Ystävä on yhtäkkiä alkanut haista oudolta
Minulla on parikymppinen ystävä, jota näen suunnilleen kerran pari kuussa, asumme eri kaupungeissa. Jokin aikaa sitten tavatessamme kiinnitin huomiota outoon hajuun, joka lähti ystävästäni. En osaa tarkasti kuvailla hajua, mutta olen ollut vanhainkodissa töissä, ja siellä monet vanhukset haisivat samalta - pahalta, jotenkin ummehtuneelta - en tiedä tuliko haju siitä, että vanhuksia käytettiin pesulla max. kerran viikossa.
Hieltä hän ei haissut, mutta pahalta kuitenkin, ja minun oli pakko yrittää pysytellä hänestä normaalia kauempana, koska haju alkoi etoa. Olemme nähneet pari kertaa tuon jälkeen ja haju on edelleen sama. Mistä tuo voi johtua? Kaverini on aina ollut viimeisen päälle tiptop laitettu ja nytkään ei todellakaan vaikuttanut siltä, ettei hän olisi esim. pessyt hiuksiaan tai olisi ollut likaiset vaatteet päällä. Hieman ehkä huolestuneena ihmettelen, koska tosiaan tunnistin hajun samaksi kuin vuodepotilaana olevilla muistisairailla - jotain siis on luultavasti pielessä?
Kommentit (18)
Nyt kun mietin tarkemmin, niin olen tehnyt töitä myös kehitysvammaisten parissa, ja muistan myös muutaman vaikeasti vammaisen lapsen/nuoren henkilön haisseen samalta - jotenkin ummehtuneelta tai eltaantuneelta, vähän kuin pilaantuneelta maidolta. Heidän kohdallaan tämä on saattanut johtua siitä yhteisvaikutelmasta, joka tulee pissavaipoista, ruoka- ja puklutahraista vaatteista, kenties hampaiden peseminen ja suihkussa käyminen päivittäin ei onnistu, tai näin ainakin olettaisin.
Saatan olla haiseva kaverisi. Olen vakavasti masentunut, en jaksa käydä suihkussa, pestä pyykkiä jne. Mutta olen hämmästyttävän kyvykäs vähän aikaa feikkaamaan normaalia, siinä vaiheessa kun masennusjakso ei ole ihan pahimmassa vaiheessa.
Ei laihduta, ihan saman kokoiselta näyttää kuin aina ennenkin, muutenkin fyysisesti terveen näköinen.
Ehkä noloa, mutta mä en tarkalleen edes tiedä, mikä ketoosi on. Tiesin kyllä diabetekseen liittyvän ketoosin, mutta onko vielä joku eri, mm. vähähiilariseen ruokavalioon liittyvä ketoosi? Googlettelin, mutta en löytänyt mitään selkeää selitystä.
Karppaamalla menee ketoosiin. Siis jos jättää hiilihydraatit ihan minimiin.
Nämä ihmiset haisevat siksi koska niissä on niin paljon loisia ja mikrobeja - nämä aiheuttavat kroonisia tauteja, ja parannettavissa kaikki -ei tosin humpuukilääketieteen mielestä.
Voiko tuollainen haju johtua jostakin sairaudesta tai lääkityksestä?
Olen satavarma siitä että kyseinen henkilö ei karppaa, joten se vaihtoehto on poissuljettu.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 01:29"]
Nämä ihmiset haisevat siksi koska niissä on niin paljon loisia ja mikrobeja - nämä aiheuttavat kroonisia tauteja, ja parannettavissa kaikki -ei tosin humpuukilääketieteen mielestä.
[/quote]
Mitä? Miten parannettavissa?
Ei pese vaatteitaan usein tai pesee ne jollain pesupähkinöillä tms jotka ei irrota vaatteista likaa.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 01:37"]Ei pese vaatteitaan usein tai pesee ne jollain pesupähkinöillä tms jotka ei irrota vaatteista likaa.
[/quote]
Jos sen pesukone on hajonnut? Nyrkkipyykillä pestyt vaatteet haisee tunkkaiselle.
Kun itse söin selkälääkkeitä vuosi sitten, mies sanoi mun haisseen oudolta "vaikutuksen alaisena"
Aineenvaihdunnassa häikkää. Siitä se haju johtuu vanhuksillakin, koska aineenvaihdunta on hidastunut. Voi johtua esim. kovasta stressistä nuorella tuo hidastuminen.
Ketoosi?