Auttakaa mua ratkaisemaan tämä "pyykinpesumysteeri"
Lyhyesti: Meille ilmestyy lasten vaatteisiin pesussa läpikuultavia sinertäviä tahroja, jotka näkyvät erityisesti kun vaatetta katsoo valoa vasten. Ensin ajattelin, että kyseessä on saippuakuplanesteestä tulleita länttejä, mutta siitä johtuen saippuakuplat ovat pannassa eikä niitä ole käytetty. Voiko se tulla pesuaineesta (OMO pikkujätti Aloe Vera) tai pesukoneesta? Oletko törmännyt samaan? Kokemuksia? Vinkkejä otetaan vastaan!
Olen ihan ymmälläni, vaate on ennen pesuun menoa ok, mutta sieltä tullessa länttejä on ilmestynyt. Pesen aina kaikki pesuohjeiden mukaan ja olen supertarkka esimerkiksi väreistä. Tahraan ei myöskään tehoa sappisaippua, marseille, vanish tai fairy eikä auringonpaiste. Siis häh? :D
Kommentit (40)
En itse asiassa ole :D Pitääpä testata sekin!
Onko pesuaineesi osin valkaiseva? Monet vaatteet (kankaat) eivät siedä valkaisevaa pesuainetta.
Vaatteet muuten pitää pestä vähintään 60°, tai ne eivät tule puhtaiksi. Voivat kyllä näyttää puhtailta, mutta eivät sitä ole.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 17:02"]
Onko pesuaineesi osin valkaiseva? Monet vaatteet (kankaat) eivät siedä valkaisevaa pesuainetta.
Vaatteet muuten pitää pestä vähintään 60°, tai ne eivät tule puhtaiksi. Voivat kyllä näyttää puhtailta, mutta eivät sitä ole.
[/quote]
Kaikki vaatteet ei kestä 60 astetta, vaan pesuohjekin sanoo 40.
ohis
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 17:03"]
[/quote]
ohis
[/quote]
Ja osassaon vieläkin alempi, esim. villa.
Milloin viimeksi olet tehnyt puhdistuksen pesukoneelle?
Onko kone ollut liian täynnä, jolloin vaatteet eivät ole päässeet liikkumaan koneessa vapaasti? Tai sitten vaatteiden materiaali on vain yksinkertaisesti ala-arvoista ja huonosti pesua kestävää. Halpiskamaa?
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 17:45"]
Ohis taas mutta pakko kommentoida: olen 11 kanssa samaa mieltä siitä, että bakteerien ei tarvitsekaan kuolla. Ihnetyttää nämä jutut että "ei tule puhdasta". Sehän riittää, että pyykki on raikkaan tuokuinen ja tahraton. Tähän riittää 20-40 astetta. Välillä pyöräytän lakanat ja miehen oikein hikiset t-paidat 60 asteessa mutta poikkeuksellisesti. Ei niitä bakteereja tarvitse kammota. Vai eikö teillä ole immuunipuolustusta?
[/quote]
Mondjöö:( Antakaa hänelle anteeksi, sillä hän ei tiedä mistä hän puhuu.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 18:52"]
Ohis taas mutta pakko kommentoida: olen 11 kanssa samaa mieltä siitä, että bakteerien ei tarvitsekaan kuolla. Ihnetyttää nämä jutut että "ei tule puhdasta". Sehän riittää, että pyykki on raikkaan tuokuinen ja tahraton. Tähän riittää 20-40 astetta. Välillä pyöräytän lakanat ja miehen oikein hikiset t-paidat 60 asteessa mutta poikkeuksellisesti. Ei niitä bakteereja tarvitse kammota. Vai eikö teillä ole immuunipuolustusta?
[/quote]
[/quote]
Nää on niin taas näitä isoimpia ongelmia maailmassa, vain rikkaissa valtioissa voidaan edes vääntää tästä asiasta.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 18:57"]
[/quote]
[/quote]
Nää on niin taas näitä isoimpia ongelmia maailmassa, vain rikkaissa valtioissa voidaan edes vääntää tästä asiasta.
[/quote]
bakteereista en tiedä, mutta hikisistä puuvillaisista t-paidoista ei lähde hienhaju neljänkympin pesussa
Sattuipa sopivasti. Olen nimittäin itse ihmetellyt pyykissä olevia tumman sinisiä läiskiä. Juuri viimeksi pesin taaperon lakanan pesukoneessa ja nyt on tummansinisiä läiskiä yhdessä kohdassa lakanaa. Ja on niitä läiskiä ollut aika ajoin muissakin pyykeissä ollut. Todella omituista. En ole keksinyt vielä mistä johtuu. Pesen pääsääntöisesti 60 asteessa ja Mini Riskillä.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Joo ja kannattaakin vääntää, sillä kolmannessa maailmassa elävät kuolevat usein tartuntatauteihin ja muihin pöpöihin, jotka olisivat olleet estettävissä kunnollisella hygienialla. Heillä ei vain ole siihen useinkaan mahdollisuutta. Think first!
Meillä on yhdessä vauvan bodyssa tuon tapainen läntti ja vielä siinä ainoassa kalliimmassa! Se näyttää öljytahralta, mutta ei lähde pesussa ja yhden pesun aikana siihen ilmestyi. Olen kokeillut tahranpoistoaineita, kuumempaa pesua jne. mutta ei vaan lähde! En tiedä onko se sinertävä, koska body on sinisensävyinen niin näyttää vaan öljytahralta (siis ihan joku ruokaöljy) mutta ei ollut likainen koneeseen laittaessa eikä lähde kuumassakaan pesussa. Kyllä öljy tavallisesti lähtee viimeistään muutaman pesun jälkeen, mutta tuo tahra ei!
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 19:17"]Meillä on yhdessä vauvan bodyssa tuon tapainen läntti ja vielä siinä ainoassa kalliimmassa! Se näyttää öljytahralta, mutta ei lähde pesussa ja yhden pesun aikana siihen ilmestyi. Olen kokeillut tahranpoistoaineita, kuumempaa pesua jne. mutta ei vaan lähde! En tiedä onko se sinertävä, koska body on sinisensävyinen niin näyttää vaan öljytahralta (siis ihan joku ruokaöljy) mutta ei ollut likainen koneeseen laittaessa eikä lähde kuumassakaan pesussa. Kyllä öljy tavallisesti lähtee viimeistään muutaman pesun jälkeen, mutta tuo tahra ei!
[/quote]
Niin ja ensin ajattelin sen olevan pesuainetta jos vahingossa olisin laittanut liikaa ja pyöräytin sen heti uudestaan ilman pesuainetta. Eipä ole lähtenyt vaikka monesti pesty sen läntin ilmestymisen jälkeen. Missään muussa vaatteessa ei koskaan ole ollut tuollaisia eikä niitä ole tullut lisääkään.
Voisiko joku pesuaine aiheuttaa sen, sillä yksiin housuihin ilmestyi meilläkin öljyn näköinen läikkä lahkeeseen pesun aikana. Nestemäinen pesuaine kyseessä ja ennen se pesuaine oli kirkasta, mutta nyt jotenkin uudistettu ja on ruskeansävyistä. Vanhempi versio vaikutti paremmalta.
Veikkaan zeoliittia eli tee ensin puhdistuspesu esim sitruunahapolla koneelle ja puhdista kaikki kumiosat jne pyyhkimällä. Vaihda pesuaine mieluiten nestemäiseen zeoliitittomaan aineeseen. Useimmat hajustettomat, allergiapesuaineetkin sisältää zeoliittia eli tuoteseloste kannattaa lukea tarkkaan. Meillä käytössä mm. Serton tuotteita. Läikkäongelma lopppui.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 19:04"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Joo ja kannattaakin vääntää, sillä kolmannessa maailmassa elävät kuolevat usein tartuntatauteihin ja muihin pöpöihin, jotka olisivat olleet estettävissä kunnollisella hygienialla. Heillä ei vain ole siihen useinkaan mahdollisuutta. Think first!
[/quote]
Joo kyllä, siitä se onkin kiinni että ne ei selviäisi hengissä 40 asteessa pesuaineella pestyillä vaatteilla. Eiku...
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 17:53"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 17:18"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 17:16"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 17:06"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 17:03"]
[/quote]
ohis
[/quote]
Ja osassaon vieläkin alempi, esim. villa.
[/quote]
Villa-, silkki- ym. pesut ovat tietenkin eri juttu, mutta tavallinen käyttövaate kestää kyllä sen 60°, vaikka pesuohjeessa alempi lukema. Rättifirmat ottavat varman päälle ja merkkaavat vaatteisiinsa alhaisia pesulämpötiloja. Jos perusvaate ei kestä puhdistavaa pesua, niin se joutaakin tunkiolle huonon laatunsa takia.
[/quote]
Joo, 40 pesussa ei ehkä kaikki bakteerit kuole, mutta onko niiden tarpeenkaan kuolla?
Minä olen ikäni ollut 40 asteisissa vaatteissa, enkä ole allerginen tai usein sairastava vaan omaan hyvän vastustuskyvyn eikä mitään probleemaa.
Lakanat, alusvaatteet erikseen mutta päälysvaatteet aina 40.
[/quote]
Esim. puuvilla ei puhdistu alle 60 asteen, eikä hiki- ja rasvatahrat lähde 40 asteessa. Bakteerit vaativat kuollakseen väh. 60 astetta, jotkut ylikin. Ja, kyllä. Kyllä bakteerien on tarpeen kuolla. Ne aiheuttavat kaikenlaisia oireita ihmisille, eikä monet varmastikaan tajua, mistä he niitä saavat. Influenssapöpötkään eivät kuole neljässäkympissä, vaatteissa saattaa myös olla ulostebakteereja innoissaan kasvualustastaan, ja kaikki tämä silmämääräisesti puhtaassa, juuri koneesta otetussa vaatteessa.
Bakteerit myös siirtyvät aina seuraaviin pesuihin, eläähän bakteerit myös koneessa. Kone kannattaa ja pitääkin pyörittää ainakin kerran kuussa 90°, jotta kaikki bakteerit kuolevat.
[/quote]
Ootko koskaan kuullut hyvistä bakteereista? Entäpä siitä, kun pöpökammoiset yrittää desinfioida bakteerit pois maailmankaikkeudesta ja aina niitä kumminkin jää. Tulevat vastustuskykyisemmiksi ja kohta tarvitaan superantibiootteja ihan perusflunssaan...
Oletko kokeillut pestä koneessa ilman pesuainetta?