Hgin pörssi syöksyy - kannattaako nyt aloittaa indeksirahastoihin säästäminen?
Vai onko the end tulossa eikä kannata sijoittaa mihinkään?
Kommentit (60)
Helsingin pörssi nyt -4.32%
Kaikki osakkeet laskussa, ei yhtään nousijaa.
Tosi paljon osakkeita, jotka laskenut tänään 6-8%.
Kyllä nyt on aika myydä omat osakkeeni.
Vierailija kirjoitti:
Vanha totuus on, että osta silloin kun muut panikoi ja myy silloin kun joka palstalla kehutaan sijoittamisen kannattavan.
Vielä vanhempi sijoittaja viisaus kertoo, että osta silloin, kun osakkeet ovat halpoja.
Ps. Tällä hetkellä osakkeet kautta linjan aivan ylihinnoiteltuja.
Vierailija kirjoitti:
Rahastoihin jos haluat tukea pankkeja.
Kohta osakkeisiin kun "piensijoittajat" luopuvat vähistään melkein ilmaiseksi ;-)
Ainakin Nordnetilla on täysin kuluttomia indeksirahastoja (Suomi/Ruotsi/Norja) jotka kannattaa tsekata. Ja miksei suoraan osakkeisiin jos jaksaa vähän perehtyä ja on sellainen summa käytettävissä että voi hajauttaa ilman isoja kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin pörssi nyt -4.32%
Kaikki osakkeet laskussa, ei yhtään nousijaa.
Tosi paljon osakkeita, jotka laskenut tänään 6-8%.
Kyllä nyt on aika myydä omat osakkeeni.
Kiitos, meikä ostaa😅
Oikeesti hölmöläiset älkää nyt kurssiromahduksessa mitään myykö!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä aloitin joulukuussa ja kiva katsella tuota yli 10% laskua kun tätä rahastosijoittamista niin kehuttiin. Toki olen sijoittanut vain ylimääräisiä koska ainahan voi vaikka kaikki mennä mutta sanotaanko että ei nyt ole vielä vakuuttanut kauheasti tämä uusi harrastus minua...
Ihan ystävällinen vinkki, että älä katso. Jos ajatus oli kuukausittain sijoittaa x euroa, niin jatka sillä. Juuri tämän takia sijoitushorisontti on vähintään sen 5-7 vuotta, ei kuukausi.
Juu, kuukausisäästäminen oli ideana ja pitkällä tähtäimellä, 20 vuotta oli mielessä, kun lapset lentää pesästä. Mutta silti vähän harmittaa kun olin niin innoissani... Ehkä se tästä, ja varmaan tosiaan kannattaa olla katselematta jatkuvasti.
Silloin kuin iso raha myy kannatta myydä eikä pitää väkisin putoavista puukoista kiinni. Nyt on ilmassa ihan liikaa epävarmuustekijöitä että salkun kevennys on ihan paikallaan.
Mä tyhjäsin salkkua elokuussa, kun oli parissa vuodessa tuottaneet 40%. Ajattelin silloin, että kohta romahtaa…
No, nyt on tultu alas, mutta ei vieläkään edes elokuun tasoille. Ilmaa on yhä ja pirusti!
Nyt äkkiä lainojen korot ylös niin kukaan ei omista kohta enää mitään.
Nyt alkaa inflaatio laukata oikein kunnolla, ensivuonna voi olla jopa 15% siksi FED lopetti elvytyksen ja kurssit painuvat alas koko kevään ja kesän, syksyllä voi ehkä alkaa heikko nousu.
Mielenkiitoista aikaa. Huippuosinkoja luitenkin odotettavissa.
Pitäisikö yrittää ottaa vielä tippuvista puukoista kiinni
Yksi haaste taitaa olla se, että pitää tunteensa kurissa.
t. untuvikko
Seuraa trendiä. Yleensä laskukausi kestää noin kolme vuotta. Jos olet kuukausi sijoittaja, pienennä laskukaudella summaa esim kolmannekseen ja pidä loppuosa tilillä käteisenä. Huonoina aikoina korostuu hyvät osinko yhtiöt ja pienikuluiset osinko etf:ät. Pää kylmänä lasketellaan kohti rikastumista.
Kurssit alkavat nousta ennen hyviä talous uutisia. Tällöin palaat täysimääräiseen sijoitus summaan. Tällä tavalla ostojen keskihinta on hieman edullisempi keskimäärin ja osingot juoksevat kasvattaen ostopotentiaaliasi. Karkea yleistys on -50% huipuista ,niin ollaan lähellä pohjia. Voit myös olla ostamatta kokonaan laskukaudella, mutta pohjiin osuminen on käytännössä mahdotonta ja on vaikea aloittaa ostoja uudelleen pelon takia. Psykologisesti on parasta ostaa aina, joka kuukausi, edes vähän ja yrittää olla seuraamatta alamäkiä.
Vierailija kirjoitti:
Minä aloitin joulukuussa ja kiva katsella tuota yli 10% laskua kun tätä rahastosijoittamista niin kehuttiin. Toki olen sijoittanut vain ylimääräisiä koska ainahan voi vaikka kaikki mennä mutta sanotaanko että ei nyt ole vielä vakuuttanut kauheasti tämä uusi harrastus minua...
Eli kuukauden olet sijoittanut ja nyt valmiina lyömään hanskat tiskiin? Kuvittelitko että kurssit jatkavat ikuista nousua kun sinä rupeat sijoittamaan vai mitä ihmettä?
Kurssit tulevat aina heilumaan, siinä on koko sijoittamisen idea. Jos et sitä kestä niin sitten on parempi pysyä raapustarvoissa ja myydä tämänhetkiset sijoitukset. Mutta katso kymmenen vuoden kuluttua paljonko nämä kuukauden sijoituksesi olisi plussalla.
En ole koskaan omistanut ainuttakaan osaketta, mutta eikös silloin kannata ostaa kuin on halpaa - tai ei silloin ainakaan myydä kannata? Ja osakkeet tuottaa tappiota, jos on tuottaakseen, vasta kun ne myy? Eli jos notkahtaa, niin katsoo vaan rauhassa sivusta.
Jaa-a, pitäsköhän aloittaa, kun oon näinkin viksu?
Jotenkin tuntuu, että Nok päätyy jenkeissä 5,26$ tasolle...tietoa ei sitten ole.
mies53v
Nyt kannattaa siirtyä kryptoihin, nykyjärjestelmää ei kohta enää ole. Vain metalleihin sidotut kryptot kestävät aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaa siirtyä kryptoihin, nykyjärjestelmää ei kohta enää ole. Vain metalleihin sidotut kryptot kestävät aikaa.
Tihihihihiiii! Kryptot syöksyvät 3 kertaa nopeammin kuin osakkeet.
Eiku teknokupla (Tesla p/e VAIN 600-300+vuotta), asuntokupla (kiina), yleinen sentimentti ja
VENÄJÄ.