Nyt kaikki rahat säästöön jotta lapsilla on mahdollisuus opiskella
Kuten todettiin aikaisemmassa keskustelussa 500 euron panoksella per kuukausi saa 120.000 kokoon 20 vuodessa. Tonnilla saa 240.000 euroa. Se on jo aika sievoinen summa.
Satasellakin saa 24.000 euroa. Nyt todellakin kannattaa laittaa rahaa säästöön
Kommentit (45)
Meidän jokaisen lapsen tilillä on noin 15 000 kun täyttävät 18. Voivat käyttää sen jotenkin fiksusti, opiskeluun, autoon, asuntoon, ajokorttiin ym.
Voi myös kiertää kirpputoreja ja ostaa alihintaista designia ja laittaa ne huutonettiin. Omaishoitajiksi voivat ryhtyä.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 08:53"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 08:38"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 22:22"]Asukoot kotona opiskeluajan. Sama raha kuluu kuin nytkin alaikäisen elatuksessa [/quote]. Sama juttu. Asutaan Hgissä [/quote] Jos teillä on varaa aikuista ihmistä asuttaa kotona, niin miten teillä ei ole varaa sitä samaa summaa avustaa omillasn asuvalle? Eihän sitä tukea kokonaan poisteta. Mä ainakin siirrän omillaan asuvalle joka kuukaisi sen summan joka alkoi säästyä vesi-, sähkö- ja ruokalaskuista (keliaakikko lapsi) hänen muutettuaan pois.
[/quote]
Yksineläminenhän maksaa paljon enemmän mitä yhteisasuminen. Jokainen, joka on elänyt yksin sinkkuna vs esim. parisuhteessa tietää miten kulut vähenevät kun asuu muiden kanssa yhdessä.
Miksi vanhempien pitäisi kustantaa lasten opiskelut? Opiskelu on Suomessa ilmaista. Mä muutin kotoota pois 18-vuotiaana ja menin kouluun ja tein muutamana iltana töitä. En ole koskaan saanut vanhemmilta mitään rahallista tukea, koska ei ole ollut tarvetta. Mä en ymmärrä miksi vanhempien pitäisi rahoittaa pois muuttaneiden lasten elämä? On mulla omiakin menoja.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 10:44"]
Miksi vanhempien pitäisi kustantaa lasten opiskelut? Opiskelu on Suomessa ilmaista. Mä muutin kotoota pois 18-vuotiaana ja menin kouluun ja tein muutamana iltana töitä. En ole koskaan saanut vanhemmilta mitään rahallista tukea, koska ei ole ollut tarvetta. Mä en ymmärrä miksi vanhempien pitäisi rahoittaa pois muuttaneiden lasten elämä? On mulla omiakin menoja.
[/quote]
Tilanne on niin muuttunut. Opiskelijat ei enää saa töitä.
Saahan vanhemmat auttaa jos ne kerta haluaa. Minä ainakin haluan auttaa omia lapsia. Haluan elää jonkun hyvän asian puolesta.
Kun ei ole mistä säästää, nytkin mennään niin tiukoilla kuin olla ja voi. Minä olen yrittäjä ja työt ovat vaan vähentyneet monen vuoden ajan. Vaikka mitä yritän keksiä, niin ei vaan toimi, kun ihmisillä ei ole rahaa ja ne joilla on, ei uskalla käyttää sitä, kun pelkäävät vielä huonompia aikoja. Miehellä on ollut hyvä työ ja kohtuullinen palkkakin, mutta nyt on sinnekin säästöt iskeneet. Töitä on uudelleenorganisoitu ja kas, mieheni parhaiten palkattu homma ulkoistettiin ja palkka huononi. Nyt on vielä annettu ymmärtää, että koko työpaikka ei ole enää varma.
Ja kolme lasta ja iso asuntolaina, autokin on pakko olla ja sekin pitäisi kohta vaihtaa. Eipä tällaista osannut nuorena kuvitellaakaan, oli niin valoisat odotukset elämältä ja hyvät suunnitelmat tehtynä, hyvät ammatit opiskeltuna yms. Asiat eivät vaan aina mene niinkuin suunnittelee ja haluaa, yllätyksiä voi tulla kenelle vaan.
Kyllä meillä nyt vakavasti harkitaan Norjaan muuttoa, jonne eräs ystäväperhe lähti jokin aika sitten. Töitä olisi molemmille ja onneksi on tullut se pakkoruotsitaitokin jotenkuten hankittua. Hidastavat asiat ovat sitten se, että isot lapset eivät haluaisi muuttaa ja toinen se, että meillä on molemmilla iäkkäät vanhemmat, jotka tarvitsevat apuamme jo nyt ja tulevaisuudessa vielä enenmmän. Huoh, tätä elämää..
