Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työpaikka rekryfirman kautta - arvelluttaa edes hakea, kokemuksia?

Hakija77
26.01.2022 |

Onko kellään kokemuksia hakemisesta työpaikkaan, jota välittää rekrytointifirma? Jos saitte paikan, vastasiko se odotuksianne?

Bongasin ihan mielenkiintoisen, oman alani työpaikan, johon voisin hakeakin, MUTTA
tuntuu ettei kiinnostuneelle kerrota edes perustietoja paikasta, johon olisi tarkoitus yrittää työllistyä..

Ymmärrän kyllä sen etteivät esim. asiakasyrityksensä nimeä voi kertoa (koska muuten hakija hakisi sinne suoraan heidän rekrynsä ohitse, ja jäisi palkkio rekrystä saamatta), mutta miksi ihan perustiedot työnkuvasta, palkkauksesta, työpaikan käytännöistä ja tavoista jäävät työnhakijalta täysi epäselviksi?

Pelottaa edes hakea kun en tiedä edes mihin olen hakemassa.. Kuin ostaisin sian säkissä..
Saan työttömyyspäivärahaa, joten ottaisin siis melkoisen riskin, jos huomaisin olevani itselleni epäsopivassa työssä vain pimitettyjen perustietojen takia..

Onko teillä siis jakaa kokemuksia haetuista ja saaduista työpaikoista rekryfirman kautta? Kohtasitteko yllätyksiä? Oliko työ ja työporukka sopiva?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä menee nyt sekaisin kaksi eri asiaa. Minäkin jäin siihen käsitykseen, että ap puhuu pelkästä rekrystä, ei vuokratyöstä. Tosin niin moni käyttää sanaa "rekryfirma" puhuessaan vuokratyöfirmasta, että ap voisi vielä vahvistaa mistä olikaan kyse.

Vierailija
22/37 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastanneille!

Kyse siis työpaikasta, jonka rekrytointi on ulkoistettu. 

Työllistyisin paikan saadessani suoraan varsinaiseen yritykseen. Tämä ei siis ole vuokratyöpaikka.

En ole rekryfirman kautta ikinä työpaikkaa löytänyt, joten en tiedä yhtään miten tämä menee..

Joku kommentoikin, että varsinaisen työpaikan edustaja haastattelisi vielä lisäksi ja pääsisi käymään varsinaisella työpaikalla ennen päätöksentekoa, jos sinne asti pääsisi haussa, onko tämä ihan vakiintunut käytäntö?

-AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakija77 kirjoitti:

Työllistyisin paikan saadessani suoraan varsinaiseen yritykseen. Tämä ei siis ole vuokratyöpaikka.

En ole rekryfirman kautta ikinä työpaikkaa löytänyt, joten en tiedä yhtään miten tämä menee..

Joku kommentoikin, että varsinaisen työpaikan edustaja haastattelisi vielä lisäksi ja pääsisi käymään varsinaisella työpaikalla ennen päätöksentekoa, jos sinne asti pääsisi haussa, onko tämä ihan vakiintunut käytäntö?

-AP

Ei nuo rekry-firmat hoida kuin alkukarsinnat ja tarvittaessa palikka-testit. Seuraavat kierrokset on palkkaavan firman edustajan kanssa.

Vierailija
24/37 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rekryfirma vie osan tuloistasi välistä ja estää vaihtamasta suoraan työsuhteeseen. Sinusta tulee kahden työnantajan renki.

Ei pidä paikkaansa. Rekryfirma maksaa sinulle täyden palkan ja sinulle kertyy lomaa normaalisti. Rekryfirma veloittaa sieltä työpaikkayrityksestä jollain kertoimella. Eli palkasta ei viedä mitään vaan laskuttavat sitä yritystä. Olen ison rekryfirman kautta kokoonpanijana, ja saan samaa palkkaa kuin tän työpaikan omilla kirjoilla olevat. Rekryfirma ei myöskään estä rekrytoitumasta, vaan se työpaikkayritys on päättänyt nimenomaan pitää sinua töissä vuokralla koska eivät tarvitse tuvan täydeltä omia työntekijöitä. Saisin irtisanoutua koska tahansa jos rekrytoidun jonnekin omille kirjoille.

Rekryfirma palkkaa tesin ulkopuolelle, joten tuntipalkka on muutaman euron huonompi. Osa erotuksesta maksetaan rekryfirmalle ja osa työnantajalle, joten koko sirkuksen maksaa pienempää palkkaa saava työntekijä.

Miksi valehtelet? Käytetään samaa työehtosopimusta kuin sen työpaikan omillekin työntekijöille, ja sen mukaan palkka. Palkkataso ei vuoratyöntekijöillä poikkea firman omilla kirjoilla olevista, joilla saman verran työkokemusta. Palkka myös nousee yleiskorotusten ja henkilökohtsisten palkkaneuvotteluiden kautta.

Vierailija
25/37 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakemusta kehiin vaan, turha sitä on pelätä! Itse olen hakenut kaksi kertaa rektyfirman kauttaa. Eka haastattelu oli rekryfirman kanssa, toka varsinaisen palkkaavan yrityksen kanssa. Minut valittiin ja olen ollut tyytyväinen. Ekassa paikassa viihdyin 11 vuotta, viime syksynä aloitin tässä uudessa paikassa ja unelmien työpaikka!

Monet yritykset käyttävät nykyään rekryfirmoja, koska silloin rekryfirma käy hakemukset läpi ja valikoi parhaat hakijat esiteltäväksi yritykseen. Aivan naurettavaa sen takia pelätä hakemuksen lähettämistä. Jos pääset haastatteluihin, voithan sitten itsekin päättää olla menemättä eteenpäin, jos vaikuttaa siltä, ettei olisi sinun paikkasi.

Kiitos sinulle tiedosta!

Tosiaan kun prosessi on minulle ihan vieras, niin siksi arvelluttaa, että miten tämä menee käytännössä.

Hakemani ala on tekninen ja tarkka työnkuva on minulle erittäin ratkaisevassa roolissa, joten jäin miettimään sitä, että haastatteleeko minut PELKÄSTÄÄN tämä rekryn hoitava yritys vai vielä varsinainen firma lisäksi.

Puhuin jo puhelimessa rekryä hoitavan ihmisen kanssa ja olisi heti sen perusteella halunnut bookata videohaastattelun.

Pelkoni on se, että joudun jotenkin "vahingossa" tai "yllättäen" valituksi työhön, josta en tiedä mitään :D :D

Olenko vähän pöhkö..

Vierailija
26/37 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakija77 kirjoitti:

-AP

Ei nuo rekry-firmat hoida kuin alkukarsinnat ja tarvittaessa palikka-testit. Seuraavat kierrokset on palkkaavan firman edustajan kanssa.

Okei, iso kiitos tiedosta!

-AP

Vierailija
27/37 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ArveLLuttaa? Opettele ensin kirjoittamaan suomen kieltä. Ja kyllhän sinä saat palkan selville rekryfirmankin kautta työta hakiessasi. 

Vierailija
28/37 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarkkoja tietoja työpaikasta ei ole, oletuksena että jotain kusetusta ja epämääräistä. Jos rekryfirman ilmoituksessa selkeästi työnkuva, palkka ja työnantajan nimi, silloin voi hakea. Muutoin ei

Ainakin täällä pohjoisen suunnalla on rekryfirmojen kautta kaiken maailman vilunkivedätyksiä tullut vastaan. Kannattaa ottaa tarkasti selvää googlailemalla kokemuksia

Vierailija
29/37 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä "työpaikoissa" ei ole välttämättä tuntiakaan töitä vaikka "töihin" pääsisikin.

Vierailija
30/37 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakija77 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakemusta kehiin vaan, turha sitä on pelätä! Itse olen hakenut kaksi kertaa rektyfirman kauttaa. Eka haastattelu oli rekryfirman kanssa, toka varsinaisen palkkaavan yrityksen kanssa. Minut valittiin ja olen ollut tyytyväinen. Ekassa paikassa viihdyin 11 vuotta, viime syksynä aloitin tässä uudessa paikassa ja unelmien työpaikka!

Monet yritykset käyttävät nykyään rekryfirmoja, koska silloin rekryfirma käy hakemukset läpi ja valikoi parhaat hakijat esiteltäväksi yritykseen. Aivan naurettavaa sen takia pelätä hakemuksen lähettämistä. Jos pääset haastatteluihin, voithan sitten itsekin päättää olla menemättä eteenpäin, jos vaikuttaa siltä, ettei olisi sinun paikkasi.

Kiitos sinulle tiedosta!

Tosiaan kun prosessi on minulle ihan vieras, niin siksi arvelluttaa, että miten tämä menee käytännössä.

Hakemani ala on tekninen ja tarkka työnkuva on minulle erittäin ratkaisevassa roolissa, joten jäin miettimään sitä, että haastatteleeko minut PELKÄSTÄÄN tämä rekryn hoitava yritys vai vielä varsinainen firma lisäksi.

Puhuin jo puhelimessa rekryä hoitavan ihmisen kanssa ja olisi heti sen perusteella halunnut bookata videohaastattelun.

Pelkoni on se, että joudun jotenkin "vahingossa" tai "yllättäen" valituksi työhön, josta en tiedä mitään :D :D

Olenko vähän pöhkö..

Kyllä, tässä tapauksessa olet pöhkö.

Vierailija
31/37 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ArveLLuttaa? Opettele ensin kirjoittamaan suomen kieltä. Ja kyllhän sinä saat palkan selville rekryfirmankin kautta työta hakiessasi. 

