Nopeasti kehittynyt lapsi?!
Onko meidän lapsi jotenkin "nopeaan" kehittynyt, vai minkälaisia muut puolitoistavuotiaat ovat? On nyt 1,5 vuotias reipas tyttö. Osaa luetella numerot 1-7, en tiedä luetteleeko vain, vai tunnistaako oikeasti numerot, ainakin numeron kaksi osaa näyttää paperilta. Osaa sanoa pieniä lauseita kuten "isi on täällä", "ei saa ottaa", "istu tähän" yms, sanavarasto on aika laaja ja osaa toistaa perässä sanan ihan selvästi. Ärrä tulee jo hienosti. Osasi jo kolme kuukautta sitten laulaa ihahaa laulua ja nyt tapailee hämä hämä häkkiä. Ymmärtää hyvin puhetta muutenkin.
Lapsi lähti kävelemään 10 kuukauden iässä ja hänellä on tosi hyvä tasapaino ikäisekseen, vauhtia riittää ja on tosi vilkas. Hampaat ovat melkein kaikki jo tulleet, ensimmäiset tulivat 5 kuukauden iässä. Ihmettelen vain, kun etenkin hoitotäti ja muutkin aina jaksaa ihmetellä miten hyvin on "kehittynyt" ja silleen, että onko hän jotenkin epänormaalin edellä muita vai? Me vanhemmat ollaan ihan tavallisia, eli ei mitään lääkäreitä olla kumpikaan :D
Kommentit (9)
Mun 2,5 vee tunnistaa kymmenkunta tuttua sanaa, kun on opetellut kaikkien tuttujen ihmisten nimien alkukirjaimet :) Laskee kymmeneen ja tuntee kaikki värit, laulaa kymmeniä lauluja. Tuntee muutaman numeron ja soittelee vähän pianoa värinuottien avulla.
No mun mielestä ei mitenkään epänormaalin nopeasti kehittynyt.
Normaalilta kuulostaa. Minulla kolme lasta, jotka oppineet aikaisin kaikkk taidot ja ihan normaaleja ovat kouluiässä. Eivät älykköjä.
Ap ei taida tietää, että tällaisia aloituksia ei kannata tänne kirjoitella:D
On nopeasti kehittynyt ja selkeästi älykäs. Lupaa selkeästi hyvää tulevaisuutta ajatellen, ei tule olemaan oppimisvaikeuksia yms. hankaluuksia. Poikani oli samanlainen pienenä,'puhui todella nuorena ilman mitään äännevirheitä, käveli jo 9 kuukauden iässä. Ns. helppo lapsi ollut aina, nyt jo iso poika.
No ei se nyt mikään einstein ole, muttei jälkeenjäänytkään ;D kaikki lapset kehittyy jotenkuten omalla rytmillään. Mutta hienoa kuitenkin, voit olla ylpeä :)
Mun kummityttö kehittyi kanssa aikaisin ja puhui lauseilla jo alra 1,5 v. Mutta ihan älyltään keskimääräinen, nyt jo aikuinen.
Kuulostaa ihan meidän pojalta. Osaahan tuo 5v jo lukea ja kirjoittaa tavuin ja laskea yhteen- ja vähennyslaskuja, mutta tuskin niiltä osin mikään ihmelapsi on. Ennemminkin uteliaasta ja tiedonhaluisesta luonteesta kiinni :)