Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toinen korva lukossa

Vierailija
27.05.2015 |

Toinen korva meni lukkoon ilmeisesti tulehduksen takia. Korva ei ole kipeä yhtään, mutta en kuule sillä yhtään. Tätä kestänyt kolme päivää. Luin duodecimistä, että tulehdus voi parantua itsestään. Lääkäriin pitäisi mennä, jos on kuumetta ja kipua, mutta minulla ei ole kumpaakaan. Onko kenelläkään ollut tätä? 

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mistä sait diagnoosin, että siinä on tulehdus?

Vierailija
2/9 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla myös vahatulppa. Itselläni oli kerääntynyt vuosien varrella paksu tulppa vahaa ja korva meni lukkoon ihan yhtäkkiä. Kannattaisi mennä näyttämään lääkärille ensin, jos korva on oikeasti tulehtunut, niin mitään korvavahan liuotusaineita ei voi sillon kokeilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt silloin tällöin suihketta vahan poistamiseen. Viime viikon lopulla korvaan tuli ensin hirveä kutina, tietysti kaivoin kun meinasin tulla hulluksi kutinasta. Sitten laitoin korvasuihketta eri päivinä ja myöhemmin korva meni lukkoon. 

En ole saanut mitään diagnoosia. Luulin vain itse, että minulla on tulehdus. Vettä ei ole mennyt korvaan. Tuskin ilmanpaineesta johtuvaa, koska en ole ollut lentokoneessakaan. AP

Vierailija
4/9 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siellä korvassa on vahatulppa, niin nuo suihkeet ei yleensä auta mitään, vaan korkeintaan pahentavat. Sellanen tulppa liukenee yleensä vain koko yöksi laitettavilla tipoilla. Mutta suosittelen ensin soittamaan terveyskeskukseen, saat luultavasti ensin maksuttoman ajan sairaanhoitajalle, joka tarkistaa ne korvat.

Vierailija
5/9 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli talvella välikorvatulehdus. Kävin lääkärissä, koska korvat olivat todella kipeät. Kysyin vaikusta ja lääkärin mielestä minulla ei ollut erityisemmin vaikkua. Kun olen käyttänyt korvasuihketta vaikkua on irronnut vain jonkin verran. 

Terveyskirjaston artikkelissa sanotaan, että korvan lukkiutumiseen on kolme eri syytä. Minulla voi olla noista toinen tai kolmas syy. AP

Miksi korva "menee lukkoon"?

Kouluikäiset lapset voivat valittaa korvien "lukkiutumista". Syitä korvatuntemuksiin on kolme. Korvakäytävä voi olla täynnä vaikkua, jolloin tärykalvo ei ole enää yhteydessä ulkoilmaan ja kuulo on heikentynyt. Toinen mahdollisuus on välikorvatulehdus tai nk. liimakorva, jolloin välikorvaerite estää tärykalvon liikkeen. Kolmas syy korvatuntemuksiin on flunssan yhteydessä se, että välikorvan paine ei limaisuuden vuoksi tasaannu ulkoilman paineen kanssa. Tämäkin aiheuttaa korvatuntemuksia. Oikean syyn selvittäminen edellyttää lääkärissäkäyntiä.

Vierailija
6/9 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 19:40"]

Jos siellä korvassa on vahatulppa, niin nuo suihkeet ei yleensä auta mitään, vaan korkeintaan pahentavat. Sellanen tulppa liukenee yleensä vain koko yöksi laitettavilla tipoilla. Mutta suosittelen ensin soittamaan terveyskeskukseen, saat luultavasti ensin maksuttoman ajan sairaanhoitajalle, joka tarkistaa ne korvat.

[/quote]

Voisin soittaa. Olen aikaisemmin käyttänyt suihketta niin että se vaikuttaa yön yli. AP

Vierailija
7/9 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 19:44"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 19:40"]

[/quote]

Voisin soittaa. Olen aikaisemmin käyttänyt suihketta niin että se vaikuttaa yön yli. AP

[/quote]

Ne suihkeet ei välttämättä auta. Mulla oli sama juttu ja ostin sitten apteekista jotain vahaa liuottavaa juttua. Siitä ei ollut mitään hyötyä, joten sain ajan hoitajalle. Tämä huuhteli korvan ruiskulla ja sitä vahaa tuli aivan valtava määrä. Hoitsu sanoi, että ei olis kotikonstein irronnut, koska oli niin kovaa ja tiukkaan pakkautunut. Joten ehkä sun kannattaa hakeutua hoitajalle.

Vierailija
8/9 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vielä neljäskin syy, korvakäytävän tulehdus, joka on ihan eri asia kuin välikorvan tulehdus ja siltä tuo kuulostaa. Siinä nimenomaan korvakäytävä kutisee. Tulehtunut korvakäytävä erittää runsaasti terveeseen verrattuna ja siksi korva voi mennä lukkoon. Itsellä on herkästi tulehtuvat korvakäytävät ja näin on käynyt monta kertaa. Korvan kaivelu kutisemisen yhteydessä ei tosiaan auta asiaa. Tulehdusta hoidetaan ns. fifty-fifty korvahuuhteluilla, joilla erittäminen saadaan loppumaan ja lisäksi korvatipoilla. Suosittelisin lääkärillä käyntiä.

Vierailija
9/9 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos taas vastauksista. Talvella oli siis välikorvan tulehdus, sitten koko kevään ollut kutinaa ja kaivamisen jälkeen turvotusta ja vedentuloa korvista. Tämä oli kivun osalta huomattavasti lievempi kuin välikorvan tulehdus, oolen ottanut särkylääkkeitä ja ne menee sitten ohi, mutta uusiutuvat kuitenkin aina jonkin ajan kuluttua. 

Tällä kertaa korva ihan erilainen verrattuna aiempiin. Nyt korva ei ole turvonnut, ei tule vettä/kirkasta nestettä, eikä ole yhtään kipeä. Se on vaan lukossa. 

Pitää tosiaan käydä näyttämässä hoitajalle ja mahd. lääkärille. AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme