Päiväkodissa lapsella oli eväsretkellä mukana sipsiä
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Ei lapsi siihen kuole jos on hauskalla retkellä vähän extaherkkuja mukana. Tuskin se jokapäiväistä ole.
Miksi mielestäsi päiväkodissa pitäisi osan lapsista saada herkutella muiden jäädessä ilman?
Miksi kaikkien lasten yhtään missään pitäisi järsiä kuivaa ruisleipää taskulämpimän maidon kanssa kun ne herkutkin on sallittu vaihtoehto?
Jos metsäretkellä ollaan ruoka- tai välipala-aikaan, niin ruoka tulee päiväkodista. Siksi lapsen omat eväät on suklaata tai sipsiä, siis ylimääräistä herkkua. Ei ole tarkoituskaan, että kotiväki maksaa päiväkodissa yhtäkään ateriaa erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin. Itse infoan koteja aina erikseen, että eväs on jotain terveellistä. Muuten tulee suklaapatukkaa sun muuta jänskää.
Miksi helvetissä eväsretkellä, joka lienee jonkinlainen erityistapaus, pitäisi syödä jotain terveysruokaa? 😂
Nykyajan terveysfanaattisuus on todella rasittavaa. Lapsi menee rikki jos syö joskus karkkia tai hui, sipsiä.
Meillä oli kerran yhdellä lapsella eväänä 2 berliininmunkkia.
Uusi palstahullu bongattu: SIPSIHULLU!
Päiväkodissa ja alakoulusta tuli aina viestiä kotiin, että vain terveelliset eväät lapselle. Laitoin aina yleensä ruisleipää, smoothieta tai jonkun hedelmän ja trip mehun. Ei tullut koskaan sanomista.
Jos päiväkodissa tarjotaan (tarjottaisi) oikeasti terveellistä ruokaa, ei niiden retkieväiden tarvitse olla mitään huipputerveellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli kerran yhdellä lapsella eväänä 2 berliininmunkkia.
Varmasti maistui. Olisi ilmeisesti maistunut sinullekin? 😆
Apua, lapsi söi kaksi kertaa vuodessa tehtävällä eväsretkellä sipsejä! Nyt se meni varmaan rikki.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa ja alakoulusta tuli aina viestiä kotiin, että vain terveelliset eväät lapselle. Laitoin aina yleensä ruisleipää, smoothieta tai jonkun hedelmän ja trip mehun. Ei tullut koskaan sanomista.
Omituisia ohjeita. Ilmeisesti tarkoituksena ettei muut kadehtisi, mutta sitä ei voi estää terveellisilläkään eväillä.
Vierailija kirjoitti:
Ookei. Siis retkien idea onkin siis, että päästään eväsratkaisujen perusteella pisteyttämään lasten äidit paremmuus ja huonoimmuusjärjestykseen? Oi, olinpa tyhmä. Luulin, että ideana on lasten virkistysmatka.
Ala-asteella käytiin Suomenlinnassa. Mulla oli eväänä äidin tekemää tiikerikakkua. Muistan vielä kun söin sen jossain laiturin kupeessa. Hyvät muistot jäi eväs hetkestä, koulupäivänä sai syödä ruuaksi jotain mitä itse pakkasin. Itse päivästä en muista juuri mitään. Tästä jo 30 vuotta.
Noinkin " kauheista" eväistä jää mieleen pysyvät muistot.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin. Itse infoan koteja aina erikseen, että eväs on jotain terveellistä. Muuten tulee suklaapatukkaa sun muuta jänskää.
Itse pidän todella ”tekopyhänä”, jos päiväkodin tai koulun harvinaisille retkille ei saa ottaa mitään hyvää terveellisen eväät lisäksi. Syödäänhän herkkuja muutenkin. Pienet herkut tuovat iloa elämään erityistilanteissa. Minä sallin lapsilleni herkkuja välillä terveellisen ruuan ohella. Ovat hoikkia ja liikunnallisia. Rennolla syömisellä, johon kuitenkin kuuluu ohjaus, mikä on terveellistä, kasvaa rentoja ja ruuasta nauttivia ihmisiä. Myös mielen ilot ovat tärkeitä.
Jos on kauhea ongelma siinä, että joku tulee kateelliseksi toisen eväistä, minkä takia päiväkoti ei pakkaa kaikille samanlaisia eväitä? Mitä järkeä on siinä, että jokainen perhe pakkaa omalle kullannupulleen oman sämpylän tai appelsiininpalan ja sitten naapurin piltti itkee kun itsellä on vain omenaa ja ruisleipää. Luoja että ärsytti kaikki päiväkodin ja alakoulun erikoispäivät, joihin piti ottaa mukaan milloin mitäkin "pientä terveellistä evästä". Mun sympatiani sille äitylille, jonka kaapista on löytynyt vain sipsejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. Jenkeissä ihan normi.
Ja Briteissä.
Siltä ne kyllä näyttävätkin, sekä britit että jenkit 🐷
Otan aina sipsiä mukaan retkievääksi, kun lähden luontoon vaeltamaan tai suunnistamaan. Siellä on tarkoitus syödä energiatiivistä ja kevyttä evästä. Myös rusinoita ja suklaata.
Jos lapsille pyydetään retkieväät, niin laittakaa ihmeessä vielä ohjeet että se pitää sitten olla harmaata kylmää kaurapuuroa tupperwaara-kipossa, ettei kukaan toinen lapsi (tai aikuinen) pahastu.
Minun lapseni tekivät metsäretken kerran viikossa päiväkotiaikaan. Eväät otettiin mukaan, jotta lapsilla oli jotain extrakivaa. Eväillä ei ollut tarkoitus korvata ateriaa, jonka lapset söivät päiväkodilla ihan normaaliin aikaan. Päiväkodilta ohjeistivat terveellisiin eväisiin, jotta ei tule sellaisia tilanteita, että osalla on herkkuja ja osalla ei. Tämä toimi hienosti vuoden verran. Seuraavana vuonna sitten tuli joku perhe, joille ei millään sopinut pienet ja terveelliseet eväät. Lopulta eväsretkiä ei sitten enää voitu tehdä lainkaan, koska ne aiheuttivat turhaa mielipahaa niille lapsille, joilla ei ollut viinereitä ja karkkipusseja eväinä. Minusta se oli tosi sääli.
Miksi päiväkodissa tehdään eväsretkiä, missä pitää olla terveellinen eväs mukana? Päiväkodissahan syödään aamupala ja kohta heti lounaskin. Jos retki tehdään kerran puoleen vuoteen, kai siellä nyt voisi olla pari sipsiäkin mukana. Tuskin pienelle lapselle annetaan niitä pussikaupalla.