Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys lähihoitajille ja muille terveydenhuollossa työskenteleville.

Vierailija
25.01.2022 |

Olen useasti aikoinut kysyä tätä, mutta en tiedä miten tämän kysymyksen voisi "kauniisti" esittää ilman, että kukaan ei pahoittaisi mieltään tai luulisi minua provoilijaksi.

Kysymys tulee tässä: Miten te olette voittaneet inhon tunteet, joita potilaat teissä herättävät?

Enkä pelkästään tarkoita "hajuhaittoja" vaan ihan esim. siistin ja moitteettomasti käyttäytyvän potilaan korvahuuhtelua tai irtosolunäytteen ottamista.

Itsestäni tuntuisi todella haastavalta kosketella ventovierasta ihmistä, ja etenkin kun ollaan tekemisissä eritteiden kanssa. Tuntuu jo tarpeeksi kiusalliselta olla potilas, mutta miten paljon kiusallisemmalta tuntuu olla potilaan hoitajana.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei eritteet yleensä haittaa ollenkaan yksinkertaisesti. Ainut mikä on tehnyt pahaa, on ollut erittäin obeesin potilaan ihopoimuissa voimakkaasti haissut sieni. Silloin laitoin kaksi maskia päällekkäin ja vain keskityin siihen, että teen pesut nopeasti.

Vierailija
2/12 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä koskettaminen ole koskaan tuntunut kiusalliselta. Se on vain työtehtävä, mikä tehdään. Esim katetroidessa nuorta miestä en suhtaudu häneen tietenkään samoin, kun jos tapaisin hänet kadulla. Työssä hän on potilas/asiakas, jolle nyt tehdään vain työtehtäviä eikä siinä ole mitään kiusallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jotenkin irtaudun koko tilanteesta. Olen hammashoitaja ja sylkeä, verta, plakkia... Näitä joka päivä nyt vaan käsitellään. Olen nähnyt kaikenlaista vuosien varrella.

Vierailija
4/12 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yleensä juuri mikään inhota niin paljon että haittaisi työntekoa. Vastenmielisintä mulle on kaivaa tekohampaat toisen suusta ja pestä ne.

Vierailija
5/12 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti mielikuva mahdollisista inhoreaktion aiheuttavista jutuista on pahempi kuin todellisuus. Esim. Itse en tykkää katsella kuvia haavoista mutta itse haavan hoitaminen ei tee yhtään pahaa. Liman eritys toisella saa itselläni helposti kakomista aikaiseksi. Siinä ei auta kuin puhallella poispäin ja yrittää saada reaktio pysymään kurissa, työ on tehtävä kuitenkin ja asiakas ei liman eritykselle itse mitään voi.

Vierailija
6/12 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti mielikuva mahdollisista inhoreaktion aiheuttavista jutuista on pahempi kuin todellisuus. Esim. Itse en tykkää katsella kuvia haavoista mutta itse haavan hoitaminen ei tee yhtään pahaa. Liman eritys toisella saa itselläni helposti kakomista aikaiseksi. Siinä ei auta kuin puhallella poispäin ja yrittää saada reaktio pysymään kurissa, työ on tehtävä kuitenkin ja asiakas ei liman eritykselle itse mitään voi.

Totta tuo että todellisessa tilanteessa asioiden sietäminen on helpompaa kuin etäämmältä katsottuna. Itse vaihdan kanavaa jos tv:ssä näytetään leikkausta, vaikka olen töissä leikkaussalissa eikä se inhota ollenkaan.

Vierailija
7/12 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa

Älä hae alalle

Vierailija
8/12 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei eritteet yleensä haittaa ollenkaan yksinkertaisesti. Ainut mikä on tehnyt pahaa, on ollut erittäin obeesin potilaan ihopoimuissa voimakkaasti haissut sieni. Silloin laitoin kaksi maskia päällekkäin ja vain keskityin siihen, että teen pesut nopeasti.

Obeesi. Se oli tässä asian pointti, eikö niin, ap.

Vierailija
9/12 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan sellainen ihminen jolla on hyvin vahvat inhontunteet tuollaisia asioita kohtaan, hakeutuu jollekin toiselle alalle töihin.

Vierailija
10/12 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tunnu oikeastaan miltään, sen ottaa työnä. Samoin käsiteltäväkin vaikuttaa ajattelevan. Hajut ja limatonkat tietenkin ällöttävät, mutta se kuuluu asiaan.

Vierailija
11/12 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkin asiat ovat inhottavampia kuin toiset, mutta jo harjoittelussa opiskelujen aikana joutuu näkemään ja tekemään niin paljon, että niihin inhottaviinkin asioihin ikään kuin tottuu, kun tietää mitä on tulossa. Kun toistoa kertyy, niin noistakin tulee ajan mittaan vaan työtä jossa pitää toimia tietyillä tavoilla ja sitten se on ohi. Kyllä itseäni ulosteiden ja liman kanssa pelaaminen ällöttää aina, mutta yritän selviytyä hommasta nopeasti ja ajattelen, että tämä on tehtävä ja että yhtälailla se on potilaalle ikävä tilanne. Ei hoitajat ole noille inhon tunteille immuuneja, mutta niiden kanssa oppii olemaan ja joskus vaan pahoittelen potilaalle, jos itsellä selvästi tekee pahaa. Ihmisiin koskeminen sinällään ei ole koskaan aiheuttanut inhon tunteita itsessäni, olivatpa he minkä ikäisiä tai muotoisia tahansa.

-sairaanhoitaja

Vierailija
12/12 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sitä juuri ajattele, sen yläpuolelle on päässyt jo aikoja sitten. Työ on työtä, joskus jos on esim. tuttava asiakkaana miettii että toivottavasti kaikki menee hyvin mutta se tunne lähinnä tulee siitä että ei tarvitse hävetä itseään eli saa esim. verinäytteen otettua, kanyylin laitettua tms. Otan asiakkaat ihmisinä ja heitä on hyvin monenlaisia, toiset saattavat haista ja toiset eivät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi