Poistetaanko uunilohesta nahka ennen vai jälkeen paiston? Entä pippurikerma, ennen vai jälkeen uunissa olon?
Netti neuvoo sitä sun tätä, mutta miten saada paras lopputulos?
Kommentit (34)
Kerma lohen mukana uuniin ja kalasta nahka pois uunin jälkeen.
Ps. Meillä kalan nahkakin ”rapeutettuna” kuumassa uunissa on herkkua.
Älä hyvä ihminen käytä mitään ruokakermoja, aitoa kermaa tai smetanaa se olla pitää.
Laita kalafilee uunivuokaan lihapuoli vuoan pohjaa vasten. Ensin filee saa paahtua uunissa ilman mitään höysteitä viitisen minuuttia, jolloin nahka rullautuu kalasta helposti irti. Näin lohifilee on helposti lohkottavissa lautasille, eikä nahka tartu ikävästi kiinni vuokaan. Nahkasta ”kuorittu” lohifilee on myös helppo päällystää makua antavilla aineksilla.
Paistetaan nahkapuoli ylöspäin, nahka lähtee helposti pois kypsennyksen jälkeen. Kermaa ei välttämättä tartte ollenkaan, makuasia
Ei mitään KERMAA!
Sivele lohi pestolla ja lorauta vielä oliiviöljyä.
Nahan alla fileen keskellä on lisäksi hiukan harmaata ”pahaa” lihaa jonka voi kaapia pois.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään KERMAA!
Sivele lohi pestolla ja lorauta vielä oliiviöljyä.
En pidä pestosta.
Ikinä ole nahkaa poistanut, miksi se pitäisi poistaa?
Vierailija kirjoitti:
Tädit heti neuvomassa 🤣😂😅
Ööö se taisi olla ap aloituksen motiivi saada niitä nauvoja? Hih hih
Kaikkein mehevin lopputulos kun leikkaa lohen "perhosiksi" ja paistaa nopeasti pannulla. Uunilohi on toki helppo mutta tulee helposti ylikypsää mössöä, kuten lounasravintoloiden lämpövuuissa esillä oleva.
Lohi uuniin nahkan kanssa,vähän suolaa päälle ja se on siinä :) en käytä mitään kermoja,enkä muita mausteita enkä kastikkeita jos itselleni laitan...maku tulee paremmin esille....
Älä rais kaa sitä kalaa millään kermalla tai pestolla vaan tee kastike erikseen.
Esim jogurttikastike.
Kreikkalainen jogurtti, hunaja, valkosipuli, suola ja mustapippuri.
Vierailija kirjoitti:
Nahan alla fileen keskellä on lisäksi hiukan harmaata ”pahaa” lihaa jonka voi kaapia pois.
No ei se kyllä ole mitenkään pahaa, se ei vaan ole ihan yhtä kivan näköistä kuin punainen liha.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein mehevin lopputulos kun leikkaa lohen "perhosiksi" ja paistaa nopeasti pannulla. Uunilohi on toki helppo mutta tulee helposti ylikypsää mössöä, kuten lounasravintoloiden lämpövuuissa esillä oleva.
Hyvän uunilohen salaisuus onkin matala lämpötila ja paistomittari. Lohen kypsyys aste on 42.
En ota nahkaa pois missään vaiheessa, enkä myöskään laita uuniloheen kermaa, vaan maustettua tuorejuustoa tai sitten pelkästään mausteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvän uunilohen salaisuus onkin matala lämpötila ja paistomittari. Lohen kypsyys aste on 42.
Mielestäni kala on erinomaista "ylikypsynä", samoin porsaan liha. Pihvi sen sijaan on parhaimmillaan lähdes raakana.
Onko kellään linkkiä hyvään uunilohireseptiin? Saa olla sitruksinen, vähän aitoa kermaa, tai jotain muuta.
Olen pitänyt enemmän nieriän mausta ja sitä olen tehnyt joitakin kertoja uunissa, mutta hyvä lohi olisi varmaan kokeilemisen arvoinen. Lohta olen lähinnä syönyt vain sushin päällä tai sisällä.
Kysyin töissäkin uunilohesta vinkkejä, ja työkaveri ehdotti jotain mihin tuli paksu kerros läskistä pekonia kalan päälle ja uitetaan ruokakermassa ja palanutta kuivatilliä! Näytti ylpeänä kännystä kuvaa tekemästään, sen lohen reunat tirisi rasvaa, ei siitä edes enää tiennyt että siellä alla on lohi tai kala ylipäätään, ja minulle tuli pelkästä kuvasta huono olo.
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään linkkiä hyvään uunilohireseptiin? Saa olla sitruksinen, vähän aitoa kermaa, tai jotain muuta.
Olen pitänyt enemmän nieriän mausta ja sitä olen tehnyt joitakin kertoja uunissa, mutta hyvä lohi olisi varmaan kokeilemisen arvoinen. Lohta olen lähinnä syönyt vain sushin päällä tai sisällä.
Kysyin töissäkin uunilohesta vinkkejä, ja työkaveri ehdotti jotain mihin tuli paksu kerros läskistä pekonia kalan päälle ja uitetaan ruokakermassa ja palanutta kuivatilliä! Näytti ylpeänä kännystä kuvaa tekemästään, sen lohen reunat tirisi rasvaa, ei siitä edes enää tiennyt että siellä alla on lohi tai kala ylipäätään, ja minulle tuli pelkästä kuvasta huono olo.
Suolaa ja sitruuna viipaleita päälle ja 175 asteiseen uuniin noin 20 min riippuen kalan koosta.
Nahka jätetään paikoilleen ja kerma etukäteen. Nahka lähtee sitten kypsänä helposti irti, voit kääntää vaikka nahkapuolen ylöspäin, niin tulee mehevä lohi.