Avasin tilin lapselle 1kk iässä. Mukava summa sinne on jo nyt kertynyt
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 21:23"]
Avasin tilin lapselle 1kk iässä. Mukava summa sinne on jo nyt kertynyt
[/quote]
On meilläkin mutta nyt rupeen pistämään kovemmalla kädellä. Kaikki rahat tilille eikä mitään turhaa kulutusta
Mä en tee lapsia, niin ei tarvi tota murehtia. Valmistun itse varmaan 26-27-vuotiaana, ellei opintotukia vielä tästäkin vähennetä. Työpaikan toivon saavani 30 ikävuoteen mennessä. Siitä sitten opintolainaa maksamaan takaisin ja asuntoa varten säästämään. Ehkä voisin ostaa asunnon n. 35-vuotiaana. Kun oen asuntovelan saanut maksettua, voinkin alkaa säästämään eläkettä varten. Jos lapsia hankkisin, olisin kusessa. Toiveikasta tulevaisuutta kaikille!
Täytyy varmaan olla tyytyväinen ettei ole lapsia.
Opiskelijat ei enää saa ilta tai viikonlopputöitä. Tämä uusi leikkaus vaan pahentaa opiskelijoitten tilannetta.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 22:21"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 21:45"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 21:20"]
Kuten todettiin aikaisemmassa keskustelussa 500 euron panoksella per kuukausi saa 120.000 kokoon 20 vuodessa. Tonnilla saa 240.000 euroa. Se on jo aika sievoinen summa.
Satasellakin saa 24.000 euroa. Nyt todellakin kannattaa laittaa rahaa säästöön
[/quote]
Yllättävän vähän puutaheinää puhut. 500 euron kk-talletuksella ja viiden prosentin vuosikorolla todellakin pääsee 20 vuodessa hiukan alle 120000 euroon ja 1000 euron talletuksella vastaavasti 240000 euroon.
Ongelma on se että suhteellisen harvalla on laittaa 1000, 500 tai edes 100 euroa sivuun. Kaikkein vähiten ne joilla olisi eniten syytä tehdä niin.
[/quote]
Se on täysin totta, valitettavasti.
Varattoman lapset vois systemaattisesti hankkia lisäansioita vaikkapa pulloja keräämällä, silläkin sais jo hyvän summan. Esim yhdellä kassillisella pulloja per päivä n. 5 euro x 365 x 20 = 36.500 kahdessakymmenessä vuodessa.
Kaivarissa ja espanpuistossa oli muuten molempina päivinä 80.000 ihmistä. Romanikerääjät teki omaisuuden kahessa päivässä.
[/quote]
Puhumattakaan siitä että ne käy sienestämässä ja marjastamassa, vai mitä?
[/quote]
Täysin totta! Marjoja ja sieniä poimimalla saattaa saada hyvät tienestit jos on hyvä vuosi. Romanikerjäläiset käyttää nykyään naamiaispukuja jossa kasvosuoja. Tätäkin voitais harkita. Teinit vois kokeilla saako sillä rahaa kerättyä.
Enää ei kannata hyväntekeväisyysjärjestöille rahaa antaa. Pitää mielumminkin auttaa suomen nuoret jotta voivat opiskella.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 08:09"]Opiskelijat ei enää saa ilta tai viikonlopputöitä. Tämä uusi leikkaus vaan pahentaa opiskelijoitten tilannetta.
[/quote]
Kuinka niin?
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 08:25"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 08:09"]Opiskelijat ei enää saa ilta tai viikonlopputöitä. Tämä uusi leikkaus vaan pahentaa opiskelijoitten tilannetta. [/quote] Kuinka niin?
[/quote]
Harva saa töitä enää.
Tai lähteä norjaan, tanskaan tai ruotsiin kesätöihin.
Olen 28-vuotias ja olen ollut töissä neljä vuotta. Tältä ajalta minulla on säästöjä noin 60 000 € eli keskimäärin 1250 €/kk. Eli kyllä säästäminen onnistuu, jos yritystä löytyy.
Olen säästänyt lapselleni hänen syntymästään lähtien. Parivuotiaana hän sai diagnoosin. Joku kaunis päviä voin olla tilanteessa jossa kela ei enää korvaa hänen terapiaansa joten olen varautunut siihen säästämällä. Voi olla että hän ei tule koskaan pärjäämään yksin vaan tulee tarvitsemaan jotain tuettua asumisen muotoa. Pystyykö hän ikinä ansaitsemaan omaa elantoaan. Pystyn siis auttamaan häntä myös taloudellisesti ettei hän ole pelkästään tukien varassa, jos näin käy.