Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sote-alan pääsykokeista (AMK)

Vierailija
26.05.2015 |

Ens viikolla pääsykokeessani on matematiikan tehtäviä, jotka pitää laskea ilman laskinta. Mukana mm. kertolaskuja. Osaan laskea niitä päässäni (toki merkaten paperille joitakin lukuja muistiin), mutta kertolaskujen tekeminen allekkain on minusta sekava tapa.

Uskallanko siis kokeessa kertolaskujen kohdalla laskea ihan vaan päässäni, vai yritänkö väkisin (muiden asioiden lisäksi) opetella sen allekkain kertomisen?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/13 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sulla jokin tekniikka pitää olla hallussa sen päässälaskun lisäksikin, koska tuskin siellä kysytään mitään 10x45= 450 -laskuja.

Päässälaskeminen on virhealtis ja aikaa vievä tapa.

Opettele edes ala-asteen versio kertolaskun allekkainlaskusta, niin saat edes tarkistettua ne sun päässälaskut, vaikka se ei ihan 100% varmasti hallussa olisikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 16:09"]Kyllä sulla jokin tekniikka pitää olla hallussa sen päässälaskun lisäksikin, koska tuskin siellä kysytään mitään 10x45= 450 -laskuja.

Päässälaskeminen on virhealtis ja aikaa vievä tapa.

Opettele edes ala-asteen versio kertolaskun allekkainlaskusta, niin saat edes tarkistettua ne sun päässälaskut, vaikka se ei ihan 100% varmasti hallussa olisikaan.
[/quote]
Siis lasken isompien lukujen kertolaskut osissa ja lasken ne yhteen. Ehkä mun sit pitää :/ Ristiin kertominen, numeroiden merkitseminen muistiin ym. vaiheet vaan menevät mulla sekaisin, ei mitään käsitystä et miksi :D

Vierailija
4/13 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voihan merkitä näkyviin nuo että kertoo laskun osissa ja sitten plussaa ne yhteen. Tein samalla tavalla, koska allekkain kertominen on sekavan näköistä ja pelkään pilkkuvirheitä. Tärkeintä on, että jonkinlainen laskutoimitus näkyy paperissa. Ja pari vuotta sitten ne laskut kyllä oli tosi helppoja... Yläaste matikkaa :D
t. Sh-opiskelija

Vierailija
5/13 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 16:34"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 16:09"]Kyllä sulla jokin tekniikka pitää olla hallussa sen päässälaskun lisäksikin, koska tuskin siellä kysytään mitään 10x45= 450 -laskuja. Päässälaskeminen on virhealtis ja aikaa vievä tapa. Opettele edes ala-asteen versio kertolaskun allekkainlaskusta, niin saat edes tarkistettua ne sun päässälaskut, vaikka se ei ihan 100% varmasti hallussa olisikaan. [/quote] Siis lasken isompien lukujen kertolaskut osissa ja lasken ne yhteen. Ehkä mun sit pitää :/ Ristiin kertominen, numeroiden merkitseminen muistiin ym. vaiheet vaan menevät mulla sekaisin, ei mitään käsitystä et miksi :D

[/quote]

En oikein usko että tuossa tilanteessa tekniikalla on mitään merkitystä jos saat yhtä hyvin oikean tuloksen jakamalla luvut osiin ja laskemalla tulokset osiin tai päättelemällä (jos 10*15 on 150 ja 4*15 on 60 niin 14*15 on 210).

Vierailija
6/13 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

^hups. siis laskemalla tuloksen osista eikä osiin.

Vierailija
7/13 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin menet pääsykokeeseen?
Itse taisin jäädä kutsua vaille :(
Pääsykokeet ensi viikon alussa eikä kutsua ole tullut.

Vierailija
8/13 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 16:51"]

Mihin menet pääsykokeeseen? Itse taisin jäädä kutsua vaille :( Pääsykokeet ensi viikon alussa eikä kutsua ole tullut.

[/quote]

Voi tulla kutsu vielä. Monista amkeista ovat myöhässä, kun systeemi on takkuillut.

Vierailija
9/13 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaudu allekkain laskettaviin kerto, jako, desimaali ja prosenttilaskuihin.

Vierailija
10/13 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 16:59"]Varaudu allekkain laskettaviin kerto, jako, desimaali ja prosenttilaskuihin.
[/quote]
Netin hakuoppaan mukaan pääsykokeessani on yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskuja + prosenttilaskuja ja 1. asteen yhtälöitä. Muut menevät kuin vettä vaan (lyhyen matikan ka 9) mut kertolaskuja allekkain en vaan muista ala-asteajoilta :D

Vierailija
11/13 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 16:40"]No voihan merkitä näkyviin nuo että kertoo laskun osissa ja sitten plussaa ne yhteen. Tein samalla tavalla, koska allekkain kertominen on sekavan näköistä ja pelkään pilkkuvirheitä. Tärkeintä on, että jonkinlainen laskutoimitus näkyy paperissa. Ja pari vuotta sitten ne laskut kyllä oli tosi helppoja... Yläaste matikkaa :D
t. Sh-opiskelija
[/quote]
Ah, joku tuntee samoin ku mä :D Tolleen sen ajattelinkin tehdä. Voihan sitä aina jakokulmalla tarkistaa ;D

Vierailija
12/13 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 16:51"]Mihin menet pääsykokeeseen?
Itse taisin jäädä kutsua vaille :(
Pääsykokeet ensi viikon alussa eikä kutsua ole tullut.
[/quote]
En oo itekään varma et saanko kutsua mut yo-koetulokset ja keskiarvo ovat niin hyviä että uskon optimistisesti saavani kutsun :D Turun AMK:n pääsykokeeseen, ei siitä linjasta sen enempää. Turun AMK:n nettisivuilla lukee et kutsut sote-alan pääsykokeisiin tulevat toukokuun lopulla, vielä on siis aikaa :)

Vierailija
13/13 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin LAMKissa pääsykokeissa syksyllä 2014 ja ne matemaattiset osiot sisälsivät yhtälöitä, kerto- ja jakolaskuja, ruudukkoja sisältäen kuvia -> päättele miten kuviot ovat viimeisessä ruudukossa ja pari helppoa lääkelaskua. Aikaa oli 12min ja neljä sivua :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän