Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi katosi päiväkodista - löytyi 4 km päästä!

Vierailija
26.01.2022 |

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008566955.html

Miten on mahdollista? Selittäkää joku.

Kommentit (121)

Vierailija
21/121 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan lastenkasvatus on sen verran vapaamielistä että lapset uskaltavat lähteä vaikka sitten karkuun. Suuri syy tähän on tottakai se että henkilökuntaa on ollut vähän mutta myös se että henkilökunnalla on nykyään kovin vähän työkaluja rankaiseva huonosti käyttäytyviä lapsia. Jos lapset tietäisivät että karkaamisesta seuraa kova rangaistus niin päiväkodissa kuin kotonakin Eivät he niin helposti uskaltaisi sitä tehdä vaikka huomasivatkin mahdollisuuden.

Mä olen karannut päiväkodista tai lastentarhasta niinkuin silloin sanottiin, eikä meitä kukaan rankaissut. Vähän moitittiin.

Ja hyvin tietoisesti kaverini kanssa karattiin, oli selkeet suunnitelmat. Hei vaan Tiina, jos olet linjoilla:D

Vierailija
22/121 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista, että aamukasilta pääsee lapsi karkuteille. Siellä on silloin aamupalat käynnissä ja ovet säpissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/121 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ton ikäiset kävelee niin, että kirmaavat juoksuun välillä. Oma lapsenlapsi on vajaa 4v poika ja voin hyvin kuvitella miten se mennä viuhtoisi vikkelästi 4km.

Vierailija
24/121 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pomo on kertonut karkailleensa päiväkodista useaan kertaan 70-luvulla, kun on inhonnut olla siellä. Mennyt kotipihalle odottamaan että vanhemmat tulee kotiin, mennyt läheiselle rannalle ja mennyt läheiseen puistoon ja yrittänyt mennä piiloon kun on tultu etsimään. 

Vierailija
25/121 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelisipä meidänkin 7 vuotias noin reippaasti. Saa kinata ihan parista kilometristäkin ja valittaa että ei jaksa.

Minäkin karkasin monesti päiväkodista ja koulusta. Päivähoidosta kahdesti aidan ali ja koulusta varmasti kymmeniä kertoja. Myöhemmin armeijasta ja minua etsi ihan sotapoliisit.

Olin pakosalla viikkoja ja piiloilin metsissä leiriytyneenä. Myöhemmin kun vapauduin, niin kyselivät että jäätkö hommiin, kun kokonainen palvelusaika venyi noin kolmeen vuoteen rangaistuksineen päivineen.

Olen aina vastustanut pakollista asepalvelusta, koska se on sosialismia. Vähän sama pätee peruskouluunkin.

Olen poliittisesti oikealla ja kannatan vapautta ja erityisen lähellä arvojani on yksilönvapaudet.

Lapsi on vapaa luonnostaan sanotaan.

Vierailija
26/121 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun oma lapsi oli pieni, oli perhepäivähoitajalla, jolla kaksi muuta lasta ja toinen kai vaunuissa vielä. Olivat pihalla ja lätisi naapurinemännän kanssa niin lapsi karkasi. löytyi puolen kilometrin päästä. Oli jotain 2 vee silloin. Rauhallinen seutu, mutta autotiellä oli pikku potkuautolla mennyt, ojissa oli paljon vettä ja ne olivat syvät. Onneksi löytyi. Seuraavana päivänä saatiin päiväkotipaikka, jota oli jonotettu aiemmin.  Mitä tahansa voi sattua. Päiväkodissa vähemmän kuin perhepäivähoitajilla

Vierailija
27/121 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan lastenkasvatus on sen verran vapaamielistä että lapset uskaltavat lähteä vaikka sitten karkuun. Suuri syy tähän on tottakai se että henkilökuntaa on ollut vähän mutta myös se että henkilökunnalla on nykyään kovin vähän työkaluja rankaiseva huonosti käyttäytyviä lapsia. Jos lapset tietäisivät että karkaamisesta seuraa kova rangaistus niin päiväkodissa kuin kotonakin Eivät he niin helposti uskaltaisi sitä tehdä vaikka huomasivatkin mahdollisuuden.

Ehhehhee, ennen ei lapset karkailleet vai?

Kyllä....esim minä karkasin hoitajalta 40v sitten. Oma ipana onneksi pysyi aitojen sisäpuolella.

Vierailija
28/121 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti eivät ole päikyn akkelit seisoskelleet pihalla ringissä juoruamassa, samalla kun lapset touhuavat selkien takana ihan omiaan, edes poraamiseen eivät viitsi reagoida. Tuollaista siis näin kotipaikkakunnallani, läheisen päiväkodin pihalla. 🙄

Vierailija
29/121 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kyllä tuon ikäinen on vikkelä ja jos on kävelemään tottunut eikä viety aina autolla joka paikkaan, jaksaa myös kävellä kilometritolkulla.

Nimenomaan. Meidän 3v jaksaa kävellä ja juosta monen kaveri mamman mielestä "ihan yli-inhimillisiä matkoja" :D öööö, ei, vaan nykyisin valitettavan harva lapsi liikkuu tarpeeksi ja tarpeeksi monipuolisesti. Siksi tämä vähemmistö, joiden kanssa me vanhemmat ollaan liikuttu pienestä pitäen, vaikuttaa jotenkin "supersporttisilta".

Vierailija
30/121 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä sattuu nykypäivänä turhankin usein, harvat karkasmiset tosin ihan iltalehteen asti ehtii..

Vierailija
31/121 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös ”karannut” päiväkodista. Ei menty kuitenkaan kovin kauas, läheisen roskiksen taakse. Mutta muistan, että hoitajat ja vanhemmat etsivät ja huutelivat meitä pitkään. Saatiin kovat moitteet. En muista, että kukaan olisi kyseenalaistanut sitä, ettei kukaan päiväkodin täti huomannut meidän katoamista., Vasta sitten kun toista tultiin hakemaan kotiin ja vanhemmat kyselivät huomattiin ettei oltukaan siinä etupihalla missä piti. Terkkuja Leenalle!

Vierailija
32/121 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä maailmassa moni asia on hyvin ristiriitainen. Toisaalta lasten pitäisi ehdottomasti pysyä aina aikuisten valvonnan alaisuudessa eikä koskaan saisi tapahtua vahinkoja tai virheitä mutta sitten esimerkiksi ihan oikeudessa asti on todettu syrjiväksi menettely jossa ulkoilu tapahtui lukitussa tilassa josta karkuun pääsy on mahdotonta.

Mitähän siihen sanottaisiin, jos päiväkoteihin tulisi samanlaiset kulkuportit kuin monissa tehtaissa on, joista ei pääse kulkemaan muutakuin lätkällä ( jollainen muuten suuressa osassa päiväkoteja on käytössä jo nyt lapsen läsnäolon kirjaamista varten).

Vierailija
33/121 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahahaha, minä väitän, että nykyään näitä sattuu vähemmän, kuin esimerkiksi omassa lapsuudessani 70-luvulla :)

Vierailija
34/121 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeestiko täällä nyt hämmästellään tuota matkaa, minkä mukula on edennyt? :D Meidän muksut olivat tottuneita kävelijöitä jo pienestä, eikä mitään erityisen vikkeliä, vaan semmoista omaa taapertamistaan eteni. Eivät ihmetelleet kaikkea eteentulevaa, vaan edettiin hyvin.

Lähin kauppa parin kilsan päässä, että siellä tuli parisen kertaa viikossa käytyä, kävellen.Tunti puolitoista meni reissuun, kun edes takaisin käveltiin.

Helposti uskon, että nelivuotias on kahdessa tunnissa edennyt neljä kilsaa.

Onneksi lapsi on nyt turvassa ja terveenä.

Vierailija
35/121 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi vaikea uskoa omin jaloin kävelleen.

Niin tai sitten lapsi on tehnyt elämässään muutakin kuin istunut tvn edessä.. ei tuo nyt niin ihmeellistä ole.

Vierailija
36/121 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ei mietitytä matkan pituus, vaan se, että ovatko lapset turvassa? Joka puolelta puuttuu henkilökuntaa. Milloin on jo seuraava viipottaja jossain...

Vierailija
37/121 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodista kadonnut poika löytyi Espoossa

Länsi-Uudenmaan poliisi kiittää sivullisia valppaudesta ja havainnoista.

https://yle.fi/uutiset/3-12286841

"Espoonlahdessa päiväkodista kadonnut poika on löytynyt.

Poliisi sai tiedon 4-vuotiaan pojan katoamisesta hieman ennen aamukahdeksaa. Etsintä aloitettiin välittömästi.

Kello 9.45 poliisi tiedotti, että lapsi löytyi Tillinmäestä, ja hän voi hyvin.

Länsi-Uudenmaan poliisi kiittää sivullisia valppaudesta ja havainnoista."

MIten on yleensä mahdollista, että 4-vuotias lapsi pääsee noin vain karkaamaan päiväkodista? Mitähän lapsen vanhemmille selitellään päiväkodin ja kaupungin taholta?

Nämä on niitä juttuja joita ei ikinä saa tapahtua, ja jos tapahtuu, kaivetaan koko juttu läpikotaisin.

Vanhemmille tehdään selko tapahtumista. Yhdessä pk jossa työskentelin, karkasi kaksi kaverusta ja millään pikkuselittelyllä ei ryhmän aikuiset selvinneetkään. Koko talo käytiin läpi ja hahmoteltiin kys.tilanne. Ja kova teroitus hlökunnalle vahtia kunnolla jokainen tenava. Onneksi karkurit palautuivat kunnossa.

No tuo nyt on vähintä mitä pitää tehdä.

Vierailija
38/121 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teittekö asiasta rikosilmoituksen? Olen kuullut, että on perhepäivähoitajia, jotka tekevät sisällä kotitöitä ja jättävät hoitolapset yksin ulos ilman valvontaa. Olen kuullut tapauksesta, kun vanhempi tuli hakemaan lasta aikaisemmin. Perhepäivähoitaja oli kodinhoitohuoneessa ja huoneesta ei ole mitään näköyhteyttä hoitolapsiin ja ulos. Pph säikähti - ei yksin ulkoilevien lasten puolesta, vaan että vanhempi pääsi yllättämään hänet rysän päältä!

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun oma lapsi oli pieni, oli perhepäivähoitajalla, jolla kaksi muuta lasta ja toinen kai vaunuissa vielä. Olivat pihalla ja lätisi naapurinemännän kanssa niin lapsi karkasi. löytyi puolen kilometrin päästä. Oli jotain 2 vee silloin. Rauhallinen seutu, mutta autotiellä oli pikku potkuautolla mennyt, ojissa oli paljon vettä ja ne olivat syvät. Onneksi löytyi. Seuraavana päivänä saatiin päiväkotipaikka, jota oli jonotettu aiemmin.  Mitä tahansa voi sattua. Päiväkodissa vähemmän kuin perhepäivähoitajilla

Vierailija
39/121 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se uskomatonta, että lapsi karkaa sellaisilta, jotka parhaillaan nimenomaan työkseen ovat vahtimassa heitä.

Vierailija
40/121 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä karkasin joskus ysärillä kaverin kanssa tarhasta. Se oli melko ydinkeskustaa. Piilouduttiin sellaiseen leikkilaivaan ja odotettiin, että kaikki meni sisälle. Päiväkodin yksi aidansivu oli about 1m korkea ja lisäksi siinä oli reikä (siitä karkasi lukuisia kertoja palloa viereisen talon pihaan) ja siitä vaan. Aita uusittiin vasta joskus 2010 tietämissä, että eipä sillä kiire ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän