Avioliitto kriisissä roskien vuoksi!
Mies "lipsautti" tänään valtavan riidan aikana, että hän viskoo kaikki perheemme vaivalla lajittelemat jätteet sekajätelaatikkoon. Mies yleensä vie roskat aamulla, kun hän lähtee töihin. Tätä on siis hänen mukaansa jatkunut jo useamman vuoden ajan, eikä hän kuulemma enää jaksa tätä minun keksimää hippeilyä ja kontrollia. Olen täysin tyrmistynyt!
Mitä ajattelette? Voiko tuollaisen juntin kanssa jatkaa elämää vai vaihdanko ympäristöystävällisempään?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Jos muuten kaikki suhteessa kunnossa niin älä nyt saatana tuommosen takia vaihda.
Voin kertoa että tinderiä selatessa saattaa katumus yllättää...
t.sinkkunainen
No mä en ainakaan viittisi olla miehen kanssa joka ei pätkääkään välitä ympäristöstä eikä kunnioita muun perheen vaivannäköä. On niitä miehiä muuallakin kuin Tinderissä.
Vierailija kirjoitti:
Aika pieni asia kuitenkin, ei mieskään aina vaihtamalla parane...
Vaihtamallahan nimenomaan paranee.
No en mäkään kierrätä, mutta valehtelijan potkaisisin pihalle heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtamallahan nimenomaan paranee.
En ymmärrä tätä. Jos vaihtaa huonon parempaan niin se on parempi. Vai onko tässä taustalla että kaikki on kumminkin ihan p*skaa niin ei se uusikaan hyvä oo?
Vierailija kirjoitti:
Annat miehen viedä roskat tyylillään, tai otat ne omalle vastuulle.
Ja lisäksi, mies maksakoon ne omista tuloistaan, eikä perheen yhteisistä rahoista.
Sekajäte on merkittävä kuluerä esim. taloyhtiössä, heti veden jäljeen, joka tietenkin maksetaan hoitovastikkeissa ja vuokrissa.
Lajittelu ja kierrätys pienentää merkittävästi sekajäteen määrään 1/3. Ja se on myös ympäristöteko.
Jos ei viitsi lajitella roskia ja jätteitä, niin se sama kuin laskisi hanasta vettä, ihan huvin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Roskien lajittelematta jättäminen on yhtä pieni asia, kuin jos mies tykkäisi saunoa ja suihku olisi täysillä koko saunassa olo ajan. Kustannukset suurin piirtein samat, jos ei tykkää lajitella roskia.
Onko se mun mies. Myönsi saman. Ei sun tee tuota mutta usein.
Mä kiehuin ja harkitsin eroa. Mies lupasi ettei enää koskaan tee tuota. Pari kertaa olen käynyt myöhemmin roskiksella tarkistamassa onko pussit oikein. On ne olleet.
Kyse ei ole kustannuksista vaan siitä, että kaatopaikat eivät riitä, jos kaikki viskovat kaikki jätteensä sinne. Lisäksi vääränlainen jäte väärässä paikassa estää sen oiken lajitellun jäteen optimaalisen käsittelyn.
Mielestäni tätä voisi verrata siihen, että mies heittelisi kadulle ja luontoon roskia, veisi vanhan telkkarin sekajätteeseen tai luontoon, kippaisi vanhan patjan metsään, kun ei viitsi maksaa jätemaksua.
Vierailija kirjoitti:
Onko se mun mies. Myönsi saman. Ei sun tee tuota mutta usein.
Mä kiehuin ja harkitsin eroa. Mies lupasi ettei enää koskaan tee tuota. Pari kertaa olen käynyt myöhemmin roskiksella tarkistamassa onko pussit oikein. On ne olleet.
Huh, toivottavasti ei ole sama mies! Jos mieheltä paljastuukin toinen perhe niin siinä kyllä sitten olisikin jo kriisiä kerrakseen...
No olipahan kosto... jostain, mutta mistä🤔 Eli mies yrittää olla herra talossa.
Jos haluat lajitella, niin vie ne roskat itse, jos kerran toiseen ei voi luottaa tuon vertaa.
Älä nalkuta, vaan hoida itse.
Ujuta miehelle jokin muu vastuu, vaikka perheen painavat kauppakassit, jotta voi tuntea itsensä tarpeelliseksi, jos katsot, että hän on kehityskelpoinen ja pysyy kuvioissa mukana. Älä nalkuta vääristä ostoksista, jos tuokin kaupasta väärät jutut.
Muussa tapauksessa pyydä häntä kertomaan loputkin salat ja tee sitten ratkaisusi. Ei mieslasta voi loppumattomiin hyysätä.
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole kustannuksista vaan siitä, että kaatopaikat eivät riitä, jos kaikki viskovat kaikki jätteensä sinne. Lisäksi vääränlainen jäte väärässä paikassa estää sen oiken lajitellun jäteen optimaalisen käsittelyn.
Mielestäni tätä voisi verrata siihen, että mies heittelisi kadulle ja luontoon roskia, veisi vanhan telkkarin sekajätteeseen tai luontoon, kippaisi vanhan patjan metsään, kun ei viitsi maksaa jätemaksua.
Nykyään sekajäte poltetaan ja hyödynnetään sähkön- ja lämmöntuotannossa. Kaatopaikalle päätyy alle puoli prosenttia yhdyskuntajätteestä.
https://www.stat.fi/til/jate/2020/13/jate_2020_13_2021-12-09_tie_001_fi…
Jos oma-alotteisesti ne vie niin sitten tää on kyllä kummallinen ja aika iso asia
Onko omakotitalo, vai rivitalo/kerrostalo?