Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2v 4kk ei katso koskaan telkkaria eikä videoita

Vierailija
29.05.2015 |

Onko mielestäsi outoa? Olenko marginaalissa vai onko muitakin tällaisia perheitä? Syitä meillä on mm. se ettemme omista telkkaria kun luemme mieluummin kirjoja (toki satunnaisesti katsomme leffoja tietokoneelta, mutta aika harvoin), pelaamme pelejä tms. Toisekseen ainakin pienenä halusin varjellakin lastani telkkarilta koska monissa tutkimuksissa on todettu liiallisen katsomisen olevan haitallista kehittyville aivoille. Nyt ei varmaan tarttisi niin varjella, mutta eipä tyttäreni osaa telkkarinkatsomista mankua kun ei mistään ohjelmista mitään tiedä. Ei tiedä kyllä äitikään ;) Mielipiteitä?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on vain hyvä asia. Ei varmaan ole sellaista tarvettakaan kun ei ole vauvaa tai yhtä tai useampaa sisarusta siinä pyörimässä. Itse olen lähes päivittäin kiitollinen, että on keksitty lastenohjelmat :) 

Vierailija
2/15 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole outoa, ei lapsi tarvitse telkkaria mihinkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tiedä pitääkö tästä olla mitään mieltä... Lähinnä huvittaa nää sädekehän kiillottajat, että eipäs meidän muksu vaan tee tätä ja tätä.

Vierailija
4/15 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään katsottu telkkaria lasten ollessa pieniä. Nykyään kyllä jonkun verran, mutta ei edelleenkään ole päivittäistä. Syy ihan se, ettei kukaan perheessä juuri tv:stä perusta, joten ei lapsetkaan ole sitä tapaa omaksuneet. Emme ole mitenkään fanaattisia asian suhteen ja kyllä meillä videopelejäkin joskus pelataan. Useimmiten on vain niin paljon muuta tekemistä. Kipeänä ollessa saatetaan sitten taas toljottaa kaiket päivät elokuvia..

Vierailija
5/15 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö juurikin tuonikäisenä katsoi titi-nallea, muumeja ja nalle puhia ja oppi siinä samalla monta uutta asiaa. Esim. osasi kaikki titi-laulut ja tanssi mukana. Ja ei se estänyt tekemästä kaikkea muutakin eli ihan hyvin ehdittiin lukea kirjoja, leikkiä, piirtää, tehdä palapelejä, ulkoilla ym ym päivän aikana. Telkkari oli vain yksi viihdyke/tekeminen muiden joukossa.

Vierailija
6/15 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut TV:tä, kun lapset olivat alle kouluikäisiä. Esim. Mummolassa lapset kyllä satunnaisesti katsoivat sitä, mutta tätä tapahtui harvemmin kuin kerran viikossa. Nyt samat lapset ovat jo aikuisia, ja ovat sitä mieltä, että TV:ttömyys pikkulapsiaikana oli tosi hyvä päätös. Näille kahdelle lapselle kehittyi tosi hyvä mielikuvitus ja heistä tuli poikkeuksellisen hyviä kirjoittajia. Kun aikaa ei mennyt TV:n katsomiseen, lapset käyttivät vastaavan ajan omatoimiseen leikkien kehittelyyn ja kirjojen kuunteluun.

Toki tässä on olennaista se, että aikaa ei myöskään käytetty siinä vaiheessa tietokonepelien tai vastaavien pelaamiseen.

Vierailija
7/15 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo en ole mikään sädekehän kiillottaja, kyselin kun kiinnostaa onko muista samoilla linjoilla meneviä. Itse kyllä ajattelen että telkkarittomuus on tod näk hyvä asia. Kukin tavallaan. Ja on meillä vauvakin, 6kk, ja se on yksi lisäsyy siihen miksi ei haluta katsella videoitakaan tietokoneelta. Vauvoilla liikkuva kuva ei ainakaan oel hyvästä. Ainoa syy miksi tämä saattaa muuttua on se että lapsi menee ensi vuonna päiväkotiin ja jos hän on ennen pitkää ihan pihalla kaikesta mistä kaverit puhuvat pitää ehkä antaa katsoa jotain netistä.

Vierailija
8/15 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidänkään lapsi välitä tvstä, koska meillä ei tv ole päällä juuri koskaan. Vanhempien mallilla on varmasti suuri merkitys.

Vierailija
9/15 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään kato 5v 3v ja 1v lapset koskaan telkkarin. Joskus harvoin (noin kerran kuussa) katsovat puhelimella ni pikku kakkosen.

Vierailija
10/15 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2v3kk ja 1v, kumpikaan ei katso enkä voi kyllä omaa sädekehääni sillä kiillotella :D Telkkari on usein päällä silloin kun ollaan kotona ja mä sitä myös varsinkin iltaisin katson. Pitkät ilta-imetykset on mukavasti menneet telkkarin ääressä kun vauva on tissillä puolinukuksissa. Silti ei kumpikaan ole koskaan siitä kiinnostunut. Nykyään 2v jaksaa katsoa jostain lastenohjelmasta ehkä jonkun kiinnostavan alkumusiikin tai osoittaa jotain eläintä mikä näkyy, ei muuten. Eikä olla koettu syytä kannustaakaan katsomaan, en tiedä voiko lapsia edes opettaa katsomaan telkkaria jos eivät yksinkertaisesti ole kiinnostuneita. Luulen että tämä on ihan lapsikohtaista, jotkut vauvatkin taas jaksaa tuijotella lyhyen aikaa mainoksia ja lastenohjelmia sitterissään vaikka vanhemmat eivät telkkaria tuntitolkulla tuijottaisikaan. Meidän lapset tykkää enemmän kirjoista.

Vierailija
11/15 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä katsoo 1-2 tuntia päivässä. Hyvin kehittynyt, rauhallinen ja tyytyväinen peruslapsi.

Vierailija
12/15 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä samanikäinen lapsi, eikä katso tv:tä. Kyllä, olen ylpeä hänestä!

Vierailija
13/15 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sellanen kasvatus, että en juurikaan saanu kattoa telkkaria. En saanu kattoo 6-vuotiaana edes pokemonia?! Siis mun mielestä ois ollu kiva et oisin saanu kattoo, koska en ois sit oppinut kaikkia asioita nii myöhään... Koska lastenohjelmistakin oppii. Olin meinaan vähän hidas lapsi kun en tiennyt kaikkia asioita. Ei lapsia voi ikuisuuksiin varjella maailmalta.

Vierailija
14/15 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie terapiaan. Kyllä nyt on jo jotain traumoja raukka saanut. :(

Vierailija
15/15 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan tuo ihan kiitettävää. jos lapsi ei totu telkkaan, niin kai tuo keksii sit jotain muuta silloin, kun äiti on imettämässä/ruokaa laittamassa/tms, mitä ikinä nyt keksitään lapselle, jonka täytyy odottaa, että äidillä on taas aikaa :) ei meilläkään juurikaan katota, aamulla tunti, illlalla ehkä puolituntia.. tyttö tekee palapeliä, selaa kirjoja, tekee legoja, pyörii lähittyvillä turisemassa omia juttujaan silloin, kun teen jotain kotihommaa tms..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi