Teenkö väärin jos annan kissalle aamupalan ennen hammaslääkäriä?
Kissalla siis hammaskiven poisto klo 12:15, syömättä pitäisi olla ennen sitä "vähintään 6 h". Olenko hölmö, jos annan kissalle pienen aamupalan klo 5:30-6:00? Käy niin sääliksi reppanaa jo etukäteen, ja sydän särkyy kun tiedän miten hän vaatii ruokaa tarjoiltavaksi eikä sitä sitten tipu.
Eli onko suurta haittaa jos kissa tosiaan on syömättä vain sen 6 h, vai pitääkö vaan kovettaa oma sydän ja antaa pelkästään illalla ruokaa? Mietin myös sitä, että nukutuksesta heräillessä ruoka ei maistu joten tulee aika pitkä tauko syömiseen.
Kissaihmiset, päästäkää minut tulevista synneistäni. Miten yleensä toimitte?
Kommentit (39)
Lääkärin ohjeiden mukaan kannattaa toimia. Meille kyllä sanottiin että vähintään 8h paasto, aika lyhyeltä kuulostaa tuo 6h.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli 20 vuotta kaksi kissaa,eli vanhuten kuolivat. Joka vuosi eläinlääkäri tarkisti suun ja ikää kun tuli,tuli sitä hammaskiveäkin, samalla keikalla hammaskiven poistot. 12 h. syömättä juomatta. Jos sinä löytyy muuta operointia ? Tekee sen samalla,pieni narkoosi tai kokonaan nukutus. Joten helpomalla pääsee ravinotta 12h.Ei tarvitse uutta aikaa varata ,löydöksiä varten ,kun noudatetaan ohjeita mitä sanottu,aikaa tilatessa.Rokotuksetkin kuuluu kerran vuosi kissoille.Johtuu siitä ihminen tuo jalkineissa monia kissalle vaaralisia pakteereita siihen kodin eteiseen ,mihin kengät jätetään.
No ap:han noudattaa saamiaan ohjeita jos antaa ruuan 6h ennen nukutusta. Eikä kissoja yleensä tarvitse joka vuosi rokottaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli 20 vuotta kaksi kissaa,eli vanhuten kuolivat. Joka vuosi eläinlääkäri tarkisti suun ja ikää kun tuli,tuli sitä hammaskiveäkin, samalla keikalla hammaskiven poistot. 12 h. syömättä juomatta. Jos sinä löytyy muuta operointia ? Tekee sen samalla,pieni narkoosi tai kokonaan nukutus. Joten helpomalla pääsee ravinotta 12h.Ei tarvitse uutta aikaa varata ,löydöksiä varten ,kun noudatetaan ohjeita mitä sanottu,aikaa tilatessa.Rokotuksetkin kuuluu kerran vuosi kissoille.Johtuu siitä ihminen tuo jalkineissa monia kissalle vaaralisia pakteereita siihen kodin eteiseen ,mihin kengät jätetään.
Kolmen vuoden välein täytyy rokotukset uusia, ja juuri sen takia mennään lääkäriin. Hampaat hoidetaan tavallaan samaan syssyyn ettei tule kahta peräkkäistä reissua turhaan.
Meillä kissa ulkoilee valjaissa, ja imuroi jo kerran ilmeisesti pihalta itselleen mykoplasman. Siksi ne rokotukset tosiaan kannattaa pitää kunnossa, vaikkei niistä juuri tuota tautia vastaan hyötyä ollutkaan.
Ap
Heräisin yöllä tai aikaisin aamulla ruokkimaan kissan, tuo suunnitelmasi kuulostaa oikein hyvältä. Ennemmin se kuin 14h paasto ennen toimenpidettä, sillä kissalle paastoaminen voi nopeasti aiheuttaa pysyviä vaurioita. Minulla on ollut useita ESY:n kissoja kotihoidossa ja paasto-ohjeena ennen yleisanestesiaa vaativaa toimenpidettä on ollut 4-6h pennuille ja 6-8h aikuisille kissoille.
Vierailija kirjoitti:
Kissalle voi olla vaarallista, jos on syönyt ennen nukutusta. Haluatko vaarantaa sen terveyden vain siksi, että sun käy sääliksi kun se ei saa syödä?
Minäkin pidin kissaa just 8 h syömättä ja 4 pissaamatta virtsakokeen takia. Kyllä se vähän valitti, mutta ei mun sydän sen takia särkynyt.
Syötä kissa juuri ennen sitä 8 h rajapyykkiä. Jos se vaatii aamulla ruokaa, niin anna vaatia. Se ei tiedä, miksi pitää olla syömättä, eikä se muistele jälkeenpäin että olipas kurjaa kun en saanut ruokaa. Kun se selviää nukutuksesta, syököön sitten tupla-annoksen.
Niin, siis en ajatellut ruokkia ennen nukutusta vaan pitää sen 6 h paaston mikä puhelimessa sanottiin.
Ihmetyttää kyllä, kun joku täällä sanoi kuulleensa että 4 tuntiakin riittää. Miten se voi vaihdella niin paljon, 4-12 h?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissalle voi olla vaarallista, jos on syönyt ennen nukutusta. Haluatko vaarantaa sen terveyden vain siksi, että sun käy sääliksi kun se ei saa syödä?
Minäkin pidin kissaa just 8 h syömättä ja 4 pissaamatta virtsakokeen takia. Kyllä se vähän valitti, mutta ei mun sydän sen takia särkynyt.
Syötä kissa juuri ennen sitä 8 h rajapyykkiä. Jos se vaatii aamulla ruokaa, niin anna vaatia. Se ei tiedä, miksi pitää olla syömättä, eikä se muistele jälkeenpäin että olipas kurjaa kun en saanut ruokaa. Kun se selviää nukutuksesta, syököön sitten tupla-annoksen.
Niin, siis en ajatellut ruokkia ennen nukutusta vaan pitää sen 6 h paaston mikä puhelimessa sanottiin.
Ihmetyttää kyllä, kun joku täällä sanoi kuulleensa että 4 tuntiakin riittää. Miten se voi vaihdella niin paljon, 4-12 h?
Ap
Luulen tuon 12h liittyvän labrakokeisiin eikä niinkään itse yleisanestesiaan.
Vierailija kirjoitti:
Heräisin yöllä tai aikaisin aamulla ruokkimaan kissan, tuo suunnitelmasi kuulostaa oikein hyvältä. Ennemmin se kuin 14h paasto ennen toimenpidettä, sillä kissalle paastoaminen voi nopeasti aiheuttaa pysyviä vaurioita. Minulla on ollut useita ESY:n kissoja kotihoidossa ja paasto-ohjeena ennen yleisanestesiaa vaativaa toimenpidettä on ollut 4-6h pennuille ja 6-8h aikuisille kissoille.
Sitä mietinkin että jos kissa on ollut syömättä jo 14 h siinä vaiheessa kun toimenpide alkaa, eikä sen jälkeen ruoka maistu, niin äkkiähän se syömätön jakso on sitten jo vuorokauden. Ei kissa siihen kuole mutta ei se terveellistäkään ole, saati mukavaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Luulen tuon 12h liittyvän labrakokeisiin eikä niinkään itse yleisanestesiaan.
Aivan, saattaa muuten olla näin. Tähän mennessä kissalta on joka kerta otettu verikokeella tulehdusarvot nukutuksen ohessa, eli ehkä siksi tuo aika on ollut pidempi.
Nyt ei ole syytä ottaa verikokeita.
Ap
Mitä jos annat illalla vähän isomman ruoan ja aamulla aikaisin pienen annoksen?
Aikojen eroista: ehkä se on kiinni nukutuksen asteestakin, joku kevyt rauhoitus hampaanpuhdistukseen vaatii vähemmän varoaikaa kuin täystajupois vatsaleikkausta varten?
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos annat illalla vähän isomman ruoan ja aamulla aikaisin pienen annoksen?
