Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työpaikka rekryfirman kautta - arvelluttaa edes hakea, kokemuksia?

Hakija77
26.01.2022 |

Onko kellään kokemuksia hakemisesta työpaikkaan, jota välittää rekrytointifirma? Jos saitte paikan, vastasiko se odotuksianne?

Bongasin ihan mielenkiintoisen, oman alani työpaikan, johon voisin hakeakin, MUTTA
tuntuu ettei kiinnostuneelle kerrota edes perustietoja paikasta, johon olisi tarkoitus yrittää työllistyä..

Ymmärrän kyllä sen etteivät esim. asiakasyrityksensä nimeä voi kertoa (koska muuten hakija hakisi sinne suoraan heidän rekrynsä ohitse, ja jäisi palkkio rekrystä saamatta), mutta miksi ihan perustiedot työnkuvasta, palkkauksesta, työpaikan käytännöistä ja tavoista jäävät työnhakijalta täysi epäselviksi?

Pelottaa edes hakea kun en tiedä edes mihin olen hakemassa.. Kuin ostaisin sian säkissä..
Saan työttömyyspäivärahaa, joten ottaisin siis melkoisen riskin, jos huomaisin olevani itselleni epäsopivassa työssä vain pimitettyjen perustietojen takia..

Onko teillä siis jakaa kokemuksia haetuista ja saaduista työpaikoista rekryfirman kautta? Kohtasitteko yllätyksiä? Oliko työ ja työporukka sopiva?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet kiinnostunut työpaikasta niin vuokrayritys esittelee sinut yritykselle. Sen jälkeen voit päästä haastatteluun, missä voit tarkemmin jutella työn sisällöstä ja palkasta ym. Eihän sinun ole sen jälkeen pakko ottaa paikkaa vastaan jos työnkuva ei miellytä.

Eli samat tiedot saat työtehtävästä kuin jos hakisit itse suoraan siihen työhön.

Vierailija
2/37 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekryfirma vie osan tuloistasi välistä ja estää vaihtamasta suoraan työsuhteeseen. Sinusta tulee kahden työnantajan renki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksesta jäi epäselväksi, onko pelkkä rekry ulkoistettu vai mennäänkö töihin vuokrafirmaan vai itse emofirmaan?

Jos pelkkä rekry on ulkoistettu, niin se ei vielä haittaa, toki olen nähnyt että se rekryn laatu on sitten todella huonoa ja kuten kerroit, ilmoituskin oli näköjään aika surkea.

Vierailija
4/37 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rekryfirma vie osan tuloistasi välistä ja estää vaihtamasta suoraan työsuhteeseen. Sinusta tulee kahden työnantajan renki.

Ei pidä paikkaansa. Rekryfirma maksaa sinulle täyden palkan ja sinulle kertyy lomaa normaalisti. Rekryfirma veloittaa sieltä työpaikkayrityksestä jollain kertoimella. Eli palkasta ei viedä mitään vaan laskuttavat sitä yritystä. Olen ison rekryfirman kautta kokoonpanijana, ja saan samaa palkkaa kuin tän työpaikan omilla kirjoilla olevat. Rekryfirma ei myöskään estä rekrytoitumasta, vaan se työpaikkayritys on päättänyt nimenomaan pitää sinua töissä vuokralla koska eivät tarvitse tuvan täydeltä omia työntekijöitä. Saisin irtisanoutua koska tahansa jos rekrytoidun jonnekin omille kirjoille.

Vierailija
5/37 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sä mitään sikaa säkissä osta.

Ensiksi sut haastatellaan rekryfirmassa ja he esittelevät sut työnantajalle.

Jos työnantaja haluaa sut haastatella, voit siellä kysyä asiasi.

Vierailija
6/37 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työpaikkaa ei ilmoituksessa kerrota, ei syy ole se että pelkäisivät sinun hakevan sinne suoraan vaan se että se firma ei halua nimeään juuri nyt näkyviin. Esim tuttuni firmassa ei haluttu, että kilpailijat tietävät heidän rekrytoivan tiettyyn rooliin sillä hetkellä ja valitsivat ilmoituksen josta työpaikan nimi ei käy ilmi. On hyvä muistaa että se firma ei halua hoitaa koko rekryprosessia itse loppuhaastatteluja/valintoja lukuunottamatta, joten sinne suoraan yhteyttä ottamalla mokaa koko homman, koska se on tavallaan viesti ettei arvosta sen firman päätöstä ulkoistaa rekryn alkupään vaiheet. Mutta ne yksityiskohdat selviää soittamalla sinne rekryfirmaan, ja osan tiedoista kertovat heti ja osan sitten haastattelussa. Kokemusta on tuon tutun firman kautta.

Vierailija
7/37 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Rekryfirma maksaa sinulle täyden palkan ja sinulle kertyy lomaa normaalisti. Rekryfirma veloittaa sieltä työpaikkayrityksestä jollain kertoimella. Eli palkasta ei viedä mitään vaan laskuttavat sitä yritystä. Olen ison rekryfirman kautta kokoonpanijana, ja saan samaa palkkaa kuin tän työpaikan omilla kirjoilla olevat. Rekryfirma ei myöskään estä rekrytoitumasta, vaan se työpaikkayritys on päättänyt nimenomaan pitää sinua töissä vuokralla koska eivät tarvitse tuvan täydeltä omia työntekijöitä. Saisin irtisanoutua koska tahansa jos rekrytoidun jonnekin omille kirjoille.

Rekryfirma palkkaa tesin ulkopuolelle, joten tuntipalkka on muutaman euron huonompi. Osa erotuksesta maksetaan rekryfirmalle ja osa työnantajalle, joten koko sirkuksen maksaa pienempää palkkaa saava työntekijä.

Vierailija
8/37 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaanko tässä siis rekrykonsulteista vai vuokratyötä välittävistä firmoista?

Vierailija
9/37 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se varsinainen työnantaja ja kaikki ap:n kysymät asiat selviävät valintaprosessin myötä. Ei sitä työtä tarvitse silmät ummessa ottaa vastaan.

Vierailija
10/37 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt oikeasti selitä tuollaista soopaa, kun ei selkeästi ole mitään ymmärrystä asian tiimoilta. 

Miksi vuokratyöyritys sopisi asiakasyrityksen kanssa jotain tuollaista? 

Vierailija
11/37 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt oikeasti selitä tuollaista soopaa, kun ei selkeästi ole mitään ymmärrystä asian tiimoilta. 

Miksi vuokratyöyritys sopisi asiakasyrityksen kanssa jotain tuollaista? 

Vuokratyöyritys ja rekryfirma ovat kyllä eri asioita. Minun mielestäni ap siis hakee työtä jonkun rekrytointi firman kautta, ja ilmoituksessa ei lue lopullisen työnantajan tietoja. Ja tässä tapauksessa ne tiedot kyllä selviävät hakuprosessin aikana.

Vuokratyöfirma etsii vaan itselleen sopivia työntekijöitä, joita he vuokraavat eri työnantajille, ja siinä hakuprosessissa ei yleensä kerrota loppullisesta työnantajasta juuri mitään. Ehkä työn ala ja työpaikan karkea sijainti?

Vierailija
12/37 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakemusta kehiin vaan, turha sitä on pelätä! Itse olen hakenut kaksi kertaa rektyfirman kauttaa. Eka haastattelu oli rekryfirman kanssa, toka varsinaisen palkkaavan yrityksen kanssa. Minut valittiin ja olen ollut tyytyväinen. Ekassa paikassa viihdyin 11 vuotta, viime syksynä aloitin tässä uudessa paikassa ja unelmien työpaikka!

Monet yritykset käyttävät nykyään rekryfirmoja, koska silloin rekryfirma käy hakemukset läpi ja valikoi parhaat hakijat esiteltäväksi yritykseen. Aivan naurettavaa sen takia pelätä hakemuksen lähettämistä. Jos pääset haastatteluihin, voithan sitten itsekin päättää olla menemättä eteenpäin, jos vaikuttaa siltä, ettei olisi sinun paikkasi.

