Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis oikeasti: Ylioppilasjuhlissakin lahjalistat

Vierailija
29.05.2015 |

Mitä mun vanhat silmäni lukivatkaan:

http://yle.fi/uutiset/ruusu_ja_rahakuori_eivat_riita__ylioppilaatkin_rekisteroivat_toiveensa_tavarataloihin/8017858

Siis kutsutaanko nykyään ylppäreihin erikseen ja pitääkö sinne viedä listan mukainen lahja? Ja oikeastikin on normaalia laittaa kutsuun tilinumero?

Ennen vanhaan ketään ei erikseen kutsuttu ja lahjaksi vietiin kukkia :)

Mikä juhlapäivä saa seuraavaksi lahjalistat? Juhannus?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas tästä voit kätevästi tulostaa lahjalistan nimipäivilleni.

Vierailija
2/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole törmännyt tuollaiseen vielä kertaakaan. Kyllä ruusu ja kohtuullinen rahasumma/lahjakortti linjalla aion mennä jatkossakin, jos kutsuja tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin on ollut tavallista, että yo-juhliin viedään vain kukkia?

Vierailija
4/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 06:48"]

[/quote]

Aina. Mitä te viette?

Vierailija
5/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta yo-juhlissa, jos missä tuo lahjalista voisi olla kätevä. Nuori muuttamassa pois kotoa ja tarvitsee varmaan kaikenlaista kippoa, kuppia ja pyyhettä. Itse olen aina läheisimmiltä juhlijoilta tiedustellut, että haluavatko lahjaksi esim. astioita tmv. Usein ovat toivoneet rahaa, mutta esim. serkulleni ostin yhtä astiasarjaa jota hän oli toi toivonut lahjaksi.

Vierailija
6/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 07:10"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 06:48"]

[/quote]

Aina. Mitä te viette?
[/quote]No tietysti ylioppilaalle viedään myös lahja. En ole kuullutkaan, että joku menisi ilman! Rahaa, koru, astioita, kirja, tai sitten jotain yksilöllisempää.

Vierailija
7/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kirjoitin v. 2000 ja ilmoitin erikseen vieraille juhlista. Samoin kaikki yo-juhlat missä olen ollut niin kyllä niihin on tullut kutsu. Enemmänkin hämmästyttää että mennään juhliin vaikkei edes tiedä varmuudella onko juhlia ja voiko niihin mennä.

Lahjalistaan kannattaa mielestäni asennoitua siten, että sitä voi käyttää apuna jos a) haluaa ostaa lahjan b) ei tiedä mitä ostaisi. 

Samoin tilinumero on hyvä olla, jos haluaa antaa rahaa lahjaksi. 

En ymmärrä miksi ihmiset pitävät niin suurta meteliä lahjalistoista ja tilinumeroista juhlakutsuissa, eiväthän ne velvoita mihinkään vaan on tarkoitus olla apuna, kun moni kuitenkin tuskastelee kun ei tiedä mitä ostaisi. 

Vierailija
8/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista paras lahjashekki ja ruusu.

Vierailija
9/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 07:14"]

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 07:10"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 06:48"] Milloin on ollut tavallista, että yo-juhliin viedään vain kukkia? [/quote] Aina. Mitä te viette? [/quote]No tietysti ylioppilaalle viedään myös lahja. En ole kuullutkaan, että joku menisi ilman! Rahaa, koru, astioita, kirja, tai sitten jotain yksilöllisempää.

[/quote]

Mä ainakin vien vaan kortin ja kukan. Astioita viedään tuparilahjaksi. Onko se että muistaa ylioppilasta kortilla ja kukalla jotenkin väärin ja on pakko viedä joku lahja ennen kuin saa kakkua ja kahvia? Mihin muualle pitää viedä lahja, tietää varoa.

Vierailija
10/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saimme kerran kutsun rippijuhliin, joissa luki kutsussa lahjatoiveena raha. Se oli kyllä jo noloa. Enkä nyt välttämättä ylioppilasjuhlakutsuunkaan lahjatoivetta laittaisi, saati lahjalistaa.
Mutta toki nyt lakkiaisiin kutsutaan ne ketkä paikalle halutaan ja pitkän ruusun lisäksi viedään lahja!

Vierailija
11/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaksi kuulosti ihan hullulta, mutta toisaalta, kyllähän moni vie jotain aikuiselämän aloittamiseen liittyviä lahjoja, ilmeisesti enemmän tytöille kyllä... Mistähän sekin kertoo? Minä olen aina vienyt kukan, kortin ja rahaa, summa riippuu siitä, kuinka läheisestä nuoresta on kyse. Sukulaiselle ja ystäväperheen satanen, kummilapselle 200, tuttavalle tai kaverin lapselle 50 euroa. 

Ei se minusta paha ole, jos tiedetään, että nuori tarvitsee vaikka sen lusikkasarjan tai toivoo IKEAN lahjakortin, että sen mukaan sitten toimii. Kieltämättä ihan lahjalista kuulostaa vähän liioittelulta. 

