Voiko 15v avata itselleen tilin ja antaa käyttöoikeuden äidille?
Pojan isällä on ikävä tapa ottaa rangaistukseksi pojan tililtä rahaa, joita hän on viikkorahoistaan säästänyt tai saanut mummeilta/kummeilta. Minä voisin tietenkin kieltää sen pankkiin ilmoittamatta, joka tarkoittaisi että minäkään en voisi koskea tilin rahoihin vaan molempien olisi aina marssittava pankkiin. Mutta nyt poika on 15v. Voiko hän avata itselleen tilin ilman isää ja antaa tiliin käyttöoikeuden minulle niin kuin hän itse haluaisi? Poika on menossa kesätöihin ja niistä palkoista pojalla on tietty itse määräämisoikeus. Huolettaa kuitenkin jos isä taas jatkaa rahojen ottamista jos palkka menee vanhalle tilille.
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 20:03"]
Poika luottaa minuun, sillä en ole koskaan tiliin koskenut kuin käytännön asioissa (= auttanut joissain hankintojen maksuissa jne.) . Poika itse haluaisi käyttöoikeuden minulle, ilmeisesti juuri siksi, että voisin auttaa. Jossain vaiheessa pojan toki pitää alkaa opettelemaan asioita itsekin, mutta vielä pari vuotta voin olla apuna.
ap
[/quote]En oikein ymmärrä, mihin tuossa auttamisessa sitä käyttöoikeutta tarvitaan.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 20:07"][quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 20:03"]
Poika luottaa minuun, sillä en ole koskaan tiliin koskenut kuin käytännön asioissa (= auttanut joissain hankintojen maksuissa jne.) . Poika itse haluaisi käyttöoikeuden minulle, ilmeisesti juuri siksi, että voisin auttaa. Jossain vaiheessa pojan toki pitää alkaa opettelemaan asioita itsekin, mutta vielä pari vuotta voin olla apuna.
ap
[/quote]En oikein ymmärrä, mihin tuossa auttamisessa sitä käyttöoikeutta tarvitaan.
[/quote]
No anna niiden tehdä niin kuin haluavat! Mitä väliä??
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 20:09"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 20:07"][quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 20:03"] Poika luottaa minuun, sillä en ole koskaan tiliin koskenut kuin käytännön asioissa (= auttanut joissain hankintojen maksuissa jne.) . Poika itse haluaisi käyttöoikeuden minulle, ilmeisesti juuri siksi, että voisin auttaa. Jossain vaiheessa pojan toki pitää alkaa opettelemaan asioita itsekin, mutta vielä pari vuotta voin olla apuna. ap [/quote]En oikein ymmärrä, mihin tuossa auttamisessa sitä käyttöoikeutta tarvitaan. [/quote] No anna niiden tehdä niin kuin haluavat! Mitä väliä??
[/quote]Älä nyt hermostu :D
Poika avaa uuden tilin mihin menee palkka ja sinne voi sitten siirtää muutkin rahat isältä turvaan!
Anna pojan avata tili. Ja ota itse etäisyytttä
"En oikein ymmärrä, mihin tuossa auttamisessa sitä käyttöoikeutta tarvitaan."
Mä ainakin olen mm. maksanut tytön tililtä esim. huuto.net / nettiostokset mitkä tyttö on halunnut ostaa. Samoin hän maksaa puhelinlaskunsa itse viikkorahoistaan / viime kesän ansioistaan, mutta ei itse meinaa muistaa niitä hoitaa. Ei meinaa muistaa milloin koulussa on kokeet, saati laskujen eräpäiviä, joten minä hoidan raha-asiat vaikka täysi-ikäiseksi asti. Eikä se ole kiellettyä. Autan jopa muissakin asioissa jos on tarve :) .
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 20:15"]
"En oikein ymmärrä, mihin tuossa auttamisessa sitä käyttöoikeutta tarvitaan."
Mä ainakin olen mm. maksanut tytön tililtä esim. huuto.net / nettiostokset mitkä tyttö on halunnut ostaa. Samoin hän maksaa puhelinlaskunsa itse viikkorahoistaan / viime kesän ansioistaan, mutta ei itse meinaa muistaa niitä hoitaa. Ei meinaa muistaa milloin koulussa on kokeet, saati laskujen eräpäiviä, joten minä hoidan raha-asiat vaikka täysi-ikäiseksi asti. Eikä se ole kiellettyä. Autan jopa muissakin asioissa jos on tarve :) .
[/quote]Okei, minä sanon tuota hyysäämiseksi ;) Ajattelin ap:n tarkoittavan sitä, että neuvoo nettipankin käyttämisessä.
Mitä ihmettä täällä taas pohditaan. Hassua vaivata päätään asioilla jos ei tiedä taustoja. Jospa ap:n lapsella on esim. ongelmia rahan käytössä (ei niin harvinaista tuon ikäisellä) ja on niin fiksu että pyytää äidiltä apua ja vähän valvomaan rahan käyttöä. Onko se hyysäämistä jos äiti auttaa? Missä vaiheessa kaikki auttaminen pitää muutenkin lopettaa? Mun lapsi auttaa mua jatkuvasti ja hoitaa osan kodin rutiineista. Minäkö en saisi auttaa vastavuoroisesti häntä, vaan hänen pitää vaan olla kiitollinen ja kumarrella, että saa yleensä armostani katon päänsä päälle ja ruokimme hänet. Auttaminen on välittämistä, puolin ja toisin, ja mielestäni se pitää myös lapselle opettaa. Vähän suhteellisuuden tajua asioihin. Minun mielestä hyysääminen on sitä, että tekee melkein kaiken lapsen puolesta. Tässä puhutaan kuitenkin vain yhdestä asiasta, joten turha miettiä tällä infolla onko kyse hyysäämisestä.
Alaikäinen EI PYSTY avaamaan tiliä ilman molempien vanhempien suostumusta, jos yhteishuoltajuus. Käyttöoikeutta ei ole pakko olla kummallakaan vanhemmalla. Se voi olla vain toisella, mutta koska paperiin vaaditaan molempien allekirjoitus, niin mahtaako ap:n tapauksessa isä puumerkkiään sellaiseen paperiin laittaa...
En ole ap mutta poika saa itse määritellä kenelle antaa käyttöoikeuden. Mitä se meille kuuluu?