan hiljaa. Ei myöskään osaa kuunnella muita. Puhuu päälle, kun mieleen pälkähtää joku oma juttu. Herättää myös murhanhimoa. Kuka hel*etti jaksaa puhua 8h ilman taukoa? Apua.
- murjottaja: luo jäätävän ilmapiirin, jos joku asia ei mene hänen mielensä mukaan. Osoittaa mieltään murkkumaisesti, ei välttämättä hoida tehtäviään, jotka jää muille murjotuskohtauksen iskiessä.
- ankeuttaja: ei ole mitään positiivista sanottavaa kenestäkään, koskaan, missään. Masentava tyyppi, jonka päällä roikkuu ikuinen musta pilvi.
- ihan vaan urpo: ei ymmärrä asioita, jotka on näytetty tai opetettu sataan kertaan.
- vastarannan kiiski: on kaikkea vastaan periaatteesta, aina ja asiasta riippumatta
- opettaja: kun kysyt neuvoa jossain asiassa, niin alkaakin ytimekkään neuvon sijasta tunnin oppitunti, jossa selitetään kaikki asiaan liittyvä tieto, huolimatta siitä, että mikään tuosta tiedosta ei ole olennaista asian hoitamiseksi. Tyyliä "kaikki alkoi siitä, kun puhelin keksittiin...". Antakee armoa.
Näin pitkän listan kirjoittajan täytyy olla kyllä itse kauhea ilmapiirin pilaaja :D
Se niin riippuu siitä miten tulkitsee toiset ihmiset ja miten haluaa ne tulkita. Tiedän itse esim. monenlaisista asioista, koska olen aina lukenut paljon ja ollut kiinnostunut kaikenlaisista jutuista. Työyhteisössä oli yksi nuorempi mies, joka ei kestänyt näköjään yhtään jos tiesin jostain asiasta. Kerran yksi työntekijä kysyi jotain ihan mitätöntä asiaa tyyllin miksiköhän joku juttu on tehty jollakin tietyllä tavalla. Tiesin vastata, että ehkä sen takia kun... Niin tämä mies tiuskaisi heti, että no tulihan se sieltä.
Työyhteisössä oli tämän miehen vuoksi sellainen tapa, että naisten piti esittää mahdollisimman tyhmää eikä tietää mistään mitään, että sai hyväksynnän. Joo olin sitten vissiin ilmapiirin pilaaja.
- Omaa napaa tuijottava, empätiakyvytön besserwisser. Haluaa suoriutua aina paremmin kuin muut. Vaatii erityiskohtelua, yhteiset säännöt eivät koske häntä.
- Sarjavalittaja, KAIKESTA mahdollisesta negatiivisesti ajattelevat pessimisti. Mikään ei ole ikinä hyvin.
- Kieroilija, joka pitää työpaikkaa ihmissuhteiden pelikenttänä, kerää ihmisiä puolelleen puhumalla pahaa muista ja yrittää aina hyötyä kaikista ja kaikesta.
- ihminen, joka ei osaa ottaa vastaan minkäänlaista palautetta tai kritiikkiä eikä kykene sitä itsekään antamaan, eikä tarkastelemaan omaa työtään kriittisesti.
- Tahallinen alisuoriutuja, ei minkäänlaista työmoraalia.
Siinä muutamia kuvauksia, joihin olen itse törmännyt..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valikoivasti tervehtivä
Tätä olen pohtinut, kenen kuuluu tervehtiä ensin, onko valikoivasti tervehtivä, jos ei tervehdi ensin ihmistä, joka ei ole joskus vastannut tervehdykseen ja tervehtinyt sitten mielenosoituksellisesti seuraavaa.
Tervehtimisiä ei työpaikoilla kannattaisi analysoida, vaan tervehtiä ihan kaikkia. Silloin ei tee mitään väärin.
Kohteliaisuus lähtee tervehtimisestä. Ei kulu aikaa eikä vaivaa, ja työilmapiiria saadaan parannettua kuin itsestään.
Erehdyin analysoimaan ja huomasin erään työtoverin osoittavan tervehdyksensä joka kerta 200-prosenttisesti vain ja ainoastaan sille toiselle, joka sattui olemaan paikalla minun lisäkseni. Jos tämä toinen oli selin, niin tervehdys meni sille selälle. En päässyt selville oliko se tarkoituksella tehtyä vai tiedostamatonta.
Tulen loistavasti toimeen useimpien kanssa.
Ongelmalisimmaksi koen yhden hopeavesi-yksisarvishenkilön joka usein vääntää keskustelun koronaan tai muualta tulleisiin. Ei mikään terveyden perikuva mutta syö ja suosittelee paljon erilaisia rohdosvalmisteita.
Kaikesta valittava naukuja, joka etsi virheitä ja epäkohtia ja nosti sitten syyllisen tikun nokkaan.
Uskallano väittää että joka työpaikalla .jossa on yli 5 työntekijää on yksi myrkkynuoli.
Ihmiskunta on petoja.
Esimiestä nuoleskeleva pyrkyri, joka on aina valmis puukottamaan toista työntekijää selkään omaa etua tavoitellessaan. Panettelee toki myös esimiestä muille työntekijöille, vaikka pyrkii veljeilemään hänen kanssaan kaikin tavoin.