Nyt kaikki rahat säästöön jotta lapsilla on mahdollisuus opiskella
Kuten todettiin aikaisemmassa keskustelussa 500 euron panoksella per kuukausi saa 120.000 kokoon 20 vuodessa. Tonnilla saa 240.000 euroa. Se on jo aika sievoinen summa.
Satasellakin saa 24.000 euroa. Nyt todellakin kannattaa laittaa rahaa säästöön
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 22:22"]Asukoot kotona opiskeluajan. Sama raha kuluu kuin nytkin alaikäisen elatuksessa
[/quote]. Sama juttu. Asutaan Hgissä
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 08:36"]
Olen 28-vuotias ja olen ollut töissä neljä vuotta. Tältä ajalta minulla on säästöjä noin 60 000 € eli keskimäärin 1250 €/kk. Eli kyllä säästäminen onnistuu, jos yritystä löytyy.
[/quote]
4 vuotta menee nopeesti. Tässä oiva esimerkki.
Jos ei tuloista mitään jää jäljelle kannattaa miettiä lisätienestien hankkimista.
Rikkaathan laittavat kaikki lapsilisät säästöön lapselle, se on oikeudenmukainen yhteiskunnan tuki heille. Köyhillä samat rahat menee ihan peruselämiseen tai vähintäänkin lapsen vaatteisiin ja harrastuksiin. Pariskunnat, jotka tienaa kummatkin yli 3000 € kk:ssa ei mitään lapsilisiä tarvitse, siinä olisi ollut leikattavaa hallituksella.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 08:37"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 21:20"]Kuten todettiin aikaisemmassa keskustelussa 500 euron panoksella per kuukausi saa 120.000 kokoon 20 vuodessa. Tonnilla saa 240.000 euroa. Se on jo aika sievoinen summa. Satasellakin saa 24.000 euroa. Nyt todellakin kannattaa laittaa rahaa säästöön [/quote] kannattaa kouluttautua lääkäriksi
[/quote]
Vaikkapa vaikka lääkäreiden koulutus on suomessa huono
Tietenkin. Näin teki omatkin vanhemmat ja sen turvin opiskelin ulkomailla arvostetussa yliopistossa. Oma lapseni on 2-vuotias ja nyt jo 10 000 säästössä kun isovanhemmatkin laittavat opintorahastoon.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 22:04"]
Minun vanhempani säästivät aikoinaan sekä minulle että siskolleni ihan mukavan summan rahaa, jonka saimme käyttöömme lukion jälkeen jatko-opintoihin. Samalla tavalla olen säästänyt omille lapsilleni.
[/quote]
Meillä sama tilanne sekä minun, mieheni että lastemme kohdalla. Säästettävä summa ei tarvitse olla satasia vaan ainoastaan muutamia kymppejä kun ajoissa aloitta eli heti kun vauva syntyy, sitten lahjoiksi voi krääsän sijaan antaa ja pyytää rahaa opintoja varten ja sijoittaa ne vaikka joihinkin tuottaviin osakkeisiin tai rahastoihin, tilillä ei kovin suuria summia kannata pitää. 5-7% vuosituotto on sijoitukselle ihan hyvä tuotto ja yleensä tuollaisella tuotolla oleva sijoitus on myös vakaa. Kannattaa käyttää pankkien sijoitusneuvonta ja varainhoitopalveluja, esim. op private varainhoitopalvelun asiakkaaksi taitaa päästä jollain 100000-200000 euron sukusijoitusvarallisuudella, pohjola private varainhoitopalvelu vaatii miljoonan tai muutaman sekä jonkinlaista sijoitus- tai liiketalousosaamista myös asiakkaalta. Noilla private varainhoidoilla on joustavammat tuotteet.
Mummoja voivat käydä auttamassa, leikkaamassa naapurien ruohot, puutarhan hoitoa, auttaa metsän raivaamisesessa, hoitaa lemmikkejä, tehdä siivoustöitä, poimia myös omalle perheelle marjoja ja sieniä
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 08:38"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 22:22"]Asukoot kotona opiskeluajan. Sama raha kuluu kuin nytkin alaikäisen elatuksessa
[/quote]. Sama juttu. Asutaan Hgissä
[/quote]
Jos teillä on varaa aikuista ihmistä asuttaa kotona, niin miten teillä ei ole varaa sitä samaa summaa avustaa omillasn asuvalle? Eihän sitä tukea kokonaan poisteta. Mä ainakin siirrän omillaan asuvalle joka kuukaisi sen summan joka alkoi säästyä vesi-, sähkö- ja ruokalaskuista (keliaakikko lapsi) hänen muutettuaan pois.
Sijoitusasuntoa ei alaikäisille voi ostaa vai mitä? Siis osittain velaksi?
peruskoulutus on edelleen ihan maksutonta. opintotukea saa edelleenkin. ja opintolainaa voi ottaa, ja jos suoriutuu normiajassa opinnoista niin osan lainasta saa "anteeksi". pitää priorisoida tekemisensä ja pitää olla motivaatiota saada opinnot valmiiksi. sitten työelämään. jos ei oman alan töitä löydy niin tekee jotain muuta. näin saa lainat maksettua pois. kranttuilu kuriin.
Järjetön paniikki täällä taas, kuten aina kun joku pienikin muutos tulee. Kaikki ovat varmoja, että talous kaatuu ja maailma loppuu muutaman euron nipistykseen (vrt. lapsilisän leikkaus). Jos näin on, niin todellä todella typeriä olette elämänhallintanne suhteen. Eihän opiskelemaan voi nytkään lähteä ajatuksella, että valtio elättää koko sen ajan? Kuka elää opintotuella, ei kukaan. Töitä on silti tehtävä, nyt vain ehkä yksi vuoro tai keikka enemmän. Taikka sitten soluun asumaan (ihan normikäytäntö kaikkialla maailmassa), lei täytyy tinkiä sitä 35neliön yksiöstä tai pariskunna kaksiosta. Aivan älytöntä kun on totuttu asumaan niin hienosti.
Nytkin on ylikoulutusta monella alalla ja itsestään selvyys, että suurin osa lähtee korkeakouluun. Jospa paapomisen hellittäminen antaisi vähän viestiä myös yksilölle oman vastuun ottamisesta. Tarvitseeko lähteä lukemaan jotain Egyptilaista argeologiaa ja siihen sivuaineena filosofiaa vain siksi kun ne vaan on mun juttu? Vai voisiko vähän tarkemmin pohtia sitä tulevaisuutta paria vuotta pidemmälle?
kukaan ei halua luopua mistään mutta kyllä minä ainakin kannatan näitä muutoksia jotta emme joutuisi kreikan tilanteeseen. suomi pitää saada takaisin jaloillee ja jos kukaan ei ole valmis laittamaan tikkua ristiin niin jo on kumma.
Täh, leikkauksia tehtiin pitkä lista. Perheitä voi pahimmassa tapauksessa kurjistaa kaikki leikkaukset mitä listalla on jos on huono tsägä. Ja se todellakin tuntuu. Paniikki on aiheellinen ja kannattaa todellakin miettiä mitä asialle voi tehdä.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 22:24"]
Mikä ihmeen paniikki. Ei niitä lisärahoja tarvita, jos lapsi opiskelee kotoa käsin.
[/quote]
Koska kaikkihan joko asuvat Helsingissä tai kaupungissa, jossa lapsen valitsema opiskelupaikka on? Esim. oikis löytyy harvasta kaupungista. Siinähän sitten luet oikista ja asut vanhempien luona Joensuussa. ??
Meillä ei todellakaan ole varaa säästää tuollaisia summia lasten tileille, mutta tulevaisuudessa kun asuntolainat on maksettu, on varaa taloudellisesti tukea lasten elämistä ja opiskelua kun jää melkein 1000 kuussa enemmän rahaa käyttöön. Suunnitelmien mukaan viimeinen erä maksetaan kun esikoinen on 18, mutta nopeampikin maksaminen on mahdollista jos laitamme omat säästömme siihen.
No älkää nyt ainakaan mihinkään tilille säästäkö 20-vuotta!Miettikääs paljonko saitte irtokarkkeja 20 vuotta sitten viidellä markalla,kääntäkää summa euroiksi ja miettikää paljonko saisitte nyt...se raha katoaa kuin tuhka tuuleen.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 21:20"]
Kuten todettiin aikaisemmassa keskustelussa 500 euron panoksella per kuukausi saa 120.000 kokoon 20 vuodessa. Tonnilla saa 240.000 euroa. Se on jo aika sievoinen summa.
[/quote]
Yllättävän vähän puutaheinää puhut. 500 euron kk-talletuksella ja viiden prosentin vuosikorolla todellakin pääsee 20 vuodessa hiukan alle 120000 euroon ja 1000 euron talletuksella vastaavasti 240000 euroon.
Ongelma on se että suhteellisen harvalla on laittaa 1000, 500 tai edes 100 euroa sivuun. Kaikkein vähiten ne joilla olisi eniten syytä tehdä niin.
Minun vanhempani säästivät aikoinaan sekä minulle että siskolleni ihan mukavan summan rahaa, jonka saimme käyttöömme lukion jälkeen jatko-opintoihin. Samalla tavalla olen säästänyt omille lapsilleni.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 21:45"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 21:20"]
[/quote]
Yllättävän vähän puutaheinää puhut. 500 euron kk-talletuksella ja viiden prosentin vuosikorolla todellakin pääsee 20 vuodessa hiukan alle 120000 euroon ja 1000 euron talletuksella vastaavasti 240000 euroon.
Ongelma on se että suhteellisen harvalla on laittaa 1000, 500 tai edes 100 euroa sivuun. Kaikkein vähiten ne joilla olisi eniten syytä tehdä niin.
[/quote]
Se on täysin totta, valitettavasti.
Varattoman lapset vois systemaattisesti hankkia lisäansioita vaikkapa pulloja keräämällä, silläkin sais jo hyvän summan. Esim yhdellä kassillisella pulloja per päivä n. 5 euro x 365 x 20 = 36.500 kahdessakymmenessä vuodessa.
Kaivarissa ja espanpuistossa oli muuten molempina päivinä 80.000 ihmistä. Romanikerääjät teki omaisuuden kahessa päivässä.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 21:20"]Kuten todettiin aikaisemmassa keskustelussa 500 euron panoksella per kuukausi saa 120.000 kokoon 20 vuodessa. Tonnilla saa 240.000 euroa. Se on jo aika sievoinen summa.
[/quote] kannattaa kouluttautua lääkäriksi