Lämmin kiitos vinkistäsi! :)

0/5 tälle trollille ("kyLLhän & "työta")

-AP

Vierailija
32/37 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vuokratyö niin sehän on paljon parempikin. Palkkaus on isompi (se on se miksi niihin mennään) ja työnantaja maksaa ihan mielellään extraa just siitä etteivät ole pitkäaikaisessa vastuussa, jos tyyppi onkin huono.

Usein käy niin, että firmojen vakituisille tulee yllätyksenä kun vuokratyöntekijät saa paljon parempaa palkka.

Ja sitten vielä se, että niistä töistä pääsee eroon, jos siellä onkin huono ilmapiiri tai jotain muuta ettei enää huvita. Sitten voi vaan määräajan lähestyessä kiittää kauniisti ja kertoa että on muita suunnitelmia, vaikka oikeasti aikoisi vaan rauhassa etsiä uutta työtä.

Itse hairahduin muutama vuosi sitten vakituiseen työhön suoraan firman palkoille ja nyt kaduttaa kun pomo onkin k us ipää.

Vierailija
33/37 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset asiallisista vastauksista ja neuvoista!

Taas vähän viisaampana eteenpäin.

-AP poistuu

Vierailija
34/37 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sinä oikein pelkäät, työntekoako? Minä olen muutaman kerran työllistynyt hyviin paikkoihin rekryfirman kautta. Molemmissa paikoissa olin määräaikaisena ja molempiin pyydettiin toistaiseksi voimassa olevaksi eli "pysyväksi" työntekijäksi. Siinä toisessa paikassa olen vieläkin. Monet firmat ei viitsi alkaa aikaa vievään rekrytointiin, joten antavat sen rekryfirman tehtäväksi. Lisäksi jos työntekijä ei ole sopiva, siitä pääsee eroon määräaikaisuuden jälkeen. Lisäksi pääset itse tarvittaessa eroon firmasta ilman karenssia. Eikä se rekryfirma sinua pakota töihin, jos työ ei olekaan sellaista, jota haet. Ota se pupu pöksystä ja reipastu tai olet työtön vielä ensi vuosikymmenelläkin.

Vierailija
35/37 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni rekryfirmojen rekrytoinneista on, että he valitsevat liian varman päälle hakijat. Sellaisia, jotka ovat sitä työtä jo tehneet joskus aiemmin, ja joka loistaa työhaastattelussa.

Lopputuloksena on epämotivoitunut työntekijä, jolla olisi nälkää tehdä jotain parempaa kuin mihin hänet on palkattu.

Vierailija
36/37 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet nyt työtön niin mitä ihmettä edes pelkäät? Vaikka saisitkin paikan josta et pidä niin kyllä siinä ollessakin voit hakea muita töitä. Jopa paljon paremmin. Ei työsopimusta solmita lopuksi ikää.

Vierailija
37/37 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki nuo pohtimasi kysymykset kyllä selviää jos pääset etenemään haastatteluun. Yleensä prosessi menee niin, että ensimmäisen karsintakierroksen tekee ulkopuolinen rekryfirma ja tämä rekryfirma suosittelee esim 5 hakijaa jatkohaastatteluun työllistävälle yritykselle. Työllistävä yritys tekee lopullisen ratkaisun vallinnasta ja heidän kanssa voi luonnollisesti neuvotella palkka ym asioista. Eli sikaa säkissä ei tarvitse ”ostaa”.

Niinkuin näistä vastauksista jo näkee, on monenlaisia tapoja käyttää ulkopuolisia rekryfirmoja. Osa yrityksistä ostaa vain rekrytointityön (eli ne ekat haastattelut, hakemusten karsinta jne) ja osassa tapauksista työntekijä toimii tämän rekryfirman kautta vuokratyöntekijänä asiakasyrityksessä.

Itse omassa työssäni olen juuri käynnistänyt rekryprosessin ulkopuolisen rekryfirman kautta. Käytän ulkopuolista rekryfirmaa koska meillä ei ole aikaa toteuttaa hakuprosessia itse eli vastata kyselyihin, käydä läpi hakemuksia ja useita haastatteluja. Haluamme ulkoistaa tuon prosessin ja maksamme siksi ulkopuoliselle taholle. Haastattelen itse 3-5 rekryfirman suosittelemaa henkilöä. Työntekijä tulee työllistymään suoraan meidän yritykseen vakituiseen, kokoaikaiseen työsuhteeseen. Rekryfirmalla on tiedossa työn sisältö kohtuu tarkasti, samoin toiveet työntekijän taidoista, mitä etuja voimme tarjota, milloin toivomme aloituksen olevan sekä paljonko tarjoamamme palkka suunnilleen on.

Rohkeasti vaan pohtimaasi paikkaa hakemaan! Jos hakuprosessin aikana tuntuu, että työ ei ole sitä mitä haet, voit tämän koska vain sanoa ja lopettaa prosessin siihen.