Vierailija

Olen kielten opiskelija ja mietin kääntäjäksi ryhtymistä, mutta en tiedä alasta juuri mitään.. se ei ole kovinkaan paljoa esillä... niin, miksiköhän sitä ei mainosteta nuorille? Luulisi, että esim. asiatekstien kääntäjille olisi aina tarvetta? 

Entäs, käännetäänkö yleensä vieraasta kielestä äidinkielelle vai täytyykö töitä saadakseen osata kääntää myös toistepäin? Onko kääntäjällä aina käytössä jokin tekstikorpusohjelma ja mistä sellaisia hankitaan? :D

Toivottavasti täältä löytyisi käännösalasta tietäviä, antakaa jotain vinkkejä! :)

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Minä olen opiskellut kääntäjäksi ja tehnyt niitä töitä freelancerina eri käännöstoimistoille. Työllistyin sittemmin muihin hommiin. Palkka on aika pieni ja on vaikea saada muita kuin freelancerin töitä. Kääntäjän työ on sellainen, joka on hyvin helppo ulkoistaa ja siksi valtiolla ei pahemmin enää säästötoimien seurauksena ole kokopäiväisiä työpaikkoja, vaan käännökset hankitaan toimistolta, joka on voittanut kilpailutuksen. Yksityiset ovat tietysti aina hankkineet käännökset näin. Nykyään ala on myös kansainvälistynyt ja esimerkiksi viro-suomi-venäjä-käännökset hoidetaan käytännössä Virossa. Mitä kieltä olet ajatellut? Englannin kääntäjiä ja ennen kaikkea kielentarkastajia tarvitaan varmasti jatkossakin, mutta maisteriopintojen jälkeen pitää suorittaa virallisen kääntäjän tutkinto osoittaakseen pätevyytensä. Suosittelen hankkimaan kieltenopettajan pätevyyden oheen. Sitten voit tehdä välillä opetustöitä ja vaikka freenä käännöksiä.

Vierailija

En välttämättä lähtisi alalle, ainakaan tv ohjelmia ja elokuvia kääntämään. Deadlinet on kovat, palkat huonolla tasolla ja merkkirajoitukset yms. turhuudet tekevät hommasta huono jälkeä. Olen ollut mukana muutamassa harrastelijaporukassa, tekstien oikolukua tekemässä ja ainakin tekstien ajoitus ja tiettyjen ilmaisujen kääntäminen hankalaa hommaa. Siis ei kaupallisista teksteistä nyt kyse ja ne ovatkin monesti parempia kuin kaupalliset tekstitykset.