Minulla keliakia joten ei varaa opiskelella
Ei voi syödä halpaa ruokaa ja nyt monta kymppiä menetän rahaa kuussa. Joutuu lopettaa opiskelut yliopistossa kun ei enää rahat riitä.
Kommentit (17)
Mikset voi syödä halpaa ruokaa? Mitä tämä kallis ruoka on, jota voit vain syödä?
Miten keliakia liittyy halvalla syömiseen??
Minä välttelen gluteenia ja syön hyvin edullisesti.
Jos viittaat johonkin makaroniruokiin, niin riisi on yhtä edullista kuin makaroni, eikä sisällä lainkaan gluteenia.
Riisiä voi käyttää kaikkeen siihen mihin makaroniakin!
Siitä saa myös terveellisiä ruokia, kun käyttää tummaa riisiä. Esim. tänään ruoaksi tekemäni riisi-kaalilaatikko on superterveellistä ja erittäin halpaa ruokaa.
Ja minulla psoriasis. Ei ole koskaan tukia ollut eikä tule kokonaan korvattavia hoitoja. Hyvin olen tässä hemmetin hyvässä Suomen maassa pystynyt opiskelemaan ja kohta valmistun oik.kandiksi. Omakustanteisesti menee n. 50€ kuukaudessa voiteisiin ja lääkkeisiin. Köyhä perhe.
Olen tehnyt iltatöitä ja valmistun aikataulussa siitä huolimatta. Hyvä vaan nykyhallitus! Olen karsinut voiteiden vuoksi sapuskasta, harrastuksista jne. Näin se vaan menee. Kaikkea ei voi saada. En edes jaksa alkaa kertoa, miten jossain muualla on. Kyllä me ollaan ihan sos.dem.pumpulissa kasvaneet ja nyt se totuus tulee esiin. Kun velaksi ei voi elää. EI kukaan.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 04:00"]
Miten keliakia liittyy halvalla syömiseen??
Minä välttelen gluteenia ja syön hyvin edullisesti.
Jos viittaat johonkin makaroniruokiin, niin riisi on yhtä edullista kuin makaroni, eikä sisällä lainkaan gluteenia.
Riisiä voi käyttää kaikkeen siihen mihin makaroniakin!
Siitä saa myös terveellisiä ruokia, kun käyttää tummaa riisiä. Esim. tänään ruoaksi tekemäni riisi-kaalilaatikko on superterveellistä ja erittäin halpaa ruokaa.
[/quote]
Minä taas en syö viljoja lainkaan, en myöskään riisiä, koska syön vähähiilihydraattista ruokaa. Niitä patoja, keittoja ja kastikkeita voi tehdä ihan ilman viljojakin. Porkkanat, sipulit ym. juurekset ovat halpaa syötävää. Ja jos haluaa niitä hiilareita lisätä, niin perunat ovat lähes ilmaisia.
En ymmärrä mihin niitä viljoja muka tarvitaan, jotta voi syödä halvalla. Joten keliakia ei kyllä ole mikään syy syödä kalliisti.
Kurja tauti. Mutta eletään silti. Kakskymppiä onkin ollut ihan pikku summa.
Ei kai kukaan olis oikeesti noin pönttö, että lopettaisi siksi opinnot?? Täytyy olla vitsi!! Saako tosi allergiset jotain avustusta??
No, menet sitten varmaan töihin, jos niitä löytyy. Vai aitoko jäädä ihan vaan kotiin makaamaan sen keliakiasi kanssa?
Täällä oli joku otsikko että Kela maksaa keliaakikoille 24 e/ kk jotain ruokalisää ja että tuo tuki aiotaan nyt poistaa. Minusta 24 ei ole "monta kymppiä" vaan runsaat kaksi.
Opiskelijoiden asiat huononee muilta osin enemmän
Miksi tästä typerästä asiasta vaahdotaan, kun oikeitakin ongelmia on tulossa. Tällä opiskelijalla muut asiat heikentää tilannetta enemmän
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 05:21"]Ei kai kukaan olis oikeesti noin pönttö, että lopettaisi siksi opinnot?? Täytyy olla vitsi!! Saako tosi allergiset jotain avustusta??
[/quote]
Ymmärtääkseni hoitotukea voi saada esim. allergioiden takia jos ja kun pystyy osoittamaan että se esim. sairaudesta aiheutuvien lisä kulujen vuoksi on tarpeen. Samoin perustein luultavasti sitä voisi saada myös keliaakikko.