Tätä ajattelin. Kissa syö yleensä aamuisin 2 Mush-pullaa, meinasin että annan illalla 2 tai 3 ja aamukuudelta yhden. Sellainen trendikäs kevytaamiainen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Aikojen eroista: ehkä se on kiinni nukutuksen asteestakin, joku kevyt rauhoitus hampaanpuhdistukseen vaatii vähemmän varoaikaa kuin täystajupois vatsaleikkausta varten?
Tämäkin on mulle epäselvää. Keuhkoröntgenin ja verikokeiden yhteydessä lääkäri puhui että kissa nukutetaan, mutta nauroi sitten hoitajan kanssa myöhemmin miten hassulta kissa näytti kun nosti päänsä ylös kesken kuvauslaitteen asettelun. Oli myös jo hereillä (joskin tosi tokkurainen) kun kantoivat kissan suoraan kantokoppaan heti toimenpiteen jälkeen. Ei siis ollut varsinaisesti nukutettuna vaan ehkä ennemminkin syvästi rauhoitettuna. Mahtaakohan hammashoidossa olla sama juttu, että mitään syvää anestesiaa ei tarvita? Tiedä näistä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä mietinkin että jos kissa on ollut syömättä jo 14 h siinä vaiheessa kun toimenpide alkaa, eikä sen jälkeen ruoka maistu, niin äkkiähän se syömätön jakso on sitten jo vuorokauden. Ei kissa siihen kuole mutta ei se terveellistäkään ole, saati mukavaa.
Ap
Sun pitää vaihtaa sitä ruokinta-aikaa ja antaa ruokaa juuri ennen sitä paastoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sun pitää vaihtaa sitä ruokinta-aikaa ja antaa ruokaa juuri ennen sitä paastoa.
Tämä on siis juuri aloituksen aihe. Normaalisti mun vapaapäivänä mies antaisi kissalle aamupalan klo 8.30 töihin lähtiessään, mutta nyt se ei käy koska lääkäriaika on 12.15. Ajattelin herätä antamaan ruoan klo 6, jolloin kuuden tunnin paastoaika täyttyisi. Mietin nyt vain sitä, että olisiko pidempi paasto kuitenkin parempi, vai riittääkö tuo puhelimessa sanottu 6 h. Tai siis "vähintään 6 h".
Ap
Itse varasin tänään ajan kissalle hammaskiven poistoon ja sanoivat paastoajaksi 7-8h. Välillä olen myös saanut ohjeistukseksi 6 h. Kissan ruoansulatus on niin nopeaa, että kiinteäkin ruoka ehtii hyvin mennä siinä ajassa suolistoon asti. Annan siitä huolimatta aina ennen paastoa nestemäisempää ruokaa. Kissoille tarkoitetut "keitot" sisältää niin pienen määrän kiinteää tavaraa, ettei ne takuulla jää pitkäksi aikaa vatsalaukkuun. Keitto on myös hyvä vaihtoehto ensimmäiseksi ateriaksi nukutuksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Itse varasin tänään ajan kissalle hammaskiven poistoon ja sanoivat paastoajaksi 7-8h. Välillä olen myös saanut ohjeistukseksi 6 h. Kissan ruoansulatus on niin nopeaa, että kiinteäkin ruoka ehtii hyvin mennä siinä ajassa suolistoon asti. Annan siitä huolimatta aina ennen paastoa nestemäisempää ruokaa. Kissoille tarkoitetut "keitot" sisältää niin pienen määrän kiinteää tavaraa, ettei ne takuulla jää pitkäksi aikaa vatsalaukkuun. Keitto on myös hyvä vaihtoehto ensimmäiseksi ateriaksi nukutuksen jälkeen.
Tuo keittoruoka on hyvä vinkki, kiitos! Täytyy kokeilla josko kissalle maistuisi.
Ap
Et tee, jos peset kisulin hampaat hammasharjalla ja tahnalla aamiaisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Et tee, jos peset kisulin hampaat hammasharjalla ja tahnalla aamiaisen jälkeen.
Riittääkö xylitol-pastilli? :D
Ap