Vierailija
13/37 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä? Itse olen viimeisten 26 v aikana käyttänyt rekryfirmaa 5x ja suoraan rekrytoitu 2x. Kaikki isot kansainväliset firmat käyttävät rekryfirmoja koska heillä ei ole aikaa eikä resursseja käydä läpi satoja hakemuksia, tehdä palikkatestejä jne. LIsäksi rekryfirman kautta on työterveydenhuolto ja tietenkin tuki jos on jotain ongelmia. Palkka on juuri se mitä sovitaan. Viimeisessä paikassani he halusivat minut niin kovasti (olin lähtenyt yrityksestä vakitöistä vuosia aiemmin) takaisin että nostivat ap palkkatarjousta 640€.

Todella kallista yritykselle mutta vapauttaa olemassaolevia resursseja tärkeämpiin töihin. 

Vierailija
14/37 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä? Itse olen viimeisten 26 v aikana käyttänyt rekryfirmaa 5x ja suoraan rekrytoitu 2x. Kaikki isot kansainväliset firmat käyttävät rekryfirmoja koska heillä ei ole aikaa eikä resursseja käydä läpi satoja hakemuksia, tehdä palikkatestejä jne. LIsäksi rekryfirman kautta on työterveydenhuolto ja tietenkin tuki jos on jotain ongelmia. Palkka on juuri se mitä sovitaan. Viimeisessä paikassani he halusivat minut niin kovasti (olin lähtenyt yrityksestä vakitöistä vuosia aiemmin) takaisin että nostivat ap palkkatarjousta 640€.

Todella kallista yritykselle mutta vapauttaa olemassaolevia resursseja tärkeämpiin töihin. 

'

Jatkan vielä:

rekryä on 2 erilaista - toinen määräaikaiseen työsuhteeseen jolloin työnantaja on rekryfirma tai vakisuhteeseen jolloin työnantaja on hakeva yritys (rekryfirma hoitaa vain hakuprosessin).

Vierailija
15/37 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'

Jatkan vielä:

rekryä on 2 erilaista - toinen määräaikaiseen työsuhteeseen jolloin työnantaja on rekryfirma tai vakisuhteeseen jolloin työnantaja on hakeva yritys (rekryfirma hoitaa vain hakuprosessin).

Voi jessus nyt taas. Kyllä se työvoimaa hakeva yrityskin voi palkata suoraan määräaikaiseen työsuhteeseen. Toki sille pitäisi olla laillinen syy tehdä niin, mitä aina ei ole.

Vierailija
16/37 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'

Jatkan vielä:

Voi jessus nyt taas. Kyllä se työvoimaa hakeva yrityskin voi palkata suoraan määräaikaiseen työsuhteeseen. Toki sille pitäisi olla laillinen syy tehdä niin, mitä aina ei ole.

Kyllä voi ja hakeekin mutta nyt puhuttiin rekryfirman kautta työllistymisestä ja paikan hausta:D 

Vierailija
17/37 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'

Jatkan vielä:

Kyllä voi ja hakeekin mutta nyt puhuttiin rekryfirman kautta työllistymisestä ja paikan hausta:D 

Miksi sitten sönkötät, että yritys palkkaa suoraan vakinaiseksi?

Vierailija
18/37 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rekryfirma palkkaa tesin ulkopuolelle, joten tuntipalkka on muutaman euron huonompi. Osa erotuksesta maksetaan rekryfirmalle ja osa työnantajalle, joten koko sirkuksen maksaa pienempää palkkaa saava työntekijä.

Mikähän vuokratyövoimaa välittäävä yritys (siis HUOM EI Reryfirma, ne on tosiaan yrityksiä jotka hoitavat rekrytoinnin jollekkin toimeksiantajalle, täysin eri asia), palkkaa TESin ulkopuolelle? Kun meillä on sellaisiakin ihmeitä kuin yleissitova TES.

Vierailija
19/37 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos ihmiset lataavat tiskiin kaikki perussairaudet ja vaivat. Kiinnostaako rekrytoijaa vielä laittaa se ihminen samaan firmaan vai onko heillä joku katala b suunnitelma.

Vierailija
20/37 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka tyhmä pitää olla että luulee noin? Kys