Voinko kieltäytyä menemästä YO-juhliin yhden perheen jälkeen?
Kiusallinen ja typerä ongelma. Meillä on tuttavaperhe, jonka hygieniataso ei ole tästä maailmasta. Perheessä on neljä lasta, joilla on poikkeuksellisen usein kihomatoja, täitä, oksennustautia, kaikenlaisia räkä- ja virustauteja. Ovat sairaana koko ajan, eikä itsestä pidetä huolta.
Ollaan tunnettu noin kymmenen vuotta. Ovat tutuntuttuja, jotka vierailevat usein samoissa juhlissa. Joka ikinen kerta - painotan _joka ikinen kerta_olemme saaneet tuolta perheeltä jonkun loisen tai taudin. Näitä kertoja on ollut noin seitsemän, jos oikein laskin. Aina oltu kosketuksissa tuohon perheeseen, kun ongelmia on tullut meille. Puistattaa jo ajatuskin joutua samaan tilaan niiden kanssa.
No, se perhe on tulossa lauantaina samoihin lakkiaisiin. Tiedän, että ovat tulossa klo 15 ja meitä on pyydetty samaan aikaan vieraiden porrastamiseksi. Juhlat alkavat jo 12.30. En missään nimessä haluaisi mennä samaan aikaan noiden kanssa, en vain pysty.
Kuinka tökeröä on sanoa (valehdella), että meillä on toisetkin juhlat ja voisimmeko tulla aiemmin? Olenko aivan nuija pässi? En vain todellakaan jaksa nyt heti loman alkuun pyörittää taas jotain kihomatopesulaa tai alkaa oksentaa.
Niin. Ja tämä tuli mieleeni siitä, kun tuon tuttavaperheen äiti laittoi Facebookiin päivityksen, että heillä on nyt kihomatoja ja esikoinen oksentaa. Oksentava ei mennyt kouluun, mutta loput menivät päiväkotiin tai kouluun. Nyt on keskiviikko, juhlat lauantaina.
Joo, eipä ne taudit/täit/kihomadot ole kivoja, aikuisellakaan. Itse sain yksiltä 50-vuotisjuhlilta noron (itse asiassa 85% vieraista sai) kun passari ja juhlien leipuri oli ollut samassa taudissa viikkoa aikaisemmin.
Itse soittaisin juhlataloon ja rehellisesti kertoisin, mistä kenkä puristaa.