Vierailija
12/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

80-luvulla ainakin, naapurit toivat kukan. Pienen paikkakuntani pankeissa oli lahjalistat, joihin sai laittaa mitä halusi itsekukin, mutta ei ollut välttämätöntä. Siihen lahjalistaan laittamalla tavallaan kertoi että olen tulossa. Suurin osa kävikin, mutta naapurit tulivat lähinnä kukan kanssa. Joku saattoi tuoda kirjekuoressa lisäksi 10 tai 20 mk. 50 mk sain kummeilta. Rahan arvo oli toki toinen. Mutta ei kukaan kutsunut ketään. Isoilla paikkakunnilla tuo pankkilista taitaa olla lähes mahdoton. 

Vierailija
13/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 07:23"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 07:14"]

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 07:10"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 06:48"] Milloin on ollut tavallista, että yo-juhliin viedään vain kukkia? [/quote] Aina. Mitä te viette? [/quote]No tietysti ylioppilaalle viedään myös lahja. En ole kuullutkaan, että joku menisi ilman! Rahaa, koru, astioita, kirja, tai sitten jotain yksilöllisempää.

[/quote]

Mä ainakin vien vaan kortin ja kukan. Astioita viedään tuparilahjaksi. Onko se että muistaa ylioppilasta kortilla ja kukalla jotenkin väärin ja on pakko viedä joku lahja ennen kuin saa kakkua ja kahvia? Mihin muualle pitää viedä lahja, tietää varoa.
[/quote]Tarkkailepa seuraavaksi, kun menet ylioppilasjuhliin, tuleeko joku muu ilman lahjaa (useasti on kirjekuori, joka annetaan vähäeleisesti). Kurkkaa myös lahjapöytä. Ei lahjan tarvitse iso ja kallis olla, mutta kehtaako joku oikeasti mennä ilman?
Lahja tietysti viedään aina, kun joku kutsuu merkkipäivää juhlimaan (synttärit, tuparit, kihlajaiset, häät, rippijuhlat, valmistujaiset, lakkiaiset jne). Ja jos on ystäviä, joiden luokse mennään ensimmäistä kertaa tai kyläillään harvoin, on myös tapana viedä tuliaisia tyyliin kukkia tai jotain herkkuja tai viinipullo.

Vierailija
14/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

ei todellakaan koskaan. Ap ei ilmeisesti ole päässyt ylioppilaaksi koskaan ja on kateellinen ja köyhä

Vierailija
15/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka edes kehtaaa mennä yo juhliin ilman lahjaa. No ilmeisesti joku ap tapainen juntti. Jos ei ole varaa lahjaa, jää sitten pois.

Vierailija
16/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 07:23"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 07:14"]

[/quote]

[/quote]
En kyllä astioita koskaan olisi tuparilahjaksi halunnut :o kun tuparit pidetään niin silloin on koti edes jotenkuten kunnossa, ja kyllähän astiat ensimmäisten joukossa sinne itse on hankittu :o

Vierailija
17/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astiat ovat todella hyvä lahja + muut keittiötarvikkeet. Oli helpotus kun tuli yhtäkkiä innostus muuttaa poikaystävän kanssa yhteen ja eihän sillä ollut edes kuorimaveistä, uunivuoasta puhumattakaan. Ei tarvinnut tiukassa tilanteessa lähteä niitä ostamaan, vaan omasta kaapista löytyi valmiiksi.
Kodintarvikkeet ovat mielestäni tosi hyvä lahja valmistuvalle.

Vierailija
18/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylioppilasjuhlat ovat juhlat, mihin sopii mennä ilman kutsua. Näin on ollut ennen ja varmaan nytkin, mutta ainakin itse odotan kutsua, enkä lähde mihinkään " kuokkimaan". Noista pankkilistoista, juu ennen oli, mutta taitavat olla tänä päivänä laittomia, kiitos sääntö-Suomen.
Lahjalistat ylppäreihin vähän mautonta mielestäni, mutta jokainen tavallaan. Poikani lakkiaisiin tuttu köksänope toi viisaasti lahjaksi paistinpannun plus lastan ja muutaman keittiöpyyhkeen. Pannu oli laadukas joku Fiskars tms. Nyt se on hänen mukaan omassa kotona.

Vierailija
19/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 07:23"]

[/quote]

[/quote]

No ei tietenkään ole pakko, mutta kyllä se ihan peruskäytöstapoihin kuuluu muistaa juhlakalua lahjalla. En ole kyllä ikinä kuullut/ nähnyt että joku kehtaisi tulla ilman lahjaa...

Vierailija
20/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 07:23"]

[/quote]

[/quote]

saitko itse vaan kukkia ? Onko se sinulta pois jos viet lahjan ? AI niin, köyhät kyykkyyn ja sille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi