Yksinhuoltajuus altistaa lapset mielenterveysongelmille
Pitäisi aina miettiä mitä siellä ongelmien takana on eikä vaan signaloida huolestuneena lisää resursseja.
Single Mother Parenting and Adolescent Psychopathology
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5226056/
Across numerous studies, children raised in single-mother families are at heightened risk for substance abuse, depression, anxiety, and externalizing behaviors and disorders (Amato & Keith, 1991; Aseltine, 1996; Dodge, Petit, & Bates, 1994; Hilton & Devall, 1998; Schleider et al., 2014).
New research shows single parenthood blamed for problems caused by sociopathy
https://lovefraud.com/new-research-shows-single-parenthood-blamed-for-p…
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yh on sairaus
Silloinkin kun toinen huoltajista on vastuuton ja väkivaltainen ja yh. on joutunut pakenemaan häntä lapsein kanssa toisaalle? - Tai kun 2. huoltajista on saanut surmansa kun rattiuoppo ajoi autolla hänen päälleen?
Se vähän yksinkertaisempi mies
I puhuta tilastoanomalioista. Katsokaa nyt vaikka sitä teiniäidit sarjaa ja miettikää mikä on pielessä. Ei tarvitse syyttäö erityisesti kumpaakaan sukupuolta vaan sitä ettei lapsia tehdä stabiiliin ympäristöön. Yksinhuoltajat ovat myös köyhempiä ja joutuvat turvautumaan tt- tukeen 4 kertaa useammin kuin 2 vanhemman perheet. Varta vasten tehdään niitä laman lapsia.
En kyllä haluaisi pitää mitään tosi-tv sarjaa koko totuutena siitä, millaista on yksinhuoltajien arki. Toki sarjallakin on omat anisonsa mutta veikkaan, että moni jättää mieluummin osallistumatta koko sarjaan; eivät kaikki viehäty julkisuudesta. - Ei vaikka saattaisi saada pienen korvauksen siitä. - Pienenkorvauksen, joka saattaa tuossa elämänvaiheessa olla verraten isokin raha, joka saattaa osaa motivoida mutta ei varmasti kaikkia. - Veikkaan myös, että paljon kiinni -niin kuin monessa muussakin asiassa. se millaiset sosiaaliset tukiverkot yksinhuoltajalla on.
Englanninkielisiä tutkimuksia löytyy paljon asiasta ja niiden mukaan se, että yh:n lapsilla on enemmän mt-onglemia jne ei johdu yksinhuoltajuudesta sinällään vaan itse asiassa niiden isien geeneistä. Keskimäärin yksinhuoltajien lasten isät on huonompaa ainesta: on hulttiota, mt- ja päihdeongelmaa vaikka äiti siis on kunnollinen. Mutta se hulttio isä joko jättää lapsen/äidin tai äiti eroaa ymmärrettävistä syistä.
Varmaan niiden wt muijien ja äijien lapsia, joiden elämän tehtävä eron jälkeen on tehdä toisen vanhemman elämästä helvettiä ja pitää lasta pelinappulana.
Harmi että mun vanhempien yli 50v. avioliitto ei ole estänyt mun mielenterveysongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä itse alkuperäiset tutkimukset oletettavasti lukeneena pidät potentiaalisena ratkaisuna ongelmaan?
Ydinperheen vahvistaminen.
Entä käytännössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Nyt on kaikilla lapsensa hylänneillä isillä peiliin katsomisen paikka.
Niin myös äideillä jotka hajottaa perheen ja lähtee lasten kanssa jos kaikki ei ole täydellisesti naisen tahdon mukaan
Ei nykyään äiti voi vaan lähteä ja saada yksinhuoltajuutta, jos mies on ollut yhtään isä. Huono isä ei tajua ettei ero naisesta ole ero lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös huonosti hoidetut uusperhekuviot. Mutta myös huonosti hoidettu avioliitto myös . Suo siellä, vetelä täällä. Jos teette lapsia , varatkaa aikaanne kasvatukselle, yhdessäololle jne. Maailma on nyt semmoinen , ettei lapsia voi vaan jättää oman onnensa nojaan kun ovesta ulos laittaa. On somet, kaverit jne - kaikesta oltava vanhempien kärryillä. Työlästä toki mutta välttämätöntä.
Jos teen lapsia kasvatan miten haluan.
Jotkut välittää hysteerisinä, jotkut enemmän rennommin. Ei se sun asia ole, jos en ole yhtä hysteerinen tiettyjen asioiden suhteen. Jos oikein huolestuttaa ota yhteyttä sossuun, joka voi sitten kertoa vanhemmille kun perään katsominen on liian vastuutonta. Jotkuthan soittaa polisitkin lapsia noutamaan, vaikka päivällä ja eivät olisi kadoksissa olleet pitempään. No saahan sitä huolestua mistä haluaa ja miten haluaa ja aina voi ottaa viranomaiseen yhteyttä, joka varmaan vie asian sitten eteenpäin jos katsoo tarpeelliseksi. Tietenkin asioita ei voi viedä eteenpäin vanhempien yli joten rohkeasti vaan yhteyttä vanhempaan kun huoli käy.
Joo, hysteeristä ylisuojelemistahan tuo kommentoija peräänkuuluttikin.
Syntyvyys on laskussa, joten.. Miehet ovat itse sanonneet ettei perhe-elämä kiinnosta ja luonnollisesti tämä näkyy nykyisessä syntyvyydessä. Parempi kasvattaa lapset yksin.
En mä vaan tiedä mitä on yksinhuoltajan arki vaikka olen papereissa yh niin mitenkään totaalisen yksin en ole koskaan ollut, en taloudellisesti enkä seurallisesti ja se varmaan vasta onkin rankkaa. Onneksi sentään se ei olekaan mikään totaalinen vaatimus, että niin pitäisi olla. Kyllä nauratti kun luin jostain että ennen joissain treffihaku ilmoituksissa oli, ei yksinhuoltajat. No, ehkä saattoi joku herkku jäädä sitten väliin noilla kriteereillä. Varmaan ylipäätänsä parempi lapselle kun ei olla vain yhden aikuisen kanssa. Mikä se nyt on liian huono parisuhde, joka on haitallinen lapsille, sitä ei voi muut päättää. No ehkä jos on selvää väkivaltaa ja usein mut se että ei ole leppoisan täydellistä ei myöskään voi olla mikään kriteeri sille onko patempi erota vai ei. Ja eroohan ne unelmaparitkin. Kurjaa lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin myös äideillä jotka hajottaa perheen ja lähtee lasten kanssa jos kaikki ei ole täydellisesti naisen tahdon mukaan
Ei nykyään äiti voi vaan lähteä ja saada yksinhuoltajuutta, jos mies on ollut yhtään isä. Huono isä ei tajua ettei ero naisesta ole ero lapsesta.
En sanoisi, että huono isä vaan tyhmä isä. Jotkut miehet saattaa egossaan luulla, että jokainen äiti alkaa jotenkin kiristämään lapsille ja lapsia ei muka sitten näe niin usein kun haluaa. Joskushan se voi ollakin niin, mutta ei todellakasn aina.
Tiedän tapauksen, jossa mies omissa kuvitelmissaan sanoi, että ei voi erota vain koska ei näkisi lapsia, vaikka en kertaakaan ollut antanut ymmärtää että lapsista tulisi joku taistelu tai käyttäisin pelinappulana. Tosiasiassa sitten käytännössä jouduin tarjoamaan ihan lapsia hänelle, että ottaisi useammin. Meillä ei edes mitään sopimuksia, mutta olisi kyllä saanut ottaa lapset niin usein kun vaan haluaa. Toivottavasti ei sentään omille sukulaisilleen levitellyt näitä omia kuvitteellisia kiistoja.
Vierailija kirjoitti:
No tuolla Amerikassa yksinhuoltajien asema on usein ihan jotain muuta kuin täällä... Ja lovefraud -saitti ei vaikuta kovin tieteelliseltä...
Jep. Nollatutkimus ja täällä pyörivät yksinhuoltajien vihaaja spämmää tällaista p.skaa vähän väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni ei voi valitettavasti käytännössä jakaa sitä huoltajuutta, vaikka äiti suostuisikin. Saattaa olla käytännössä että isä, joka ei ole ikinä yhdistänyt työtä ja lastenhoitoa tajuaa, että ei pysty eikä jaksa pitämään lapsia kovin usein. Jos esim. vuorotyö. Ja jos vielä jotain päihdeongelmaa, saattaa jäädä pitämispäivät vähälle. Se on niin erilaista varsinkin jos ei ole suhteen aikanakaan ollut osallistuva isä.
Vierailija kirjoitti:
Englanninkielisiä tutkimuksia löytyy paljon asiasta ja niiden mukaan se, että yh:n lapsilla on enemmän mt-onglemia jne ei johdu yksinhuoltajuudesta sinällään vaan itse asiassa niiden isien geeneistä. Keskimäärin yksinhuoltajien lasten isät on huonompaa ainesta: on hulttiota, mt- ja päihdeongelmaa vaikka äiti siis on kunnollinen. Mutta se hulttio isä joko jättää lapsen/äidin tai äiti eroaa ymmärrettävistä syistä.
Ei kaikki äidit ole kunnollisia, ihan samalla tavalla naisillakin on mielenterveysongelmia ja muita ongelmia, jotka heijastuu lapseen.
Minun (narsisti)äitini esim. vieraannutti minut isästäni, joka oli rakastava ja hyvä isä. Minä olin äidille vain koston väline, toki tätä kukaan ei tiedä vaan äitini esitti aina kaikille, että hyvin meillä menee vaikka ei ikinä ollutkaan minusta aidosti kiinnostunut ja lähinnä ryyppäsi ja juoksi miesten perässä.
Mä haluun ls asiakkaaksi. Pääsenkö nyt kun mul oli hieman kränää niitten kanssa kun en halunnut lässytystä eli pas...kan jauhamista. Mut perhetyöntekijät voi kuulemma tehdä jotain lasten kanssa? Sehän olisi upeeta. Vaikka viedä uimahalliin ja jotain sellast. Mä en oikein tykännyt kun aina vaan halutaan jutella ja kuluttaa sohvaa. Hei, helppo työ on kivaa, mut lasten kanssa on hyvä tehdä jotain, se hyödyttää enemmän lasta kun vanhemman kanssa juttelu kun se juttelu ei välttis johda mihinkään.