Mulla on keliakia ja itse syön hyvin paljon luontaisesti gluteenitonta. Kuidut saa hedelmistä jne ja leipä ei ole mikään välttämättömyys. Toki se on halpa ja helppo ratkaisu samoin kun puuro.
Mutta joo siitä olen samaa mieltä että kaikki allergiatuet pois sit vaan. Tasapuolisuuden nimissä.
Ja minulla psoriasis. Ei ole koskaan tukia ollut eikä tule kokonaan korvattavia hoitoja. Hyvin olen tässä hemmetin hyvässä Suomen maassa pystynyt opiskelemaan ja kohta valmistun oik.kandiksi. Omakustanteisesti menee n. 50€ kuukaudessa voiteisiin ja lääkkeisiin. Köyhä perhe.
Olen tehnyt iltatöitä ja valmistun aikataulussa siitä huolimatta. Hyvä vaan nykyhallitus! Olen karsinut voiteiden vuoksi sapuskasta, harrastuksista jne. Näin se vaan menee. Kaikkea ei voi saada. En edes jaksa alkaa kertoa, miten jossain muualla on. Kyllä me ollaan ihan sos.dem.pumpulissa kasvaneet ja nyt se totuus tulee esiin. Kun velaksi ei voi elää. EI kukaan.
[/quote]
Sori jos menee hieman alkuperäisen aiheen ohi, mutta yhteiskunnan tuki -sinulle psoriaatikko - viidenkympin lääkkeistä ja voiteista on 17,50 euroa.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 07:17"]
[/quote]
Sori jos menee hieman alkuperäisen aiheen ohi, mutta yhteiskunnan tuki -sinulle psoriaatikko - viidenkympin lääkkeistä ja voiteista on 17,50 euroa.
[/quote]
Ehkä olen tyhmä, kun en ole tarvinnut, enkä hakenut. Joku tarvinnee enemmän, toivottavasti mennyt sinne. Opiskelin ulkomailla ja nyt ei ole ollut edes kela-korttia. Voisin lahjoittaa tuon määrän vaikka sinne Suomen pottiin, jotta saataisiin tämä maa nousuun.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 07:17"][quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 04:00"]
[/quote]
[/quote]
Miten voit tietää tukisumman? Et voi. Lääkekatto on tänä vuonna 617€, sen jälkeen 1,50€/ostokerta. Eli Kela-korvattavista lääkkeistä ei kukaan maksa paljoa yli viidenkympin kuukaudessa.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 07:27"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 07:17"][quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 04:00"] Ja minulla psoriasis. Ei ole koskaan tukia ollut eikä tule kokonaan korvattavia hoitoja. Hyvin olen tässä hemmetin hyvässä Suomen maassa pystynyt opiskelemaan ja kohta valmistun oik.kandiksi. Omakustanteisesti menee n. 50€ kuukaudessa voiteisiin ja lääkkeisiin. Köyhä perhe. Olen tehnyt iltatöitä ja valmistun aikataulussa siitä huolimatta. Hyvä vaan nykyhallitus! Olen karsinut voiteiden vuoksi sapuskasta, harrastuksista jne. Näin se vaan menee. Kaikkea ei voi saada. En edes jaksa alkaa kertoa, miten jossain muualla on. Kyllä me ollaan ihan sos.dem.pumpulissa kasvaneet ja nyt se totuus tulee esiin. Kun velaksi ei voi elää. EI kukaan. [/quote] Sori jos menee hieman alkuperäisen aiheen ohi, mutta yhteiskunnan tuki -sinulle psoriaatikko - viidenkympin lääkkeistä ja voiteista on 17,50 euroa. [/quote] Miten voit tietää tukisumman? Et voi. Lääkekatto on tänä vuonna 617€, sen jälkeen 1,50€/ostokerta. Eli Kela-korvattavista lääkkeistä ei kukaan maksa paljoa yli viidenkympin kuukaudessa.
[/quote]
Kun puhutaan yhteiskunnan antamasta tuesta, ei siitä mitä kukakin joutuu maksamaan, niin tuki on lääkekaton kohdalla 215 euroa ja nousee sen jälkeen määrättömästi. Esim psoriaatikoilla ja nivelpsoriaatikoilla käytetyt biologiset lääkkeet saattavat maksaa 17 000 euroa vuodessa.
No itsekin opiskelen yliopistossa ja en saa enää opintotukea kun tukikuukaudet on loppu (tuhlasin ne väärällä alalla) Sä saat sentään sen 500e. Ajattele positiivisesti