kuinka kestää pahaa, pusertavaa ahdistusta?
Olisiko kenelläkään mitään "kotikonsteja" miten selviytyä sellaisista ihan hirveistä ahdistuskohtauksista, kun tuntuu että ajatukset kiertää kehää, sydän tuntuu räjähtävän tuskasta, ja happi tuntuu loppuvan kesken?
Minulla on tällähetkellä todella vaikeita asioita käynnissä elämässä, jotka vaikuttavat psyykkisern hyvinvointiin. Niille asioille en kuitenkaan pysty tekemään mitään, ovat minun ulottumattomissani itsessään. Mutta ahdistukselle kaiketi voi tehdä jotain?
Ihan kaikki vinkit ovat tervetulleita!
Kommentit (15)
Itse joudun syömään ihan rauhoittuvia tuollaiseen oloon, mutta parempi tietenkin olisi jos oppisi käsittelemään ne olot jotenkin muuten
Voisiko kunnon treeni auttaa? Esim. joku kovaa vedetty salitreeni tai joku muu urheilusuoritus, missä kaikki keskittyminen menee siihen, mitä tekee eikä mitä ajattelee. Itselläni se helpottaa pahaa oloa ja sen jälkeenkin pon parempi mieli.
Nuorena kun en harrastanut liikuntaa enkä oikein uskaltanut lähteä ihmisten ilmoille, käperryin tyynyn kanssa pöydän alle kuuntelemaan musiikkia. Ei se oikeastaan edes helpottanut, pahensi vain sitä kierrettä. Pidemmällä tähtäimellä suosittelen terapiaa, tähän hetkeen ehkä sitten se liikunta.
Tiedän tunteen se on kauheaa!Itse en ole muuta voinnut kun aina päättää että tämän tunteen kanssa on nyt elettävä tietäen/toivoen että se taas jossain vaiheessa menee ohi vaikka joskus tuntuukin musertavalta.Joku suositteli huikkaa avuksi mutta se ei kyllä kun pahenna tilanetta huomista ajatellen.Voimia ap:lle.
Vaikeimman ahdistuksen helpotettua edes vähän, kannattaa huolehtia siitä että saa jotain syödyksi ja keittää vaikka jotain rentouttavaa teetä juotavaksi, sitten suuntaisin eskapismin puolelle. Pari viinilasillista ja joku takuuhömppää tarjoava sarja tai elokuvat toimii monelle. Viinin tilalla voi olla vaikka sitä teetä tai kahvia, limua. Omaa aikaa ja tietysti jos on luotettavia ystäviä niin juttelu ja avautuminenkin auttaa. Tsemppiä, se on aivan kamalaa kun ahdistaa ihan koko ajan.
Tärkeintä on mun mielestä just kiskaista itsensä jotenkin pois siitä olossa vellomisesta, vaikka ei huvittaisikaan tai tuntuisi siltä että pystyisi keskittymään mihinkään. Jos sulla on lemmikkielämiä, niin hae turvaa ja seuraa niistä. :)
Käy tunteet läpi niin helpottaa. Minä soitin kriisilinjalle ja itkin.
Nyt on parempi olla.
Kiitos suuresti vastauksistanne! Nimenomaan jotain harhautusta ajatuksille kaipaa niissä tilanteissa, saada ne pois vaikka jonkun tekemisen avulla. Taidan koittaa tuota hikitreeniä, joku leffakin kävisi muuten, mutta ongelma tuntuu olevan se että se ei saa tarpeeksi hyvin ajatuksia pois niistä ikävistä jutuista :(
Ap
Ap
Tiedän tunteen :(
Minulla on sellainen paha tapa että ihan lamaannun jos ahdistaa. Tiedän että esim. lenkkeily auttaisi! Tai joku leffa .. Mutta mä vaan makaan lamaantuneena ja ahdistuneena.
Itsensä kidutus liikunnalla. Sitten kun fyysisesti poikki saa ehkä jopa unta.
Salli ja anna tunteiden olla. Tarkkaile niitä. Hengitä. Keskity siihen 5 minuuttia. Mutta tärkeää on keskittyä uloshengitykseen. Puhalla ulos kunnolla. Keho kyllä pitää huolen sisään hengittämisestä. Pidätä hengitystä sisällä hetki.Resepti on siis. Hengitä teatraalisesti ulos noin 30 kertaa. Ihmisen fysiologia on rakennettu niin, että tämä poistaa taistele/pakene reaktion tuoman kortisolistressin ja tekee olon turvallisemmaksi. Hengitä siis ahdistus ulos. Ja juo riittävästi vettä.
Hikiliikinta. Ihan vain itkeminen, huutaminen, laulaminen.. Koittaa tuoda se tunne fyysisesti ulos!
Ei ne lääkkeetkään huono vaihtoehto välttämättä ole, jos olo on sietämätön. Kun on lääkkeiden avulla saanut itsensä pakolla rauhoitettua, voi rauhoittuminen onnistua sen jälkeen paremmin myös ilman lääkkeitä. Itse söin joskus muutaman päivän ajan lääkkeitä ja sen jälkeen tuntui helpommalta, vaikka itse ahdistuksen aiheuttaja ei ollutkaan poistunut. Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 22:46"]Miten tuo veden juonti auttaa? :o
Ohis
[/quote]
Dehydroitunut ihminen ei ajattele selkeästi, mikä vaikeuttaa tunteiden käsittelyä. Ahdistuneena unohtaa helposti perustarpeet.
Miksi sitä pillereiden syömistä niin paheksutaan. Ahdistukseen tehoavia ihan hyviä lääkkeitä löytyy. Usein ahdistuskaudet on kuitenkin ohimeneviä eli ei niitä lääkkeitä tarvitse loppuikäänsä syödä. Mulla vähän samanlainen tilanne kuin aloittajalla ja maanantaina menen hakemaan reseptiä. Keskustelut ei tässä konkurssissa enää auta, ne on suunnitelu kevyempiin tilanteisiin.
Yleensä puhuminen auttaa. Ei saisi sanoa, mutta pieni huikkakin auttaa hetkeksi.